@Esims: ik moet zeggen dat het ergens tussen een mooi liedje en een standaardpopnummer in hangt. Opbouw naar eerste refrein wel aardig, maar refrein is dan vooral 'catchy' gemaakt waardoor het zoals Leo omschrijft toch meer een dertien in een dozijn liedje wordt. Het slaginstrument/accent dat tussen refrein 1 en 2 wordt toegevoegd vind ik ook geen verrijking van het nummer.
Voor mij niets bijzonders, niet storend maar ook niet opvallend. Kan prima thuis op een radiozender waar ze platen als Flowers van Miley Cyrus grijs draaien.
Om er iets tegenover te zetten dat goed te vergelijken is, is voor mij dit nummer, weliswaar van een jaar eerder, toch een slag beter.
Ik mag hopen dat je je niet beperkt tot wat enkel op (bepaalde) radiostations wordt gedraaid als bron en standaard. Daar wordt slechts zo'n kleine fractie gedraaid van wat er allemaal gemaakt wordt. Daarbij heeft radio door het constant herhalen van dezelfde muziek nog een versterkend effect mbt de belangrijkheid van een artiest zowel in absolute verkoopaantallen van nummers, aantallen concertbezoekers, aanvragen optredens alsmede voor de perceptie van de luisteraar. Daarbij doet de echte kwaliteit of originaliteit er vaker niet dan wel toe om muziek te pushen, hoewel dat per station of per programma wel flink fluctueert.
Sarah Kinsley werd overigens aanbevolen door VEVO mocht je er helemaal niks van kennen. Heb het destijds eens de kans gegeven en Lovegod sprong er voor mij uit en er waren een paar andere aardige nummers.
Sarah Kinsley - Introducing Sarah Kinsley | Vevo DSCVR Artists to Watch 2024
Oke maar naast dit feitenrelaas (tenminste daar ga ik vanuit), wat wil je er dan mee zeggen door dit specifiek aan te kaarten dat iets wel of niet op tal van stations gedraaid is? Of is het enkel een detail zonder verdere bedoelingen of waardeoordeel, dat kan misschien ook.
Het kan mijn inderdaad niet echt wat boeien of muziek populair is.
Meer dan twee decennia terug heb ik al voor mijzelf uitgemaakt dat populariteit eigenlijk niet zo relevant is voor mij als luisteraar. Voor de artiest is dat wellicht een ander verhaal, je kan niet leven van 10 mensen die je muziek geweldig vinden en de rest die het om het even is. Als luisteraar is het enkel zo dat het je moet raken of het lekker in het gehoor moet liggen. Das toch de essentie, daarna komt pas een eventuele toets op originaliteit, de vergelijking met ander werk en het afwegen van de muzikale skills.
Wanneer het mij raakt, vind ik het wel aardig om dat te delen met anderen, zeker als ik van de personen weet wat ze zelf graag luisteren en dit dan een aanrader kan zijn voor hen. Waarom zou je de mooie of goede dingen die er zijn enkel voor jezelf houden. Zolang je je er ook maar van bewust bent dat je eigen muzieksmaak niet de norm is en/of hoe je dat moet inkaderen. Ik vind het daarbij ook prima als de artiesten ermee geholpen worden, zeker als ze relatief klein zijn.
Ik wilde niet impliceren dat jij je laat leiden door populariteit.
Ik gaf enkel aan dat feitelijke perspectief op het vlak van zoveel views/streams/plays op radio voor mij niet relevant is omdat het, zoals je net ook aangaf, het niks af gaat doen aan mijn eigen beleving. Het raakt me of niet, ik vind het mooi klinken of niet of ik denk dit is knap gedaan of niet.
Populair is al zeker geen graadmeter welke ik meeneem in m'n zoektocht naar muziek, maar ik natuurlijk niet omheen kan door de talrijke algoritmes die je meer dan eens naar veelgeluisterde artiesten wijzen. In genres waar ik niet thuis ben, en dat zijn er nogal wat, zal ik dan ook eerst door wat populairder werk moeten heen wroeten als ik via Youtube of Soundcloud op zoek ga. Hoewel ik daar probeer aan te ontkomen door via google sneller aan een bulk artiestennamen te komen om daarvan de muziek te scannen, oftewel via sites die zich richten op een muziekstroom, reviewsites of reddit waar mensen zoeken naar vergelijkbare nummers als X.
Ik zat wel mis op 1 punt, een stukje populariteit is ook in mijn belang in de zin van dat als iets mij heel erg raakt en de maker er niks mee verdient of geen aanmoeding krijgt, dat de kans dan bestaat dat de output stopt. Wellicht dat dit meespeelt in het soms 'promoten' van een bepaald nummer of artiest door mij, dat ik graag zie dat er in de toekomst nog iets moois uit ga komen waar ik van kan genieten.
Ik kan helemaal niks met airplay als referentiekader. De grote radiostations draaien hoofdzakelijk muziek die me niet aanstaat en doen ook weinig hun best iets anders te doen dan eindeloos herhalen van vaak populair gemaakte pulp/niemanddalletjes of golden oldies. Der zijn natuurlijk wel thematische stations of radioprogramma's waar dat niet het geval is, maar dat is niet de hoofdmoot.
Daar zelfs een canon als de Top 2000 een sloot aan, in mijn ogen, matige muziek bevat, weet ik ook meteen dat het vrij nutteloos is me veel bezig te houden met wat het brede publiek graag hoort. Die luistert niet vaak naar wat ik mooi vind en andersom. Ik kan prima met die constatering leven. Derhalve is het ook vrij zinloos te kijken naar streams op grote platforms of hoeveel mensen nummers in hun playlist hebben als startpunt te nemen van een (nieuwe) luistersessie of zoektocht. Daar is de kans niet zo groot dat ik iets vind dat me aanspreekt.
Om muziek te ontdekken heb je wel anderen nodig om verder te geraken. Daar helpen thematische sites, mensen die playlists aanleggen van nieuwe releases, magazines met reviews etc allemaal wel goed mee en dat wijs ik ook niet af. Tuurlijk is het fijn om met iemand in gesprek te geraken die soortgelijke voorkeuren heeft. Of als iemand juist gepassionneerd en kundig is over andere muziekstromen. Het doet me alleen weinig als iemand, zelfs als het iemand om mij heen is, mijn muziek afserveert. Ik heb zelf allang helder dat ik het mooi vind, daar hebben anderen weinig invloed meer op. Ze kunnen hoogstens een perspectief plaatsen. Andersom hoef ik bij vrienden of collega's geen bevestiging te zoeken of dat wat ik erin hoor klopt. Om mijn heen zijn overigens bijna geen mensen die op het muzikale vlak een gelijkgestemde zijn en ben het gewend dat mijn voorkeuren niet breed geapprecieerd worden. Waarbij ik de indruk heb dat het gros van die mensen toch liever een veel commercielere/populairdere sound koesteren of een heel andere muziekbeleving hebben. So be it, ik hoef me daar niet echt aan af te meten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.