Profwielrennen en het Israëlisch-Palestijns conflict

1 2 3 4 ... 19 20
Gesloten
Romāns Vainšteins

Nou, als zelfs de Duítsers iets als antisemitisch zien, dan zal het ook wel zo zijn toch?

Raul Alcala
Guido Maltempi

Hee maar als je sport en politiek gescheiden moet houden, waarom prijkt Politiek dan pontificaal met z'n naam op het wedstrijdshirtje van Sport? Ik snap wel dat wielerfans geen zin hebben in verstoringen van hun Giro- en Touretappes. Maar ik snap óók dat een actiegroep z'n pijlen op dit team richt om aandacht te vragen voor de Palestijnse zaak.

 

Deze wielerploeg fungeert vrij letterlijk als uithangbord van de staat Israël. Een staat die inmiddels ruim 6 maanden bezig is met een genocide het platbombarderen van de Gazastrook en haar inwoners. Tuurlijk kunnen Rik Zabel, Dylan Teuns en de mechanieker daar niks aan veranderen. Maar je kunt toch moeilijk volhouden dat dit een ploeg is die 'toevallig' gesponsord wordt door Israël, alsof het ze zomaar overkomen is. Eigenaar Sylvan Adams is een zelfverklaarde (en behoorlijk fanatieke) zionist die er geen doekjes om windt waarom hij deze ploeg heeft opgericht:

 

“I don’t like to say it’s a mixture of sports and politics,” Adams says. “I like to say it’s ‘sports diplomacy’.”

(...)

"I get fulfillment as well as a Zionist, to see the team, which is called Israel Cycling Academy — our name is part of our identity. Our mission is both to develop cycling in Israel but also to project the country abroad in a sportsmanlike manner."

Bron: https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/qa-sylvan-adams-billionaire-behind-giro-ditalia-start-israel/


(Ook interessant in dit artikel uit 2018: hoe de Giro-organisatie vooral niet mocht benoemen dat de start plaatsvond in West-Jeruzalem... oeps haha laten we sport en politiek gescheiden houden.)

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Ik denk niet dat het aan jou is om te oordelen of er sprake is van genocide, Guido. Daar mogen ze in Den Haag over oordelen. Ik zou zeggen van niet, met zo'n 32.000 dodelijke slachtoffers waarvan zo'n 14.000 Hamas strijders die zich steevast verschuilen onder de burgerbevolking. Hoe vreselijk ook, in elke oorlog vallen er onschuldige burgerslachtoffers.

Je kan je pijlen ook op een andere manier richten dan door Premier Israël Tech te bestoken en lastig vallen en te eisen dat ze niet mee mogen doen. Laat staan de boel te verstoren tijdens een ronde.

Een zionist is iemand die streeft naar een onafhankelijke Joodse staat. Geen scheldwoord wmb zoals jij impliceert.

Laatst gewijzigd
Limal
Poeksel
#23
Om WF te verdedigen: het voorkomt dat je dezelfde discussie steeds opnieuw onder verschillende artik...

Ik volg je deels, Poeksel, maar WF verdedigen ga ik niet doen, omdat het openen van dit forumtopic enkel leidt tot verdere vervuiling van wat tot voor kort de aangenaam kalme lounge van deze website was.

Wie een echo-kamer of net een frontale-aanval-arena zoekt voor dit soort onderwerpen kan op ontelbare andere plaatsen terecht. Daarom een welgemeende oproep aan de redactie: beperk IN VREDESNAAM de discussie rond controversiële topics zoals het deze!! Wat ons hier zou moeten verbinden is onze passie voor wielrennen - probeer dat alsjeblieft te beschermen en cultiveren door zo weinig mogelijk een platform te geven aan polariserende niet-wielrentopics!

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
#24
En toen ineens zetten ze versnelde koers aardafwaarts in, vraag me a of dat vanwege walging/angst ri...

Ik zag ze ook, ze gingen vrij snel daarna weer loodrecht omhoog. Snap ik wel, je wil toch niks te maken hebben met de mensheid in de huidige vorm

Raul Alcala
Limal
#30
Ik volg je deels, Poeksel, maar WF verdedigen ga ik niet doen, omdat het openen van dit forumtopic e...

De meesten zullen prima in staat zijn tot een inhoudelijke discussie zonder te willen kwetsen of provoceren, of trollen zoals nu al door enkelen gebeurt.

Romāns Vainšteins

Wist je dat je Noord Normandië een veelvoud van de sterren hier ziet? Terwijl het dezelfde hoogte is! Daar móet toch iets achter zitten?

Romāns Vainšteins

https://www.nu.nl/songfestival/6308848/najib-amhali-en-nasrdin-dchar-vragen-joost-klein-om-songfestival-te-boycotten.html

Als ik op mijn beurt dat festival boycot, ben ik dan een lijmpallie?

Raul Alcala

Televisie technisch zou ik het songfestival altijd boycotten

Nasrdin Dchar: "Er zijn namelijk bewijzen dat 7 oktober niet gegaan is zoals ze de wereld hebben laten geloven"

Jaja 

Laatst gewijzigd
Wheely

Eid al Fitr Mubarak allemaal!

Wheely

Helemaal eens met ome Limal in deze. 

Avatar of
Maxim Horssels
admin
Limal
#30
Ik volg je deels, Poeksel, maar WF verdedigen ga ik niet doen, omdat het openen van dit forumtopic e...

Controversiele onderwerpen uit de weg gaan zien wij niet als de oplossing. Waar leg je de grens? Dit politieke conflict raakt nu ook de wielersport en daarmee is het ook relevant voor dit platform.

Doping is ook een controversieel onderwerp, maar een thema wat wij hier zeker niet uit de weg kunnen gaan. Hetzelfde geldt voor (machts)misbruik, omkoping etc.

Aangaande het Israëlisch-Palestijns conflict blijft het bij dit topic. Hier kan nieuws gedeeld worden en discussie - op een nette manier - worden gevoerd. Bij nieuwe redactionele publicaties over dit conflict blijven we verwijden naar dit speciale topic.

Limal
Maxim Horssels
#38
Controversiele onderwerpen uit de weg gaan zien wij niet als de oplossing. Waar leg je de grens? Dit...

Dus jullie verplaatsen de door recente gebeurtenissen zwaar beladen pro-contra discussie over wat antisemitisme en genocide inhouden (want daar vervalt het toch al snel naar dezer dagen) naar hier. En daar linken jullie dan naar telkens er een nieuw tangentieel-wielergerelateerd feit in het nieuws komt. Ok, jullie site, jullie beslissing. Maar wat wín je er dan mee om het hier te centraliseren? Zonder knop om rapporteren toe te laten dan nog.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Maxim Horssels
admin
Limal
#39
Dus jullie verplaatsen de door recente gebeurtenissen zwaar beladen pro-contra discussie over wat an...

Die rapporteer-knop gaat er komen! Als het aan mij ligt zo snel mogelijk.

FDJ
Limal
#39
Dus jullie verplaatsen de door recente gebeurtenissen zwaar beladen pro-contra discussie over wat an...

Dat is prima en valt te prijzen. Ook dat het niet zichtbaar is onder een nieuwsbericht.

Echter als hier iemand het nodig vindt de term genocide te gebruiken dan mag daar op ingegrepen worden en wat mij betreft zelfs geblokkeerd worden. 

Genocide is een volkenmoord. https://www.amnesty.nl/encyclopedie/genocide-en-genocideverdrag . De reactie van Israël mag je buitensporig vinden. Prima. Denk ik anders over, maar dat verschil van mening mag je hebben. Echter van genocide is geen sprake en dat soort totaal onzinnige uitspraken polariseren nog verder. Er wonen 2.3 miljoen mensen in Gaza. Daar zijn er nu 32.000 gestorven waarvan ook een groot deel Hamasstrijders. Diezelfde Hamas heeft het hele conflict veroorzaakt door 7 oktober en heeft nog altijd gijzelaars. En Hamas gebruikt ook nog eens menselijke schilden door zich o.a. in ziekenhuizen te verstoppen. De term genocide is alle grenzen te buiten.

Ik hoop ook dat er in de Tour en Giro gelijke korte metten gemaakt wordt met dit soort lachwekkende protesten van deze groepering. 

esims2.0

"Diezelfde Hamas heeft het hele conflict veroorzaakt door 7 oktober en heeft nog altijd gijzelaars."

Haha 7 oktober was niet de oerknal.

FDJ
esims2.0
#42
"Diezelfde Hamas heeft het hele conflict veroorzaakt door 7 oktober en heeft nog altijd gijzelaars."...

De oorzaak van de huidige escalatie. 

Guido Maltempi

FDJ en Raul, als jullie er blij van worden wil ik 'een genocide' best vervangen door 'het platbombarderen van de Gazastrook en haar inwoners' hoor.

Punt is: als je in deze situatie vrolijk rond blijft fietsen met ISRAEL op je shirtje, dan moet je niet gek opkijken als iemand vroeg of laat eens aan je vraagt waarom je eigenlijk rondfietst met ISRAEL op je shirtje. Ik heb zondagavond de reacties op het Roubaix-nieuwsbericht gelezen voordat ze door de redactie werden verwijderd, en mijn bericht van vanmiddag was eigenlijk een vertraagde reactie op de onzin die daar verkondigd werd.

Daarnaast snap ik ook heel goed het punt van o.a. Limal. Het heeft weinig zin om hier op dit forum een inhoudelijke discussie over dit conflict te voeren, want we komen er toch niet uit. Mijn bericht was vooral bedoeld om aan te geven dat Israel Premier Tech hier niet de 'onschuldige voorbijganger' is die sommige forumleden ervan wilden maken.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
FDJ
#43
De oorzaak van de huidige escalatie. 

Volkomen eens. Nog nooit zo'n gruwelijke, barbaarse slachtpartij gezien. En wat waren er velen daar, maar helaas ook in de rest van de wereld, blij mee. En de intimidatie en het geweld tegen onschuldige Joodse mensen buiten Israël gaat gestaag door.

Raul Alcala
Guido Maltempi
#44
FDJ en Raul, als jullie er blij van worden wil ik 'een genocide' best vervangen door 'het platbombar...

Ja vreselijk. Alleen zijn er ook duizenden raketten richting Israël afgevuurd. Je kan ze moeilijk kwalijk nemen dat Israël een uitmuntend afweersysteem heeft en het merendeel daarvan onschadelijk heeft weten te maken.

esims2.0

Iedere discussie over Israel wordt onmiddellijk monddood gemaakt door de gruwelijkheid die Hamas heeft begaan. Net zoals Israel zich altijd achter de gruwelijkheid van de holocaust heeft weten te verschuilen. Het is een conflict met twee kanten, maar kom daar nog maar eens om zonder dat je de indruk wekt begrip te tonen voor de daden van Hamas.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Prima standpunt Maxim.

Dit is (en was altijd al) een onderwerp waar je niet heel erg eenduidig uitgesproken over kunt zijn. Moet zelfs de beste debater zijn vingers nog niet aan willen branden. Ontzettend complex allemaal, zelfs al zou je 7 oktober als startpunt nemen. 

Geen familie of kind verdient de ellende die daar al generaties lang gebeurt, aan beide kanten. Al vinden we er wat van met zijn allen en zij over elkaar.

Raul Alcala

Niemand maakt je hier monddood, Esims. Of je gevoel en hart nu bij de Palestijnen of bij Israël of bij beiden ligt, maakt mij niet veel uit. Veel hangt af hoe je het verwoordt. Ik zal altijd vanuit een speciale band achter Israël staan. Tegelijk doet het mij ook onderhand wel zeer als ik de verwoesting en slachtoffers in Gaza zie. Het verbaast me wel, de enorme compassie vanuit de moslimgemeenschap als het over Israël/Gaza gaat, en die ik niet of nauwelijks zie bij conflicten met veel meer dodelijke slachtoffers van mensen met dezelfde religieuze achtergrond, in bv Jemen of Syrië. Ik kan me geen demo heugen. Verder lijkt de wereld verder te versimpelen in goed en fout dmv de karikatuur onderdrukten en onderdrukkers, terwijl de praktijk zoveel weerbarstiger is. Maar dat is helaas een tendens die je bij meer onderwerpen terug ziet.

Laatst gewijzigd
esims2.0

Het was me al duidelijk waar je sympathie lag Raul. Maar in mijn beleving is het allemaal heel erg misgegaan in 1948, toen de VN Israel erkend heeft als staat, geholpen door de slachtofferrol in de Tweede Wereldoorlog. Maar dan als Joods volk vervolgens zelf etnische zuiveringen doorvoeren. Ik begrijp de enorme frustratie van de Palestijnen richting Israel maar al te goed. Geweld dat daaruit voortkomt is nooit goed te praten, maar wel begrijpelijk.

1 2 3 4 ... 19 20

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.