Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 200 ... 390 391
Raul Alcala
esims2.0
Mensen vergeten volgens mij dat groei (winst maken) nodig is, want bij nul winst ook geen belastingi...

Ja, klopt wat je zegt. En economische groei betekent ook meer werkgelegenheid. En dus minder werkeloosheid, meer te spenderen voor de boeren, burgers en buitenlui. IB, BTW inkomsten stijgen allemaal voor de Overheid 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Misschien interpreteer ik je koppeling verkeerd, maar winst maken niet hetzelfde als economische groei. Je kan nog steeds winst maken en tegelijkertijd geen economische groei. De laatste behelst onderstaande. 

De economische groei geeft weer met hoeveel procent het BBP is gegroeid ten opzichte van de voorgaande periode. Als de economie in een bepaald jaar bijvoorbeeld groeide, betekent dat dat het BBP in dat jaar groter was dan het jaar daarvoor. In het algemeen worden de economische groeicijfers gecorrigeerd voor inflatie

Laatst gewijzigd
kleomantre
esims2.0
Mensen vergeten volgens mij dat groei (winst maken) nodig is, want bij nul winst ook geen belastingi...

Correctie, misschien onbedoeld, je bedoelt VPB waarschijnlijk. Als er geen winst is hoeft er geen winstbelasting betaald te worden.
Edit: Van VOF's / Eenmanszaken etc ontvangt de overheid geen VPB maar gaat het langs de as van de inkomstenbelasting, geen of weinig winst uit de zaak gehaald dan geen inkomsten voor de overheid.   

BTW wordt betaald door de eindgebruiker en staat an sich los van de winst. In theorie zou het kunnen zijn dat nergens waarde wordt toegevoegd en er net zoveel BTW wordt teruggevorderd als moet worden afgedragen door de verkoop aan de eindgebruiker. 

Echter vormen salarissen bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost en daar zit geen BTW-component aan gekoppeld. Dus er wordt altijd waarde toegevoegd in een bedrijf dat belast wordt om de doodeenvoudige reden dat de salarisuitgaven terugverdiend moeten worden. In de meeste sectoren is die toegevoegde waarde met 21% belast. 

Vergeet niet dat als een bedrijf geen winst maakt er grote kans is dat in het personeelsbestand gesneden wordt. Dat heeft een dubbele impact voor de Rijksoverheid. Enerzijds mis je Loonbelasting inkomsten (plus premies volksverzekeringen ed) en tegelijkertijd moet je zo iemand weer zelf 'in dienst nemen' door eerst WW uit te keren (dat nog wel deels gedekt wordt door de bedrijven in de vorm van premieafdracht) en later een uitkering dat geheel uit eigen zak moet komen.

Laatst gewijzigd
esims2.0
kleomantre
Correctie, misschien onbedoeld, je bedoelt VPB waarschijnlijk. Als er geen winst is hoeft er geen wi...

Ik dacht dat ik zei inkomsten bij de overheid uit de BTW. Wanneer de winsten van alle bedrijven nul zijn.

Laatst gewijzigd
kraamhol
esims2.0
Ga jij eerst maar eens uitleggen waar je blinde haat richting mij vandaan komt. Wat heb ik verder no...

Geef nou eens gewoon antwoord joh, de 200 pagina's zitten vol met vragen aan je, van vele flitsers, en je geeft geen antwoord.

Wie zijn 'we'?

kraamhol

Romāns Vainšteins

Hallo.

We leven in een wereld waar van alles gaande is op politiek gebied. Uiteraard is het beter om alles op één hoop te gooien in plaats van er allemaal losse topics op na te houden. Als het maar zijdelings er mee te maken heeft. Dít zou de plek er voor moeten zijn.

Zo begon het...gefeliciteerd romein, niet verwacht, de 200, op naar de 1000, en krijgen we dan van wf ook wat knaken, of hoe werkt dat?

Edit: ik hoop dat deze nick mag van je?

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
esims2.0

Dit is simpelweg niet waar. Als de omzet nul is, dan wel. Maar er zijn veel aftrekposten die je wel van je winst af kan trekken maar waar geen btw over wordt gerekend. Vrijwel alles wat je in het buitenland zakelijk aanschaft bijvoorbeeld. Daarbij heb je hooguit verlegde btw. Journalistiek is ook 0%, dus als jij als bedrijf journalisten inhuurt betaal je daar ook geen btw over.

esims2.0
Dit is simpelweg niet waar. Als de omzet nul is, dan wel. Maar er zijn veel aftrekposten die je wel...

BTW staat letterlijk voor belasting toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde is een andere term voor winst.

esims2.0
BTW staat letterlijk voor belasting toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde is een andere term voor w...

En toch zijn er heel veel posten waar het btw-tarief 0% is. Of 9%. Dus je kan wel degelijk quitte spelen (of zelfs verlies maken) en toch btw moeten betalen. Begin eens een (eenmans)zaak voor de grap, dan weet je wellicht wat beter waar ik het over heb.

esims2.0

Dus als de winst bij alle bedrijven nul is, dan is bij de overheid de pot al verteerd. Ik denk ik leg het even uit zodat links het ook begrijpt.

esims2.0
Dus als de winst bij alle bedrijven nul is, dan is bij de overheid de pot al verteerd. Ik denk ik le...

Mwoah, BTW is goed voor 19% van de overheidsinkomsten. En als de economie stilstaat/achteruitgaat betekent het ook niet dat er geen enkel bedrijf meer winst maakt natuurlijk. Het betekent vaak vooral dat de winsten minder groot zijn. 

esims2.0
Mwoah, BTW is goed voor 19% van de overheidsinkomsten. En als de economie stilstaat/achteruitgaat be...

BTW is inderdaad een deel van de belasting. Maar bij gemiddeld nul winst bij alle bedrijven valt ook de winstbelasting weg. Ik ben geen macro-econoom om te weten hoe dan het totale plaatje bij de overheid eruitziet, maar aan jou heb je in dit geval ook niets.

Raul Alcala

'Nati kreeg drie keer in één week te maken met antisemitische belaging: ’Hij riep dat hij kon schieten’

En terecht zou Wijsgeer zeggen

Wijsgeer kan weer los vanuit quasi zogenaamde empathie

Laatst gewijzigd
esims2.0
BTW is inderdaad een deel van de belasting. Maar bij gemiddeld nul winst bij alle bedrijven valt ook...

Even een klein voorbeeld:
Bedrijf A draait licht verlies, laten we zeggen €100.000. Zij betalen (nagenoeg) geen BTW en geen winstbelasting.
Bedrijf B draait lichte winst, laten we zeggen ook €100.000. Zij betalen wel BTW en winstbelasting.

De gemiddelde winst is 0, en toch wordt er (winst)belasting betaald. Je kan wel een cursusje rekenen en economie gebruiken.

Laatst gewijzigd
Wijsgeer

Uiteindelijk is er op heel veel plekken nog meer dan genoeg van alles. Ook geld. 

Ik heb afgelopen week een rondje Bussum / Laren / Baarn gehad. Als je daar een keer een uurtje rond rijdt, dan snap je waar het geld zit. Grote huizen, met 2 Range Rovers en een Porsche voor de deur. En bij de buren precies andersom.

Als je je dan realiseert dat een groot deel van deze mensen relatief gezien een stuk minder belasting betaalt dan Henk en Ingrid, dan weet je dat er wat scheef zit. De jubeltonnen, hypotheekrenteaftrek, vrijstelling van belasting van erfenissen, en alle andere mooie regelingen (ja, inclusief veel klimaatsubsidies voor zonnepanelen of isolatie) komen terecht in dit soort wijken.

En ik geloof dat Leo het ook al zei: mensen stemmen niet vanuit hun eigen positie, maar vanuit de positie waar ze ooit hopen te komen. En dus zijn ze tegen maatregelen die nadelig zijn voor al deze villabewoners.

Maar voor heel veel Henk en Ingrids (en ook hun kinderen) heb ik nieuws: hoe hard je ook werkt, daar zal je nooit komen. En dan heb ik het al helemaal niet over Ali Ozturk of zijn kroost; daar hebben ze er niet veel van in die contreien. Hooguit om wat schoonmaakwerk te doen. Waarna ze met de bus weer terug kunnen naar Kanaleneiland.

Uiteindelijk is ook onze geperoxideerde vriend gewoon een VVD-er. Die sociaal-economisch wat links roept, maar uiteindelijk als puntje bij paaltje komt rechts doet. Kijk zijn stemgedrag er maar op na.

En daar worden Henk en Ingrid echt niet beter van. En waarschijnlijk de Simmetjes of Alcala's en hun nageslacht ook niet, anders zouden ze waarschijnlijk niet al die tijd op WF rondhangen.

Wijsgeer
Even een klein voorbeeld:Bedrijf A draait licht verlies, laten we zeggen €100.000. Zij betalen...

Hiermee is dus duidelijk iemand UPG.

Raul Alcala

Jongens toch, je draagt als ondernemer btw over je omzet af. Zelfs al is deze 1 euro.  Wij burgers betalen het ook, bij producten en diensten zit het bij de verkoopprijs inbegrepen. Minder winst is ook minder omzet natuurlijk..

Wijsgeer
kraamhol
Romāns Vainšteins 2 maanden geleden   Hallo. We leven in een wereld...

Het topic loopt in ieder geval een stuk beter dan "Geef ons suggesties over veiligheid in de koers om over te schrijven in de Ride"...

esims2.0
Wijsgeer
Uiteindelijk is er op heel veel plekken nog meer dan genoeg van alles. Ook geld.  Ik heb afgel...

Wat een zuur jaloers gedoe weer. Klinkt niet als een groot talent waarmee je je geld verdient. Iets wat ik wel doe.

Raul Alcala
Wijsgeer
Uiteindelijk is er op heel veel plekken nog meer dan genoeg van alles. Ook geld.  Ik heb afgel...

'Uiteindelijk is ook onze geperoxideerde vriend gewoon een VVD-er. Die sociaal-economisch wat links roept, maar uiteindelijk als puntje bij paaltje komt rechts doet. Kijk zijn stemgedrag er maar op na.

En daar worden Henk en Ingrid echt niet beter van. En waarschijnlijk de Simmetjes of Alcala's en hun nageslacht ook niet, anders zouden ze waarschijnlijk niet al die tijd op WF rondhangen.'

Wat een onbeholpen smoelwerk ben je toch. Ik stem ook op de partij die het land het meeste vooruit helpt. Jij bent zo'n egoïst die stemt op de partij die het beste voor jou zelf uitkomt. Ik denk aan het grotere plaatje. Veel socialer dan deze PVV'er zul je niet snel treffen.

Er is trouwens nog een vacature vrij, coördinator nieuw op te richten Joodse Raad in Mokum. Weet ik uit betrouwbare bron?

Iets voor jou?

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
esims2.0
Wat een zuur jaloers gedoe weer. Klinkt niet als een groot talent waarmee je je geld verdient. Iets...

Hij heeft het erg druk met z'n denkbeeldige bread en breakfast rondom Florence. En vergeet niet alle nicks die wijsgeer moet onderhouden. Dat kost ook tijd, is niet niks

Wijsgeer
Raul Alcala
'Uiteindelijk is ook onze geperoxideerde vriend gewoon een VVD-er. Die sociaal-economisch wat links...

Ik hou ook heel veel van jou, Raul. 

En ik heb helaas geen tijd voor die job; ik werk sinds kort bij het CIDI...

Ragnar Lolbroek
esims2.0
BTW staat letterlijk voor belasting toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde is een andere term voor w...

Btw is niet persee belastingop winst. Btw belast btw-belastbare diensten/leveringen/... M.a.w. Handelingen waarvan jouw Overheid heeft beslist dat ze BTW belastbaar zijn. 

Belasting op de winst van een bedrijf (nadat de kosten en aftrekposten van de omzet zijn verminderd) heet vennootschapsbelasting. 

Ragnar Lolbroek
Btw is niet persee belastingop winst. Btw belast btw-belastbare diensten/leveringen/... M.a.w. Hande...

onze vrind esims heeft wel de klok horen luiden, maar die verdomde klepel..

esims2.0
Even een klein voorbeeld:Bedrijf A draait licht verlies, laten we zeggen €100.000. Zij betalen...

Je hebt het hier over winst na belasting. Nogmaals: ik weet niet precies hoe het macro-economische plaatje van de overheid eruitziet wanneer alle bedrijven nul winst maken, maar volgens mij ontstaan er serieuze problemen wanneer btw en winstbelasting (nagenoeg) wegvallen.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 200 ... 390 391

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.