Het actueel-maar-niet-per-se-politiek topic

1 2 3 4 ... 7 8
esims5.0

Bovenstaande uitslag van de verkiezingen in de VS lijkt juist, al moet het 1-4 bij Nebraska zijn, en 3-1 bij Maine. Ik had het op dat moment denk ik wel helemaal goed kunnen hebben, maar baseerde me op een kaartje van de NOS. Wat ik toen ook niet helemaal begreep, maar volgens mij klopt daar het totaal aantal kiesmannen van beide staten niet.

Laatst gewijzigd
esims5.0

Ik las net dat ik in de sterke divisie zit van het Wielermaster CQ-Spel. Ik ga dat topic maar niet vermoeien met dit soort grappen, maar ik moest eraan denken bij mijn last minute deelname.

esims5.0

Net als je denkt dat alle leuke liedjes op zijn. Gewoon uit Nederland. Hij was al twee maanden uit als ik het goed heb, maar ik luister maar zeer weinig radio. Ja, dit is niet het muziektopic, maar de laatste video daar is zo plat dat ik hem maar even hier deel.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

Meh, dertien in een dozijn type muziek als je het mij vraagt. Voelt ook enigszins als een wat slap aftreksel van good 4 u van Olivia Rodrigo

esims5.0

Vergezocht hoor, die vergelijking met Good 4 U. Mijn eerste associatie was Joni Mitchell. Dit is nu zo'n zeldzaam voorbeeld van een nummer dat ik opzoek op Spotify om het nog eens te horen. Ben benieuwd of iemand dan een sterker nummer uit 2024 weet, als anderen niet enthousiast zijn.

Laatst gewijzigd
Platonov
esims5.0
Vergezocht hoor, die vergelijking met Good 4 U. Mijn eerste associatie was Joni Mitchell. Dit is nu...

Heel first aid kit-achtig

kleomantre

@Esims: ik moet zeggen dat het ergens tussen een mooi liedje en een standaardpopnummer in hangt. Opbouw naar eerste refrein wel aardig, maar refrein is dan vooral 'catchy' gemaakt waardoor het zoals Leo omschrijft toch meer een dertien in een dozijn liedje wordt. Het slaginstrument/accent dat tussen refrein 1 en 2 wordt toegevoegd vind ik ook geen verrijking van het nummer.  

Voor mij niets bijzonders, niet storend maar ook niet opvallend. Kan prima thuis op een radiozender waar ze platen als Flowers van Miley Cyrus grijs draaien.

Om er iets tegenover te zetten dat goed te vergelijken is, is voor mij dit nummer, weliswaar van een jaar eerder, toch een slag beter. 

esims5.0

Wat betreft de vergelijking: ik snap wel wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens. Bij dit nummer (Lovegod) heeft de producer zich uitgeleefd en het heeft ontegenzeggelijk een rijke productie. Maar niets speciaals wat betreft een sterk loopje of zoiets. De productie maakt voor mij niet of een nummer goed is. Overigens staat Lovegod niet in mijn muziekbestand, en zie ik dat Sarah Kinsley op geen enkele zender gedraaid wordt met welk nummer dan ook.

Op het nummer I Wasn't Gonna van Jana Mila is ook wel wat aan te merken. Het instrumentale stukje vlak voor het einde is niet sterk. Maar liever dit dan een mislukte poging om het nummer te laten knallen. Ook is de hele tweede helft niet spannender dan de eerste. Maar ik vind het helemaal geen (volgens Leopardo) slap nummer ten opzichte van Good 4 U van Olivia Rodrigo, dat ergens middenin de Top 2000 staat. Van dat soort muziek is er heel veel tegenwoordig, maar het maakt op mij geen indruk.

Laatst gewijzigd
kleomantre
esims5.0
Wat betreft de vergelijking: ik snap wel wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens. Bij dit nu...

Ik mag hopen dat je je niet beperkt tot wat enkel op (bepaalde) radiostations wordt gedraaid als bron en standaard. Daar wordt slechts zo'n kleine fractie gedraaid van wat er allemaal gemaakt wordt. Daarbij heeft radio door het constant herhalen van dezelfde muziek nog een versterkend effect mbt de belangrijkheid van een artiest zowel in absolute verkoopaantallen van nummers, aantallen concertbezoekers, aanvragen optredens alsmede voor de perceptie van de luisteraar. Daarbij doet de echte kwaliteit of originaliteit er vaker niet dan wel toe om muziek te pushen, hoewel dat per station of per programma wel flink fluctueert. 

Sarah Kinsley werd overigens aanbevolen door VEVO mocht je er helemaal niks van kennen. Heb het destijds eens de kans gegeven en Lovegod sprong er voor mij uit en er waren een paar andere aardige nummers.

Sarah Kinsley - Introducing Sarah Kinsley | Vevo DSCVR Artists to Watch 2024

Laatst gewijzigd
esims5.0

Ik baseer me op relisten.nl waar de playlist van 37 radiozenders wordt bijgehouden. Ook komen de nummers in de keuzelijsten van toplijsten van diverse radiostations (waaronder de Snob 2000) in mijn bestand terecht. Waar nu zo'n 68.000 nummers in zitten. En dan gooi ik van de meeste zenders de playlist na twee jaar weg. Niet dat dit alles zegt, maar als op dit forum (los van dit specifieke nummer) geclaimd wordt dat iets goed is, dan ga ik toch vaak kijken of en waar het gedraaid wordt. Het nummer dat Wheely onlangs deelde (My Neck, My Back) kende ik niet, maar bleek wel in mijn muziekbestand te zitten.

kleomantre
esims5.0
Ik baseer me op relisten.nl waar de playlist van 37 radiozenders wordt bijgehouden. Ook komen de num...

Oke maar naast dit feitenrelaas (tenminste daar ga ik vanuit), wat wil je er dan mee zeggen door dit specifiek aan te kaarten dat iets wel of niet op tal van stations gedraaid is? Of is het enkel een detail zonder verdere bedoelingen of waardeoordeel, dat kan misschien ook. 

Laatst gewijzigd
esims5.0

Als je over muziek verschillende meningen hebt, dan wil je toch graag je mening in perspectief zien. Ik heb dat ook met het nummer Good 4 U van Olivia Rodrigo dat Leopardo aanhaalde als vergelijking. Kan mij niet echt boeien maar het staat wel in de Top 2000. Misschien probeer jij te zeggen dat het totaal niet uitmaakt hoe populair een bepaald nummer is en wat anderen vinden, maar dat vind ik een raar soort ontkenning.

kleomantre

Het kan mijn inderdaad niet echt wat boeien of muziek populair is.

Meer dan twee decennia terug heb ik al voor mijzelf uitgemaakt dat populariteit eigenlijk niet zo relevant is voor mij als luisteraar. Voor de artiest is dat wellicht een ander verhaal, je kan niet leven van 10 mensen die je muziek geweldig vinden en de rest die het om het even is. Als luisteraar is het enkel zo dat het je moet raken of het lekker in het gehoor moet liggen. Das toch de essentie, daarna komt pas een eventuele toets op originaliteit, de vergelijking met ander werk en het afwegen van de muzikale skills.   

Wanneer het mij raakt, vind ik het wel aardig om dat te delen met anderen, zeker als ik van de personen weet wat ze zelf graag luisteren en dit dan een aanrader kan zijn voor hen. Waarom zou je de mooie of goede dingen die er zijn enkel voor jezelf houden. Zolang je je er ook maar van bewust bent dat je eigen muzieksmaak niet de norm is en/of hoe je dat moet inkaderen. Ik vind het daarbij ook prima als de artiesten ermee geholpen worden, zeker als ze relatief klein zijn.    

Laatst gewijzigd
esims5.0
kleomantre
Het kan mijn inderdaad niet echt wat boeien of muziek populair is. Meer dan twee decennia terug heb...

Je probeert een beetje krampachtig mijn standpunt te verdraaien. Ik ga ook zelden tot nooit mijn mening over muziek herzien omdat iets populair is of blijkt te zijn. Of omdat het niet populair is

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

Het nummer heet overigens 'good 4 u' zonder hoofdletters. Kleinigheidje, maar ach.

kleomantre

Ik wilde niet impliceren dat jij je laat leiden door populariteit.

Ik gaf enkel aan dat feitelijke perspectief op het vlak van zoveel views/streams/plays op radio voor mij niet relevant is omdat het, zoals je net ook aangaf, het niks af gaat doen aan mijn eigen beleving. Het raakt me of niet, ik vind het mooi klinken of niet of ik denk dit is knap gedaan of niet. 

Populair is al zeker geen graadmeter welke ik meeneem in m'n zoektocht naar muziek, maar ik natuurlijk niet omheen kan door de talrijke algoritmes die je meer dan eens naar veelgeluisterde artiesten wijzen. In genres waar ik niet thuis ben, en dat zijn er nogal wat, zal ik dan ook eerst door wat populairder werk moeten heen wroeten als ik via Youtube of Soundcloud op zoek ga. Hoewel ik daar probeer aan te ontkomen door via google sneller aan een bulk artiestennamen te komen om daarvan de muziek te scannen, oftewel via sites die zich richten op een muziekstroom, reviewsites of reddit waar mensen zoeken naar vergelijkbare nummers als X.  

Ik zat wel mis op 1 punt, een stukje populariteit is ook in mijn belang in de zin van dat als iets mij heel erg raakt en de maker er niks mee verdient of geen aanmoeding krijgt, dat de kans dan bestaat dat de output stopt. Wellicht dat dit meespeelt in het soms 'promoten' van een bepaald nummer of artiest door mij, dat ik graag zie dat er in de toekomst nog iets moois uit ga komen waar ik van kan genieten.  

esims5.0

We hebben vandaag weer een leuk palet van wereldleiders en politici op het wereldtoneel gezien.

esims5.0

Dit had ik nog niet eens gezien, maar is misschien wel het leukste van vandaag: de antisemitisme kaart.

Laatst gewijzigd
esims5.0

Ik kom toch nog een keer terug op de muziekdiscussie hierboven. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je de mening van anderen nodig hebt als referentiekader. Ik geloof er helemaal niets van dat wanneer je van een of enkele personen hoort dat iets goed is of slecht en het komt niet overeen met wat jij zelf vind, je niet verder gaat kijken. Ik vind dan zelf airplay en dan zo breed mogelijk bekeken, het meest relevante referentiekader. Dus niet zozeer het aantal keren dat iets gedraaid is, maar wel of het op verschillende zenders te horen is.

Laatst gewijzigd
xistnc
esims5.0
Ik kom toch nog een keer terug op de muziekdiscussie hierboven. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je...

Wat je bedoelt te zeggen is, dat je vindt dat anderen jouw mening nodig hebben als referentiekader. Want ik heb sterk het idee dat jijzelf de mening van anderen ab-so-luut niet nodig hebt als referentiekader.

esims5.0
xistnc
Wat je bedoelt te zeggen is, dat je vindt dat anderen jouw mening nodig hebben als referentiekader....

Nee wijsneus, dat bedoelde ik helemaal niet te zeggen. Er bestaat niet zoiets als beste muziek of muzieksmaak, dus ook die van mij is maar een mening. Ik vond dat kleomantre het hierboven ook zeer onterecht over kwaliteit had. Afgezien van sommige muziek die als grap bedoeld is, kun je muziek helemaal niet opdelen in kwaliteit en inferieur.

kleomantre
esims5.0
Ik kom toch nog een keer terug op de muziekdiscussie hierboven. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je...

Ik kan helemaal niks met airplay als referentiekader. De grote radiostations draaien hoofdzakelijk muziek die me niet aanstaat en doen ook weinig hun best iets anders te doen dan eindeloos herhalen van vaak populair gemaakte pulp/niemanddalletjes of golden oldies. Der zijn natuurlijk wel thematische stations of radioprogramma's waar dat niet het geval is, maar dat is niet de hoofdmoot.

Daar zelfs een canon als de Top 2000 een sloot aan, in mijn ogen, matige muziek bevat, weet ik ook meteen dat het vrij nutteloos is me veel bezig te houden met wat het brede publiek graag hoort. Die luistert niet vaak naar wat ik mooi vind en andersom. Ik kan prima met die constatering leven. Derhalve is het ook vrij zinloos te kijken naar streams op grote platforms of hoeveel mensen nummers in hun playlist hebben als startpunt te nemen van een (nieuwe) luistersessie of zoektocht. Daar is de kans niet zo groot dat ik iets vind dat me aanspreekt. 

Om muziek te ontdekken heb je wel anderen nodig om verder te geraken. Daar helpen thematische sites, mensen die playlists aanleggen van nieuwe releases, magazines met reviews etc allemaal wel goed mee en dat wijs ik ook niet af. Tuurlijk is het fijn om met iemand in gesprek te geraken die soortgelijke voorkeuren heeft. Of als iemand juist gepassionneerd en kundig is over andere muziekstromen. Het doet me alleen weinig als iemand, zelfs als het iemand om mij heen is, mijn muziek afserveert. Ik heb zelf allang helder dat ik het mooi vind, daar hebben anderen weinig invloed meer op. Ze kunnen hoogstens een perspectief plaatsen. Andersom hoef ik bij vrienden of collega's geen bevestiging te zoeken of dat wat ik erin hoor klopt. Om mijn heen zijn overigens bijna geen mensen die op het muzikale vlak een gelijkgestemde zijn en ben het gewend dat mijn voorkeuren niet breed geapprecieerd worden. Waarbij ik de indruk heb dat het gros van die mensen toch liever een veel commercielere/populairdere sound koesteren of een heel andere muziekbeleving hebben. So be it, ik hoef me daar niet echt aan af te meten. 

Laatst gewijzigd
esims5.0

Over welk referentiekader het beste is, kun je van mening verschillen, maar nu ga je daar de gehele discussie naartoe verplaatsen. Ik ben er echt van overtuigd dat iedereen zijn mening ergens wil plaatsen en daarvoor een referentiekader nodig heeft. Gelijkgestemden zoeken lijkt me sowieso niet de beste manier. Jouw kritiek op radio en de Top 2000 vind ik ook een open deur. Ik ben het ermee eens dat heel wat radiostations en lijsten helemaal niet inspireren, maar dat het je koud laat als je muziek nergens aan bod komt en dus weinig erkenning krijgt, geloof ik gewoon niet.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Radio is juist heel veel politieke keuzes en eigen smaak van DJ's.

Streamingdiensten zijn daarom vele malen meer representatief .

esims5.0

Overigens hoorde ik Hans Schiffers vanmorgen nog zeggen dat het maar beter is dat je sommige muziek niet of maar weinig op de radio hoort, omdat het dan zijn schoonheid behoudt. Daar ben ik het ook erg mee eens, en het is tegelijkertijd een rare paradox dat ik sommige nummers graag in een lijst zou willen terugzien.

1 2 3 4 ... 7 8

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.

▼ Ad by Refinery89