Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 201 ... 399 400
Raul Alcala

Ja dat klopt natuurlijk Kleo, als je aan bepaalde knoppen draait. Ik had erbij moeten zeggen, in gelijke situaties. Het ging mij om de uitleg winst/omzet...omdat ondanks dat esims ongelijk op een onderdeel had, er wel ergens een verband is tussen deze 2 en de btw afdracht van ondernemers naar de overheid. Hope you catch my drift, en aans maar niet.

Laatst gewijzigd
kleomantre
esims2.0
Haha, toegevoegde waarde is inderdaad niet helemaal hetzelfde als winst googel ik nu. Ik zei het ook...

Dat je de fout niet zag toen ik dit specifiek aangaf, vermoedde namelijk dat je gewoon een onschuldig foutje maakte. Pas later gaan googlen?

Maar goed nou kun je ook niet weten dat ik goed thuis ben in de BTW. Van een ander niveau dan Leo, die ook fouten maakt in z'n uitleg.  

kleomantre
Raul Alcala
Ja dat klopt natuurlijk Kleo, als je aan bepaalde knoppen draait. Ik had erbij moeten zeggen, in gel...

Ik hoop dat mijn enigszins jip en janneke uitleg hierboven wel duidelijk is, daarbij leg ik ook het verband min of meer uit waar je hier op doelt. Die er inderdaad is, maar het 1 beinvloedt het ander niet voor de volle 100%. Nog niet eens dicht tegen de 100%.  

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
kleomantre
Dat je de fout niet zag toen ik dit specifiek aangaf, vermoedde namelijk dat je gewoon een onschuldi...

Ik ging in mijn (versimpelde) uitleg vooral even uit van de btw die bedrijven betalen (eigenlijk afdragen), waar ikzelf ook elk kwartaal aangifte van moet doen. Dat is dus een ander soort btw dan voor consumenten. Of beter gezegd, dat is de btw die consumenten/klanten/etc betalen. De bedrijven dragen die uiteindelijk af aan de overheid.

Laatst gewijzigd
Wijsgeer
Dit is het "argument" wat heel vaak wordt gebruikt als iemand praat over het anders verdelen van de...

Dit stelt mij overigens gerust dat mijn Skoda nog wel even mee kan. Onlangs vrijwel ongeschonden door de APK, prima bakkies.

Raul Alcala
kleomantre
Ik hoop dat mijn enigszins jip en janneke uitleg hierboven wel duidelijk is, daarbij leg ik ook het...

Jazeker wel, maar bij dit soort onderwerpen moet je je heel precies uitdrukken, anders kan er zomaar iets heel anders bedoeld worden. Ik heb zo'n dag dat je de hele dag koffie drinkt en blijft gapen.

Brb, ffbakkie zetten.

Over Substainable Economic Development Het kon niet missen hé 😂

Raul Alcala
Wijsgeer
Ik hou ook heel veel van jou, Raul.  En ik heb helaas geen tijd voor die job; ik werk sinds ko...

Dat was een lokkertje. De Mossad zal je op Argentijnse wijze vast binnenkort verrassen 😊

kleomantre
Ik ging in mijn (versimpelde) uitleg vooral even uit van de btw die bedrijven betalen (eigenlijk afd...

Dat is exact dezelfde BTW die die consument betaalt.

De consument (als eindgebruiker) maakt de BTW naar jou over, jij draagt 'm namens de eindgebruiker af.

Is jouw afnemer een bedrijf, dan mag dat bedrijf de BTW die hij jou heeft betaald als vooorheffing opvoeren en terugvorderen. Dit bedrijf koopt de dienst/goederen bij jou in om zelf ook weer iets te kunnen leveren/verkopen. Dat wat hij uiteindeliojk verkoopt is de toegevoegde waarde waarover zijn klant weer BTW over afdraagt en betaald als onderdeel van de verkoopprijs.

BTW is voor ondernemers in de regel kostenneutraal in dit systeem. Wat ze onderling aan elkaar leveren mag altijd worden afgetrokken, uiteindelijk is ergens in de keten een eindgebruike=consument en die betaald dan de 9% of 21% btw. Jij zal als zelfstandige de BTW op je pennen, computer, bureau etc allemaal vergoed krijgen. Je bent immers geen eindgebruiker maar ondernemer. 

Een bekende uitzondering is overigens BTW over eten & drinken. Als een bedrijf dat inkoopt dan wordt het bedrijf als eindgebruiker aangemerkt en mag er geen vooraftrek plaatsvinden. Daarnaast kun je ook niet ongelimiteerd spullen kopen voor je medewerkers en daar BTW-aftrek over genieten. Je mag maar tot een beperkt bedrag per mdw BTW terugvorderen aan cadeaus/feestjes etc dat je geeft, kom je over die grens dan vervalt het gehele recht op vooraftrek. Verder is bepaald dat je ook maar een bepaalde fiscale ruimte hebt om leukigheden voor je personeel te organiseren [bedrijfsfeest, uitjes, kerstpakketten, fietsen] of allerhande andere netto uitkeringen mag weggeven. Kom je boven die fiscale ruimte uit moet je 80% van elke Euro boven die drempel aan belasting afdragen aan de overheid. Dit is de zogenaamde Werkkostenregeling (WKR). 

Die laatste twee dingen die ik hierboven benoem zijn er alleen maar om te zorgen dat het een bedrijf maar in beperkte mate belasting kan ontduiken mochten ze kwade wil hebben. Bij netto-uitkeringen is dat sociale lasten en loonbelasting ontlopen, bij overige personeelsvoorzieningen is het dat het bedrijf niet de prive inkopen van z'n medewerkers gaat bekostigen met negatieve fiscale gevolgen voor de overheid. Een bedrijf kan namelijk de kosten aftrekken van de winst, een privé persoon heeft zo'n mogelijkheid niet.  

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Ik heb een keer een huisjesmelker meegemaakt die bepaalde schade op mij wilde verhalen, ínclusief de BTW die hij aan het bedrijf betaalde om het probleem te fixen. Mooie herinneringen aan de confrontatie 

Laatst gewijzigd

Dat is exact dezelfde BTW die die consument betaalt.

De consument (als eindgebruiker) maakt de BTW naar jou over, jij draagt 'm namens de eindgebruiker af.

Haha ja, dat zei ik toch ook? :)

Ik kan inderdaad zelf veel aftrekken. Scheelt best wel hoor.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Goed verhaal Kleo. Ik kan me trouwens verhaal heugen over Europarlementariër (8500 per maand salaris) die elke maand 4300 euro declareerde aan pennen, potloden en gummetjes die zijn persoonlijke medewerker (zijn vrouw) maakte voor haar hand en spandiensten. En blind elke maand netjes ontving van onze belastingcenten. 

Dan gooien we toch gewoon de bonnetjes weg

esims2.0

Conclusie:

SprintMaster

Het is nu wel duidelijk dat het EQ van jou zeer laag is. 

Raul Alcala

Je hebt een bijzonder mooi handschrift, esims. Zeker in vergelijking mijn doktershandschrift.

Jogchem Niemandsverdriet

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
kleomantre
Raul Alcala
Goed verhaal Kleo. Ik kan me trouwens verhaal heugen over Europarlementariër (8500 per maand sa...

Daar staat me niks meer van bij, wel het soort misbruik dat verschrikkelijk is.

Ik ken der nog eentje van een hele hoge pief bij het leger die kilometers met de dienstauto indiende voor reiskostenvergoeding. Geloof dat hij het ook deed als hij met een [leger]vliegtuig weer thuis werd gebracht. Wel een zeer oude koei maar dat werd ergens vorige eeuw ook volledig normaal gevonden blijkbaar. 

Raul Alcala
esims2.0
kleomantre
Kijk hier iemand die het wel begrijpt en BTW niet ziet als iets dat met inkomsten van een bedrijf te...

Je kunt nu wel weer de wijsneus uit gaan hangen, maar ik bekeek winst gemakshalve even als het verschil tussen inkoop en verkoop. Dat dat dat niet hetzelfde is als winst snap ik ook wel, omdat je meestal kosten maakt om tot het eindproduct te komen. Maar behalve dat ik het even eenvoudig stelde, maak ik toch geen cruciale denkfout?

Raul Alcala
kleomantre
Daar staat me niks meer van bij, wel het soort misbruik dat verschrikkelijk is. Ik ken der nog eentj...

Macht corrumpeert. Zeker op plekken waar het (belasting)geld over de plinten klotst,  en ze vooral zichzelf controleren.

kleomantre
esims2.0
Je kunt nu wel weer de wijsneus uit gaan hangen, maar ik bekeek winst gemakshalve even als het versc...

Het gaat hierom, deze formulering is compleet onjuist

"Mensen vergeten volgens mij dat groei (winst maken) nodig is, want bij nul winst ook geen belastinginkomsten bij de overheid uit BTW. "

Daar kan geen BTW staan omdat het helemaal nergens aan winst gekoppeld is. Er zijn wel dwarsverbanden tussen bedrijvigheid, omzet, winst en BTW maar dat is iets anders dan jij het stelt. Je uitleg hierboven heeft dan ook weer niks te maken met wat ik zeg. Een uitleg die jij geeft op niet de fout die ik aanstip.

Ik dacht in alle eerlijkheid dat je gewoon een klein foutje maakte en je eigenlijk winstbelasting (VPB) bedoelde. Maar goed blijkbaar wil je het zelf beter weten, wijsneus.

Wat overigens geen cruciale denkfout is, is dat winst maken an sich wel vrij noodzakelijk is dus daar zit je wel goed. Dat heeft vooral te maken met het investeringsvermogen. Bij nul winst heb je in de regel ook nul liquiditeit en gaat het niet best met je werkkapitaal, dan moet je nog reserves (banktegoeden) hebben uit het verleden hebben om door te kunnen gaan. Zeg maar vet op de botten hebben. Zo niet, heb je extern geld nodig om noodzakelijke investeringen te doen om te innoveren en autonoom te kunnen groeien. Dat gaat je opbreken, als een externe financier jouw noodzakelijke innovaties uberhaupt nog wil financieren met een slecht bedrijfsmodel of slechte bedrijfsvoering.  

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Sorry esims, het was WEL een cruciale denkfout.

Raul Alcala

Succes ermee jongens

esims2.0
kleomantre
Het gaat hierom, deze formulering is compleet onjuist"Mensen vergeten volgens mij dat groei (winst m...

Hoezo nergens aan winst gekoppeld? Als bij een bedrijf de marges onder druk staan, dus nauwelijks winst gemaakt wordt, dan is toch ook het verschil tussen terugvorderen van de fiscus (inkoop) en betalen aan de fiscus (verkoop) heel klein?

Laatst gewijzigd
kleomantre
esims2.0
Hoezo nergens aan winst gekoppeld? Als bij een bedrijf de marges onder druk staan, dus nauwelijks wi...

De hoofdmoot van je kosten zijn onbelaste zaken voor de BTW. Eigen personeelskrachten zit geen BTW op, voor die kosten vorder je niets terug. In veel bedrijven zijn personeelslasten wel eens het overgrote deel van de kosten. Dat zijn er altijd nog veel meer dan bedrijven die heel kapitaalintensief zijn. 

Waar je wel BTW over terug vordert zijn overhead-gerelateerede kosten zoals huur, kantoorbenodigdheden. Of over de inkoop van goederen die je doorverkoopt of investeringen die je doet in machines en computers. 

Jouw gedachtegang klopt wel een beetje bij de doorverkoopbedrijven. Retail als webshops die nauwelijks vaste of variable lasten hebben en hun transportkosten 1-op-1 doorberekenen in de verkoopprijs. Die vorderen natuurlijk wel ongeveer van al hun inkoop terug. Afhankelijk voor hoe duur ze de boel verkopen kunnen ze nauwelijks iets af te dragen hebben [in geval lage marge] of wel heel veel [hoge marge].  

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Toen ik jaren geleden als destijds nog rode rakker die volledig in zijn opvoeding vastgeroest zat in een conservatieve schoonfamilie kwam wetd mij de vraag gesteld: wat doe jij eigenlijk zelf voor de maatschappij, aangezien je het kennelijk allemaal heel erg belangrijk vindt en het hoogste woord voert? Toen ben ik vrijwilligerswerk gaan doen bij de voedselbank. Anders is het immers een hoop links lullen, maar.. 

mijn vraag aan jullie: wat doen jullie eigenlijk voor de samenleving, als idealisten die jullie zijn?

1 2 ... 201 ... 399 400

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.