Ik snap je betoog, Romans.
Maar Israel heeft inmiddels ook al jarenlang de reputatie om zich niets aan te trekken van welk hof of welke instantie dan ook. Het land legt alle uitspraken net zo makkelijk naast zich neer, en gaat gewoon door met wat het deed. Denk aan het koloniseren van bezet gebied (ook al voor Netanyahu). Ik heb dus helaas niet de illusie dat dit volk echt leert.
De enige les die er misschien in zit is voor de rest van de wereld. Namelijk dat dit volk niet meer kan leunen op het krediet wat ze hadden na WO2. En dat het klaar moet zijn met het eeuwige schuldgevoel n.a.v. die tijd.
Ik denk dat de termen links en rechts al lang niet meer zijn wat ze waren.
Als ik hier hoor dat we in Nederland jarenlang linkse kabinetten hebben gehad onder Rutte, dan klopt er iets niet meer in "links-rechts denken" van heel veel mensen.
Of zijn die van mening dat "rechts" enkel staat voor het opheffen van je arm in de lucht (zoals in de jaren 30 en 40) en hele nare dingen vinden van alles wat geen blond haar en blauwe ogen heeft? En dat alles wat daar niet aan mee doet dus "links" is.
Populisten hebben het voor elkaar gekregen om de arbeidersklasse naar hen over te laten stappen middels het hekel aanlullen richting (arbeids)migranten die voor het leeuwendeel in diezelfde klasse verkeren. Het is ronduit schandalig en getuigt van diepgaande minachting, staan als toeschouwer bij dit hanengevecht, laat de rekening aub fors zijn. Zeg nou zelf: zo'n peroxidekuif staat toch nóg veel mooier met een ferme lik pek & veren er overheen?
Vandaar dat ik kwam met normaal en niet-normaal, die allebei in een breed spectrum zitten. Beetje zat dat ouderwetse links rechts verhaal.
Of je zou kunnen onderscheiden in pro en anti. Die afd of in ned pvv is een antipartij, en krijgen stemmen van de ontevredenen, de wokkies.
Populisme scores:
Sachsen 46.9% stemmen, 61/120 zetels. Thüringen 61.7%, 59/88 zetels.
Wahl in Sachsen und Thüringen: Ergebnisse und Reaktionen - ZDFheute
Er spelen drie zaken:
- van oudsher onvrede tussen West/Oost. Die AFD jongen in het journaal geeft het goed aan: het voormalige westen heeft betere industrie en infrastructuur.
- angst dat oorlog tussen Oekraïne en Rusland escaleert.
- onvrede over asielbeleid/integratie problematiek.
Dit kaartje m.b.t het aantal inwoners met een migratieachtergrond blijft opvallend.
Dat is altijd zo: juist binnen gemeenten/deelstaten/regio's waar het aantal immigranten redelijk laag is zie je een grotere weerstand en angst voor hen. Wat je hier ziet is dat de voormalige DDR (nog immer) veel meer op Oost- dan West-Europa lijkt. Ook omdat na het vallen van de muur enorm veel DDR'ers met vrije geest naar het westen vertrokken zijn en de meer conservatieve burgers achterbleven.
Ook net zoals in Oost-Europa is er hier minder aantrekkingskracht voor vooral niet-Westerse immigranten. Wat deze statistiek overigens verhult, vermoed ik, is een (enorm) aantal Poolse immigranten die inmiddels Duitse paspoorten hebben. Volgens mij worden die niet meegenomen vanwege het feit dat West-Polen langere tijd Duits was en de meeste immigranten van daar komen.
Wordt er in die links vs rechts discussies eigenlijk niet gesproken over progressief vs conservatief? Althans toch in die cultuuroorlogjes.
Maar dan moeten die wokkies woorden gebruiken met minstens 3 lettergrepen. Dat blijkt toch moeilijk precies.😅
Het Duitsland instituut zegt 1.5 miljoen Polen (op 84 miljoen, 1.8%). In Thüringen nog geen 15.000 (op bevolking van 2.1 miljoen, 0.7%)
Ausländer in Thüringen nach Staatsangehörigkeit 2023 | Statista
Ja, ik vermoed dus dat alle Polen uit voormalig Duitsland geen immigranten status hebben. Anders zijn die getallen moeilijk verklaarbaar. Ook uit Roemenië zijn er veel Duitsers teruggekomen, trouwens.
ook wel logisch want in die volksverhuizing zaten ook veel in Polen wonende Duitsers en hoe de DDR tot 89 deze cijfers bijhield, en ze vervolgens vertaald zijn??
"Ikzelf ben nu 3 jaar terug in Mannheim geweest en het centrum daar in de avond deed mij teveel denken aan een klein-Istanboel. Ikzelf betrapte mij erop dat ik dit niet heel prettig vond. Ikzelf zou niet graag Nederland zoals ik dat nu ken, zien veranderen naar een dergelijke samenleving."
Dat zei kleomantre onlangs hier. Uiteraard heeft de niet-westerse Romans er geen enkel probleem mee.
https://www.tagesschau.de/inland/innenpolitik/landtagswahl-sachsen-zahlenkorrektur-100.html
Sperminorität, kijk dat zijn woorden. Correctie betekent overigens dat afd niets gaat kunnen blokkeren, ergo weg machtsmisbruik.
Dat is inderdaad heel goed nieuws. Waarover inmiddels ook meteen weer de nodige complottheorieen over rond gaan.
Veel wantrouwen richting gevestigde overheid, maar blijkbaar geen enkel probleem met partijen die allerlei vrijheden en verworvenheden (persvrijheid, wetenschap, rechterlijke macht) willen torpederen.
We leven in een rare tijd.
Ik had ook even een nanoseconde twijfel bij die correctie. De populistjes zullen wel met z'n allen aan het gillen zijn in de echoput, dat er sprake is van fraude.
Denk dat het altijd een rare tijd is geweest, soms ietsje minder, soms wat verder weg, maar altijd raar.
Het is trouwens handig om te beseffen dat vooral Thuringen maar ook Saaksen qua inwonersaantallen kleine staten zijn en dat hun electoraal impact op landelijke verkiezingen redelijk beperkt is. Het is echt niet het gevecht om ruimte en de immigratie wat de proteststem heeft binnengehaald, dat is echt de nooit herstelde relatie Oost-West en bijbehorende nijd.
Wat mij betreft, net zoals in NL, een serieus te nemen signaal. Als sterk land met sterke economie heb je gewoon de plicht om in de achtergestelde gebieden te blijven investeren. Als het niet interessant is voor privaten dan maar via de staat zelf.
Ik dacht inderdaad ook even: "toevallig..."
Maar als je er rationeel over na gaat denken: zou de gevestigde orde er zoveel belang bij hebben om op deelstaatniveau twijfel te zaaien over de werking van het kiesstelsel? Ik zou niet weten waarom, dit soort fraude zou de doodsteek zijn voor hun partijen op landelijk niveau.
Dus rationeel gezien heb ik geen enkele reden om te twijfelen. Maar in de extreemrechtse echopunt gonst het al van de geruchten, en het calimero-eierschaaltje in de vorm van een Duitse WOII helm staat al weer op de populistische kopjes.
Over drie weken komt Brandenburg aan de beurt, benieuwd wat dat gaat zijn.
"ons' eigen landje weer:
Misschien beter 'ons' belastinggeld beter gaan gebruiken, dan voor rechtszaken over gasten die toch niet uitleverbaar zijn.
Trouwens: Kleo's Mannheim-quote kan ik ook enigszins onderschrijven op basis van de laatste paar keren dat ik in het Ruhrgebied was. Wat ik wel zag en ook hoorde is dat dat veel een gevolg van beleid is waarin autochtoon Duitse detailhandel uit de stadscentra wegtrekt (te duur/moeilijk etc) en deze vacante plekken ingenomen worden dan immigranten met ondernemingslust. Vervolgens krijg je bijbehorend publiek en gevoelens als klein-Istanbul etc.
En inmiddels heeft de rechter in Israel bevolen om de stakingen van vandaag op te heffen. Je gaat steeds meer vraagtekens krijgen bij de werking van de democratie en rechtspraak in dit land.
Ik hoop dat "het volk" aldaar zich er niets van aan gaat trekken, en dat dit alleen maar extra olie op het vuur gaat zijn om de druk op Netanyahu verder op te voeren.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.