Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 67 ... 200 201
Pim Todcock

Volgens de PCS stats staat het 89-17 voor Pogacar tegen Vingegaard. Die 17 zijn vaak zwaardere ritten of tijdritten. De kans op een vroege gele trui voor Vingegaard acht ik daarom klein. Derhalve neem ik ook geen extra TLJs mee.

Thomberg

Fijn dat zoveel mensen A Yates opstellen!

BigApple

'@BigMig : nee niet sarcastisch, maar let op : ik zeg niet dat ik Wout niet neem. Staat nog in mijn team. Ik probeerde alleen de dialoog meer inhoud te geven. Het is wel degelijk zo dat 500 punten voor Wout spannend wordt. Ook als hij wel sprint. En er kwam een hetze op gang dat je Wouts prestatie niet in twijfel mag trekken. Maar dat doe ik dus niet. Wout is een topper. Maar ik wilde Hommeles een hart onder de riem steken dat als je 1M nodig hebt voor je favoriete puncheur dat Wout dan best kritisch bekeken kan worden.

BigApple

En ik ben het eens met degene die zei “je kunt met Wout winnen en zonder Wout winnen”.
Maar laten we het Wout boek maar sluiten.

Laatst gewijzigd
KV

'@ Thomberg

Jij ziet veel (pakweg > 2) andere "zekere" picks in het 2.5-3.5m segment? Denk dat het parcours (zeker de eerste 14 dagen) vrij goed is om hem hoog in AK te houden, enerzijds omdat Pog mogelijks (in het begin nog) niet 100% zal zijn en anderzijds om "Rog-Ving style" wat met Vingegaard te kunnen spelen.

Louter assumpties uiteraard.

KV

En misschien mogen we ook wel stoppen met zeggen "dat het heel spannend wordt om te zien of Wout 500 punten zal halen".

Hoe vaak wordt die 100 punten per m regel onterecht doorgetrokken naar de hoge bedragen? Als Wout 400 punten haalt, is het nog altijd dikke prima denk ik. Wat niet wil zeggen dat ik ook nog wat twijfel over hem.

Maar dan zijn er wel die doodleuk stellen dat VDP waarschijnlijk "maar 250-300" punten haalt... Waar dan? Kans bestaat (en lijkt volgens mij zelfs vrij groot) dat in 1 en 2 voor de gele truitjes kneiterhard wordt gereden op de Pike en de Jaizkibel en dat VDP (en mogelijks ook WVA) hier gewoon moet lossen, want hier zal het niet tegen Waerenskjold en Casper Pedersen zijn. OK, hij zal waarschijnlijk sprokkelpuntjes halen in de sprintritten met Jasper en vermoedelijk wel 1 of 2 ritten in 2de-3de week winnen, maar daarmee haal je nog niet zomaar 300 punten.

steefje9

'@thomberg jij ziet dus A Yates geen goede resultaten rijden? Oogt toch prima in orde imo

Thomberg

'@kv. Absoluut!

Daarnaast moet je Yates voor mij vergelijken met anderen in zijn “maximaal aantal punten” groep. Yates gaat nooit meer dan 200 punten halen tijdens de Tour. Is geen scenario voor. Maar overtuig me vooral.

Teampunten: stel Pogi rijdt de helft van de ronde in de gele(en witte) truidrager. 110 punten. En dan ben ik echt wel coulant. Dan moet je Yates wel opgesteld hebben in al die etappes en geen renner met zekere punten hebben die je anders kon opstellen in die etappes zoals Philipsen. Heeft hij groen dan levert hij ook al 8 punten op, op de plek van Yates. En Philipsen heb je sws al. Anders moet je die punten van de 110 afhalen. Yates wordt immers voor teampunten meegenomen.

Eigen punten… tja die zie ik niet zoveel. zelfs toen hij helemaal voor zichzelf reed was hij ~10de in dit veld. Als hij moet knechten wordt dit sowieso lager. Hij is in rondjes van een week vaak wereldtop geweest maar in een grote ronde niet. Hij is ook absoluut geen Kuss die dan Ff leuk top 5 in etappes rijdt. Wat Kuss ook vooral doet als hij eerst kan laten lopen. Mensen die Yates nemen verwachten juist dat hij aan blijft haken lees ik. Dan gaat hij dus niet ook nog top 5 als laatste man rijden in 2de helft Tour. Maar zeg hij wordt 5 keer 10de. (Wat ik hem echt nooit zie doen in dit veld). Maar goed dan heeft hij 110 punten.

Überhaupt geloof ik niet in hem hoog in het klassement houden (deze argumenten hierna gaan ook op voor Kelderman, alhoewel jumbo dat ook heeft gezegd) . Hij is in z’n absolute kopman vorm ~ 10de over drie weken. “Ja maar hij was duidelijk de 2de in Dauphine”. Dat is een rondje van een week wat hij idd heel goed kan. Hem hoog in klassement houden heeft geen zin. Hij is geen bedreiging, net als dat Kelderman dat niet is en die heeft zelfs podium gereden in giro en top 5 in Tour. Het heeft dus geen zin hem hoog te houden want hij is geen bedreiging om twee kopmannen te kunnen spelen. Dit is wat Jumbo dus ook heeft gecommuniceerd. En dit geldt ook goed voor Yates.

Ik neem liever een echte ak topper mee waarvan je er 5 kan vinden. Voor in de bergen heb ik dan liever Meintjes als 6de man en gebruik ik het weggegooide geld van Yates om Wout van Aert gewoon te nemen

Laatst gewijzigd
R. D.

Ik denk eigenlijk ook wel dat Pogacar Vingegaard als beiden op niveau zijn de baas zal zijn. Wellicht komt er zelfs nog iemand tussen.

Tijd voor een team zonder Jumbo ? Ik heb er al eentje gemaakt toen ik doordraaide van de week. Na een gesprek met de psychiater staan er weer 4 Jumbo`s in mn team. 👍

Ragnar Lolbroek

'@ KV. +1. Zelfs als Wout maar 350 punten scoort en geen 500, staat hij waarschijnlijk nog tussen de 20 beste scorende renners van het spel. Lijkt mij een betere indicator voor de must haves dan die 100 punten per miljoen

kevinraar

kelderman en laporte of
pedersen en bilbao

van wie verwachten jullie meer punten alaphlippe of van der poel

Odin

Yates gaat meer dan 200 punten halen in de tour.

HZ57

Ik heb enorm geleerd van Roland Garros. Waarbij bijna alle favorieten vroeg naar huis gingen.
Dus hier mijn team: Philipsen voor alle sprintetappes mijn kopman. Pogocar voor alle overige etappes de cap
Verder Fuglsang, Louvel, Dinham, Traeen, Waerenskjold, Halland Joahnsson, van Poppel, Stuyven, Gall, Zingle, Guerrero, Skjelmose, Mohoric, Teuns, Leknessund, Cort, Barguil en Kung voor de tijdrit. Ik reken op veel uitvallers en dat van mijn renners er het veel verassend goed zullen doen. Ik hou een grote zak geld over die ik dan mooi in de Vuelta aan alle toppers kan besteden. P.S mijn team staat nog niet helemaal vast.

Thomberg

'@odin lekker nemen dan. Gewoon op je gevoel afgaan

Ik juich het toe

KV

'@ Thomberg

Mooie respons! Enige verschil met Kelderman is dat dit bij Jumbo inderdaad duidelijk al zo gecommuniceerd werd. Bij UAE (nog) niet. Enige dat Yates zelf al zei is "dat hij nu misschien niet zijn leven moet riskeren". Als hij vooraf duidelijk aangeeft dat hij geen moeite zal doen in de eerste 2 weken, dan laat ik hem inderdaad (waarschijnlijk) vallen.
Maar denk ergens wel dat hij toch kan gebruikt worden. OK, zoals je zegt, Ving en Pog zijn normaal beiden buiten categorie en zullen dus wel vooral elkaar beloeren. Als Yates in eerste 2 weken (zeker akkoord dat 3de week geen garantie is bij hem) toch best of the rest blijkt te zijn, kan die aanvallen van zodra de Jumbo knechten weg zijn, en zal Ving mogelijks niet direct reageren, want "hij is geen bedreiging", maar hem comfortabel 2min laten wegrijden zal hij toch ook niet doen? Of zo'n strategie veel punten voor Yates zou opleveren, is nog maar de vraag natuurlijk.

Laten we ook niet vergeten dat Rog vorig jaar bij Granon al op 3min stond en diezelfde rit 11min verliest, maar het is zo wel gelukt om Pog te doen kraken.

Feit is ook gewoon dat ik bij veel 2.5-3.5m renners denk: mwa, mwa, toch grote kans op flop waarbij het misschien wel een leuke (maar veel te dure) aanvaller kan worden.

Laatst gewijzigd
Geel truitje

Geld over voor vuelta ???😂😂😂

HZ57

ditisdavid

'@KV @Ragnar
Het probleem met een Van Aert die 350-400 punten haalt is dat hij weliswaar het ideale team haalt, maar de 5 miljoen die je aan hem kwijt bent verkleint je kansen om de echte musthaves eruit te vissen. Voor Van Aert en een klassementsrenner van 2 miljoen kan je bijvoorbeeld Van der Poel en Carapaz/Hindley hebben. Als Carapaz/Hindley dan de best scorende klassementsrenner achter de grote twee wordt, is hij in principe een belangrijker onderdeel van het ideale team dan Van Aert. Nou kun je een team bouwen met Van Aert, Carapaz én Hindley, maar hou je dan genoeg geld over om zowel je klassementsploeg als je sprintploeg voldoende breed te houden? In de praktijk ben je al snel aan het kiezen tussen Carapaz en Hindley en verklein je dus de kans dat je achter Pogacar en Vingegaard de juiste klassementsrenners kiest. Ja, Carapaz en Hindley maak je nergens kopman, maar geldt dat niet ook voor een Van Aert van wie je niet zeker weet of hij telkens meedoet in een vlakke sprint, en of hij de Baskische heuvels overkomt? Dan blijft alleen etappe 8 over. Onder aan de streep is een Van Aert die 350-400 punten oplevert dus alléén de juiste keuze als de renners waar je omdat je hem meenam met geen geld meer voor had ook middelmatig (of slechter) renderen.

Wat betreft Van der Poel - ik heb het idee dat hij wat dichter in de buurt van zijn topvorm zit dan Van Aert. Van Aert was in Zwitserland minder dan hij normaal is op de laatste afspraak voor de Tour, wat mij doet vermoeden dat hij meer richting WK aan het pieken is. Van der Poel stond waar hij hoorde te staan in België. Als Van der Poels vorm in het Baskenland dus een of twee tandjes beter is dan die van Van Aert, kan dat cruciaal zijn wat betreft het overleven van de Pike en Jaizkibel. Daarbij was de topvorm van Van der Poel in het voorjaar duidelijk indrukwekkender dan die van Van Aert. Zie wel een scenario voor me als de Mur de Bretagne in 2021, waar Van der Poel won en het geel pakte en Van Aert nergens te bekennen was. Tot slot is Van der Poel misschien wel de beste kopman van allemaal voor vluchtersetappes 10 en 12, terwijl Van Aert zich meestal niet bemoeit met dat soort ritten, dus maak je Van der Poel ook vaker kopman dan Van Aert.

Hoe brengt dat Van der Poel naar 250-300 punten? Laten we zeggen dat hij de eerste Baskische rit gelost is en in de tweede tweede wordt en daarmee naar plek 3 gaat in het puntenklassement - 48 punten. In rit 8 wordt hij weer tweede - 44 punten. Hij wint de ene vluchtersetappe en zit de andere keer niet mee - 50 punten, met de kanttekening dat de kopmanfactor in die etappes heel belangrijk is. In de sprints wordt hij half per ongeluk een keer zevende, een keer twaalfde en een keer zeventiende - 54 punten. Brengt hem aan 196 punten (lijkt me een conservatieve schatting, vooral omdat de etappes waar ik hem niets toebedeel de grootste potentiële upside hebben), en de rest moet van Philipsen komen - laten we zeggen ergens tussen de 10 punten (1 rit, nooit groen) en 118 punten (4 ritten, vanaf rit 3 groen waarbij je VdP 20x opstelt, plus eindafrekening, is 40+60+18), is totaal 206 tot 314 punten. En, zoals gezegd, ik denk dat ik Van der Poels eigen punten aan de lage kanten inschat in dit voorbeeld, en los daarvan heb ik geen kopmanpunten meegenomen.

Kortom, Van der Poel kan prima renderen, maar heeft daarvoor wel echt nodig dat Philipsen groen wint, wat op zijn beurt vereist dat Van Aert geen briljante Tour rijdt. Van der Poel én Van Aert nemen lijkt dus per definitie verkeerd, of Vingegaard moet zowat de hele Tour in het geel en de bollen rijden.

HmmDRTY

Mijn laatste pick is een twijfel tussen B. O’Connor of S. Yates, daarna is mijn team samen geklikt.
Heb zo'n gevoel dat S. Yates wel de dark horse van de tour kan worden, alhoewel B. O'Connor ook vorm vertoont...

Moeilijke keuze...

Laatst gewijzigd
Ted de la course

Op sommige punten steekhoudend betoog over A. Yates @thomberg. Echter was hij in tour 2022 geen kopman. Toch meer dan 200 punten gehaald, met nauwelijks teampunten. 2 grote rondes ervoor meer dan 300 punten. Ik ga 'm toch meenemen, zie hem meer punten halen dan pak m beet Mas of Landa.

ZK

Ja je kunt met nieuwe regelgeving budget sparen voor volgende ronde @geel truitje

Yuri2222

Toch knap dat zoveel al het definitieve team hebben staan terwijl pas 2 ploegen (die echt aan de tour meedoen) daadwerkelijk zover zijn.

Thomberg

'@Ted, als je naar de Vuelta van Yates lijkt zou je altijd Mas moeten nemen ;-) nee zonder gekheid ik geloof ook niet in Mas of Landa maar die heb je dus beide niet nodig.

@ditisdavid als je denkt dat Paz en Hindley nummer 3 en 4 zijn heb je daar ruim budget voor. En ook ruim voor van aert. Alleen in het scenario dat je meer dan 5 dure ak mannen neemt en meer dan 3 echt dure sprinters (van Aert meegerekend) kan het krap worden. Echter betekent dit dan wss ook dat je meerdere Flip, VdP en pidcocks hebt. Stel maar een team samen met van Aert en dan ben ik benieuwd wie je echt thuis moet laten in je top 5 ak mannen en top 3 sprinters? Niemand volgens mij.

VdP hoop ik naast Yates dat iedereen neemt haha. Zelfs in z’n hele goede giro had hij 8 top 20 plekken waarvan 2 tijdritten. Als hij 6 keer top 10 rijdt ik deze Tour zou dat al heel netjes zijn. Laat dat dan 6 keer gemiddeld vijfde zijn dan wordt het al moeilijk. Er rijden echt heel veel toppers deze Tour. Van Aert zou ik veel vaker kunnen opstellen.

hansking

Waarom zie ik zoveel mensen hier met johannsen bij de klassementsmannen staan, terwijl hij geen klassement gaat rijden?

llsanchez
Laatst gewijzigd
ditisdavid

'@Thomberg
Als Van Aert 350-400 punten haalt en mijn andere 19 renners rijden zoals ik verwacht is Van Aert het absoluut waard, maar het probleem is dat mijn andere 19 renners - en mijn 21e, 22e en 23e renner - niet allemaal gaan rijden zoals ik verwacht. Uiteindelijk moet je 2 dure renners - de klassementsrenner die je op plek 5 verwacht, een dure sprinter extra - opofferen om Van Aert te kunnen nemen. Als een van die twee renners je verwachtingen overtreft, ben je slechter af met een middelmatige Van Aert + vuller.

Démare in de Giro van 2022 en Thomas in de Tour van 2022 én de Giro van 2023 waren telkens vooraf van dit soort grensgevallen waar je net wel of net niet het budget voor kon vrijmaken. En vervolgens blijken ze échte musthaves te zijn. Het nemen van Van Aert betekent per definitie het schrappen van je grensgevallen - en met een middelmatige Van Aert ben je zelfs met een Gaudu en Groenewegen die hun prestaties van vorig jaar herhalen (305 en 194 punten dus zeker geen musthaves voor 3 en 2.5 miljoen) beter af dan met 350-400 punten van Van Aert en 50 punten van een 500k vullertje. Ervan uitgaande dat je iemand te cappen hebt waar je Van Aert anders zou cappen.

En stel dat je niemand hebt om in de heuvels te cappen, daarom Van der Poel en bijvoorbeeld O'Connor neemt en Van der Poel pakt 250-300 punten, dan heeft O'Connor ergens tussen de 100 en 250 punten nodig om de combinatie middelmatige Van Aert + 50 punten voor 500k vullertje te overtreffen - lijkt me ook goed te doen. En dan kun je, zoals eerder gezegd, Van der Poel bovendien imo vaker cappen dan Van Aert, waardoor de winst verder oploopt.

Uiteraard kan hier een streep door als Van Aert wél de 500 punten haalt.

1 2 ... 67 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.