Profwielrennen en het Israëlisch-Palestijns conflict

1 2 ... 17 18 19 20
Gesloten
Raul Alcala

Toch bestaat er, helaas ook hier, veel onwetendheid en onbegrip voor de staat Israel.

In Israël, gesticht in 1948, wonen Joden, maar ook Christenen en moslims. Al die bevolkingsgroepen wonen daar ook al heel lang. Tot 1920 als onderdanen van het Ottomaanse Rijk. Tussen 1920 en 1948 als onderdanen van een Brits mandaat. De Joden en Christenen waren in het Ottomaanse Rijk 2de rangs burgers, die een Djizja moesten betalen. Eind 19de Eeuw kwam het zionisme op gang en kochten Joden land in Palestina (de landstreek in het Ottomaanse Rijk). Tel Aviv is bijvoorbeeld op die manier gesticht, maar ook de eerste kibboetsen. Tijdens het Britse mandaat, en vooral nadat de Volkerenbond akkoord was met het idee van een Joodse staat in Palestina, kwamen er meer Joden naartoe. Toen Israel op het punt stond om erkend te worden, besloten de Arabieren, die zelf droomden van een kalifaat, om de Joden eens en voor altijd de zee in te jagen met een pogrom (georganiseerd door 6 Arabische landen). Dat ging ze niet goed af en eindigde in een ramp (Nakba). De Joden namen toen Israel, (zonder Gaza strook (Egypte), West Bank (Jordanië) en Golan hoogte (Syrie)) in. De Arabische Palestijnen trokken weg, maar kregen nergens burgerschap van Egypte, Jordanië of Syrië, en hun vluchtelingenstatus wordt door de UNRWA sindsdien gecultiveerd. 

Van de Palestijnen die de Nakba hebben meegemaakt zijn er ongeveer nog 30.000 in leven, de rest is zoveelste generatie vluchteling. Als reactie op de Nakba knikkerden de meeste moslim landen in het M.O. en Noord Afrika hun Joden de grens over en velen vestigden zich in Israel (60% van de Israelische Joden hebben hun wortels in het M.O en Afrika). Daarnaast kwamen ook Europese Joden naar Israel, na de val van de muur ook veel uit Rusland en voormalig Oost-blok. De Christenen, Druzen en Moslims die in Israel bleven zijn volwaardige Israelische burgers.

Laatst gewijzigd
esims2.0

Veel onwetendheid, dan een stukje Wikipedia dat er bij Netanyahu wel in wil, en verder geen conclusie. Ik ben ook geen Maarten van Rossem, en de meeste kennis heb ik via de middelbare school meegekregen, maar het beeld verandert nooit. Inderdaad, het opkomend zionisme, het streven naar een onafhankelijk staat, is eigenlijk het begin van spanningen en problemen. De rest is allemaal afgeleide.

Dit gaat de VN niet op andere gedachten brengen wat betreft een tweestatenoplossing.

Raul Alcala
esims2.0
#427
Veel onwetendheid, dan een stukje Wikipedia dat er bij Netanyahu wel in wil, en verder geen conclusi...

Feitelijkheden liggen bij Esims nogal zwaar op de maag. Ik begrijp het wel, maar keur het tegelijkertijd af, de voorkeur van gevoelens boven feiten.

Exposing the antisemitic poison on Western universities (ft. Miles McInnes) (youtube.com)

Laatst gewijzigd
esims2.0

Nog even over dat ik zei "geen conclusie" bij je vorige bericht, en daarmee bedoelde ik dat ik sterk de indruk heb dat je dit soort eenzijdige informatie wilt gebruiken om de opinie op dit forum (of misschien zelfs wereldwijd :)) nog te beïnvloeden, omdat je ziet dat het tij internationaal aan het keren is. De meesten volgen die internationale ontwikkelingen en niemand laat zich op andere gedachten brengen door jouw Israël-propaganda.

Raul Alcala
esims2.0
#429
Nog even over dat ik zei "geen conclusie" bij je vorige bericht, en daarmee bedoelde ik dat ik sterk...

Je bent een bijzonder antisemitisch kind, esims. Dat je denkt dat ik met wat gekrabbel op wielerflits de wereldwijde opinie probeer te kantelen, zegt veel over in welk universum jij leeft. Ga anders lekker aan de slag met je nieuwe muziekforum. Die ziet er veelbelovend uit.

Wijsgeer

IK heb de reacties nog een keer doorgelezen. En ik heb besloten dat ik antisemiet ga worden. Ik ben de sneren van Franske, Thurau, Kraam en vooral die idiote mexicaan zo spuugzat. Dus ik heb besloten dat ik vandaag lekker tegen een synagoge aan ga pissen. En het eerste het beste keppeltje dat ik tegen kom af pak en onder ga barfen.

Niet omdat ik per definitie iets heb tegen iedere willekeurige jood. En al helemaal niet vanwege zijn uiterlijke kenmerken of zijn geloof. Maar gewoon omdat ik nevernooit meer in kamp FDJ/Beer/Kraam/Raul ga komen, zelfs al zouden ze 100% gelijk hebben. 

Maar wat hier gebeurt, gebeurt ook op grote schaal. Het conflict moet blijven bestaan, anders hebben extreem rechtse geluiden geen kans. Die hebben een vijand nodig om zich tegen af te zetten. En dat maakt dat er ook geen enkel vredesgeluid komt vanuit Netanyahu of Gvir. Net als hier iedere normale post meteen een afzeikreactie krijgt: "je bent een vieze antisemiet!!". En ja, ook aan de andere kant van het spectrum is het conflict gewoon nodig om het gevecht gaande te houden.

Ik heb nu al braakneigingen richting 4 mei. Want de mooie dodenherdenking, waarbij we onder meer de Joodse slachtoffers van het antisemitisme van toen herdenken, is inmiddels gekaapt door huilers en nuilers die het antisemitisme van toen vergelijken met het antisemitisme van nu, en zich lekker wentelen in de slachtofferrol. Daarmee hopend steun te verkijgen voor hun genocide in Gaza...

Want joden zijn zielig en mogen niet negatief benaderd worden. Bij andere bevolkingsgroepen is dat voor veel mensen blijkbaar geen probleem. Net zo min als 30.000 doden....

Ja, als jullie mij een antisemtiet noemen, dan ga ik me maar lekker zo gedragen!

Raul Alcala

Dat was je al jochie. En verder top, blij dat ik nummer 1 op je zwarte lijst sta, Wouter. Het is me een eer. Ik had het er net nog met Mo over, over de antisemieten van deze tijd en hun huil gedrag. Hij zei, ´broer, als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend.´

Dus kwaak maar lekker verder Donald, antisemiet zonder broek.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

En om in de lijn van Kraam te blijven, deze wielrenner verloor z´n vrouw en dochter, en z´n been op 7 oktober, maar is weer back on track.

Reuniting with life: Avida Bachar's return to cycling - Israel — Premier Tech Pro Cycling Team (israelpremiertech.com)

Laatst gewijzigd
Thurau
Wijsgeer
#431
IK heb de reacties nog een keer doorgelezen. En ik heb besloten dat ik antisemiet ga worden. Ik ben...

Ik zie dat je je nuchtere, respectvolle en beschouwende bijdrages hier wil voortzetten. Zoals eerder opgemerkt door mij was je altijd een antisemiet diep van binnen en nu geef je hem de ruimte. Deze drek leidt hopelijk tot een ban voor account nummer 125 van je maar ik twijfel er niet aan dat Wijsgeer snel zal worden opgevolgd. Dus Adieu en helaas ook weer Tot ziens!

Thurau

 "En het eerste het beste keppeltje dat ik tegen kom af pak en onder ga barfen."

Echt van een ongeziene haat deze regel. Dat je dit hier moet lezen, wat een treurnis.

esims2.0

Ik vond dat van Wijsgeer ook niet zo'n geslaagde opmerking, maar sinds die 'grap' van Raul over queers en flatgebouwen, waar kamp-Israël geen moeite mee had, neemt  de rest dit soort overdreven stemmingmakerij niet meer serieus.

Thurau
esims2.0
#436
Ik vond dat van Wijsgeer ook niet zo'n geslaagde opmerking, maar sinds die 'grap' van Raul over quee...

Even een correctie, daar heb ik duidelijker afstand van genomen dan jij nu van Wijsgeer. Niet zo'n geslaagde opmerking is uitermate mild vind ik.

Fuubs

Hey hallo, misschien schiet ik me hier helemaal mee in mijn voet.

(korte intro: ik snap dus helemaal niets van dit conflict)

Ik vond het in eerste instantie echt heel boeiend om al jullie info en meningen te lezen. Ik heb daar echt een hoop van geleerd, ookal heb ik nog steeds niet echt een mening over het conflict. Noem mij simpel, maar voor mij is het zo complex en er zit zoveel geschiedenis achter, dat ik het niet helemaal kan volgen.

Ik kan wel merken dat de gemoederen hier hoog op lopen en dat vind ik best zonde. Een discussie is prima, dit gaat er wat over in mijn mening.

Ik weet ook niet waarom ik dit hier post en je hoeft er niets mee te doen.

Groetjes Fuubs

kraamverlof
Raul Alcala
#433
En om in de lijn van Kraam te blijven, deze wielrenner verloor z´n vrouw en dochter, en z&acut...

Dank voor de link Raul. Wat een ongekend karakter heeft die man, na al die terreur. En mooi dat er een plaats is voor dit verhaal op de site van IPT, zoals er vele verhalen zijn. Opdat we niet vergeten!

Raul Alcala
esims2.0
#436
Ik vond dat van Wijsgeer ook niet zo'n geslaagde opmerking, maar sinds die 'grap' van Raul over quee...

Ach jochie toch, een ironische grap over queers vergelijken met de ranzigheid van Woutertje, en dan roepen dat mijn grap de schuld van alles is. Wat een lo... ben je toch. Wijs maar met je vinger naar mij, er wijzen er tien terug. Naar jou en Wouter

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
kraamverlof
#439
Dank voor de link Raul. Wat een ongekend karakter heeft die man, na al die terreur. En mooi dat er e...

Zeker, Kraampie. Opdat we niet vergeten.

kraamverlof
Fuubs
#438
Hey hallo, misschien schiet ik me hier helemaal mee in mijn voet. (korte intro: ik snap dus helemaa...

Jo Fuubs, dank voor je reactie. Ja, het is een ongekend complexe geschiedenis, dit conflict. WF is ook niet echt de plek om discussie daarover te voeren, vandaar dat dit topic wielergerelateerd zou moeten zijn, zoals ook de titel weergeeft. Zie daarvoor ook oa de link van Raul over die wielrenner. Misschien wil je meediscussieren, als er weer nieuws voorbijkomt inzake sport en conflict? Want dat is behoorlijk interessant.

Raul Alcala

Screams Before Silenc

De trailer van de film over Hamas seksuele geweld op 7 oktober. Woorden schieten vanzelfsprekend te kort.

Ik ga nu zeker Kraam zn tip opvolgen, na die van Limal al eens toegezegd te hebben. De ranzigheid van Wouter en ook Esims is zo ongekend, dat je je er beter niet tussen kan mengen.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
#443
Screams Before Silenc De trailer van de film over Hamas seksuele geweld op 7 oktober. Woorden schie...

Propaganda over de rug van mensen die op afschuwelijke wijze zijn verkracht, gemarteld en vermoord. Over dit soort dingen documentaires maken dient maar één doel.

Laatst gewijzigd
Thurau
Il Leopardo della Primavera
#444
Propaganda over de rug van mensen die op afschuwelijke wijze zijn verkracht, gemarteld en vermoord....

Documentaires over dit leed zijn meer dan alleen een vorm van propaganda, de ontkenning van het sexuele geweld door Hamas kun je alleen maar counteren door ook slachtoffers en getuigen aan het woord te laten. Maar mensen die met graagte wijzen naar deze docu's als een soort van zie je wel, zouden natuurlijk wat overtuigender zijn als ze net zo open de andere kant van de medaille willen volgen. En dan merk je meteen de eenzijdigheid, Facebook kopstukken als Sandberg maken geen docu over de dagelijkse geweldsexplosies van kolonisten op de Westbank of de doden en gewonden in Gaza als gevolg van de bombardementen en overig geweld door de IDF.

Raul Alcala
Robertje

Oud artikel Raul, de wedstrijd zou afgelopen zondag zijn maar is niet doorgegaan wegens overstromingen op/rond het parcours.

Raul Alcala

Ik moest dit forum ff vlot trekken, Robertje. Ik voelde al nattigheid ,met 28 april als koersdatum

esims2.0

Leg mij de ironie van queers van flatgebouwen afgooien eens uit Raul.

Je leeft totaal in je eigen wereld van wat wel en wat niet kan als grap. Een keppel onderkotsen of in jouw ogen minderwaardige mensen van flatgebouwen afgooien staat in geen verhouding tot elkaar. Ik vind het verbazingwekkend dat die grap van jou hier überhaupt is toegestaan.

Ook de reactie van Thurau op die opmerking van Wijsgeer, over het onderkotsen van een keppel, blijf ik zwaar overtrokken vinden. Op alles wat met Israël te maken heeft met hetzelfde toneelstukje van overgevoeligheid reageren en moord en brand schreeuwen. Het is een trucje dat iedereen nu wel kent.

Il Leopardo della Primavera
Thurau
#445
Documentaires over dit leed zijn meer dan alleen een vorm van propaganda, de ontkenning van het sexu...

Natuurlijk zit er ook meer achter, maar propaganda is absoluut een van de grote doelen van deze docu, dat kan je ook zien als je kijkt wie het heeft gemaakt en waar de funding vandaan komt. Verder met je eens; het creeert een eenzijdig beeld. 

1 2 ... 17 18 19 20

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.