Faithless is net als Underworld een van de grondleggers van de hedendaagse elektronische muziek, die maak je niet uit voor zakkenvullers. Is mijn bescheiden mening. ;)
Over de échte grondleggers van elektronische muziek gesproken: zij waren hun tijd ver vooruit. En niet alleen op het gebied van aerodynamica ;)
Faithless is nou niet bepaald een one-trick pony te noemen. Te veel platen die enige impact hadden zoals Salva Mea, God is a DJ, Tarantula. De lyrics van Maxi Jazz zijn ook verre van inhoudsloos, niet zoals de ritmische rijmelarij van de gemiddelde rapper .
Voor mij is dit eigenlijk dé jaren 90 plaat door de diepte van de synthline en dat het een zeer geslaagde crossover is die qua sound ook heel goed het tijdsbeeld weergeeft.
Salva Mea & Insomnia inderdaad wel, maar ze hebben best gevarieerd werk.
Tig muzikanten trappen in de val dat ze druk voelen om wat uit te brengen (of door deals aan te gaan met voorwaarden tot productie) en reproduceren dan maar hun eigen (succesvolle) sound of werken via soortgelijke processen naar nieuwe output toe.
Ik zou Faithless daar niet onder scharen. Een goed voorbeeld van bijna one trick pony had Coldplay kunnen zijn, totdat ze na 2 albums van hetzelfde toch eens wat meer gingen rondkijken.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.