Scorito - Champ Coach

1 2 3 4
Ben Nihilisty

Haaland echt zowat elke ronde een ingewikkelde casus. Je weet dat er in de groepsfase één pot tussen zit waar die helemaal losgaat, maar je weet ook dat er een wedstrijd tussen gaat zitten dat 'ie rust krijgt of simpelweg niet thuisgeeft. Aangezien je hem als captain meeneemt, is het nogal een groot verschil of je hem in een eerstgenoemde of laatstgenoemde situatie hebt geselecteerd.

Sparta Praag thuis is absoluut (wederom) interessant, maar in clubverband is Haaland de laatste weken mwah-mwah (al kan dat ook juist een drijfveer zijn om er 4 in te jagen), en er is altijd die mogelijkheid dat Guardiola ineens één of ander false 9 experiment opteert in zo'n pot als deze - bijvoorbeeld om even aan het zelfvertrouwen van Foden te sleutelen. De Bruyne is waarschijnlijk afwezig overigens, dat is ook nog eventueel van invloed op 't al dan niet selecteren van Haaland. 

Sambonhof

Ik had Haaland cappie gemaakt deze ronde en hij heeft er gelukkig 2 in gelegd. Helaas had ik ook De Ketelaere in mijn team die niet in de basis stond bij Atalanta, maar ik ben toch tevreden met mijn 906 punten

Peli
Sjarls
Pakken mensen deze ronde Haaland of wachten ze op Feyenoord om Haaland te pakken? 

Want als Haaland in Trauner z'n broekzak terecht gaat komen is het wel nuttig hem te pakken?

Laatst gewijzigd
Sambonhof

Het is me weer gelukt om een mooie selectie van spelers te kiezen met 3x Barca, 3x Dortmund en 1x Bayern. Ik snap alleen niet waarom Olmo als aanvaller staat op Scorito??

dawizz

1x Bayern, 1x Dortmund, 2x Barca en 3x Real Madrid. Heb getwijfeld over PSV, maar heb het (nog) niet aangedurfd.

Sambonhof

Ik ben erg aan het twijfelen tussen De Bruyne en Reijnders voor vanavond, wie zouden jullie doen?

Hassan de Mosselman
Sambonhof
Ik ben erg aan het twijfelen tussen De Bruyne en Reijnders voor vanavond, wie zouden jullie doen?

Ik heb zelf geen van beide, maar moest ik kiezen zou ik voor Reijnders gaan. City is niet bepaald in vorm.

Sambonhof
Hassan de Mosselman
Ik heb zelf geen van beide, maar moest ik kiezen zou ik voor Reijnders gaan. City is niet bepaald in...

Welke 2 heb jij genomen?

Hassan de Mosselman

Ik zit er over na te denken om all-in te gaan vandaag. Alle toppers die ik nog over heb, gaan ingezet worden.

Frits

Ik heb het zo bedacht, niet met heel veel toppers over te blijven. Ze zijn namelijk allemaal captain waardig. Heb Musiala, Frimpong en Griezmann nog over, waarvan eerstgenoemde captain wordt. Maar inderdaad, alles wat je nog over hebt, kan je inzetten.

Hassan de Mosselman

Ik heb nu Neuer, Grimaldo, Gvardiol, Bellingham, Musiala, Haaland, Mbappe

Jo de Haan

@ Hassan de Mosselman wow bizar dat je deze spelers allemaal nog kan kiezen op de laatste dag man. Ik heb niet meer zoveel toppers om uit te kiezen en heb de volgende namen: Martinez, grimaldo, guerrero, odegaard (nog onzeker), Tielemans, schlick, Alvarez 

Laatst gewijzigd
Frits

Oh wauw, waarom heb je die niet eerder ingezet? Staan meerdere captains bij. Hoe sta je momenteel?

Ik ga voor Kovár, Frimpong en Kim, Nunes en Musiala (C). Voorin heb ik nog de keuze uit Schick, Havertz, Griezmann, Rodrygo en Foden. 

Hassan de Mosselman

Ik sta op 92%.

Haaland was de afgelopen maanden in iets mindere vorm, dus durfde het steeds niet aan.

Mbappe kwakkelde ook met zijn vorm en vorige week koos ik gelukkig voor Vini JR.

Musiala had ik eerder in kunnen zetten, maar koos voor Olise.

en de andere spelers eigenlijk nog niet echt nodig gehad.

Frits

Sta je 0,5% boven mij, dan werkt je tactiek toch! 

Karperdrol

Thomas Müller in de basis...iemand die hem aandurft?

Hassan de Mosselman

Best een pittig programma, buiten Juventus spelen alle favorieten een uitwedstrijd en de andere wedstrijden zijn vrij gelijkwaardig. Zo'n tussenronde kan voor Scorito vrij cruciaal zijn.

Eddix

Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk spelers die ver gaan komen in de championsleague niet nu al meteen te kiezen. Je kan ze maar 2 keer kiezen. Ik probeer nu vooral spelers te kiezen waarvan ik verwacht dat ze er juist vroeg uitgaan, maar wel hun punten gaan pakken. Zo'n Pavlidis bijvoorbeeld. Maar of dat een slimme tactiec is weet ik natuurlijk niet:)

Nu al spelers pakken van toch wel vaak de favorieten zoals MCI, RMA, BVB, FCB, doe ik liever nog niet. Mensen die hier anders over denken?

dawizz

MCI of RMA ligt er na deze ronde uit, dus daarvan durf ik wel spelers te kiezen, verder wel met je eens, al laat ik Pavlidis buiten mijn opstelling.

Ben Nihilisty
Eddix
Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk spelers die ver gaan komen in de championsleague niet...

Het is pas de eerste keer in dit format, dus het wordt uiteraard afwachten, maar ik denk dat je eigenlijk niet té veel moet doodstaren op 'de favorieten voor de eindzege laat ik nog even liggen'. Overigens, extra disclaimer: ik ben het alsnog eens met jouw uitgangspunt hoor, dus dit is vooral bedoeld ter nuance. Bijvoorbeeld Kane gelijk 2x gebruiken tegen Celtic, dat zal een hele riskante strategie zijn (overigens zelfs nog wel één die te billijken kan zijn ook).

3 verschillende redenen:

1. Nu zijn de relatief eenvoudigere tegenstanders. Bij wijze van voorbeeld: Bayern tegen Celtic is gewoon een super interessant affiche, zowel uit als thuis. De ronde daarna wacht Leverkusen of Atletico - dat is gelijk al een stuk minder garantie op punten. Er zijn in totaal 9 KO-rondes, daarin is Bayern zéker niet 9 keer hét team waar je je spelers uit wil halen. Dus maak gebruik van de wedstrijden waar ze dat duidelijk wél zijn, ook al is dat vroeg in het toernooi.
  2. Je kan zelf maar 7 man per ronde selecteren, met een maximum van 4 per team. Het voorbeeld van Bayern even aanhoudend: je hebt met Musiala en Olise al 2 kleppers op het middenveld, die je allebei door het toernooi 2x mag selecteren. Als je ze niet tegelijkertijd selecteert, dan heb je daar gewoon al 4 verschillende wedstrijden een puntenkanon, van slechts één ploeg! Volgens mij hoef je daar minder zuinig mee om te gaan dan je zou vrezen. Ook kijkend naar de achterhoede: ik verwacht een Kim niet per se voor de laaatste fase nodig te hebben; stel Bayern komt echt ver, dan heb je in principe 4 verschillende achterhoede spelers die je allemaal 2x kunt kiezen. Als je Bayern de hoogste kans geeft om de 0 te houden, dan zie ik geen reden om een Kolasinac te selecteren in de hoop dat Atalanta dat doet (als je de kansen van een clean sheet van Atalanta minstens net zo hoog inschat, dan natuurlijk wel).
  3. De verreweg belangrijkste reden, die bovenstaande 2 redenen ook kracht bij zet: vanaf de halve finale kan je ook spelers uit de Europa League en Conference League selecteren. Dat kan weer onderverdeeld worden in 2 pro's voor het vroeg selecteren van kleppers/sterke ploegen:
    1. Je hoeft niet bang te zijn (bijna) letterlijk geen opties meer over te hebben, want je krijgt er 4 volledige selecties bij waar je opnieuw uit kunt kiezen. 
    2. Nog belangrijker: in de Europa League en Conference League is over het algemeen in de latere fases (zeker met de nieuwe opzet, waarin 'afstromen' vanuit een hoger niveau niet meer mogelijk is) veel meer kwaliteitsverschil tussen de ploegen. Als een Chelsea het ook maar een beetje serieus aanpakt, dan heb je vanaf de halve finale gewoon de mogelijkheid om spelers als Cole Palmer te selecteren; die in de eindfase ongetwijfeld een rol mag gaan spelen om een Europese prijs binnen te harken. Concreet, wederom bij wijze van voorbeeld, heb je dan straks Musiala 2x links laten liggen tegen Celtic om dan uiteindelijk Cole Palmer te selecteren tegen Apoel Nicosia omdat Bayern op dat moment tegen Liverpool moet. Ik vind 't hoe dan ook een reëel scenario dat ik vanaf de halve finale bijna alleen maar in de Europae League en Conference League ga shoppen. 

Laatst gewijzigd
Eddix

Ja dat zijn wel een aantal hele goede punten. Ik was alweer vergeten dat we vanaf de halve finale extra wedstrijden krijgen waarvan we spelers kunnen selecteren. Op papier lijkt het zwaar mee te wegen dat je spelers maar 2x (of 4 van een ploeg) mag selecteren, maar in praktijk zal het dus zelden een kritische situatie opleveren. Daarnaast is wat je zegt over het juiste moment selecteren van een speler inderdaad ook afhankelijk van de tegenstander.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de voorronders niet een keer het probleem heb gehad van a shit, die speler kan ik niet meer selecteren én dat ik geen goede alternatieven had. Deze opzet vind ik tot nog toe wel leuk, maar ik heb het idee dat er nog steeds teveel keuzevrijheid is en dat de punten grotendeels voortkomen uit geluk (precies Martinez die een hatrick maakt selecteren bijvoorbeeld). Er zijn veel meer verschillende teams per speelronde, maar je hebt niet perse een voordeel als je veel van voetbal weet heb ik het idee.

Laatst gewijzigd
Hassan de Mosselman
Eddix
Ja dat zijn wel een aantal hele goede punten. Ik was alweer vergeten dat we vanaf de halve finale ex...

Scorito is in zekere zin ook een kwestie van geluk. De ene week heeft de spits het op zijn heupen, de andere week schiet hij twee keer op de lat. Dat je nu niet telkens Mbappe, Haaland en Hakimi kan selecteren zorgt er wel voor dat je toch wat meer voetbalinhoudelijke kennis moet hebben. Maar de geluksfactor is simpelweg niet af te schaffen, dat hoort ook bij het spelen van een spelletje natuurlijk.

Neko136
Hassan de Mosselman
Scorito is in zekere zin ook een kwestie van geluk. De ene week heeft de spits het op zijn heupen, d...

Vond het leuke aan dit spel altijd dat je een Haaland, Hakimi en Mbappé selecteren moest compenseren met goedkope parels die je eventueel nog op basis van speelschema kon combineren met andere goedkope spelers om zo tot een gebalanceerd team te komen, waarbij je vooral in het middensegment en het segment eronder met voetbalkennis echt het verschil kon maken. Nu is het gewoon elke week de spelers van de topclub met de meest gunstige tegenstander erin klikken. En kies je Vinicius toevallig precies in de wedstrijd waar hij een off-day heeft, loop je gelijk achter de feiten aan.

Hassan de Mosselman
Neko136
Vond het leuke aan dit spel altijd dat je een Haaland, Hakimi en Mbappé selecteren moest compenseren...

Ben ik het niet zo mee eens. Veel topclubs hebben altijd een minder goede tegenstanders, nu kon je af en toe ook even shoppen bij de subtoppers. Ik heb spelers van Celtic, Feyenoord, PSV, Praag, Brest, Salzburg, Club, Stuttgart en Sporting genomen. Spelers die ik in een ander team nooit zou overwegen. Daarnaast kan je nu ook niet blind elke keer Mbappe of Haaland captain maken, maar moet je daar ook goed over nadenken. 

RedDevil

Ik vind dit spel juist leuker geworden ten opzichte van vorig jaar. Maar wat mij betreft moeten ze direct stoppen met het toevoegen van teams uit de Europa League en Conference League vanaf de halve finale. Dat heeft als gevolg dat je de komende weken eigenlijk iedereen erin kan klikken die je wilt, want je hebt een nieuw bataljon aan mogelijkheden vanaf de halve finales. Raar dat een spel dat alleen om de Champions League draait, ineens beslist wordt door teams uit de Conference League.

Het klopt dat je zonder teams uit de Europa League en Conference League weinig keus hebt vanaf de halve finale. Maar ja...dat maakt het juist belangrijk om eerder goed te puzzelen. 

1 2 3 4

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.