Vandaag of morgen zullen we normaal gezien meer nieuws hebben over de wildcards van de Giro. Ik denk niet dat Pidcock de Ardennen zal rijden, als ze een wildcard voor de Giro krijgen en andersom.
Er zijn wel een aantal koersen waar ik hem kopman zou maken, dus voor mij interessanter dan een type Mohoric, De Lie of Laporte, die wrs rond hetzelfde prijskaartje zullen zitten.
Wat er hier nog niet vermeld is, dat het weer een extra interessant jaar wordt met promotie/degradatie. Dit is al goed te merken bij de resultaten van Astana laatste weken bijvoorbeeld en het sprinten voor elke ereplek.
Hij zal wel meer rijden maar dat was mijn eerder punt. Als hij in al die koersen tegen Pogi moet rijden dan zou ik er wel durven op gokken dat Pogi alles opkuist en dan bv WVA vaak 3de is achter Pogi en MVDP maar dan wel meer koersen gaat rijden.
Maar dat is te vroeg om te zeggen zijn volledig schema is nog niet bekend en vooral de prijzen zijn nog niet bekend.
Nog maar vier dagen en we mogen eindelijk beginnen!
Toch wel de beste scoritospellen blijven de wielerspellen voor mij!
Ben benieuwd naar het budget...Zeker de verhouding pogacar en het totaal. Je bent gek als je hem niet meeneemt (dan gok je op een blessure), dus eigenlijk gaat het om 19 plekjes vullen.
Hopelijk krijgen we snel een update over Van Gils zijn blessure...was toch vorig jaar een goudhaantje..Al zal hij nu een stuk duurder dan 1 miljoen zijn.
Dat ben ik niet geheel met je eens. Het ligt in de lijn der verwachting dat ie 7-9 miljoen gaat kosten. Ik hoop dat ze in het budget dat overblijft, scherp inzetten zodat je daaronder moet kiezen (tussen bijvoorbeeld een MVP en WVA, of meteen daaronder als je ze allebei kiest bijna niets meer kan kiezen uit hetbsegment daaronder, dan kan je echt gaan rekenen). Soms is het totale budget zo hoog dat je eigenlijk de favorieten kan kiezen.
ze deden het bij de Tour bijvoorbeeld best mooi dat je echt uit 2/3 van de grote vier moest kiezen...gaf veel verschillende teams en allen met kansen op een goed resultaat.
Zie dat het er zo niet staat, maar dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik snap echt niks van wat jullie zeggen. Waarom is het mooi te moeten kiezen tussen Mathieu en Wout? Dan is het toch gewoon gokken. Het is veel leuker als je die gewoon kunt meenemen en het verschil maakt met de juiste 2m renners.
Het maakt mij werkelijk niks uit of ze pogi 12 miljoen maken op een budget van 52 of 1 miljoen op een budget van 41. Het resultaat is hetzelfde: 40 miljoen voor 19 renners.
Het is sowieso gokken :p. Maar uiteraard kun je al "kenner" alle verwachtingen op een rijtje zetten om keus A of B te nemen. Het wordt ook leuk als je A en F tegen B en C af moet wegen.
Als je na Pog, MvdP, WvA daarna geen 1M+ meer kan halen bij wijze van spreken, zal het echt een te billijken keuze zijn om Pog thuis te laten.
Meestal is het iets té "OP" in dit spel om gewoon de top te selecteren en in de subtop te snijden.
Hier ben ik het mee eens. De wielerkennis is bij de meeste spelers ook wel lager dan de voetbalkennis. Donderdag kan het gepuzzel weer beginnen. Pogi zal wel rond de 7-8m kosten als je het mij vraagt. De vraag of je hem kunt missen: Bij mij komt hij er 97% zeker in; punten kosten munten zoals ze in de podcast altijd zeggen. Op naar weer een mooi wielerseizoen :-)
Ja dit bedoel ik.
Als je blind de grote drie erin kan zetten zonder echt concessies te moeten doen aan de breedte van het team is dat jammer. Dus MVP niet nemen en Wout wel kan een heel bewuste keuze zijn omdat MVP hetzelfde programma als bijvoorbeeld Pedersen zou hebben, dat je echt kan kiezen: leveren twee uit midden/hoger segment meer op dan een absolute topper/koopje.
Dat maakt het puzzelen zo leuk bij deze spellen
Pogi begint wel een serieuze optie te worden zo...
Alle gekkigheid aan de kant, ik ben in bovenstaande discussie team Nijmos denk ik.
Als je dit klassiekerspel pogi níet kiest kan je je beter gewoon sowieso niet aanmelden. Het klassiekerspel is een kopmannenspel en ondertussen is hij in heel veel wedstrijden op papier de beste optie. Zo iemand kan je niet thuislaten. Dat betekent dus ook dat het geen reet uitmaakt of ze hem 500k of 15 mil maken. Iedereen speelt dit jaar met 19 plekjes en een budget gelijk aan het totale budget minus de prijs van Pogi.
Ook wat betreft het moeten kiezen tussen toppers ben ik het met hem eens denk ik. Hoewel ik het sentiment deel dat juist keuzes het spelletje leuk maken en het budget hier toch een sturende factor in kan zijn (waarom anders uberhaupt een budget?) vervalt specifiek het kiezen tussen toppers al vaak in gokken. Als dat is wat je wil kan je beter een toto in gaan vullen.
In de subtop zijn er heel veel factoren om mee rekening te houden en op basis waarvan je kan beargumenteren dat iemand het beter gaat doen dan een ander. In dat segment kan een keuze veel meer zijn dan een gok. Bij toppers ligt dat anders. Toppers zijn toppers met een reden: Als ze aan de start staan behoren ze tot de allerbesten en leveren ze, ongelukkige en sporadische valpartijen en pech daargelaten. Was dat niet het geval dan had je ze geen toppers genoemd, maar 'O Connors'.
Een topper thuislaten is dus gokken op een niet aan te zien komen externe reden dat hij minder presteert dan de andere toppers. Als deze reden zo duidelijk is dat het geen gokken meer is laat iedereen hem thuis en is juist het meenemen van deze topper ten koste van een ander de bewuste gok. Linksom of rechtsom, het blijft gokken. Dit kan je natuurlijk altijd doen als je dat wil, maar budgetrestricties dwingen gelijk iedereen om dit te doen.
Terugkomend op het feit dat juist keuzes het spelletje leuk maken zit het probleem denk ik meer in de opzet van het spelletje. Los van of je wel of niet alle toppers er in kan klikken hebben non-toppers scoretechnisch gewoon te weinig invloed. In mijn ideaalplaatje zou je alle toppers er in kunnen klikken, maar kunnen er hele goede redenen zijn om andere keuzes te maken. Dat incentive is er bij deze puntentelling in mijn ogen te weinig.
Ik ben het met je eens Nasibal, uiteraard. Ik denk dat leuk is aan de opzet dat het een kopmannenspel is, waardoor je moet puzzelen naar 3 toppers per koers. Het is leuk dat de winnaar in de panne onmisbaar kan zijn en de nummer 4 in roubaix en vlaanderen niet (om maar wat te noemen). Tegelijk maakt dat de incentive voor het kiezen van de toppers vaak té groot. Je zou dit misschien kunnen oplossen door een groot budgetgat te laten vallen. Ik zeg maar wat:
Budget 60 miljoen
Pogacar 10
Wout 8
Mathieu 8
Philipsen 8
Merlier 6
De rest niet meer dan 3. Op die manier kun je alle toppers meenemen en dan ook nog een leuk team maken, maar wordt het wel een overweging waard of je mathieu liever door Pedersen vervangt als 3e captain op de kasseien, dan wel philipsen liever door groenewegen in de sprints. Maar dan nog ga je vermoedelijk proberen ze er alle 5 in te krijgen. Er is echter een 'omslagpunt' waar en pidcock en laporte en pedersen mee kunnen nemen ipv wout en 2x 500k het wel waard wordt natuurlijk. Daar zou je misschien naar op zoek moeten.
Ik heb tijdens de Australian Open voor het eerst mee gedaan met een tennis-spel van Scorito. Het concept dat spelers uit verschillende categorieen een verschillend aantal punten kunnen krijgen vond ik heel verfrissend. Bij TC doen ze dit in zekere zin ook (door de spelers op te delen in linies en verschillende punten toe te kennen per linie) en ik begreep dat vergelijkbare systemen ook in andere spellen aanwezig zijn.
Ik zou niet direct zien hoe je dit bij het wielrennen goed in praktijk kan brengen, maar het idee dat iemand die 12e wordt straks net zo belangrijk kan zijn als iemand die 1e wordt klinkt wel als iets om te verkennen. Zeker als die kans op de 12e plek eigenlijk veel kleiner is dan die kans op de 1e plek.
Wat je bij het klassiekerspel ziet gebeuren is dat consequent degelijk presteren veel meer impact heeft dan losse uitschieters van jonge talenten. Als een jong gozertje straks in 2 wedstrijden 6e wordt doet hij het geweldig, maar puntentechnisch levert die saaie topper die 6 keer 10e wordt alsnog meer op (zeg ik even uit de losse pols). Nog even los van de in mijn ogen veel te grote impact van de kopmanfactor tov de rest van het veld.
De kans echter dat de jonge talenten tijdens klassiekers in staat zijn om echt consequent hoog te eindigen is simpelweg heel laag, waar in een ronde dit soort gasten wél meerdere etappes resultaten kunnen rijden. Dit is inherent aan klassiekers denk ik. De aard van de wedstrijd, maar ook het enorme aantal gevestigde namen aan de start.
Met een 'categorieen'-systeem zou je die uitschieters beter kunnen belonen denk ik. Hoe precies, dat heb ik dus nu ook nog niet direct voor ogen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.