Het actueel-maar-niet-per-se-politiek topic

1 2 3 4 5
esims5.0
Klootje Kriekeljon
Radio is juist heel veel politieke keuzes en eigen smaak van DJ's. Streamingdiensten zijn daarom ve...

Aalberts betwijfelt dat laatste: "Door de grote versnippering kun je nauwelijks meer spreken van een universele hit. Wat groot is op TikTok of vaak wordt afgespeeld op YouTube staat niet per se hoog genoteerd in de Top 40. Een artiest als Kendrick Lamar heeft nog nooit een grote hit in de Top 40 gehad, maar verkoopt wel lachend een paar keer de Ziggo Dome uit."

Volgens hem is het ook maar de vraag wat de luistercijfers van Spotify betekenen: "Als een nummer een miljoen keer is gedraaid, zijn dat dan een miljoen unieke luisteraars, of bijvoorbeeld 50.000 mensen die het nummer ieder twintig keer afgespeeld hebben? Dat maakt nogal verschil."

https://nos.nl/artikel/2483726-hitlijsten-vergane-glorie-of-springlevend-we-meten-nu-beter-dan-ooit

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon
esims5.0
[quote]Aalberts betwijfelt dat laatste: "Door de grote versnippering kun je nauwelijks meer spreken...

Als eerste, natuurlijk zijn de cijfers van Spotify, Deezer of Apple play niet heilig. Maar als je ze naast de radio zet dan vele malen meer. 

Over het voorbeeld Kendrick Lamar: dat is nou precies waar jij 0.0 voor open staat, nl dat hiphop leading subculture is de laatste jaren. Overigen niet tot mijn plezier, want dat heeft het mainstream popmuziek gemaakt. Maar neem jij nou van mij aan dat Kendrick megagroot is over de hele wereld. En dat dat juist het manco van de meeste radiozenders aantoont. Maar niet alleen hij. Neem voorheen iets als Within Temptation.. voordat het salonfähig op de radio werd.

Laatst gewijzigd
esims5.0
Klootje Kriekeljon
Als eerste, natuurlijk zijn de cijfers van Spotify, Deezer of Apple play niet heilig. Maar als je ze...

Ik ontken helemaal de populariteit van Kendrick Lamar en een Kanye West (Ye) wereldwijd niet, maar ik denk dat we er hier nog niet uitkomen waarom die geen Top 40 hits scoren (in het NOS artikel wordt uitgelegd waar dat tegenwoordig op gebaseerd is). Er wordt iets gezegd over nederhop en ik denk dat iets soortgelijks geldt voor hiphop. Dat het genre niet zo breed populair is als dat jij het wilt voorstellen.

Klootje Kriekeljon
esims5.0
Ik ontken helemaal de populariteit van Kendrick Lamar en een Kanye West (Ye) wereldwijd niet, maar i...

Het gaat niet om wat ik of jij persoonlijk vinden. Ben zelf van zowel Kendrick als Kanye geen liefhebber. Maar credits aan wie het toekomt toch?
Het gaat om wat objectief vast te stellen is. Google even wat wereldwijd het meest beluisterde genre is. Ik verzin het niet.

Mbt radioplay.. Jij wel eens van explicit lyrics gehoord? Daar heb je je meest voorname reden. En radiomannetjes en het medium radio is -wat je al tig keer uitgelegd is- nogal voor het oudere publiek. De jeugd luistert (over het algemeen) geen radio, zoals ze ook geen tv meer kijken. De hele vergelijking gaat dus eigenlijk totaal niet op. Het is alsof het parallelle werelden zijn die op zich staan, voor de lijstjes-fetisjist. Blijf lekker je eigen muziek en zenders luisteren, maar maak jezelf ook niks wijs. Dat is jouw bubbel. 

Overigens is 'de radio' natuurlijk ook onzin. Zat niche zenders en late uurtjes waarin het wel op de radio mag allemaal... en wat voor rap geldt geldt voor vele andere genres. 

edit: overigens is het zelfs zo dat voor rap er inmiddels allerlei subgenres zijn die je niet zomaar gaat vinden maar wel heel populair zijn. Daar moet je echt 15-25 voor zijn en op alles zitten behalve de radio en zelfs de streamingdiensten gaan je er niet krijgen. Dus wat kleo zegt: iemand zal je er toch op moeten wijzen. 

Laatst gewijzigd
esims5.0
Klootje Kriekeljon
Het gaat niet om wat ik of jij persoonlijk vinden. Ben zelf van zowel Kendrick als Kanye geen liefhe...

"Google even wat wereldwijd het meest beluisterde genre is."

Even vooropgesteld dat ik dat totaal geen zinvolle bijdrage aan deze discussie vind, was ik de vorige keer dat we het erover hadden ook al met cijfers gekomen. Die zijn zo inconsistent dat iedereen zijn eigen waarheid kan claimen. Ik denk wel dat we het erover eens zijn dat de populariteit van hiphop in grote mate cultureel bepaald is. En als we maar lang genoeg met hetzelfde immigratiebeleid doorgaan, dan zal het heus wel een keer dominant worden in Nederland. En dan? Heeft hiphop dan gewonnen of zo? Wat ik eerder ook al zei, ik ga mijn mening over muziek niet bijstellen als blijkt dat het populair is.

https://vocalmasterz.com/what-is-the-most-popular-music-genre/

Klootje Kriekeljon
esims5.0
"Google even wat wereldwijd het meest beluisterde genre is." Even vooropgesteld dat ik dat totaal g...

Ik ga jou niet overtuigen, wil dus ook niet winnen. Maar al je vooroordelen hebben wel een tegengeluid nodig. Weet je wat het is, jouw eigen beeld is namelijk ten delen zeker waar. Er is ontzettend veel generieke meuk. Maar daarmee doe je op allerlei vlakken geen recht aan wat er nog meer allemaal is. 

Cultureel bepaald? Immigratie? Het grappige is, dat de opkomst in populariteit van hiphop in de jaren '90 juist kwam doordat blanke suburb-jongeren het gingen luisteren. 
Eigenlijk is het net als met popmuziek, een noemer voor iets dat ontzettend breed is en dus niet eenduidig. Je hebt binnen popmuziek allerlei soorten muziek en publiek. Dat geldt inmiddels ook voor hiphop.

Maar we kunnen ook in stereotypes blijven praten. Alle boeren luisteren naar Normaal. En niks anders.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Maar wat is hiphop überhaupt nog? Wat volgens mij steeds populairder wordt is veel van die overgeproduceerde autotune-crap waarin het met microscoop zoeken is wat er wel vs niet 'goed' is. Populariteit hangt hierbij, zoals in nagenoeg elke stroming, meer af van je socialmediamanagementteam dan die kwaliteit. + het nooit uitdovende hitje-principe waarop muziek vroegah ook al draaide, net het juist piepje, pokje of uitspraak op het juiste moment en kassakaching.

trouwens denk ik dat Esims maatstaven aanhoudend Dragostin tin dei nr 1 in de mondiale top 50000 allertijden wordt.

Romāns Vainšteins

Ietsie meer wetenschappelijk:

De grote verkloter in dit type discussies is dat er veel meer mensen muziek luisteren dan dat er mensen echt 'muzikaal' zijn. Dan gaat het al snel om imago, lyrics (waar ikzelf relatief weinig mee heb, in verhouding met compositie), wat je over anderen zegt etc. 

Het is net zoals een smaaktest doen waarbij je papilloze lui meeneemt, die gaan gewoon af op de kleur en vorm van de pannenkoek.

Klootje Kriekeljon
Klootje Kriekeljon
Ik ga jou niet overtuigen, wil dus ook niet winnen. Maar al je vooroordelen hebben wel een tegengelu...

En met generieke meuk bedoel ik dus dat net zoals in popmuziek het overgrote deel bezig is met iets bewust of onbewust te kopieren. Of dat nou kopieren wat scoort is, het imago, de dansjes, het concept van de videoclip, whatever. Het woord authenticiteit is daarom ook vaak de sleutel als het gaat om of je iets goed vindt of niet, bij welke vorm van vermaak dan ook. Is het origineel? Is het eigen? Is het echt, geloof ik het? 
En dan komt er ook nog eens bij dat de meeste mensen nogal vatbaar zijn voor monkey see monkey does. Het principe van de 2 vingers op een foto ophouden, zonder dat je weet waarom eigenlijk. Maar iedereen doet het.. De aard van de mens, de aard van het kuddedier. Dus ook op dit vlak zul je in alle muzikale genres zien dat mensen zich, bewust of onbewust, aan stereotypes spiegelen.

Klootje Kriekeljon

RV, hiphop is de cultuur met de pijlers. Waarvan rap 1 van die pijlers is. Juist de cultuur is overal doorgedrongen. Weet jij ook. Verschrikkelijk. Zo krijg je 30 jaar later meisjes met shirtjes van Kurt Cobain, Iggy Pop, Ramones, enz. omdat het mainstream mode-iconen zijn geworden. Alles waar ze zelf van zouden hebben gewalgd.

Dus zoals jij zegt... wat is hiphop eigenlijk nog. Ja de restanten van wat het ooit was, omarmd door de massa. Met een enorme saus mainstream er overheen. Maar tegelijk zo vertakt dat iedereen kan vinden wat hij zoekt. Zoals popmuziek, klassiek, EDM. 

En idd. je kunt wel degelijk bij muziek op een bepaalde manier over kwaliteit of creativiteit praten. Zeker als je muzikaal geschoold bent. Anderen mogen dat elitair vinden. Heej.. ik zie parallelen. O nee sorry.

Romāns Vainšteins

' meisjes met shirtjes van Kurt Cobain, Iggy Pop, Ramones, enz. omdat het mainstream mode-iconen zijn geworden'

Ja, dat vind ik altijd erg geinig. Nóg grappiger is een 20 jaar jongere collega die de eerste 3 albums van The Prodigy tot op de millimeter analyseren kan omdat zijn ouders deze tijdens zij prille jeugd grijsdraaiden. Het gesprek begon nadat hij met een 'Music for the Jilted Generation'-shirt kwam binnenlopen.

Romāns Vainšteins

Over avontuurlijke Hip Hop gesproken, het is nooit een heel genre geworden maar dit is wel een monstertrack: 

santakraam

Een derde muziek topic, echt???

Romāns Vainšteins

Discussier gewoon mee met een van je andere Nicks Kraam, dan mag je zelf kiezen welke muzieksmaak en visie deze er op nahoudt.

santakraam

Oké dan maar even de meister, om het gebral van het vorige 'bericht' wat te overstemmen:

santakraam

we miss you...

santakraam

not ezi but eazy, miss you too man:

SprintMaster

Zijn twee muziektopics niet genoeg? Hoe noem ze zoiets, topic kapen ofzo....

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Van nmij mag dit topic ook gewoon weg hoor, hij gaat namelijk nergens over.

santakraam
Romāns Vainšteins
Van nmij mag dit topic ook gewoon weg hoor, hij gaat namelijk nergens over.

ipv dat gehuil over topics die weg mogen, misschien gewoon zelf eens weg? Dat zou al veel schelen...

Romāns Vainšteins

Hoor nou wie er huilt: Kraam- 'ik kom toch weer terug met andere VPN'- kop. 

Maar challenge accepted, deze laat ik ook voor wat het is. Reden: te onnozel.

santakraam
Romāns Vainšteins
Hoor nou wie er huilt: Kraam- 'ik kom toch weer terug met andere VPN'- kop.  Maar challenge ac...

Zou je niet gewoon alles laten voor wat het is joh? WF zou er aardig van opknappen...

esims5.0
SprintMaster
Zijn twee muziektopics niet genoeg? Hoe noem ze zoiets, topic kapen ofzo....

Nee dit noemen ze zeikdrang. Ik heb uitgelegd waarom ik voor een bericht dit topic gebruikt heb, wat inderdaad beter in een muziektopic past. Ik ben het overigens totaal niet eens met kraamhol die vond dat een muziektopic (in plaats van twee) ook wel kan. Want juist dat ene muziek topic is gekaapt door één muziekgenre. Je ziet kraamhol hier ook weer op dezelfde toer gaan.

santakraam
santakraam
Een derde muziek topic, echt???

Was getekend: kraam

santakraam

331 inzendingen, laten we hopen dat we hebben geleerd en we geen vrouwenbashende antisemitische clowns meer naar het festival gaan sturen:

https://nos.nl/artikel/2545591-meer-dan-300-inzendingen-voor-nederlandse-deelname-songfestival

1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.