Een team hebben zonder Wellens en Pidcock maar wel met een Mohoric die niet start. De slingers hangen nog net niet op. Schade toch weten te beperken, van 92% naar 80%. Al zijn het maar 130 punten verschil tussen 80% en 95% dus de gouden beker is nog altijd mogelijk....
Ben overigens benieuwd hoe het met onze grote vriend Pogacar gaat. Die had toch flink pijn na de finish....
Ik heb Novak precies om die reden ook eruit gehouden voor de Vauq. Maargoed, zoals je zelf al zegt, balans wordt eind april opgemaakt. Kan zomaar zijn dat Vauquelin dan alsnog 200 punten heeft.
Had dit even nodig na een mager weekend. Ruim 800 punten. Blij met captain Bilbao op 3, verder Wellens Vermeersch en eetvelt naast de eerste twee. Dus prima dag.
niets gezien behalve op procycling dat Wellens er halverwege al af lag..dan is de einduitslag wel heel fijn.:)
op naar MSR..Poga, Matje en pidcock..kom maar door
Dat is dus een beetje het punt:
We kunnen denk ik vrij veilig zeggen dat je een 750k'er nooit capt. Al is het omdat je elke wedstrijd wel betere alternatieven zou moeten hebben. Dat betekent dat de snelste manier waarop zo'n 750k'er die 200 punten kan halen 2 keer 1e worden is. Dat gaat in principe nooit gebeuren, dus we kunnen ook weer vrij veilig concluderen dat een 750k'er in tenminste(!) 3 wedstrijden een goed resultaat moet rijden om aan dat aantal te komen. In 3 wedstrijden 4e is pas 210 punten, dus veel waarschijnlijker is 4 wedstrijden gemiddeld 9e (=192 punten).
Nu is de discussie over de kwaliteit in die categorie héél subjectief. Maar ik denk dat we dichter bij elkaar kunnen komen in diezelfde discussie wanneer we niet bespreken hoe góed we een renner vinden, maar of deze renner die kwaliteiten ook structureel kan tonen. M.a.w: Kan een renner die je de kwaliteiten toedicht om een keer voor in de top 10 te eindigen datzelfde ook gelijk drie of vier keer laten zien?
En ik denk dat iedereen het dan al sneller met elkaar eens is. Renners die aantoonbaar structureler een topresultaat kunnen rijden zijn geen 750k.
Dáárom was Novak altijd de betere keuze dan welke 750k'er zonder teampunten dan ook. Ook als je geen enkel eigen resultaat van Novak verwacht. Ook die 750k'er die zich 1 of misschien zelfs 2 keer tussen de topfavorieten worstelt gaat het niet beter doen, omdat die 3e en 4e keer heel onwaarschijnlijk zijn.
Disclaimer: 5x30 van Novak is natuurlijk ook helemaal geen zekerheidje, maar zelfs als dat 3 keer 30 wordt blijft bovenstaande concept van kracht. Ook voor het doorbreken van die 100 punten grens gaat een 750k'er toch in veruit de meeste gevallen wel 3 resultaten nodig hebben. Zelfs als ze in 2 wedstrijden die grens doorbreken hebben ze nummer 3 nog nodig om echt het verschil met Novak te maken.
Op het laaste moment gegokt en verloren met Madouas als 3de cap. (had 5 min. voor aanvang v. Eetvelt)
Wij hadden vandaag al een verlies ingecalueerd, maar 635 puntjes is het toch net niet, hierdoor zijn we toch maar mooi gedaald met 10,8% naar 83,5%.
Nu weer nadenken over mijn wissel, lekker ontspannend dat Scorito 🤯☺️
Verassingen zijn er altijd. Kijk maar naar 2e etappe tour de france vorig jaar. Vauq winst. Had nu gekund maar kan ook nog einde rit.heuvel etappes. Je hebt er altijd wel eens verassingen tussen zitten van 750/500k maar over het algemeen zijn het de toppers. Je weet t natuurlijk niet maar kan wel dus ben het niet helemaal eens met deze analyse...
Ik volg je helemaal. Maar ik weiger catenaccioscorito te spelen. Waarschijnlijk ook de reden dat ik vaak net geen goud haal. Maar goed, ik had überhaupt geen ruimte meer voor Novak, omdat ik Wellens als 4de UAE'er heb verkozen boven Benoot. Flo was een no brainer voor 1 miljoen, en Narvaez reed simpelweg teveel samen met Pogi, met wat kansen op eigen punten.
Je mist denk ik het allerbelangrijkste punt van de analyse.
Verrassingen zijn er altijd, dat ben ik het volledig met je eens. Alleen zoals precies al uit je voorbeeld blijkt, deze gasten verrassen 1 of 2 keer met een mooi resultaat. Om achteraf een betere optie dan Novak te blijken moeten ze echter uit die 4 of 5 wedstrijden waar ze starten 3 of 4 keer een goed resultaat rijden.
In 80 procent van je wedstrijden tussen de toppers meedoen is conceptueel natuurlijk wat anders dan 'verrassen'. Zeker als dit om losse eendagswedstrijden tussen een heel breed veld aan wereldtoppers is ipv etappes in een drie weekse ronde. Theekan, koffiekan, Wim Kon, uiteraard. Maar die gasten ga je doorgaans niet vinden in die prijscategorie. En als je er al wel eentje denkt te hebben, past die mooi op het tweede 750k plekje.
Mijn voorzichtige voorspelling is er een cluppie bovenkomt op de Poggio stervend in het wiel van Pogacar. Dan valt Pidcock/Mohoric/Ganna/Mathieu aan in de afdaling. Lidl-Trek met hun overtal rijdt zich kapot in de achtervolging voor een sprint die Philipsen vervolgens wint.
Geef me niet de schuld als het toch onverwachts anders is :)
Je laat wel even buiten beschouwing dat Novak vrij zeker NIET strade ging rijden, omdat hij op pcs stond voor parijs-nice. Ik geef pogacar in msr weinig kans op winst, maar laat hem zijn beste resultaat evenaren en het ardense drieluik winnen. Dan komen we pas op 100 punten. Als absoluut plafond en die punten moeten allemaal in het ardennen drieluik worden gehaald. Is pogacar er onverhoopt niet bij óf is novak er niet bij, heb je ook geen 30 punten. Als we hadden kunnen weten dat Novak strade zou doen, was het een heel ander verhaal. Maar dat konden we niet weten, en sterker nog: we konden aannemen dat het ws niet zo was.
Je komt nu met een hoop "als-en", individueel is elke als valide, de kans dat ze allemaal gezamenlijk uitkomen is vrij klein. Ik denk dus niet dat ik wat "vergat" en dat die 100 punten die jij als plafond noemt toch vooraf wel een redelijke schatting waren. Het plafond is bij een renner als Pog natuurlijk altijd dat hij alle 5 de koersen wint, al geef ik hem in MSR idd ook weinig kans. Dat Novak in eem van de koersen niet verschijnt kan, maar op basis van interviews en context vond ik die kans ook heel klein.
Novak heb ik overigens idd op de lijst van PN zien staan. Ik had echter ook gezien dat zowel de lijsten van TA en PN voor UAE nog niet volledig waren én dat er voor SB nog niemand op stond . Het gebeurt veel vaker dat pas later de definifieve beslissing wordt gemaakt in welke van de twee koersen renners starten en dat gaat vaak gepaard met de beslissing of ze wel of niet starten in SB. De genoemde gaten in de 3 lijsten en de wetenschap dat PCS lijsten vaak meerdere kanten opvliegen zo ver voor een koers deed mij er ernstig rekening mee houden dat "alles" nog mogelijk was.
Voeg daar aan toe dat Novak in het groepje "trouwe luitenanten" rond Pogacar zit en de kans dat hij wel degelijk start in SB was echt niet zo uitgesloten als jij het nu doet voorkomen 😉
Tja.. je moet ergens op afgaan. Pogacar kan ze alle 5 winnen, maar 3 of 4 van de 5 is waarschijnlijker. Novak kon starten, maar ik ging ervan uit dat pcs zijn starten in PN niet uit zn duim zoog. Strade is ook meteen de enige koers waar ik een 2e uae op het podium zag eindigen. Kortom, ik kwam op minimaal 80 en maximaal 120 punten voor novak. Nu worden het er waarschijnlijk 150 inderdaad, maar dat leek mij vooraf zeer royaal gerekend. Er waren voor strade vooraf wel 15 gegadigden en novak was zo ongeveer de enige die al bij parijs nice vermeld stond. Waarom zou ik eraan twijfelen dat dat klopt en dat kennelijk zijn programma is? Hoe komt pcs daar dan bij? Ik had ergens ook iets meer renners van de trofeo verwacht bij uea. Het was natuurlijk niet uitgesloten, maar hem nemen omdat hij mogelijk ook de strade nog zou doen, vond ik toch wel te rooskleurig.
Nog steeds moet nog maar blijken dat je Novak moest nemen natuurlijk, maar inmiddels ziet het er wel uit als het meest rooskleurige scenario voor hem. Met alle pech-alsen wilde ik maar aangeven dat bij novak de kans dubbel zo groot is als bij een willekeurige ardennenman dat het door pech niks wordt. Zowel als hij zelf iets tegenkomt, als wanneer pogacar iets tegenkomt, wordt het niks meer. Dar vind ik wel relevant in de afweging of ik van een buitrago, vauquelin of noem maar op dan meer verwacht dan van hem.
De eerste wissel doorgevoerd. Van Gils voor Mads Pedersen. MVG had ik vooraf ingeschat als een renner die bonuspunten kon pakken (lage pickrate) in SB en MSR om daarna te wisselen voor Mads, helaas is er niks van gekomen ivm ziekte van de jongeman. De laatste 4 wedstrijden mag hij het weer proberen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.