Ik snap je, maar het staat iedereen vrij om iets te posten natuurlijk. Al zou ik het wel chill vinden als forum- & scoritonaam (enigszins) overeen komen. Dat maakt het volgen van elkaar een stuk makkelijker 🙂
Want iedere keer vraag ik me toch steeds weer af: wie is nou wie?
Yates is wel echt een leuke hoor. Hij gaf in het voorjaar aan dat de Giro zijn grote doel is (https://www.wielerflits.nl/nieuws/adam-yates-ziet-luxeprobleem-bij-uae-emirates-xrg-anderen-staan-altijd-klaar-om-je-plek-in-te-nemen/). Maar ja, dan zal je een andere dure jongen thuis moeten laten.
Ik zie A Yates overal als 3e in de odds als winnaar. Bij de klassiekers werd ik keihard afgestraft door Ganna en Pedersen te negeren die hoog in de odds stonden, maar nmm te duur waren gezien ook gezien de concurrentie. Nu heeft het programma van de grote 2 en het tegenvallen van TVL en RBH niet geholpen om hun scores te drukken.
Normaal staan renners die wat meer een gok staan hoger. Daarom zou je eerder de "gewogen" Yates lager verwachten dan de "wildcards" Pidcock, DFM, Tiberi en misschien zelfs Arensman. Dus lijken de bookies serieus vertrouwen te hebben in Yates. Veel meer ook dan in zn broertje.
Hij is echter wel zo duur dat je al flink keuzes moet maken wil je de grote 3 erin klikken. Dat maakt het ook wel erg leuk deze Scorito.
Sinds de Tour vorig jaar denk ik aan het meelezen hier op het forum en sindsdien een enkele reactie geplaatst.
Na het meelezen werd het wel leuk om ook eens in de subpool te kunnen kijken welke teams er waren. Het klopt alleen dat het niet vaak makkelijk te vinden is wie wie is op het forum en in Scorito. Voor het puzzelwerk is het forum wel een fijn hulpmiddel!
Succes dus allemaal nog een weekje!
Is Roglic niet gewoon veel te duur voor dit parcours? Als hij in etappe 7 niet het geel pakt, dan wordt het misschien in etappe 11 maar ik denk dat die niet zwaar genoeg is dus wordt het wellicht pas in etappe 16? Verder zie ik hem wel hoog scoren in etappe 20. Ok, hij heeft de TT's nog maar daar is hij vervangbaar... Tenzij hij in etappe 10 toeslaat en het geel pakt.
Of gaat men ervanuit dat hij in de zware heuvelritten / punchsprints ook hoog eindigt? Het is zo lastig... Hij is wel echt heel duur, vind ik. Als je hem hebt, kun je hem bijna elke rit behalve de massasprints opstellen, dat is dan wel weer een voordeel. Maar als je hem niet hebt, dan spaar je heel veel centen om in de breedte te investeren.
Excuses voor de domme vraag, maar... als ik een renner A opstel, waarvan een teamgenoot B de etappe wint, maar die teamgenoot B heb ik niet opgesteld (of niet eens bij mijn 20 renners), krijg ik dan toch de teampunten bij mijn opgestelde renner A?
Ja je hoeft de renner aan wie jouw renner de teampunten ontleent niet eens in je 20-koppige selectie te hebben. Je moet het zo zien dat jouw renner eigen punten scoort vanwege zijn aandeel in het succes van een teamgenoot. De renner die teampunten scoort moet, zoals je zelf aangeeft, wel zijn opgesteld (behalve voor de teampunten voor de eindklassementen na etappe 21).
Roglic is zo geprijsd dat je met de juiste vervangers zijn punten kunt opvangen, zelfs als hij wint. De vraag is alleen of jij denkt die juiste renners eruit te pikken of dat je elders het verschil maakt. Bedenk wel dat Roglic je maar 1 plekje in je selectie kost en het alternatief minstens 2 en misschien wel 3. Op sommige dagen zul je ook 2 renners op moeten stellen om te punten van Roglic op te vangen. Dat is lastig concurreren tegen iemand met Roglic die ook gewoon 9 scorende renners opstelt.
Ik volg je helemaal. Eigenlijk is Roglic ook te duur. Maar je zegt het zelf ook: je kunt hem met een gerust hart in talloze ritten opstellen en hij is een garantie voor punten. De vraag is vooral of je een alternatief breder blok met meer onzekerheid (pakweg Tiberi + A Yates of Tiberi + Arensman) liever hebt dan 1 klasbak waar je op kunt vertrouwen (mits hij op zijn fiets blijft zitten).
Waar ik meer over dub, zijn de Visma-boys Kooij en Van Aert. Ervan uitgaande dat ze allebei starten, zijn er een hoop ritten waarvan je vooraf niet zeker weet wie van de 2 gaat sprinten. Dat valt of staat met de vraag of Kooij bepaalde bergen over komt. Ook weet je vooraf niet of Van Aert als lead-out van Kooij door gaat trekken om pakweg 7e te worden. Waar ik nu aan denk, is alles of niets: óf ze allebei meenemen en bij ritten voor sprinters/ sterke sprinters telkens beide opstellen, óf geen van beide om te voorkomen dat je nulpunters haalt. Want met Pedersen, Groves, Strong etc zijn er voldoende alternatieven. Ben wel benieuwd hoe jullie daarin staan.
Denk dat de voornaamste vraag gaat zijn hoeveel punten kan Roglic opleveren? Gaat hij beide TT's rond plek 5 rijden? Grote kans van wel. Gaat hij alle 5 de bergetappes winnen? Grote kans van niet. Zit er nog ergens een punchy ritje, zeker, gaat hij daar mee doen voor de overwinning.. zou zomaar kunnen. Hoeveel punten moet hij voor jullie halen om interessant genoeg te zijn om mee te nemen?
In alle Scorito's ooit heeft de winnaar van het algemeen klassement het ideale team makkelijk gehaald, ook wanneer hij de duurste renner was en relatief weinig punten haalde (bijvoorbeeld Froome in de Giro van 2018). Roglic is naar mijn mening dus de eerste renner waar je niet op moet besparen.
Dat is ook weer zo, als je Roglic weet aan te vullen met iets goedkopere renners die niet veel minder punten scoren dan die je 'investeringen in de breedte' anders zouden scoren, ben je spekkoper. Het is inderdaad een kwestie van de 'veilige' keuze (Roglic) tegenover een iets meer risicovolle (weet jij de 2-3 renners te pikken die zijn punten invullen én die je mét Roglic niet mee zou kunnen nemen)
Ja je hebt gelijk, alleen helpen bij de keuze doet het mij nog niet, haha. Scorito heeft het wat dat betreft goed voor elkaar... Als Roglic pakweg 1 miljoen goedkoper zou zijn, klikt iedereen hem er natuurlijk hersenloos in, en ik snap dat ze mensen willen prikkelen om dat níet te doen.
Voor wat betreft de Visma boys kwam ik ook uit op 'waarschijnlijk wil ik ze beide'. Anders zou ik denk ik eerder WVA kiezen dan Kooij, puur vanwege het feit dat WVA een stuk meer ritten heeft waar hij hoog kan eindigen.
In de categorie 'dure keuzes'. wanneer je de duurste 4 neemt, is er eigenlijk geen ruimte voor een type zoals Groves of Kooij. Want je wil namelijk ook nog een aardige klimmerskern namelijk.
Echter het parcours schreeuwt wel om zulke types mee te nemen. Of denken jullie dit te kunnen opvangen met Fretin, die 1,5M goedkoper is?
Volgens mij is dit dus juist niet de kernvraag. De vraag is veel meer of het je lukt zijn punten gelijkwaardig te vervangen. Dat gaat altijd met meerdere renners moeten en dat valt niet mee. Zeker niet omdat het zomaar kan dat er een paar 500/750 k parels óók presteren. Roglic zal daarnaast unieke punten halen in de truipunten én de eindafrekening. Om een voorbeeld te geven: roglic kun je in de tijdritten prima vervangen door tiberi en arensman. Maar naast roglic heb je dan wel een plekje extra in je dagopstelling. Voor bijvoorbeeld plapp of vacek. In een bergrit kun je roglic ook weer prima vervangen door yates en landa. Maar naast roglic heb je wel een plekje extra over voor, zeg het maar.. gee? Storer? Piganzoli?
Roglic haalt al die punten dus voor maar één plekje in de dagopstelling. Dat maakt het niet zo interessant of hij meer haalt dan een combinatie van renners.
Zijn plafond lijkt me ook alsnog vrij hoog want met de puntentelling van de giro is een hoge klassering in het bergklassement voor de winnaar ook zeker niet ondenkbaar.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.