Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 3 4 ... 247 248
Sunneklaas
SprintMaster
#47
Even een bril opzetten? Het is wel heeeeeeel duidelijk!  

Nogmaals, Bolsenaro werd niet genoemd in de opsomming en het lijkt me sterk dat ze de boel in de fik steken om die paar namen te voeden.

Romāns Vainšteins

Bolsenaro wil ik graag daaraan toevoegen hoor, wat een kwezel was me dat zeg. Gelukkig reeds op de hoop afgeserveerde mafklappers.

Jaja, dat nare mannetje heeft me de wereld een stukje beter gemaakt zeg.

Laatst gewijzigd
Sunneklaas
Romāns Vainšteins
#52
Bolsenaro wil ik graag daaraan toevoegen hoor, wat een kwezel was me dat zeg. Gelukkig reeds op de h...

Fijn, ik neem aan vanwege de genoemde ontbossing. Dan weten we in elk geval van 1 van de genoemde namen hoe die de aarde probeert te vernietigen. 

SprintMaster

O, Bolsonaro stond niet op het lijstje van Romans. Nou ja, over het algemeen zie je dat rechtse/populistisch rechtse leiders de fossiele industrie en landbouw blijven steunen en niet of nauwelijks willen vergroenen. En dat schaad de aarde. 

Romāns Vainšteins

Al die rechtconservatieve gasten zijn hetzelfde: schijt aan klimaat. Een pot nat

Romāns Vainšteins

En Trump is begonnen met zijn eigen graf te graven, heel erg fit en onschuldig komt hij niet over, net alsof hij het net met Stromy uitgepraat heeft. 

Allemaal raar gemiereneuk, punten en komma's over die banale rechtzaak. Heel snugger om daar zelf veel extra aandacht aan te schenken. Geen touw aan vast te knopen, lijkt echt het padje af de arme ziel.

Laatst gewijzigd
SprintMaster

Verder wil rechts ook graag de grenzen van de rechtsstaat opzoeken en het liefst rechten opzij kunnen schuiven. Polen en Hongarije zijn daarvan goede voorbeelden. In Israel het je de Danonisten binnen Likoed die tegen een tweestaten oplossing zijn, het nederzettingen beleid op de Westover willen voortzetten en het hooggerechtshof minder bevoegdheden wil geven. 

Likoed - Wikipedia

Raul Alcala
Sunneklaas

Gebieden innemen is natuurlijk geen links of rechts ding. En de grenzen van de rechtstaat opzoeken is ook geen links of rechts ding. Links verpakt het alleen beter, positieve discriminatie bijvoorbeeld. Meest idiote was recent in Ierland waar men stemde vóór een 'hate speech law' zonder 'hate' te definieren. Ja daar heeft de rechtstaat wat aan. Lekker een zelfcensuurcultuur aanwakkeren want niemand weet wat ie kan zeggen, en de rechter heeft de vrije hand. Sowieso is vrijemeningsuiting tegenwoordig meer een rechts ding dan links. 

Raul Alcala

Precies wat peterson zegt, links heeft moeite met implementeren 

Romāns Vainšteins

Inderdaad begint zogeheten rechts zich meer te roeren wat dat betreft: het gezicht van deze beweging is voor mij de roodaangelopen, wereldvreemde kop van Karskens, die heeft toch ergens zijn zuurstofflessen er iets te lang afgehad daarboven.

Romāns Vainšteins

Ook dat corona heeft er flink ingehakt en 'nieuwe deuren geopend' voor velen.

Echt een grove flater om mensen hun vrijheid te ontnemen, dat heeft zoveel extra vissen in fuiken opgeleverd.

kleomantre

Ik onderschrijf ook wel het gevoel van Marik omtrent het populisme. Om zich op het geopolitieke podium staande te kunnen houden dient Europa meer verenigd te zijn.

We zien echter dat er allerlei methoden, meestal ongezien maar soms ook gezien, worden gebruikt om ons te destabiliseren en uit elkaar te drijven. Migratie is daarin zeker een grote factor alsmede identiteit. Het is alleen een zo'n groot en complex speelveld geworden, met dagelijks talloze schaakpartijen achter de schermen tussen wisselende spelers dat je het grote geheel wellicht niet eens meer kan overzien noch dat je problemen kan reduceren tot of herleiden naar 1 land of 1 persoon.

Wat ik zelf al jaren storend vind is dat thema's als migratie en veiligheid in het politieke debat onevenredig veel aandacht krijgen en traditionele media dat laten gebeuren of niet bij machte zijn het juiste perspectief aan te brengen. Veel partijen vinden het prima zoals het gaat. Andere thema's verdwijnen naar de achtergrond zoals eerlijke welvaartsdeling, het uit de wind houden van grote bedrijven en hun bestuurders en in zijn algeheel zo weinig mogelijk veranderen voor wie nu invloedrijk of vermogend is.

Anderzijds begint het er ook op te lijken dat de meeste politici geen energie meer hebben of willen steken in grote veranderigen door de grote complexiteit en trage vooruitgang die je kan boeken waarbij je soms meerdere ambstermijnen nodig hebt om de invoer ervan mee te maken, de effecten van te zien of de vruchten van te plukken. In de tussentijd heb je geen resultaat geboekt en word je weer afgeserveerd. Hoe dan ook blijven we zitten met een samenleving met teveel procedures, teveel inspraak, teveel ambtenaren, slechte it-systemen, moeilijke en complexe belastingwetgeving, een zorgsysteem dat onhoudbaar is, een agrarische sector die moet maar niet hoeft te veranderen en met cadeautjes uitdelen aan de verkeerde mensen en bedrijven. Der zit ook bijna nergens meer een visie of bezieling achter. Mensen haken af en raken ontevreden, zeker als de overheid dan nog meermaals onbetrouwbaar blijkt. 

Il Leopardo della Primavera
Sunneklaas
#41
Wanneer je het bij de een wel doet en de ander niet, en we weten wel dat je het niet bij kleurlingen...

Oké menneke 

Wijsgeer

Kleo,

Het is alleen de vraag hoe je als Europa meer verenigd raakt. Doe je dat door nog meer landen naar je toe te halen, en op nog meer beleidsterreinen te proberen met al die landen dezelfde koers te varen? Je wordt dan in theorie groter en krachtiger, maar doordat de besluitvorming steeds verder van de burger af komt te staan hol je de boel van binnen uit. Simpelweg omdat de solidariteit die nodig is voor zo'n project er niet meer is. De EU is daarmee niet krachtiger en machtiger dan ooit, maar een behoorlijk kwetsbare zeepbel. Die makkelijk uit elkaar te spelen is, en inmiddels bekend staat om haar besluiteloosheid.

En ik denk dat de technocraten in Brussel het ontbreken van solidariteit onderschatten. Waar je vroeger (in de (E)EG tijd) nog een klein clubje van redelijk gelijkgestemde landen had, en waar je nog een soort van connectie mee had, is de EU zo groot geworden dat dit is weggevallen. Hoeveel solidariteit heb jij nog met Roemenen of Bulgaren? Ik heb daar net zoveel mee als pakweg met een Senegalees of Keniaan. Tegelijkertijd vragen ze wel van mij dat ik ze steun, en hun land mee op ga bouwen.

In mijn ogen is er op dit moment maar 1 partij in Nederland die kritisch is op de EU en deze valkuil ziet, zonder te vervallen in populisme en vreemdelingenhaat. En dat is de SP. Een partij met visie over onder meer het verdelingsvraagstuk, arbeid vs vermogen, maar ook op migratie. Zonder direct racistisch te worden of migranten als zondebokken te zien.

En ik vind het echt een gemiste kans voor "boos Nederland" dat ze deze partij zien als "te links", terwijl veel van deze mensen juist heel goed af zouden zijn met meer SP. Wie weet kan Jimmy Dijk wel de juiste toon vinden...

Romāns Vainšteins

Het zegt ook wel wat over de mensen zelf die koud stellen 'evenveel met Roemenen en Bukgaren hebben als Snegalezen en Kenianen'. Wat aandacht voor en kennis over Oost-Europa betreft is er sowieso schokkend weinig kennis en interesse van West naar Oost. Andersom hebben ze het een stuk beter in de peiling kan ik je vertellen.

 

Wijsgeer
Romāns Vainšteins
#66
Het zegt ook wel wat over de mensen zelf die koud stellen 'evenveel met Roemenen en Bukgaren hebben...

Dat is precies mijn punt ook Romans. Het vraagt solidariteit. Die dwing je niet af door landjepik te doen, en vervolgens te zeggen dat je Roemenen, Bulgaren of andere bijgepikte landen leuk en lief moet vinden.

En dat er meer "solidariteit" is van Oost naar West kan ik ergens wel begrijpen. Voor "oost" is het fantastisch om lekker geld te kunnen verdienen in "west". Maar ook daar zie je dat in "west" de solidariteit flinterdun is. We willen ze eigenlijk niet hebben; het is enkel dat ze zo lekker goedkoop en hard werken in bedrijfstakken waar we zelf onze handjes niet meer aan vies willen maken.

Het is precies de uitholling die ik bedoel. We worden groter qua vierkante kilometers en qua aantallen mensen, maar niet qua onderlinge verbondenheid. Terwijl een vehikel als de EU juist veel verbondenheid vraagt om succesvol te kunnen opereren. En dat moet groeien, en dwing je niet af. En als je het wel af gaat dwingen, dan is de kans dat mensen de kont tegen de krib gooien erg groot (zie VK). 

Klootje Kriekeljon

Niet te hard schrikken als Trump straks weer president wordt dan, jongens. Want daar zorgt dit geintje alleen maar meer voor.

Romāns Vainšteins

Mwoah, volgens mij gaan juist steeds meer mensen dat gedrein en gesputter van Trump spuugzat worden, die laten zich alleen niet zo horen en hangen geen vlaggen op de kop. Uiteindelijk gaat het om stemmen in een pakweg 10tal staten waar ik eerder de boel iets blauwer dan roder zie worden. Denk dat het een nagenoeg identieke uitslag gaat worden.

Klootje Kriekeljon

Totaal niet gek, afgaande op je Nederlandse blik. Laten we het hopen dat Biden wint. Al gaat die de 4 jaar sws niet vol maken. Het is vaker gezegd, maar als dit je 2 kandidaten zijn, dan verdien je als land ook een slechte president. Helaas is het bepalend voor de wereld. 

Laatst gewijzigd
Sunneklaas

Den Trump gaat natuurlijk gewoon winnen. Biden is te zwak op de grenscrisis en werkt zelfs actief tegen, waardoor Texas en de VS zelfs tegenover elkaar kwamen te staan. Dat heeft het land wel gezien. Een gevolg van zwak beleid resulteert er ook in dat de grensstaten de asielzoekers en illegalen doorsturen naar door democraten gerunde staten, hetgeen ook een waarschuwing is naar de swing states. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op de duidelijke achteruitgang van Biden. Die soms geen flauw idee heeft waar die is, vaak valt en eigenlijk alleen teksten op kan lezen. Bij het debat zal Biden hammeren op het feit dat Trump een prostituee heeft afbetaald, Trump zal Biden verwijten dat hij nauwelijks een zin kan vormen. Tsja wie heb je dan liever aan de knoppen. Biden kan echt geen 4 jaar meer mee. Hij raaskalt nu al over z'n oom en kannibalen, wat het Witte Huis dan vervolgens weer mag ontkennen. 

Bookmakers denken ook dat het Trump wordt:

Laatst gewijzigd
SprintMaster

Die bookmakers zijn ook niet vies van opportunsime. Nu lekker cashen door te doen alsof Trump gaat winnen. 

 

Veel betrouwbaarder zijn de achtergrondverhalen, zoals deze:

How Trump’s guilty verdict will impact the 2024 presidential election - ABC News (go.com)

A few pollsters have also asked two versions of the standard "who will you vote for?" question in recent weeks: one straightforward one, and one that asked respondents who they would vote for if Trump was convicted in the New York case. On average, Trump went from leading by 1 percentage point in these polls without considering the conviction to trailing by 6 points with it.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Trump scheelt echt niks qua senielheid met Biden, die gaat hard achteruit hoor. Bovendien is hij nu al als een gek aan het rondvliegen terwijl het nog een halfjaar is tot de verkiezingen, die is voor die tijdd helemaal op.

Maar het meest belangrijk: vorige x stond Trump ook voor in alle polls en verloor hij, ondertussen is er weinig gebeurd dat ineens massa's mensen andersom zou laten stemmen in de belangrijke staten. Oude conservatiefjes leggen het loodje en de steden waarin het verschil gemaakt wordt zijn verder aangezweld. Die marges gaan simpelweg groter worden.

Laatst gewijzigd
Sunneklaas

Dus ze verwachten dat Biden gaat winnen en geven hem een hoge quotering?

Haha kom nou, Trump is vele malen fitter dan Biden. Hoe vaak hebben we hem nou gezien dat ie werkelijk waar geen idee heeft waar die is of heen moet en het pijnlijke moment dat anderen hem dan maar gaan begeleiden. En het Witte Huis dat er nooit op in wil gaan..  Je doet net alsof er geen conservatieven bij komen. Dat gebeurt natuurlijk wel op het moment dat ze hun eerste loonstrookje krijgen of een naaste cultureel wordt verrijkt. Juist Biden heeft enorm last van kleurlingen en de jeugd die niet meer gaan stemmen omdat ze hem niet mogen. De jeugd noemt hem een genocidesupporter. Er komen ook regelmatig filmpjes voorbij van zwarten die van hun burgemeester eisen dat ze wat aan de immigranten doen, omdat zij er er de dupe van worden (vanwege minder werk/lonen die lager worden door het aanbod). En burgemeesters die eerst nog zeiden het aan te kunnen, staan nu nog net niet te huilen. Niet elke stemmer kan zich links beleid veroorloven.

Marik

Het gaat in Amerika natuurlijk al helemaal niet meer om de ratio of over de feiten. Het gaat er alleen maar om wie de beste marketingstrategie heeft. In Europa zien we Trump vooral als een dictator. Het bijzondere is dat miljoenen Amerikanen Trump als de grote verlosser zien en het blijkbaar prima vinden als landgenoten het regeringsgebouw aanvallen. Is echt tricky hoor mensen. En in Europa hebben we er een handje van om te zeggen: "ach, het zal zo'n vaart wel niet lopen." Nou....zo'n vaart gaat het wel lopen.

1 2 3 4 ... 247 248

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.