Om even in te haken op de Tiberi discussie. Zou hij meer punten opbrengen volgens jullie dan 2x 2M?
Even los dat het je een plekje kost.
Ik denk voorlopig van niet. En met 2x 2M kom ik in de derde week toch iets beter uit qua mannen. Anders wordt het wel erg karig omdat ik ook voor de 4 duurste + Groves ga.
Waarom zou je los kijken van dat het je een plekje kost? Halen tiberi en piganzoli (maar je 9e klimmer kan ook wout zijn, of poole, of mads) meer dan carapaz en landa als je ze allebei opstelt is dan je vraag. De meerwaarde van dat eerste duo is evident in de tijdritten en voor de jongerentrui.
Las het ook. Allereerst van Zijlaard eerst maar eens de prijs afwachten. Maar afgezien daarvan krijg ik altijd een beetje de kriebels van dit soort duo's, zo lastig in te schatten wanneer de minder klimmende sprinter er wel of niet bij zit, nulpunters en bankpunten liggen op de loer. En het alternatief om ze dan beiden op te stellen met gegarandeerde nulpunters word ik ook niet gelijk warm van.
Ik krijg ook wel de kriebels van dit soort duo's. Dat betekent op scorito eigenlijk standaard: niet aan beginnen.
Kan iemand mij even uitleggen waarom dat voor Kooij en van Aert niet zo hoeft te zijn? Als Wout nauwelijks eigen punten haalt in de vlakke ritten, is hij dan nog wel interessant? Je gaat hem daar opstellen en dan ook af en toe marginaal of niet scoren.
Omdat er 5 vlakke ritten zijn, en daarnaast nog 16 ritten waarin Wout kan scoren? Omdat er vaste punten in het spel zijn die Wout misschien ook in sommige van die sprintritten al binnenhaalt? Bijvoorbeeld roze in e4 en 6, of een top 5 in het pk in etappe 18 en 21? Omdat Kooij in die etappes de topfavoriet is en zeker meermaals 10 etappeteampunten zal binnenbrengen? Omdat Wout vermoedelijk de beste leadout in het veld is en de kans op top 20 dus behoorlijk is?
Ik zeg niet dat t moet, maar laten we Wout van Aert niet vergelijken met Rick Pluimers. Met alle respect voor Rick.
In mijn optiek heeft Wout veel en veel te veel kansen (samen met Pedersen) om punten te pakken. Dat pleit dan juist voor een tandem met Kooij, zodat ze elkaar ook nog eens versterken in teampunten en etappewinst-punten. Het geeft je minder opstelstress in lastig te voorspellen ritten. Ik zou voor Kooij gaan ipv Groves in dit pleidooi, echter vind ik Kooij te spannend rondom z'n fitheid. Laten we wel wezen, Kooij valt (uit) met enige regelmaat...
En wat betreft je duo kriebels, zou het misschien niet een goeie strategie zijn deze Giro om juist voor duo's te gaan? Je stelt ze dan beide op, de keuze aan goede sprinters is namelijk niet reuze. En Zijlaart + Pluimers kan je vervolgens best vaak opstellen met een aardige zekerheid dat een van de twee top 10 rijdt.
Ik bedoel het ook zeker niet om hem te vergelijken met Rick Pluimers.
In de bergritten van de laatste week zou ik van Aert alleen willen opstellen als hij voldoende hoog staat in de berg of puntentrui. Ik verwacht in de zware bergritten geen eigen punten.
Ook is er best kans dat die punten niet zo hoog zijn omdat Pedersen, Groves en Kooij hoger staan in het punten klassement aangezien Wout van de puntentrui geen doel maakt (dit lijkt me tenminste zeer aannemelijk aangezien Kooij de sprinter wordt).
Dan moeten we dus al gokken dat Wout net als in de Vuelta gebrand is op de bergtrui.
Maar dus ook best vaak een kans op 0 punten voor 1 van beiden en dat wil je niet. Ik zou toch eerder per etappe kritisch kijken dat je 9 mensen kan selecteren met een goede kans op resultaat i.p.v. 2 mensen op te stellen in de hoop dat minimaal 1 van de 2 top 20 rijdt. Daar kan je best veel punten op mislopen.
Wout neem je mee (als mogelijke captain) voor rit 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11 en 15. En misschien kan ie nog eens verrassen in de laatste week vanuit vlucht, wordt vaak sterker tijdens een grote ronde.
Ook kun je hem opstellen in vlakke sprints als laatste plek voor als Kooij wint, en misschien finisht ie nog 13e als leadout.
Dit is bij bijv een Pluimers een ander verhaal, en eens, ik word normaliter ook altijd kriegel van dit soort duo's. Maar door kwaliteit van Wout als renner, de vele mogelijkheden in 1e 2 weken en zijn goede tijdrit, lijkt ie toch wel mee te moeten. Ook Pidcock begin ik steeds interessanter te vinden als ik bovengenoemde etappes bekijk. Bij mij gaan ze beiden mee.
Wat je duo Pluimers en Zijlaard betreft: als de 1 een 0 punten geeft en de ander een 8e plek gemiddeld in de sprint, scoor 26 punten met 2 renners. Dan zijn ze bijna niet interessanter dan iemand met goede trui en of teampunten.
Ik klik Wout ook in elk team dat ik tot nu toe maak. Zeer waarschijnlijk gaat hij gewoon mee om alle redenen die je noemt. Je kunt hem zeker de eerste twee weken bijna overal opstellen. Ik twijfelde net opeens eventjes door de stelling ervoor over duo's.
Aangezien ook iedereen Mads meeneemt, nemen jullie daarnaast ook óf Groves óf Kooij mee? Bij mij is dat wel kiezen tussen die twee. Maar ik ben benieuwd of mensen ook durven er geen te nemen of juist twee.
ik zit nu op geen van de twee en dat voelt ook niet echt lekker aan ofzo. maarja. magnier of strong moet dan afvallen en pidcock moet ik dan ook laten lopen terwijl het niet goed voelt. en dat alles om een 3.5M topsprinter mee te nemen die of niet (volledig) fit is of niet op zn fiets kan blijven zitten.
Laat het nog even afhangen van berichten, maar zie Groves wel veel scoren. In ieder geval niet allebei, laat Kooij denk ik sowieso thuis. Allebei niet kan ook, maar dan moet je wel een goede alternatieve kopman op het oog hebben voor vlakke. Fretin?
Ik denk dat iemand (hoe talentvol ook) die zn eerste grote ronde rijdt gewoon geen lekkere cap is. Denk dat als je er voor kiest om Groves en Kooij thuis te laten je gewoon het beste Pedersen kunt cappen.
Ik ben het met je eens dat als het sprintveld erg karig is dat zo'n duo-strategie eerder te overwegen is, maar ik ben het niet met je eens dat er te weinig keuze is aan leuke sprinters.
@Basementman: De conclusie dat de meeste etappes die Wout goed liggen ook op het lijf geschreven zijn van Pidcock (minus de TT's maar + nog 13) is natuurlijk helemaal correct. Maar dat wil niet zeggen dat Wout en Pidcock vergelijkbare Scorito renners zijn imo. Van Wout weten we dat hij zo goed als nooit te beroerd is om koers te maken en zich te richten op een nevenklassementje en daardoor een garantie is op punten en ruime opstelbaarheid heeft. Pidcock heeft daar echt nog geen enkele GT blijk van gegeven. Het lijkt alsof hij vooraf zijn zinnen heeft gezet op 1 a 2 etappes, er dan a la Wout vol voor gaat en dan ook echt wel resultaat kan rijden, maar als Scorito speler heb je geen idee welke etappes dat gaan zijn. Het kan een heuvelrit zijn, het kan een punchrit zijn, het kan een bergrit zijn, wie het weet mag het zeggen. Maar het zullen dus vooral ook vaak nulpunters zijn en dat is mij voor een renner van zijn prijs te gortig.
Daar staat wel tegenover dat hij voor een nieuwe ploeg rijdt, allicht met meer motivatie en een andere rol/doelstellingen. En als dat zo blijkt te zijn is dat vooral heel goed om te weten voor zijn volgende GT, maar voor nu neig ik er vooral naar om hem links te laten liggen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.