Totdat Pogacar weer gaat rijden natuurlijk. Hopelijk gaat hij na het Hageland lekker twee maanden chillen en dan in augustus weer even de brommer aanslingeren in Denemarken, Duitsland of Tsjechië, of misschien zelfs Polen als Olav die voor de verandering eens overslaat. En dan het seizoen in stijl uitzwaaien in de Britse tour voor thuispubliek. Meer dan genoeg racedagen voor in je debuutjaar.
Zijn allemaal mooie koersen met volop kansen voor Brennan. Bijna een zekerheid op succes als hij dat soort koersen rijdt.
Zou het echter ook niet interessant zijn om hem een najaar te laten rijden met Renewi, Bretagne, Canada en Tours? Zodat ze richting de komende jaren een duidelijker beeld krijgen van zijn mogelijkheden op verschillende parcoursen.
Nordhagen zou ik volgend jaar een seizoen geven dat toe werkt naar de Vuelta. Hagenes is wat mij betreft nu al toe aan een grote ronde, dus die zou ik dit jaar al in de Vuelta opstellen.
Tullet reed drie jaar geleden al de Giro uit, stond daar vorig jaar op de planning en zou dit jaar de Vuelta gaan rijden (mits niet ingezet als reserve voor de Tour) en volgend jaar met de ploegentijdrit zou ik hem sws in de Tour ploeg opnemen.
Maar evengoed starten ze volgend jaar allemaal in de Giro. Zou dat een probleem zijn?
Gezien zijn rijden ging 't steeds beter in Noorwegen met Nordhagen en je hebt gezien aan die Pellizzari, dat die jongens heel snel komen bovendrijven. Wij moeten natuurlijk nog even wachten hoe snel de ontwikkeling gaat met de jonge talenten, maar het kan zo maar zijn, dat het volgend jaar wel een leuk puzzeltje wordt.
Gelukkig denkt de ploegleiding anders over Brennan als Tour kandidaat dan Rawolf. Visma gaat voor het algemeen klassement met Vingegaard en daarvoor hebben ze een ploeg nodig die in dienst van kan rijden. Ze kunnen het zich ook niet permitteren om een renner eerder naar huis te laten gaan. Zeker niet als er al een of twee renners zijn uitgevallen wat in de Tour kan gebeuren. Affini heeft gisteren laten zien waarom hij het meest geschikt is om Laporte te vervangen.
Voor Brennan zelf is het natuurlijk ook beter om nog geen Tour te rijden. Een uitdagend programma in het najaar zoals Morgenstern suggereerde en dan volgend jaar een grote ronde. Een belangrijk punt in de onderhandelingen over zijn nieuwe contract zal zijn dat hij in 2027 de Tour wil rijden. Die start dan in Engeland. Gaat de ploeg dat nu al toezeggen? Ik ben voor.
Voor een jonge klassementsrenner als Nordhagen is het beter om toe te werken naar de Vuelta. Dat kan hij een interesant jaarprogramma en een goede voorbereiding combineren voordat hij debuteert in een grote ronde en heeft hij vervolgens de winter om uit te rusten van de inspanningen.
Eens dat Hagenes toe is aan de Vuelta. En met Afini naar de Tour en Van Baarle naar een andere ploeg is er ook alle ruimte voor.
We hebben nu inderdaad net de Giro gezien met een goede Pellizzari, maar moet dat meteen voor Nordhagen betekenen dat hij hetzelfde moet doen? Straks hebben we een goede Jan Christen gezien in de Vuelta en dan is dat weer de route die gekopieerd moet worden.
Ik denk dat Nordhagen van wat we van hem hebben gezien nog vooral moet verbeteren qua power en body om op alle terreinen goed mee te komen op WT-niveau. Ik zou daar het komende jaar nog in investeren en dan vanaf volgende zomer toewerken naar de Vuelta. Naar mijn mening een passendere route voor hem, dan vanaf komende winter al toewerken naar de Giro.
Affini is niet voor niets een vervanger en minder dan Laporte. In de sprintetappes waarin Van Aert een kans heeft is er meestal sprake van een uitgedund peloton waardoor Wout ook als eenling nog kansen heeft. Affini heeft nog andere kwaliteiten die van belang zijn zoals het voorin houden van de kopman in de finale van de vlakke etappes en het kilometers op kop rijden als dat nodig is.
Affini heeft dan weer geen ervaring met twee grote rondes achter elkaar. Mocht de ploeg inschatten dat ze het aan kunnen, dan zijn ze echter beide qua profiel de meest geschikte renners om de rol van Laporte in te vullen. Beide met iets andere sterkste punten, maar als ze niet willen schuiven met de rolverdeling van de rest van de selectie verwacht ik dat het tussen hun zal gaan.
Ja, dat is een denkzettel o.i.d. Maar wat ik van Nordhagen heb gezien is, dat hij bergop al goed mee kan komen. Zie de Tour of Romandie rit 4 naar Thyon 2000. En ja hij zal zeker nog wat sterker moeten worden, maar hij gaat nu de Giro Next Gen rijden met Mattio. Dat zijn leuke ritten om nog wat sterker te worden en dan komt hij Widar tegen.
En hetzelfde kun je zeggen van Del Torro, die in de Faun Drome Classic nog na Valter over de finishlijn kwam.
Del Toro had vorige jaar op WT-niveau al veel meer laten zien, dan Nordhagen nu. Daar kon je dus niet hetzelfde over zeggen. Ondanks dat jij een uitslag kunt vinden waar hij achter Valter binnen komt.
Nordhagen heeft tot nu toe op WT-niveau eigenlijk alleen die laatste twee ritten (bergrit en tijdrit) laten zien hoeveel potentie hij heeft. De ritten ervoor toonden volgens mij dat hij nog wat kracht tekort komt om zich op dat niveau goed staande te houden. Daar zou ik hem de tijd voor geven.
Nordhagen die nu de Baby Giro gaat rijden, is wat deze discussie betreft toch ook veelzeggend? Maakt dat hij de eerste helft van het seizoen slechts één WT-rondje rijdt, terwijl het de seizoenshelft is met de meeste opties voor zijn rennerstype. Duidt er wat mij betreft op dat ze hem geen stappen over laten slaan.
Volgend jaar twee mooie WT-rondjes extra aan het programma tot de zomer toevoegen, daarin stappen zetten, en dan naar de Vuelta, sluit mooi aan bij zijn huidige seizoen. De winter in gaan weten dat je seizoen meteen gericht is op de Giro, nadat je in je eerste jaar enkel Romandie en Polen als WT-rondjes hebt gereden, lijkt mij voor hem een te grote stap. Daar help je hem niet mee.
Affini of hagenes tour, ik weet t zonet nog niet. Zou kunnen hagenes ook weer stappen gemaakt laatste periode maar nog geen grote ronde ervaring. Affini komt vaak net wat te matig de heuvels over. Tulett is echt wel optie denk ik, en dan benoot naar voren halen in de meer laporte rol zou kunnen bijv.
Van baarle, valter ook nog opties denk ik.
Voor degenen die t kunnen volgen: wellicht kijken wie er over 1,5 week (?) Met yates en van aert op hoogte gaan. Dat zou weer aanwijzing kunnen zijn.
Tulett nu op hoogte met tourploeg kan aanwijzing zijn, maar kan ook zijn om te pieken in Zwitserland bijv.
Affini 100% als vervanger van Laporte. Kan Vingegaard in de sprints veilig loodsen.
Als het te heuvelig voor hem is heb je genoeg aan VocSnor en Benoot.
In de bergen heb je Yates en Kuss.
Van Aert en Jorgensen kunnen alles aan tussen vlak en bergen, als het ooit nodig is en de andere 5 het niet kunnen klaren.
Nordhagen zie ik persoonlijk pas op zijn vroegst klaar zijn voor Vuelta 2026.
Zonder Kooij zie ik Brennan het voorjaar rijden volgend jaar. Dan zou ik als ploeg de pure sprint klassiekers overslaan. En Brennan dan ook naar de Vuelta 2026, dan Tour 27 in Britain.
Weet iemand trouwens de lengte van Brennan? Ik zie het nergens online, kan alleen zien dat hij niet de grootste sprinter is...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.