Je benadering van winst is prima, maar dat heeft GEEN RUK met BTW te maken.
"Hoezo nergens aan winst gekoppeld? Als bij een bedrijf de marges onder druk staan, dus nauwelijks winst gemaakt wordt, dan is toch ook het verschil tussen terugvorderen van de fiscus (inkoop) en betalen aan de fiscus (verkoop) heel klein?"
Terugvorderen is een term die met de BTW te maken heeft. En een bedrijf kan een hele kleine marge hebben, dus bijna net zoveel kosten als omzet, maar toch een enorme afdracht moeten doen aan BTW.
Volgens mij snap je de systematiek of terminologie niet.
Op zich een mooie vraag.
Ooit heb ik gedacht om in de oorlogsverslaggeving of ontwikkelingsjournalistiek te gaan werken, daarbij ook indirect een bijdrage proberen te leveren aan een betere wereld. Ik zie ook het meest heil in onderzoeksjournalistiek waarbij je misstanden openbaart wat deze ook moge zijn. Is er niet van gekomen.
Bij tijd en wijle heeft het cynisme aardig vat op me gekregen, zeker mbt het beroep dat ik ooit had willen uitoefenen. Het is nu eigenlijk vooral wat sober leven als in niet meedoen met overmatig consumptisme.
Bij de meeste bedrijven zijn de loonkosten de hoofdkostenpost. Dat bij sommige bedrijven wel het allergrootse deel van alle kosten.
Het zijn niet allemaal Amazons die een pand huren/bouwen, robotjes voor in het magazijn en trucks aanschaffen en vooral mega inkoop hebben.
Om in jouw bewoordingen te blijven, kijk daar komt de aap uit de mouw. Jij maakt dus software en gaat mij het financiele aspect van bedrijfsvoeringen uitleggen.
Zal ik het ook maar zeggen, ik werk op de financiele afdeling van een bedrijf met 7.500 medewekers over heel Europa waar ik en mijn collega's de interne administratie voeren en met name de financiele gegevens analyseren. Ik heb tevens een achtergrond in accountancy.
Zelfs productiebedrijven kunnen enorm arbeidsintensief zijn. Hoewel door de decennia heen deze een stuk kapitaalintensiever zijn geworden en loonkosten gedrukt zijn. Of activiteiten zijn gewoon verdwenen naar lagere loonlanden. Maak-industrie maakt ook weer een niet al te groot onderdeel uit van onze economie. Wij zijn een samenleving waar diensten het grootste aandeel in de economie hebben.
Interessante vraag. Ik heb jaaaarenlang vrijwilligerswerk gedaan. Los van dat: weinig vlees eten (alleen biologisch/uit de omgeving/van kleine boeren/etc), als het kan lokale kleine ondernemers steunen (moet bekennen dat ik toch ook gewoon naar de appie ga), en daarnaast ben ik ook (bewust) kinderloos, en hoef ze ook niet. We zijn al met te veel mensen op de wereld, dus ook dat is een steentje bijdragen.
Daarnaast over het adagium 'links lullen rechts vullen': dat gaat tegenwoordig al niet meer op, het is eerder 'rechts lullen links vullen'. Plat gezegd: de hogeropgeleide die steeds vaker links/progressief stemt verdiend meer dan de lageropgeleide die vaker rechts/conservatief stemt. Ik heb overigens ook nooit begrepen waarom linkse mensen geen geld zouden mogen verdienen, blijf dat een rare kronkel vinden.
@Klootje: nog een half jaar stage en een half jaar onderzoek. Dan kan ik gediplomeerd aan de slag in tal van maatschappelijke functies. Mijn sterke voorkeur en richting ligt hierbij op internationaal vlak, natuurlijk.
Vrijwilligerswerk heb ik op verschillende manieren gedaan de afgelopen jaren, vooral ook om inspiratie op te doen. Erg leuk maar het kost me te veel tijd. Heb ook nog een dayjob 4 the money, een gezin en hobbies.
Snap ik ook hoor, maar dat adagium wordt nog maar al te graag gebezigd door de boosmensen aan rechterzijde. Sowieso dat hele hypocrisieverwijt is uitermate storend. Elk mens is ergens wel hypocriet in, maar als iemand iets goeds doet dan moet de hypocriete kant tegenwoordig meteen naar boven worden getrokken. Jij zet je in voor het milieu? Hypocriet, je bent vorig jaar nog met het vliegtuig op vakantie geweest! Dat gedoe ben ik echt klaar mee.
Overigens geef ik met mijn normale werk ook duizenden mensen ontspanning met mooie verhalen, interviews, foto's, etc. In analoge vorm. Een beetje tegenstand tegen de tiktoktijdspannekijkers is ook geen kwalijke zaak.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.