Ik ben soms wat vergeetachtig de laatste weken. En geen zin het op te zoeken. Je wordt weer wat irritant met je dedaine psychologie van de koude grond, Romans. Eerder al je flater met Lucille Werner. Nu dit weer. Tis wel weer mooi geweest voor vandaag met jou en de rest van het soepzootje hier.
'Ik ben soms wat vergeetachtig de laatste weken' Kan altijd gebeuren maar is niet handig op een discussieforum. Het was Armenië, Christenen, net zoals jij en Esims (toch?)
Als 'we' procentueel minder moslims willen is het ook gewoon beter om 2 Christenen te laten blijven.
Ik ben rooms-katholiek opgevoed maar kreeg bij katechese op de middelbare school te horen dat je jezelf geen echte christen mag noemen als je Jesus niet als de zoon van God beschouwt. Vanaf dat moment was ik afvallige.
Het bijzondere is dat heel veel mensen die roepen over "het is goed voor de welvaart" vaak niet eens zelf mee profiteren hiervan. Ze praten simpelweg politici na als die het hebben over het belang van bijvoorbeeld Schiphol of andere sectoren voor de economie. Maar zelf hebben ze er vaak niet meer van over dan vuile lucht en lawaai. Het is het nablaten van wat anderen zeggen vanuit een heel specifiek belang.
Ik ben het eens met de ratrace. Als ik zie wat de ontwikkeling van de welvaart heeft gebracht, dan vraag ik me af of ik niet veel gelukkiger was in de jaren 80 en 90. Een stuk minder welvarend in economische zin, maar tegelijkertijd een stuk welvarender als het gaat om het leven zelf.
Hier weet ik het niet zo het fijne van.
An sich zou het best zo kunnen zijn. Ik weet van een Chinese die hier zit dat die weinig zin heeft om weer terug te gaan daarheen. Dat heeft niet eens politieke redenen (daarover is ze niet uitgesproken), maar wel door het soort maatschappij, waar je aan moet voldoen en de strijd die je aldaar ook moet leveren om een goed plekje te verwerven. Zo iemand is een directe kennisdrain (note: ze had bevoegdheid voor arts in China).
Anderzijds zie ik het ook gebeuren dat sommigen op een ander moment in hun leven toch terugkeren. Bijvoorbeeld vanwege heimwee of om de kinderen dichter bij de familie te laten opgroeien. Misschien dat er dan teruggaan die hier skills en kennis hebben opgedaan die meegenomen worden naar het geboorteland. Dit zal dan natuurlijk wel vooral gelden voor landen die wel enige mate van ontwikkeling kennen en stabiel zijn. Ik zie het ook best gebeuren dat er Polen zijn die terugkeren daar dat land ook een aardige ontwikkeling door heeft gemaakt.
Interessant is vooral om beter beeld te krijgen wat leven van immigranten hier voor impact op de maatschappij in het land van herkomst. Of er een meetbare invloed is als een Rus hier komt wonen en vertelt over de werkelijkheid hier aan zijn familie en vrienden. Blijft dat op het niveau van kennisgeving, wordt het nog actief gedeeld met andere familieleden of goede vrienden of neemt zelfs nog een breder publiek kennis van het geheel. Zo zou in theorie er toch nog heel wat moois over kunnen blijven ondanks dat mensen niet meer in hun geboorteland wonen. Ik heb alleen echt geen flauw idee. Nu gewoon een hersenspinsels
Mensen stemmen tegenwoordig met de portemonnee die ze willen, niet die ze hebben. Zie het hele erfenisbelasting-gebeuren. Maar 1% van de Nederlanders heeft daadwerkelijk 'last' van meer belasting op hogere erfenissen. De andere 99% profiteert ervan. Maar nee hoor, iedereen is opeens boos en tegen etc etc
Overigens is het huidige hyperkapitalisme met grootmachten als google en musk gedoemd om ineen te storten. We zijn al te laat met regels leggen voor dit soort supermegabedrijven die invloed hebben over de hele wereld, dus het is nu simpelweg wachten tot het fout gaat.
Ik wil graag nog wel even vermelden dat ik deze edit van de redactie enigszins grappig vind, vooral omdat iemand van de redactie mij een tijdje terug half gedoxt heeft en op de persoon speelde terwijl dit nergens voor nodig was.
Bruine bonen en sudderlapje staan op het vuur inmiddels. Eet je mee Romans?
Dan bespreken we de gratis schoolmaaltijden en dergelijke van Dickie
Het kabinet gaat toch niet het mes zetten in de expatregeling, het fiscale voordeel voor werknemers uit het buitenland. Daarnaast wordt de overdrachtsbelasting voor verhuurders, beleggers en ontwikkelaars teruggeschroefd. Er blijft ook geld beschikbaar voor gratis schoolmaaltijden en Defensie krijgt er door de economische groei fors meer geld bij.
Dus expats krijgen allerlei fiscale voordelen terwijl de tomatenplukkers bij elkaar in een kamer worden gestopt voor 500 huur per maand, en Henk en Ingrid steeds minder betaalbare woningen kunnen vinden omdat ze allemaal worden opgekocht door expats? Ja nee top man
Toch zijn Henk en Ingrid blij dat hun kids te vreten krijgen op school, omdat het zelf niet altijd lukt hen daarin elke ochtend thuis van te voorzien, Romans. Tof dat ze daar alsnog geld voor gevonden hebben. De echt nieuwe plannen horen we met Prinsjesdag. Logisch dat dit soort zaken eerder uitlekken
En ook het Defensie budget trouwens, welke dus afhankelijk is van Overheidsinkomsten. Een paar procent daarvan in economisch betere tijden is automatisch meer budget. Ook iets om over na te denken misschien voor demense die een bloedhekel hebben gekregen aan economische groei. Een platte lijn zorgt in tijden van groei in aantallen van mensen, langer leven en inflatie voor veel meer armoe. Als dat je troef is...
Benieuwd hoe ze die gratis schoolmaaltijden in gaat vullen, ben daar wel voorstander van. Evenals het verhogen van het budget voor defensie (ook voor De Fancy trouwens).
Overigens heb ik geen hekel aan economische groei, maar het is simpelweg niet heiligmakend en al helemaal niet oneindig vol te houden. Hoe eerder de hele wereld dat snapt hoe beter.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.