Scorito Vuelta a España 2023

1 2 3 4 ... 59 60
Dr.Watt

'@Nijmos

Rit 14 = rit 4

In rit 2 ligt er gewoon de Montjuich die we al vaker hebben gezien in zowel de Vuelta als de Volta. Dat stelt echt niet veel voor.
Sinds enkele jaren doen ze in Catalunya een extra 500-600m die heel steil is maar die doen ze deze keer niet als ik me niet vergis. Dat had verschil gemaakt.
Verder is het ook de eerste rit in lijn met gemotiveerde en frisse ploegen.
Alle sprinters gaan in de eerste posities beginnen en ze kunnen dan aan eigen tempo zich door het peloton laten zakken. Komen ze dan op 50m van boven dan ligt er een bijtrapafdaling op brede banen waar nog veel kan wordn goed gemaakt.

Als dit een eendagskoers was dan wordt dit idd nooit een sprint.
Moesten Ayuso, Rogla en Evenepoel daar all in gaan, dan gaan er niet veel maar aanhangen.
Dat gaat echter nooit gebeuren.

Geen 100% zekere sprint volgens mij, wel grote kans.

Wel ben ik tevreden dat we onze discussies over parcoursen gewoon verderzetten waar we gestopt waren!

dr klaas

Lekker MadMax, hierook lekker op verkaantie even mijn Fueltas opladen. Tot in het voorjaar.

Dr.Watt

'@ Ragnar

Goeie vraag.

Normaal rijdt die elk jaar de Canadese klassiekers en verder Plouay enzo. Ook steeds met resultaten.

Zou Groenewegen in deze vorm niet willen dubbelen?

Dr.Watt

'@ Brabander en madeinstars

Afgelopen giro ben ik ingegaan met 4 Quick-steps en na rit 9 was er zelfs geen fun meer over in de dagopstellingen. Op een rampzalige 78% geeindigd.

Laat ik me niet meer aanvangen al is het enkel maar om het spelplezier te vrijwaren.

Dr.Watt

'@ de twijfelaars

Aan allen die denken dat er maar 4 sprints gaan zijn of dat ze pas na een week voor de eerste gaan sprinten.

Ik raad jullie aan van de profielen van de voorbije vueltas te bekijken. Dan gaan jullie zien dat er vaak massasprints waren in enorm geaccidenteerde ritten met bvb. een 2e cat en een 3ecat in de laatste 40km.
Profielen waarvan je zowel in de giro als de tour weet dat er niet gesprint gaat worden, in de vuelta echter wel.

Dit komt imo door de enorme kwaliteit van het peloton en de knechten in de tour en daardoor een razend tempo.
In de Giro liggen er in de finale vaak smalle en verraderlijke baantjes door dorpskernen terwijl de Vuelta gemakkelijker de grote wegen opzoekt.

Voeg hier nog aan toe, dat de kwaliteit van de vluchtersgroepen een pak minder groot is dan in de tour en een tikkeltje minder dan in de giro.
Je gaat hier geen kopgroep krijgen met bvb. VDP, Pidcock, Asgreen, Mohoric en Madouas die amper terug te halen valt. Wel eerder een kopgroep met bvb. Sweeny, Herrada, 2x Burgos BH en Ourselin.

Alles staat en valt natuurlijk met de intenties en kwaliteit van de sprintersploegen.
Om aan een voldoende aantal sprint te komen, ga je 2 ploegen moeten hebben die rond hun sprinter zijn gebouwd. En nog eens een tweetal die voldoende interesse en ondersteuning hebben.

Charlie33

Leuk om alvast wat jonge dark horses door te nemen. Welke renners gaan ons verrassen?
Ik denk Cian Uijtdebroeks, Romain Gregoire en Felix Engelhardt.

ProScoritoManager

'@Dr.Watt Leuke uiteenzetting, maar ik heb t/m 2019 even snel terug gekeken en zie daar eerlijk gezegd meer uitslagen die jouw betoog ontkrachten dan uitslagen die jouw betoog bevestigen.

Ragnar Lolbroek

Qua jonge darkhorses lijkt Lenny Martinez ook wel wat.

Nijmos

Dr watt: die klim in etappe 2 ligt wel heel kort voor de finish. Ik las dat het precies dezelfde aankomst was als in 2012 toen gilbert er joaquim klopte in een sprint a deux. Punchen dus

Dr.Watt

'@Pro

Vorig jaar waren er amper sprinters over en werd zelfs rit 19 eigenlijk een massasprint (60 man).
Rit 13 is heel goed te vergelijken met rit 2 van dit jaar.
In rit 16 is het verbrokkeld maar zijn het toch de sprinters in de top 5.
Rit 7 was toch ook zwaar met bijna 3500 hoogte meters. En daar rijden ze ook top 10.

In 2021 wint Jakobsen rit 16 na toch ook een geaccidenteerde finale.

2020 Philipsen wint voor Ackermann na een rit met 4500 hoogtemeters (!)

Enkele voorbeelden. Wat denk je?

Dr.Watt

'@Nijmos

Klopt.
Het is wel heel moeilijk inschatten hoe de dynamiek van het peloton toen was. Al heb ik die rit wel gezien.
Het wielrennen is enorm geevolueerd sindsdien. Het was ook de dag voor de rustdag enz.
Toen was het een era dat er amper sprinters meededen aan de Vuelta. Dat was de tijd dat Gianni Meersman daar alle sprints domineerde en kon Sbaragli nog massasprints winnen.

Het kan verschillende kanten uit. 60/40 in het voordeel van een sprint imo.

Terzijde, ik vermoed dat je al eens in Barcelona bent geweest dan ken je de klim zeker. Dat is echt geen Pike Bidea

Edit: Dit jaar in de slotrit van Catalunya reed QS een moordend tempo op de Montjuich. En duurde het toch tot de 2e beklimming voor er breuken waren in het peloton. En toen was er wel die extra 600m tot 20%.

Laatst gewijzigd
ProScoritoManager

'@Watt

Even vooraf: ik heb me gefocust op etappes die voldoen aan jouw beschrijving ("een 2e cat en een 3ecat in de laatste 40km") en die ook enigszins vergelijkbaar zijn met etappes waarover dit jaar (wat mij betreft) getwijfeld kan worden of er gesprint gaat worden. Ook is dit enkel gebaseerd op de etappe profielen gecombineerd met de rit uitslagen, alle context binnen de ronde op dat moment gaat hier natuurlijk door verloren. Hierdoor zou één en ander wellicht beter verklaard kunnen worden.

2019
Etappe 2. Steile puist in de laatste 25-30km: AK mannen / Punchers.
Etappe 8. Zelfde verhaal.
Etappe 11. Laatste klim op 40km van de meet: vlucht.
Etappe 12. Flink geaccidenteerde finale: Gilbert en andere sterke mannen.
Etappes 17 & 19: Ik weet even niet hoe de rest van de ronde is verlopen, maar op voorhand zien deze eruit als controleerbare ritten. Toch is in beide gevallen Bennett de enige sprinter in de top 10.

Wat 2019 betreft is etappe 3 de enige die recht doet aan jouw betoog.

2020
Etappe 5. Geaccidenteerde rit met laatste (cat2) klim op 20km: Vluchters en AK mannen
Etappe 14. Ziet er op het eerste gezicht controleerbaar uit, maar de sprinters waren blijkbaar al flink afgemat, afgestapt of met de etappe van de dag erna bezig :P. Vluchters.

Etappe 15 voldoet wel aan jouw beschrijving, zoals je zelf ook al aangaf.

2021
Etappe 10. Cat2 op 15km van de meet. Vluchters.
Etappe 12. Cat2 op 20km van de meet. Vluchters.

Etappe 16 vind ik geen goed voorbeeld van wat jij beschrijft. De enige gecategoriseerde klim ligt op 75km van de aankomst. Dit lijkt mij een vrij normale sprintersrit.

2022
Ik kan eigenlijk geen etappes vinden die goed passen in het hierboven beschreven profiel.
Etappe 7 is een profiel wat we wel vaker zien, één knoepert van een cat1 klim in het midden van de rit, maar daarna heel veel tijd voor de sprintersploegen om een degelijke achtervolging op gang te zetten. Het verbaast me eerlijk gezegd dat de sprinters het hier niet gehaald hebben. Hoewel dat scorito technisch niet zo heel veel uitmaakt aangezien er uiteindelijk gesprint werd om plek 6.
Etappe 16 heeft een bijna biljartvlak routeplaatje, had niet gekker moeten worden als hier niet gesprint werd.
Wat je zegt over etappe 13 in vergelijking met etappe 2 van dit jaar kan ik me wel in vinden. Bij Montjuïc stel ik me in eerste instantie een veel steilere finale voor, maar als ik het etappeprofiel bekijk dan lijkt dit wel mee te vallen. Aan de andere kant, als er gekoerst wordt zoals we in de Tour dit jaar gezien hebben dan gaan de sprinters hier wel gewoon overboord :P

Boasson en Hagen

Over dark horses gesproken: ik weet niet wie DSM meeneemt, maar zodra Onley of Poole zijn eerste grote ronde gaat rijden ram ik die in mijn team.

Dr.Watt

'@Pro

Jouw motivatie en opzoekingswerk in deze discussie wordt absoluut geapprecieerd.

Even een misverstand uit de weg helpen.
Dat van die 2e en 3e cat was een toelichting en niet mijn graadmeter. Zo wilde ik verduidelijken dat een geaccidenteerde rit met veel hoogtemeters of met enkel een geaccidenteerde finale in de vuelta toch op een sprint kan uitdraaien.
Toen ik het schreef dacht ik aan die rit van Philipsen in 2020 vandaar die uitspraak.

Uiteindelijk geven we elkaar wel gelijk. Jij zegt dat het soms voor de vlucht is en ik zeg dat het soms een sprint wordt. Die verschillende scenarios zie je net iets vaker terug in Spanje dan in de andere GT's.
Maar staar je aub niet blind op dat van die 2e en 3ecat.

Over Montjuich. Begrijpelijk dat je denkt aan een steil ding maar dat is dus enkel als ze die uitloper doen zoals in de Volta Catalunya. Dat doen ze niet in de Vuelta.

Wat je zegt over de manier van koersen in de Tour. Volledig mee eens. Dan ligt alles in brokken.
Maar zo wordt er dus, om verschillende redenen, niet in Spanje gekoerst.

Om even tot een conclusie te komen want ik kan me makkellijk verliezen in ellenlange, saaie betogen om mijn gelijk te bewijzen;
Hoeveel sprints zie jij dan? En hoeveel sprinters denk je nodig te hebben?

Dr.Watt

'@ Boasson

Twee heel interessante 500k renners.

Er zijn wel een heel pak dark horses lijkt me.
Voorstelletje.

Zullen we wat voorzichtig zijn om alle namen zo open en bloot te droppen? Ik strooi niet graag zand maar laat ook niet graag het achterste van mijn tong zien.
Iedereen is vrij te doen en laten wat ze willen natuurlijk.

Nijmos

Uiteindelijk wordt hier de hele startlijst wel een keer genoemd. Iemand die bereid is research te doen komt egt wel achter het bestaan van Onley Poole Martinez

KV

Klopt, maar sommigen komen hier enkel kijken naar wat namen zonder research te doen.

vevie

Er zullen mensen zijn die alleen maar meelezen, er wellicht niks van weten, vervolgens een teampje op basis van wat ze hier lezen samenstellen en ook nog hoger scoren dan mensen die hier wel echt actief zijn. Dat blijf je toch houden en het is vrij zinloos om je daarover druk te maken.

Live Laugh Lefevere

'@Dr.Watt Kijk ik nou verkeerd of is die Montjuic in etappe 2 gewoon echt wel pittig? Als ik de finale bekijk (via La-Flamme-Rouge) pakken ze toch echt het lusje aan de oostkant van het park van het noorden richting het zuiden, op zo'n 4 kilometer voor de streep. Dat loopt voor 600 meter met 12% (gemiddeld!) omhoog als ik Strava mag geloven, met de KOM op de naam van een zekere Remco E. In de Vuelta van 2012 (finale toen is een kopie van de finale nu) was deze korte beklimming zelfs nog gecategoriseerd. Winnaar toen: Philippe Gilbert, voor Joaquim Rodriguez en Paolo Tiralongo.

In de 2e etappe gaan juist de klassementsmannen toch alles op alles zetten om dat steile onding als eerste aan te vliegen?

Dr.Watt

'@Viktor

Jij hebt volkomen gelijk dat het dezelfde finale is als in 2012 en ook als in Volta C.
Ze pakken idd dat lusje tot aan het kasteel.
Die steile strook ligt er dus wel. En die is echt steil. Zelfs gewoon stappen is al pittig.

Mijn excuses. Ik dacht dat die strook er in 2012 nog niet bij was en dat ze toen vroeger afdraaiden. Misschien is die in 2012 toegevoegd ter ere van de Vuelta.
Het toppunt is dat ik dat jaar op een boogscheut van Montjuic woonde.
Hoeplijk wordt ik hier nu nog serieus genomen :)

Oorlog tussen de klassements mannen mogen we daar nu wel echt niet verwachten. Wel het spel van tempo rijden en positioneren en een uitval van een type Lafay.
Escartin (de parcoursbouwer) noemt het wel een potentiele kans voor de sprinters. Maar types als Meeus of Cav zouden hier imo dan wel niet meedoen voor de prijzen.
Denk dat het een sprint wordt met 50-60 man.

Bode80

Wat betreft renners droppen op dit forum. Ik zou wachten tot 3 augustus. Dat scheelt wellicht een miljoen in de prijs. ;-)

Pinot Grigio

Goeiedagschotel,

Het zal wel even hard aankomen maar Pinot doet niet mee aan de Vuelta.
Na de Tour, chinees in m'n gezicht gedouwd en die is er vervolgens in 4-voud uitgekomen.

De vuelta komt voor mij dus helaas te vroeg!

Boasson en Hagen

'@vevie

Die meelezers komen vaak pas in de laatste week voor de start en lezen niet zover terug. We kunnen tegen die tijd natuurlijk wel Jon Barrenetxea gaan ophypen. Naar verluid is hij zich in het geheim al maanden aan het klaarstomen voor de Vuelta. Op een obscuur Spaans forum heeft hij laten vallen dat de bergtrui één van zijn doelen is. Alberto Contador tipt hem ook voor je wielerpoultje in een Spaanse krant, die helaas achter een betaalmuur zit. Etappe 15 gaat door zijn geboortedorp, dus hij heeft hier zijn zinnen ook op gezet. Locals spotten hem regelmatig op de Angliru en Lerra Belagua. Zijn trainingsmaatje Pello Bilbao kan zijn wiel bergop niet houden. De ene na de andere Strava-KOM gaat eraan bij Jon. Niet voor niets dus dat Movistar, Bahrain en UAE vechten om zijn handtekening. Dus mocht je hier vlak voor de Vuelta nog terecht komen en een pareltje zoeken en geen tijd hebben om dit te factchecken: Jon Barrenetxea is je man.

Pim Todcock

Scorito kennende zullen B-sprinters als Bennett en Thijssen ergens rond de 5 miljoen kosten en zijn Uijtdebroeks en Vauquelin voor minder dan een miljoen op te halen.

Eddix

'@Boasson en Hagen Geloofwaardig betoog haha, ik zou het grappig vinden als iedereen die een afweging maakt zijn naam gebruikt en dat we zijn pickrate boven de 10% krijgen.

1 2 3 4 ... 59 60

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.