Iemand had op de website ondergewaardeerdeliedjes.nl (die achter de Snob 2000 zit) Ghosts Again in een top 100 van ondergewaardeerde liedjes uit de keuzelijst van de Snob 2000 gezet. Hier nog eens dat radiofragment dat ik echt veel beter vind klinken dan het nummer op Spotify.

Iemand hier into The Residents?
Ik zag ze drie keer; in 1986, 1990 en 2003.
In 2003 was in de Melkweg met deze show:
https://youtu.be/Uxm08IKY9ss?si=ODznsATTsbvEdYQo
Allen,
Gezien dat er ondertussen toch alweer een discussie is in het andere topic en klaarblijkelijk muziek een aantal van ons (zeer) bezig houdt, stel ik voor om de komende maand met elkaar te delen welke muziek uit 2024 jij met plezier hebt geluisterd en de moeite waard vindt om eens te beluisteren.
Het einde van het jaar nadert en dat is ook traditioneel het moment van de lijstjes. Dat past lekker in het straatje van onze topicstarter. Echter gaat het wat mij betreft hier niet om een vantevoren vastgesteld aantal. Dus geen top 5 / 10 ofzo. Deel wat je goed vindt. De een zal misschien aan hoogstens 3 nummers komen, een ander misschien wel aan 21.
Hierbij wel het verzoek om de nummers, waar het kan, niet 1 voor 1 te delen maar liefst zoveel mogelijk te bundelen in 1 bericht. Je kan wanneer je de Youtube Vids ofzo deelt de breedte en hoogte aanpassen zodat het allemaal kleinere plaatjes worden.
Ik ben oprecht benieuwd wat er tussen zal zitten. Misschien dat we nog elkaar aan iets leuks kunnen helpen. En anders discussieren we er toch even lekker over.
Ik ga het houden bij de bands die ik Live gezien heb dit jaar, de score is derhalve een combinatie van hun gehele repetoire icm live-capaciteiten. De luisteradviezen zijn Spotify-Based, album tenzij anders benoemd:
Whispering Sons : 8,5 luister het album Image
La Jungle : 7,5 luister een best of
Maserati : 8 luister een best of
Karnivool : 9 luister de eerste 2 albums, Themata en Sound Awake
Ben Howard : 7 luister een best of
Yin Yin : 7 luister een best of
Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs : 7 luister niks maar ga ze live zien mocht je een kans hebben
King Hannah: 8,5 Luister Big Swimmer
Fat Dog : 8 luister Woof maar wacht live even tot de zanger ergens vertelt dat hij niet meer drinkt tijdens optredens.
Gurriers : 8 luister Come and See
Chalk : 8 luister hun Static-EP's
Bad Nerves : 7 luister een best of.
Nadat Romans de kickstart heeft gegeven, kan ik ook niet achterblijven. Ik zit dan hoofdzakelijk in het elektronische spectrum qua muziek, wat daarbuiten valt kom ik vaak pas jaren later achter dat het bestaat en ik het ook mooi vind.
Ik luister zelf veel wave & hardwave omdat de sound me daarvan aanstaat. Dit is niet per se fantastisch creatieve muziek en het meeste in dit genre heeft een (enorm) generieke insteek. Ik probeer wel de beter opgepoeste nummers eruit te pikken die qua craft het gemiddelde wat mij betreft duidelijk overstijgen. De nummers waarbij je je niet stoort aan de heersende richtlijnen/elementen/formule binnen dit genre. Ik heb deze muziek dan maar ook even onder een apart kopje gezet, zodat dat maar meteen duidelijk is.
Diversen elektronisch
· Amanati - Medusa
Untitled Burial · Crystal♱Angel - Second Chance
Untitled Burial · Crystal♱Angel - Their Silence
Hiatus · Flood
Untitled Burial · Pino†Angel - Wonders of You
Vibe1 · Lorn - Acid Rain (Skeler Remix) (SYMPHONIC)
De laatste heeft nog geen release gekregen en misschien komt die ook wel nooit maar is wel gedeeld dit jaar. Ik kan ook zeker het origineel van Lorn - Acid Rain aanbevelen, hele interessante song & vibe en kijk dan ook even de vid.
Tot slot nog twee aanbevlingen van releases van bvdub | Brock van Wey dit jaar op BandCamp (is exclusief voor daar). Dat betreft soundcsapes met emotionele lading.
A Life in Setting Suns | Inquiri x bvdub | bvdub | Brock Van Wey
Still Time | bvdub | Brock Van Wey
Wave & Hardwave
· Dreams
Deadcrow
· glom - glass (deadcrow flip) [free download]
enjoii · enjoii x yell. - PSP
Affectwave
Cyberwave Collective
barnacle boi
· KNOW Ü
angelcore.exe
Senkya
· Дора, ЛСП — Нет Тебя (Senkya Remix)
Het probleem met de muziek hierboven is dat wanneer ik niet meteen enthousiast ben, je je dan afvraagt of die muziek überhaupt enige acclaim heeft of dat het aan mij ligt. Hetzelfde verhaal als met dat nummer van Sarah Kinsley. Vandaag is de stembus van de Snob 2000 open gegaan en van die keuzelijst ken ik denk ik drie kwart niet. Het zou voor mij veel interessanter zijn als er stemtips voor die lijst gegeven zouden worden, want naar die nummers hebben sowieso meer mensen gekeken. Overigens hier mijn eigen stemtips voor die lijst.
Das wel leuk ja.
Beste non-rap dit jaar: Why Lawd? album van NxWorries. Verder hopelijk volgend jaar een nieuw Silk Sonic album.
Pop.. tja luisteren zal ik het allemaal ook niet heel snel. Maar Billie Eilish doet wel leuke dingetjes. Groene album van Charli xcx was interessant.
En dit nummertje heeft veel in mijn hoofd gezeten, god weet waarom. Past goed bij de Philips Hue vibe. En vunzige ouwe man aan het worden, waarschijnlijk:
Voor de rest met veel van 2020-2023 doorgebracht. Op deze na:
"Het probleem met de muziek hierboven is dat wanneer ik niet meteen enthousiast ben, je je dan afvraagt of die muziek überhaupt enige acclaim heeft of dat het aan mij ligt."
@esims: Dat je er niet enthousiast over bent kan ik volgen en begrijpen, maar wat bedoel je nou precies te zeggen met deel 2 van je zin in combinatie met het woord probleem?
Overigens heeft Sarah Kinsley al twee optredens in NL gehad dit jaar. Dat zal vast niet zomaar zijn.
Je begon over dat dit de tijd van lijstjes is en de charme van lijstjes vind ik dat je overeenkomsten met anderen wilt nagaan. Deze tracks zijn zulke individuele keuzes dat de kans daarop nihil is. Daarnaast had ik jouw eigen relativering niet gelezen, dat het niet per se creatieve muziek is. Ik vind het zelf niet slecht klinken of zo, maar het lijkt wel AI gegenereerde muziek. Ik mis toch iets.
Over overlap (overeenkomst) gesproken, dat vind ik ook het probleem met de eindlijst op basis van alle individuele lijstjes. Bij de Top 2000, waarbij iedere keuze volledig vrij is, krijg je de onderstaande curve, die trouwens van jaar tot jaar zeer constant is. Op de nummer 1 stemt iets van 15% van de mensen, op de nummer 100 zo'n 4% en bij ongeveer notering 750 zakt het percentage door de 1%. Dat betekent dat meer dan 99% van de stemmers zijn mening niet gegeven heeft over nummers lager genoteerd dan 750. Waardoor de lijst een speelbal is van fanclubs en lobby's. Ik heb me daar lang druk over gemaakt, maar het gaat bij de Top 2000 allang niet meer om de muziek.

"de charme van lijstjes is dat je overeenkomsten met anderen wilt nagaan. Deze tracks zijn zulke individuele keuzes dat de kans daarop nihil is."
Ik kan ook best die laatste Swedish House Maffia met Alicia Keys noemen die wel aardig is, maar vind dat eerder prima vermaak dan dat het me echt veel doet.
Zoals jij het voorstelt, stem je dus liever op ietwat meer bekend werk (en doen anderen dat ook of zouden ze het beter kunnen doen) om een consensus te vinden over goede/lekkere muziek? Zo ja, dan ligt mij betreft op de loer dat zulk stemgedrag leidt tot cultivering van relatieve middelmaat in plaats van het prijzen van sec goed werk.
Voor mij is wat ik deel niet echt een lijstje van zo dit is wat ik goed vond in 2024, het is meer een lijst van aanbevelingen over afgelopen jaar binnen wat ik luister of aan me voorbij is gekomen. Gezien dat er zo verschrikkelijk veel output is en een ieder maar beperkte zin of tijd heeft om muziek te zoeken of luisteren en door persoonlijke voorkeuren meestal maar een beperkte scoop heeft, leek het mij wel aardig om dan eens te delen wat je in je eigen bubbel echt mooi vindt en dan ook eens in andermans bubbel rond te dwalen en andersom. Ik ga in ieder geval wel wat scannen van wat klootje en romans noemden.
"Zoals jij het voorstelt, stem je dus liever op ietwat meer bekend werk (en doen anderen dat ook of zouden ze het beter kunnen doen) om een consensus te vinden over goede/lekkere muziek?"
Bij de meeste lijsten probeer ik binnen de keuzelijst te blijven, ook al mag je alle nummers vrij kiezen. Het heeft helemaal geen zin om dat niet te doen, omdat het anders steeds hetzelfde lijstje zou worden. Bij de Top 2000 is het iets anders, daar zet ik relatief veel vrije keuzes in, omdat ik (en velen) dat zien als een lijst met muziek die het meest voor ze betekent. Maar uiteindelijk is dat stemmen voor een lijst toch een soort competitie welk nummer de meeste stemmen krijgt, en met jouw benadering wint het nummer dat bij wijze van spreken toevallig twee stemmen heeft, en de rest maar een.
Das wel een probleem, maar dan wel een betere afspiegeling van de diversiteit en smaak over het ganse muzikale spectrum. Dat van de Top 2000 en andere van zulke lijsten is nogal afgebakend soms en wordt dan tevens 'opgedrongen' dat dit goede muziek zou moeten zijn. Terwijl het in realiteit ook een gestuurde vernauwing is binnen wat bij dat station/medium past. Dat an sich is niks ergs aan maar dan moet je m.i. ook het perspectief worden geschetst.
Je moet je er ook bewust van zijn dat wat er door diezelfde stations wordt voorgeschoteld aan nieuwe muziek ook binnen de (commerciële) kaders past die ze daar hebben gesteld en je niet gauw op iets anders/spannends wordt gewezen. Het is vaak meer van hetzelfde met zo her en der een hoogvlieger er tussen.
De Snob 2000 is een reactie op de Top 2000 die te mainstream wordt bevonden. Met het idee om ondergewaardeerde muziek ook de aandacht te geven die het verdient. Met bij mij de (misschien ijdele) hoop dat het een springplank is naar de Top 2000. In de keuzelijst van de Snob 2000 staan ongeveer 7000 tracks, maar als ik jou zo beluister dan heb jij ook daar weinig mee. Ja dan vervalt eigenlijk de reden om te gaan stemmen.

Ik ben nu via Bandcamp Why Lawd? aan het beluisteren, der zitten wel twee silky smooth passages in zeg. Eigenlijk is het mijn muziek niet maar het luistert wel lekker weg. De nummers 7 t/m 9 en 16 t/m 19 heb ik het dan over.
Ik ga Walkonby, Daydreaming (doet me aan Bruno Mars denken maar dan een leuk nummer) en FromHere wel even in een playlist gooien om te onthouden.
Kom er net achter dat-ie in 2024 een collab met Fred Again had, die aan een beetje emo house/dance doet.
Leuk om te lezen Kleo. NxWorries is Anderson Paak en producer Knxwledge. Die laatste maakt hele gelikte producties idd. Het Yes Lawd album ook tof.
Bruno Mars met Anderson Paak samen is Silk Sonic. Dat is ook echt een geweldig album. Als je van donkere muziek bent dan.
" Daarnaast had ik jouw eigen relativering niet gelezen, dat het niet per se creatieve muziek is. Ik vind het zelf niet slecht klinken of zo, maar het lijkt wel AI gegenereerde muziek."
@Esims: Een genre als eerst trap en later wave en dan daarop volgend weer hardwave of phonk of phonkwave zijn allemaal behoorlijk formulematig opgezet en hangen van (vaak gebruikte) effecten en sampling aan elkaar. De minder creatievelingen/getalenteerden, en dat is het leeuwendeel, alsmede de starters kopieren vrijwel allemaal de sound, elementen of effecten en met de huidige software en beetje apparatuur is een nummer al snel in elkaar gedraaid.
Ergo, het gros is generieke shit. Echter types als Deadcrow zijn wel in staat zo af en toe een heel vet geluid te maken. Het vergt enige kunde en behoeft ook zeker meer zorg en aandacht om een sound te kunnen neerzetten als de nummers die ik gisteren heb geselecteerd. Tuurlijk de formule en sommige ingredienten zijn nog wel hoorbaar aanwezig maar het eindresultaat is wat mij betreft toch zeker te prijzen. De Deadcrow flip van een nummer van een Indieband is overigens wel de meest creatieve van het spul. Juche volgt ook z'n eigen weg met eigen insteek qua producen.
Overigens is Deadcrow een Nederlander die zich in dit genre heeft ontwikkeld tot een echte headliner en is waarschijnlijk de koning van de Hardwave. Voor zijn carriere is hij naar de VS verhuisd hij tourt daar rond.
Tot slot: Wave, met name Hardwave, heeft door de squeeky noises soms wel iets weg van alien-muziek en ook zo kun je 't aan AI-koppelen. Dat geldt overigens al helemaal voor Dubstep maar dat genre is voor mij retevermoeiend met een vaak lelijke sound. Ik heb altijd nog liever een melodisch comp
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.