Scorito Giro 2025

1 2 ... 145 ... 148 149
OneTrickPony

Het is net alsof de renners helemaal niet beseffen dat wij dit heel belangrijke spel aan het spelen zijn, dat ze zo uitbollend over de streep komen in plaats van sprinten voor plek twaalf.

(ik had "gelukkig" Del Toro als veilige cap op P17...)

TourDeFranceUnchained
OneTrickPony
Het is net alsof de renners helemaal niet beseffen dat wij dit heel belangrijke spel aan het spelen...

😂😂😂

KV
RedDevil
Ten eerste: mooie uiteenzettingen hierboven over de factor geluk/kunde. Leuk om te zien, ik kan me e...

Aanvallers zijn inderdaad vaak problematisch. Aan de andere kant moet je met een beperkt budget wel meerdere 500k/750k kiezen. De interessante "knechten" met optie tot teampunten zijn echter meestal wel duurder (zeker AK knechten van de topploegen). Meestal zijn die echt goedkope kerels dus toch aanvallers en ontkom je er dus meestal niet aan om er toch enkele in je team te klikken (met alle gevolgen vandien). 

PeterPaprika
mirkodek
Dat laatste is wel een les die ik meeneem naar de Tour inderdaad. Pidcock gaat er in ieder geval noo...

Voor wat betreft die sprinters, lijkt deze Giro sowieso een beetje een vreemde ronde te zijn.

Als je even door het lijstje heen gaat zijn de enigen die echt Scoritotechnisch goed presteren Pedersen, Aular & Van Uden. Waarbij Van Uden eigenlijk een verrassend laag aantal punten heeft voor een renner die een etappe wint en een keer 2e wordt, maar die heeft buiten die twee etappes nog geen enkel punt geraapt. 

Kanter scoort goed, maar ook grotendeels door aanvulling van teampunten waarvoor je hem moet opstellen in etappes waar je dat waarschijnlijk niet doet, dus dat vertekend ook nogal. Denk dat Kooij met een redelijke score in Milaan en de eindafrekening wellicht ook nog net de 100pt/1M aan gaat tikken. Verder Fiorelli ook daarboven, maar die zal naar mijn vermoeden ook wel aardig wat bankpunten hebben verzameld voor degenen die hem hebben gisteren. En dan tenslotte Turner nog, tsja....

In mijn ogen moet je uit deze Giro niet te veel conclusies gaan trekken, door het lage aantal sprints (waarbij er ook nog eentje letterlijk wegviel) en de relatief hoge prijskaartjes die zijn gehanteerd (want je moet toch sprinters hebben).

BigMig

Haha leuk om al deze reflecties te lezen. Vergeet niet, voordat je allerlei conclusies trekt, dat het achteraf altijd mooi wonen is. Je kunt op basis van hoe deze ronde verloopt je strategie voor volgende rondes aanpassen, maar vergeet niet dat elke ronde weer anders is. Zo trok ik na de Giro vorig jaar de conclusie dat het verstandig is om speciaal te investeren in een type Alaphilippe (iets duurdere aanvaller waarvan je weet dat die gaat leveren), maar lees ik hier weer een tegenovergestelde conclusie omdat zoiets deze ronde niet goed uitpakt. Ik heb lange tijd geprobeerd een scoritoblauwdruk te ontwikkelen voor mezelf, met vaste regels die je iedere ronde kunt volgen om tot een topscore te komen, maar heb dit losgelaten omdat elke ronde toch weer anders is. De Giro, Tour en Vuelta hebben natuurlijk sowieso allemaal een eigen karakter en door verschillende routes, startlijsten en prijsstellingen van scorito is het spelletje gewoon niet telkens hetzelfde, dat is ook wat scorito mijns inziens zo leuk maakt. Dat gezegd hebbende, zijn er natuurlijk wel dingen die de consistent hoog scorende spelers telkens opnieuw goed doen, situatie-afhankelijk of niet. Wat ik daarbij ook wel fascinerend vind, is iets wat ik talent zou noemen. Er zijn inderdaad mensen die uitgebreid de sport volgen en op basis daarvan de juiste keuzes maken, maar er zijn ook gasten die, zonder er veel extra tijd aan te besteden, consistent erg goede keuzes maken, wat meer lijkt op een goede intuïtie. Er zijn namelijk best wat mensen die het ook nog eens consistent in meerdere sporten doen. Ik vind het altijd zeer interessant hoe nasibal op basis van uitgebreid redeneren en kundig afwegen van verschillende factoren tot zeer scherpe conclusies komt, maar ik denk dus dat in ieder geval een deel van de consistent hoog scorende spelers niet op die manier te werk gaat, maar meer op basis van gevoel/eigen inschatting. Of er is een substantiele groep mensen met heel veel vrije tijd / superieure intelligentie, maar dat lijkt me sterk. Je ziet ook regelmatig van die teams in de top die op voorhand helemaal niet logisch lijken, of op bepaald gebied erg tekort lijken te komen, maar toch met een beker aan de haal gaan. Lang verhaal kort: voordat je allerlei conclusies trekt voor volgende rondes op basis van hoe deze ronde is verlopen, vergeet niet dat het interessante aan scorito spelen is dat er telkens weer een nieuwe puzzel ligt waarbij je correcte inschattingen moet maken. Ik kan zelf soms lang nadenken over bepaalde vraagstukken, maar gasten als DFM in Giro 2024 of Bini in Tour 2024 klik ik, als ik ze al selecteer, er niet in op basis van uitgebreid redeneren maar onderbuikgevoel. 

ditisdavid

Ben het er niet mee eens dat aanvallers selecteren sowieso de verkeerde optie is. Ten eerste omdat zoals @KV aanhaalt er weinig andere smaken zijn voor 500k en 750k, ten tweede omdat ik me ook de nodige grote rondes kan herinneren waar grofweg de helft van de ritten in lijn naar de vluchters ging. Te beginnen met de Vuelta vorig jaar.

Wat wat mij betreft eerder de les van deze Giro is, is dat als de eerste aanvallersetappes geen/weinig punten voor de aanvallers opleveren, deze tendens vaak doorgetrokken wordt naar de resterende etappes. En vice versa dat (zoals bijvoorbeeld in de Giro van 2023) dat als de eerste bergetappes naar de vluchters gaan, dit vaak de rest van de ronde doorzet. Heb dit gisteren tot op zekere hoogte gevolgd door Vacek te banken, maar laatste plekje had altijd Poole of Gee ipv Vendrame moeten zijn. Enige troost is dat ik wel Scaroni had opgesteld (volgens mijn bron heeft die enkele dagen geleden gezegd dat hij door ziekte zijn voorbereiding niet normaal heeft af kunnen werken en nu pas zijn benen aan het vinden is, vandaar vertrouwen gehouden).

Voor mij persoonlijk ga ik dus niet heel veel aan mijn selectiestrategie sleutelen. Ik selecteer zelden aanvallers die echt alleen vanuit de vlucht punten kunnen scoren, en als ik het al doe, dan enkel voor 500k. Deze ronde had ik bijvoorbeeld Vacek die ook (en in zijn geval vooral) kon scoren met tijdrit + teampunten + punch, Fortunato van wie ik verwachtte dat of hij of een teamgenoot de bergtrui zou pakken en eventueel een tijd in het roze zou rijden, Scaroni eveneens voor de teampunten plus punch, Vendrame ook voor de sprints van kleinere pelotons, de veelbesproken Pidcock, en eventueel nog een Ciccone, McNulty of Vine die mee konden schuiven. Dus zelfs in deze ronde die eigenlijk niet slechter kan verlopen voor de aanvallers, is het niet zo dat mijn 'aanvallers' me bakken met punten kosten. Sterker nog, op Vendrame na staan ze allemaal op minimaal 150 punten (even los van opstellen).

kwarc

Mooie analyses! Ik ben na heel slecht te zijn begonnen (ca20%), op kunnen klimmen naar ca. 87%.

Wijsheid achteraf zit 'm vooral in de teampunten, 'slechts' 2 UAE en 2 Lidl. Lidl is te verdedigen, maar 3 UAE was denk ik ook vooraf de juiste keuze.

Met een Roglic die lijkt te stoppen ben ik benieuwd of ik veel daal (gelet op zijn 82% pickrate) - kan iemand daar een inschatting van maken? Uit de losse pols zou je zeggen dat bijna iedereen die lager staat dan 80% Roglic wél heeft en de impact dus gering is in deze bandbreedte?

ZK

Hangt er vooral vanaf of je in de bergetappes bij het wegvallen van Roglic nog genoeg andere renners kan opstellen die punten scoren...

kevinraar

gisteren 124 punten gehaald had alleen bardet en rubio geen en storer in de punten en poole en piganzoli niet opgesteld 

wie ik zeker neem voor morgen zijn

ayuso

gee

arensman

mcnulty

storer

rubio

nog 3 plekken over

roglic

bardet

poole

fortunato

puganzoli

Laatst gewijzigd
hjjanssen1973

Ik zit nu op zo'n 50% bij Scori Pro, na een dramatische start van 5% na 3 etappes. Heb WVA en Roglic eruit gelaten, waar ik flink spijt van kreeg, maar nu weer minder spijt. Wel nog weinig profijt van mijn compensatie renners, en helaas Cicco kwijtgeraakt. Daarnaast ook Carapaz niet, wat pijn doet. Ook Fortunato op het laatst eruit gegooid, ai! Flink geinvesteerd in sprinters, die te weinig scoren. En last but not least, Pidcock is mijn grootste teleurstelling.

drklaas
kwarc
Mooie analyses! Ik ben na heel slecht te zijn begonnen (ca20%), op kunnen klimmen naar ca. 87%.Wijsh...

Roglic heeft niet slecht gescoord hoor, staat gewoon op 256 punten. Dus staan nog genoeg Roglic teams boven je. Lijkt vooral dat de S. Yates teamps nog veel kunnen stijgen mocht hij zijn 2e plek kunnen behouden. 

Laatst gewijzigd
Canyon72
Ragnar Lolbroek
Wat goed is komt snel. In het vervolg toch maar de talenten uit de grote ploegen nemen wanneer ze o...

Blijft natuurlijk moeilijk inschatten welke ploegen welke truien zullen behalen en voor hoelang. Je zou zomaar eens enkele ploegmaats van Roglic genomen hebben, hebben nog niet veel opgebracht natuurlijk.

RedDevil
ZK
Hangt er vooral vanaf of je in de bergetappes bij het wegvallen van Roglic nog genoeg andere renners...

Ja precies dit ja. Als je ook al Landa en/of Ciccone had, dan ga je het wel voelen als je ook Roglic verliest. Bij mij zou Roglic pas mijn eerste uitvaller worden. Jammer van de Gouden Fiets, maar nog wel genoeg opties om de dagselectie te vullen. 

OneTrickPony
ditisdavid
Ben het er niet mee eens dat aanvallers selecteren sowieso de verkeerde optie is. Ten eerste omdat z...

Dit zijn dan ook aanvallers met een plus, zoals waarschijnlijke team/trui punten of een punch in de benen. Ik zit met Frigo, waar ik spijt van heb. Ja, die luxe aanvallers zijn vaak een tikkie duurder, maar als je dat budget bespaart voor een extra klassementsman, heb je dan meer zekerheid? Dat vraag ik me af.

De pure aanvallers zoals Asgreen (heerlijke renner) zijn eigenlijk niet interessant voor Scorito, want als ze winnen heb je ze vaak toch niet opgesteld. Of Carapaz moet toevallig in een trui rijden.

martijncr
ditisdavid
Ben het er niet mee eens dat aanvallers selecteren sowieso de verkeerde optie is. Ten eerste omdat z...

Fijn om al jullie input te lezen! De grote zoektocht naar redeneren, analyseren en onderbuikgevoel. Ben overigens druk bezig om een monsterlijke Excel in elkaar te knutselen waar je onderbuikgevoel ook kan toetsen. Want je wil ook gewoon weten of je gedachten concreet punten oplevert. 

Overigens leerde ik vorig jaar minder te investeren in de aanvallers, omdat dit echt wild gokken is en moeilijk cappen, en zijn de AK-mannen die ergens om welke reden dan ook verliezen plots een geweldige aanvaller. Het is voor mij de minst risicovolle bezuinigingspost. Daarom was Pidcock voor mij een no-brainer om hem niét te nemen (plus de eindeloze frustraties rondom zijn niet-leveren-in-ritten-waar-je-hem-verwacht). 

Dan nog als laatste: het koersen verandert ook rap. Steeds minder ploegen willen (af)wachten. Steeds meer ploegen willen verschil maken in het moment cq. oportuun ervoor gaan. Dat maakt dat aanvallers kort worden gehouden (ik kan me even zo gauw geen etappe herinneren waar een groep 8,5 minuut krijg bij wijze van spreken), maar met name dat het de gehele etappe koersen is. Nog een reden om minder op aanvallers te richten, en inderdaad te zoeken naar de teampunten-pareltjes 🙂

KissMyAce2.0

Ik ben het eens met jullie allemaal

KissMyAce2.0

Ik ben trouwens blij dat ik weer terug ben na mijn schorsing. Bij de Tour ben ik weer in topvorm verwacht ik

PeterPaprika
RedDevil
Ja precies dit ja. Als je ook al Landa en/of Ciccone had, dan ga je het wel voelen als je ook Roglic...

Ben wel benieuwd hoeveel van die gouden fietsen er worden uitgedeeld. Voor mijn idee is die lastiger te behalen dan de bekertjes.

Daan Brakenhoff

Wat betreft aanvallers;

Het verleden heeft wel bewezen dat aanvallers het in de Giro vaak goed doen. Meestal zijn dit types geweest als Alaphilippe, Healy, Hermans, P.Sanchez en Narvaez. Types die in de etappes die tussen sprint en AK inliggen dus moeilijk voorspelbare punten pakken waar je relatief lage gemiddelde scores ziet. Als 1 van jouw renners dan bijvoorbeeld 40 punten pakt in een rit met een gemiddelde van rond de 110 (kopgroep van +/-15 man), is dat een dusdanig grote 'winst' die je pakt tov andere teams. Het selecteren van aanvallers zonder 'extra' punten (teampunten Astana, Trek renners en types als Fiorelli die ook in gereduceerde sprints meedoen) loont deze ronde totaal niet. Maar of dit nou komt omdat wijzelf het parcours verkeerd hebben ingeschat (veel van de vooraf aangewezen vluchtetappes gaan naar Pedersen/AK), of omdat de belangen van bepaalde teams groter zijn dan eerst (Ineos die bijvoorbeeld al vroeg 'oorlog' wil maken op de 3e klim voor de aankomst)? Eén ding is zeker, types als Hermans lijken Scorito technisch totaal niet meer mee te spelen, terwijl wij ze volgend jaar weer broodnodig kunnen hebben.

Verder zijn de ‘aanvallende klimmer’ types die niet uitgesproken voor een bergtrui (Astana klimmers (Fortunato, Poels en Scaroni)) of met grote kans op veel teampunten (had Verona kunnen zijn) vooraf niet interessant genoeg in mijn ogen. De toegevoegde waarde die types als Steinhauser, Quintana en ik noem maar wat Prodhomme gaan hebben terwijl zij goed 100+ punten kunnen scoren valt erg tegen tov het risico die je neemt door ze ook voor 5x een 0punter op te stellen. Tevens heb je vaak al 1/2 van deze aanvallende klimmers in je ploeg, die nadat hun klassement door welke reden dan ook in duigen valt, moeten aanvallen in de laatste week.

En wat betreft sprinters;

Vaak zie je dat de topsprinters die consistent top3 rijden (met altijd wel een diskwalificatie, ingesloten geraakt of andere pech waardoor zij 1/2 sprint(s) missen/lager eindigen) en hierdoor hoog eindigen in het puntenklassement hierop wel geprijsd zijn (Kooij, Groves en Pedersen (die natuurlijk veel ‘extra’ punten pakt, en eigenlijk geen goed voorbeeld is)). Types als Kooij, Groves (eigenlijk alleen in de Giro/Vuelta) maar ook Merlier, Philipsen en Milan krijgen vooraf al een dusdanig prijskaartje waardoor er budgettechnisch knopen doorgehakt moeten worden. Waar dit toe resulteert is dat de ‘vijver’ van ‘net-nietsprinters’ hele uiteenlopende pickrates krijgt. De juiste sprinters uit deze ‘vijver’ vissen is in mijn ogen behalve kennis ook wel echt een grote portie geluk. En waar het in voorgaande Giro’s vaak de ‘kamikaze Italiaan’ was die door ‘paarse drang’ altijd een veilige keuze was (Nizzolo, Viviani etc). Is er nu buiten Kanter (zonder dsq in 4 ook buiten de Astana punten om consistent is geweest), Van Uden (met maar 2 scores in 4) en Aular (niet door zijn uitslagen in de sprints) geen consistente ‘net-nietsprinter’ die achter Pedersen, Kooij en Groves (zonder paars ook zn geld niet waard) de juiste keuze lijkt te zijn. En wat in mijn ogen maar een extra bevestigd dat je de 1.5/2mil (Fretin, Magnier en Moschetti) sprinters ‘gewoon’ thuis moet laten in tegenstelling tot de 1mil namen. 3 toppers + 3,5 ‘budgetsprinter’ lijkt nu ook weer de winnende strategie.

Maarten Koning
Daan Brakenhoff
Wat betreft aanvallers; Het verleden heeft wel bewezen dat aanvallers het in de Giro vaak goed doen...

Vaak zijn de 1.5 en 2m sprinters het natuurlijk wel waard. De pricing deze giro was denk ik alleen wat overmoedig

Magnier valt wel wat tegen maar hij had ook sinds maart niks meer laten zien en ook tireno hield niet over.

Fretin was vooraf eigenlijk echt wel te duur

En moschetti laat simpelweg vaak lopen, wat bekend is, maar is intrinsiek wel heel snel, dat is de gok die je dan neemt.

Het is niet zozeer dat de 1.5m en 2m renners het normaliter niet waard zijn, het is vooral dat ze het nu niet waard waren. Dat is natuurlijk niet altijd zo.

Wat over het algemeen wel waar is denk ik, en ik denk dat je dat ook wel een beetje aanstipt, in veel gevallen worden renners die duurder zijn iets consistenter maar de punten die ze opbrengen voor wat ze kosten wordt wat lager. Je wilt doorgaans geen team vullen met 1m renners maar die hebben vaak wel een relatief hoge kosten versus punten verhouding. 

Laatst gewijzigd
Bozenik

Ik heb 32 teams bekeken die op een gouden beker staan: bovenin, in het midden en onderin. Hieronder een aantal renners met het percentage dat ze gekozen zijn door teams op een gouden beker en in Scorito als geheel.

%Goud %Scorito
Ayuso 100 91
Pedersen 100 90
Ciccone 97 56
Del Toro 97 19
Carapaz 72 49
Roglic 65 82
Van Aert 53 55
Kooij 50 41
Vacek 47 19
Scaroni 47 17
Tiberi 38 53
Bernal 25 25
Fortunato 22 26
Pidcock 19 40
Landa 19 32
S. Yates 3 25

Bij Van Aert, Kooij, Fortunato en Bernal is er weinig verschil tussen beide groepen. Opvallend is dat de nummer 2 van het AK zo ondervertegenwoordigd is bij de gouden bekers, al is dat ook wel te verklaren natuurlijk. Ook opvallend dat er in ieder geval één team is zonder Del Toro. Voor de geinteresseerden: dat is nummer 297, dus wel echt op het randje van goud. Buiten etappe 11 heeft die de omgekeerde Nasibal gedaan, namelijk extreem goed cappen.

Dan nog even kijken naar het aantal Trek en UAE bij de gouden bekers. Ik kwam geen enkel team tegen met minder dan 2 Trek-renners en vrijwel geen team met minder dan 3 man UAE. Gemiddeld gaat het om 3,16 UAE-renners en 2,63 Trek-renners. 

jkshirts

Leuke stukken wat betreft de aanvallers. Alvast vooruitkijkend naar de Tour kunnen we in ieder geval al 1 ding concluderen: Laat die aanvallers maar thuis. Waarom? Er doet een bepaalde Sloveen mee genaamd Pogacar en de afgelopen tours hebben laten zien dat hij in zijn eentje minuten achterstand wegrijdt alsof hij op een bezorg scootertje zit. Zie dat maar eens voor te blijven. 😆

PeterPaprika
Bozenik
Ik heb 32 teams bekeken die op een gouden beker staan: bovenin, in het midden en onderin. Hieronder...

Er gaan er nog wel een aantal hele grote verschillen maken met de eindafrekening. Sta nu zelf op een goud bekertje, maar het ontbreken van Fortunato, Carapaz en Kooij (op dit moment 190 punten) gaat me nog een heleboel kosten. Yates heb ik ook niet, maar zo te zien de mensen om mij heen ook niet.

drklaas
Bozenik
Ik heb 32 teams bekeken die op een gouden beker staan: bovenin, in het midden en onderin. Hieronder...

Hulde voor het speurwerk. Ben benieuwd hoe het lijstje over 7 dagen er uit ziet.  Er is zoveel informatie uit scorito te halen, jammer dat dat niet eenvoudiger is.

1 2 ... 145 ... 148 149

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.