Etappes als die van vandaag zijn m.i. te weinig betrokken in de discussie over to Roglic or not to Roglic. In het slechtste scenario is hij een opvuller voor 8 punten. In het beste scenario wint hij. Er is geen enkel scenario waarin je hem liever niet opstelt en er is ook geen enkele ak renner of combinatie van ak renners die zijn aanwezigheid vandaag compenseert. Een combinatie kost bovendien al meteen twee plekjes.
Ik lees al jaren mee en geniet altijd van de inhoudelijke bijdrages hier! Nu voel ik me wel geroepen om hier even op te reageren, zodat deze mooie bijdrage niet verloren gaat.
Mooie uiteenzetting, ik ben het ook zeker met je eens dat Mcnulty of Vine een betere keuze was. Maar voor mij zit het belangrijke hier in de of en dus niet de en, juist omdat Scorito dus geen vacuüm is. Ik ga ervan uit dat als je voor UAE knechten gaat je ook Ayuso hebt. Dat betekent dat jij bij een truitje van Ayuso je naast Ayuso zelf ook Mcnulty én Vine als opvullers hebt. In mijn sprintteam is 3 opvullers teveel van het goede, waardoor ik er 1 niet zou gebruiken. Daarom ben ik op plekje 2 voor Vacek gegaan. Juist omdat je maar 9 plekjes hebt in de dagselecties.
Wellicht relevant voor vandaag:
De laatste heuvel tot de 2km zou in realiteit eerder richting de 9.5-10% gaan dan de officieel genoteerde 6.3 en ook benoemde 7-8% die ik zie. In hoeverre dit klopt kun je denk ik zelf het best beoordelen aan de hand van dit fragment uit etappe 6 giro 2020 met identieke finish in Matera, die de betreffende klim toont: https://youtu.be/4l7eEZsfVtw?si=w7ZnDhhx9ywAFg3K
Uiteindelijk werd die etappe gewonnen door Démare. Dat waren natuurlijk wel andere tijden sport voor hem dus wat je daar uit haalt is volledig aan jezelf 😉
Wellicht kunnen we nog wat pre-start interviews verwachten van onze vriend van Cycling Pro Net die meer duidelijk geven hoe de renners hier zelf over denken.
In 2020 viel het een beetje stil bovenop de laatste heuvel en had Démare de hele Giro wonderbenen. Deze keer zou Trek wel de mankracht moeten hebben om het tempo erin te houden. Dat maakt het lastiger voor types Groves, maar de heuvel is wel kort genoeg dat als de ploeg hem vooraan kan afzetten hij aan moet kunnen haken. Voor de rest is eind 2020 wel al echt het (begin van het) huidige tijdperk, dus prima te vergelijken.
Dit alles gaat er natuurlijk van uit dat de gecategoriseerde klim (welke een stuk zwaarder is dan die in 2020) niet aan hoog tempo genomen wordt, maar ik weet niet wie daar kan en wil. Lidl maakt zichzelf en Pedersen alleen maar kwetsbaar als ze daar al volle bak gaan rijden.
Fijne bijdrage Michiel! Kan Barry nog wat van leren😉
Wat mij nog opviel is dat er óók in deze etappe 50 punten zijn te verdienen aan de streep. Dit zou dus wel eens een hele belangrijke etappe voor Pedersen kunnen zijn. De koers zo hard mogelijk maken om ervoor te zorgen dat Kooij (& de rest) afhaakt en mogelijk 50 punten voorsprong te pakken.
Pfoe, lastige vandaag voor de bankpunten. Ik zou graag van jullie horen of mijn gedachtespinsels goed zijn en/of jullie zaken anders zouden doen.
- Pedersen (c)
- WvA
- Strong
- Groves
- Magnier
- Ciccone (teampunten)
- Fortunato (bergpunten)
- del Toro ( truipunten + mogelijk top 20?)
- Scaroni (teampunten + mogelijk top 20?)
Kanshebbers op de bank zijn:
Roglic, Ayuso, Kanter, Lonardi, Vendrame en Hermans.
Overige renners zoals Storer, Carapaz, Gee, McNulty en Piganzoli zie ik niet als een optie.
Welke wijziging zouden jullie nog maken?
Op 20km voor de gecategoriseerde klim, is de RedBull kilometer. De boni's zijn te pakken boven op een klimmetje van 1,6km aan 6,2%. Zoals we gister zagen zijn de klassementsmannen al druk bezig met seconde pakken en ik verwacht ook vandaag weer een behoorlijk hoog tempo hier en een sprint om de boni's. Lijkt me aannemelijker dat Kooij en Groves al eerder in de problemen komen dan dat ze uberhaupt kunnen anticiperen.
Over het algemeen kan ik van mijn gekozen sprinters vrij goed inschatten wie zo'n etappe als dit wel of niet gaan overleven, maar van een wat meer budget/opvul sprinter als Lonardi moet ik eerlijk bekennen dat ik dat toch minder goed in kan schatten. Ben benieuwd wat de hier aanwezige spelers die Lonardi in hun team hebben vandaag met hem doen.
Ook wel aan het twijfelen voor Kanter. Op het eerste zicht zou je zeggen no-go maar in rit 1 was hij wel de sprinter die het laatst loste. Volgens mij overleeft hij die 3km klim. Hangt er dan vanaf hoe hard er op die laatste pukkel wordt gevlamd. En een sprintje aan 2-3% ligt hem ook wel.
En heeft al 6 zekere punten en is misschien op revanche belust na gisteren ;-)
Zien jullie Kooij bij de 1e 20 komen? Zelf denk ik dat er hard gereden gaat worden om zoveel mogelijk sprinters eraf te rijden. Dus ik verwacht dat Kooij daar niet sterk genoeg voor is. Echter zie ik hem in de odds best hoog staan wat mij in twijfel brengt. Van Uden heb ik om deze reden ook al eruit gedaan.
In het scenario dat iemand als roglic hier wint of wil winnen.
Als ze het aan de sprinters laten dan lijkt het me niet dat pidcock meesprint. Dan had hij dat in 3 ook wel gedaan lijkt me. En hij mag niet mee in de vlucht
Momenteel mijn opstelling gevuld met:
Pedersen(c), Groves, Strong, Magnier, Van Aert, Poole, Piganzoli en Carapaz. Voor de laatste plek twijfel ik tussen Hermans, Del Toro en Bennett. Iemand een gedachte aan wie ik dat laatste plekje moet geven? Of moet ik iemand anders er nog meer uithalen om plek te maken voor een van die drie?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.