Afvalkoers Tour 2023

1 2 ... 5 ... 8 9
Sies

Dat ik deze eerste 2 bergetappes heb overleefd is een wonder! Zal Zondag dan mijn laatste zijn?

Ab Normaal

Vlakke etappe naar Bordeaux = sprinten.
Enige twee vragen: sprint Fabio Jakobsen met al zijn verwondingen mee en wie zijn de stumpers die in de hitte de hele dag voorop moesten stoempen. Guglielmi dus. Peters en Latour vonden hem zó zielig dat ze hem uiteindelijk maar een tijdje gezelschap hebben gehouden.
J e zou bijna denken dat het sociale jongens zijn die Fransen.

Natuurlijk kwam die sprint er.
En dus wint weer Philipsen. Met afstand de beste sprinter van deze Tour.
Voor Cavendish, net te kort. Heel jammer. Girmay derde.

BrackenRidgeCycling, uit de dood opgestaan in etappe 2 zegeviert vandaag. Hij drukt zijn wiel net voor die van LuukGoverde en, daar is ie weer, Platje.
Onderaan slepen Zwartebroekenegeletrui en Danusz1986 zich over de finish. Net niet laatste.
De afvaller van vandaag vliegt er weer eens op een manier zoals alleen bij de Afvalkoers kan.
Gisteren dagwinnaar, vandaag exit. Hij is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn.
Het sprookje is uit voor callmeal.

BrackenRidgeCycling 1.460 9.368
LuukGoverde 1.390 9.306
Platje 1.390 9.696
Jefgodfather 1.370 9.255
Guido Maltempi 1.320 9.351
Ceramiche Ariostea 1.270 9.302
Ludi 1.190 9.285
Opa 1.160 9.444
JDV21 1.150 9.606
Franky122 1.120 9.640
Poeksel 960 9.101
Rawolf 950 9.186
Sies 690 9.258
Zwartebroekengeletrui 640 9.435
Danusz1986 640 9.705
Callmeal 320 9.316

Team callmeal
VINGEGAARD RASMUSSEN Jonas
HINDLEY Jai
YATES Adam
SKJELMOSE JENSEN Mattias
JAKOBSEN Fabio
BARDET Romain
GAUDU David
ALAPHILIPPE Julian
BAUHAUS Phil
STRONG Corbin
WELSFORD Samuel
BERNAL GOMEZ Egan Arley

JDV21

Volgens mij heeft philipsen me weer een ronde verder gebracht

Ab Normaal

Weinig inspiratie met deze warmte. Kan ook zijn doordat het gewoon een oersaaie etappe was.
We nemen afscheid van een echte winnaar.
Oh, u dacht dat we het over de Tour hadden? Ja, daar ook. Van een icoon zelfs. Mark Cavendish. Mede recordhouder en gisteren dichtbij alleen recordhouder. Vandaag brak hij zijn sleutelbeen en heeft mogelijk zijn laatste wedstrijd gereden.

Op het podium staan vandaag echte connaisseurs. Mannen die achter de tekentafel een heel goed sprintteam in elkaar hebben gepuzzeld. LuukGoverde, Platje en Ludi.

Maar we nemen dus ook afscheid van een winnaar in de Afvalkoers. Namelijk de titelverdediger.
Al een paar keer kwam hij met de schrik vrij in de sprint etappes, maar vandaag was er echt geen houden aan.
Danusz986 bleef nog enigszins in de buurt en zal vanaf nu met afschuw maar de massasprints kijken.

Dank, Rawolf voor je deelname.
Morgen de verschrikkelijke Puy de Dome. Dat beloofd spektakel. Daarna mogen we eindelijk een dagje rusten.

LuukGoverde 1.030 9.306
Ludi 980 9.285
Platje 890 9.696
Guido Maltempi 840 9.351
Franky122 820 9.640
BrackenRidgeCycling 740 9.368
Jefgodfather 711 9.255
Ceramiche Ariostea 660 9.302
Sies 600 9.258
Opa 600 9.444
Poeksel 531 9.101
JDV21 531 9.606
Zwartebroekengeletrui 450 9.435
Danusz1986 350 9.705
Rawolf 191 9.186

Team Rawolf
Name
POGACAR Tadej
HINDLEY Jai
GIRMAY HAILU Biniam
GAUDU David
PIDCOCK Thomas
CICCONE Giulio
ALAPHILIPPE Julian
MEEUS Jordi
BAUHAUS Phil
WELSFORD Samuel
BOL Cees
BERNAL GOMEZ Egan Arley

Rawolf

Girmay Meeus Bauhaus Alaphilippe en Pidcock laten het afweten vandaag.

Vandaag was niet perse logisch. Maar ik had er anders ook wel uit gelegen in een sprintetappe. Te zwak sprintteam schijnbaar zo met Girmay ipv Philipsen. Al had ik met uitvallen Cav met Bol wel een extra pion voor heel goedkoop, die gok pakte goed uit.

De keuze Pogacar boven Vingegaard sta ik nog steeds wel achter, ook etappe als vandaag dat je ziet dat hij weer 10e wordt.

Had achteraf misschien Philipsen + groenewegen moeten hebben ipv Girmay en Alaphilippe.

Ab Normaal

De uitslag laat vandaag wat langer op zich wachten.

callmeal

Thanks voor de organisatie Ab! Duidelijk de sprint teams onderschat vooraf , dus dat het nog een weekje heeft kunnen duren was niet onaardig.

Franky122

Een paar teams met alleen Hindley vandaag als ik het goed zie. Pidcock redt voor mij de meubels. Zonder hem had ik op CQ verloren.

Ab Normaal

Puy de Dome.
Jaren hebben we er op moeten wachten. De grote droom van Christian Prudhomme. En het zag er zo vredig uit. Klimmen zonder publiek.

Zo'n steil monster dat angst inboezemt lijkt bij voorbaat een garantie voor spektakel. Inmiddels weet ik uit jarenlange ervaring dat het dit vaak niet is. Iedereen is zo bang voor een totale ineenstorting dat ze zich meestal koest houden en pas op het allerlaatst de lont in het kruidvat steken waardoor de verschillen klein zijn. En dat was ook nu het geval.

Ook jammer dat een gigantische kopgroep met minder aansprekende namen de top 10 volmaakt, maar het is wat het is.

Daardoor bij ons een spannendere dag vandaag. Niet voor de overwinning. Poeksel had Jorgenson in de gelederen. En ook al werd de Amerikaan op het laatste moment nog door drie man ingehaald en mocht ie daarom de champagne niet ontkurken, voor Poeksel was het wel genoeg. Bingo dus.
JDV21 werd tweede en Sies derde op CQ. Net als onderin.
Franky122 dacht dat Pidcock voor hem de meubelen redde. Maar dat is niet het geval. Zonder Pidcock had hij het ook gered.
Ludi dacht Kuss dankbaar te zijn voor dat ene punt. Ook mis. Was ook genoeg.
De afvaller is verrassend. 4 man op 70 punten.
Om de Afvalkoers te winnen moet je ook een beetje geluk hebben. Gisteren verklaarde ik hem nog op basis van onderbuikgevoel tot één van de favorieten omdat hij steeds hoog scoorde in zowel de sprint als de klim etappes. Vandaag laat zien hoe klein de marges zijn binnen de Afvalkoers maar ook hoe hard dit spel is.
Exit op CQ score met 9696 punten voor Platje.

Poeksel 430 9.101
JDV21 160 9.606
Sies 150 9.258
Opa 150 9.444
Zwartebroekengeletrui 120 9.435
Ceramiche Ariostea 110 9.302
BrackenRidgeCycling 110 9.368
Franky122 110 9.640
Danusz1986 110 9.705
Ludi 71 9.285
Jefgodfather 70 9.255
LuukGoverde 70 9.306
Guido Maltempi 70 9.351
Platje 70 9.696

Team Platje
VINGEGAARD RASMUSSEN Jonas
PHILIPSEN Jasper
HINDLEY Jai
YATES Adam
GROENEWEGEN Dylan
BARDET Romain
EWAN Caleb
ALAPHILIPPE Julian
MEEUS Jordi
BAUHAUS Phil
WELSFORD Samuel
BERNAL GOMEZ Egan Arley

Platje

Ah ik zie dat ik nog een ronde door mag :) thanks Franky

Laatst gewijzigd
Franky122

Sorry voor de arrogantie, maar volgens mij heb je Adam Yates (18e) niet meegeteld bij de score van Platje. Daardoor valt helaas Guido af. Op cq had ik verloren, vandaar dat Pidcock noodzakelijk was. ;)

Ab Normaal

Dat is zeker geen arrogantie Franky maar juist scherp en heel goed. Ik haat fouten van mezelf.

Kan zijn dat ik met mijn slaperige hoofd de scores in Excel voor Yates een regel boven of onder hem heb ingevoerd. Kijk vanavond even als ik weer thuis ben. Zou een domme fout zijn, heb Platjes team al verwijderd en moet ik mijn formules weer goed bekijken dat ze kloppen. Heel dom. Een keer eerder gebeurd en daarna ging er door de verkeerde formules gelijk weer van alles fout.
Dat is het handmatige dat ik altijd moet doen. In de verkeerde cel invoeren en hij neemt het niet mee.
Dat zal dan dus de oorzaak zijn als het klopt en dan herstel ik het uiteraard vanavond allemaal.

Guido Maltempi

Ai, dat is balen. Met 11 renners gestart om de cq waarde nog wat verder omlaag te drukken en dan vlieg ik er alsnog uit in de eerste de beste tiebreak. De sprintploeg was prima, maar met O’Connor en Skjelmose heb ik voor het AK twee teleurstellende keuzes gemaakt die me vroeg of laat toch wel zouden opbreken.

@Ab wederom dank voor alle moeite die je hier elke keer weer in steekt. En veel succes aan de overgebleven strijders, Parijs is nog ver maar die eerste rustdag hebben jullie toch maar mooi gehaald.

(edit: wellicht een tikkeltje voorbarig, maar als ik het handmatig doorreken is Platje idd safe dankzij Yates en vlieg ik er op cq uit tegen Jef en Luuk.)

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Het klopt inderdaad. De 20 punten zijn ingevuld bij Benoit Cosnefroy.

Mijn oprechte excuses aan zowel Platje als Guido Maltempi.

De correctie stand van gisteren:

Poeksel 430 9.101
JDV21 160 9.606
Sies 150 9.258
Opa 150 9.444
Danusz1986 130 9.705
Zwartebroekengeletrui 120 9.435
Ceramiche Ariostea 110 9.302
BrackenRidgeCycling 110 9.368
Franky122 110 9.640
Platje 90 9.696
Ludi 71 9.285
Jefgodfather 70 9.255
LuukGoverde 70 9.306
Guido Maltempi 70 9.351

Team Guido Maltempi
VINGEGAARD RASMUSSEN Jonas
PHILIPSEN Jasper
HINDLEY Jai
SKJELMOSE JENSEN Mattias
GROENEWEGEN Dylan
O'CONNOR Ben
CICCONE Giulio
ALAPHILIPPE Julian
MEEUS Jordi
BAUHAUS Phil
BERNAL GOMEZ Egan Arley

Ab Normaal

Vandaag een typische Afvalkoers angstzweet etappe voor de mensen met een hoge CQ score.
Grote groep die voor de overwinning mag gaan strijden.
Wie zitten daar allemaal in?

Platje

Ja deze rit zit mij niet lekker met mijn hoge cq score.. danusz de enige met een hogere score maar heeft met Skjelmose, Ciccone en Cort een stuk meer kansen op de vlucht.. maar zoals wel vaker, de nummer 18-20 kunnen ook beslissend zijn

JDV21

Ja ik zit ook niet echt lekker. Dit drieluik is waar ik het meeste bang voor ben met mijn hoge cq score. Moet hopen op alaphilippe en skjelmose in de aanval

Poeksel

Voor mij zou dat laatste me juist zenuwachtig maken.

Ab Normaal

'@Platje
Daarom heb ik de puntentelling veranderd voor nummer 20 naar 1 punt. Om het verschil zo klein mogelijk te maken.

opa

Ja dit worden spannende dagen die lastig te voorspellen zijn. Heb met mijn team samenstelling wel proberen hier rekening mee te houden. Maar al tevreden dat ik met mijn afvalkoersdebuut halverwege de tour geraakt ben.

Voor mij wordt het hopen dat teams met Hindley en sprinters als ewan en bauhaus afhaken :)

Ab Normaal

Volgens mij heeft iedereen iemand mee in de kopgroep.

opa

Daar lijkt het wel op met ALAPHILIPPE, skelmose en o Connor. Of wordt het toch nog sprinten met Philipsen?

JDV21

Als de kopgroep het haalt voel ik me wel zeker met alaphilippe en skjelmose. En anders mag philipsen het weer voor me doen

Poeksel

Het gaat tussen mij en Zwartebroekengeletrui als O'Connor faalt. Doet Ben het goed, dan tussen degenen die hem niet hebben.

Laatst gewijzigd
Platje

Aiii Ben een stuk beter dan Flip.. zit niet lekker :)

1 2 ... 5 ... 8 9

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.