Het gevaarlijke aan Mathieu is dat hij een extreem wegzakkend rendement heeft als het écht klimmen wordt.
Zelfs in goede doen kan 2% steiler en 100 langer hem plots nekken. En dan zakt ie van fenomeen naar subtopper.
Zijn echte specialiteit is Gravel/Modder/Kasseien, liefst 250 km+
Gaviria heeft tot nog toe niet veel bewezen. Dan lijkt me Meeus meer potentieel te bieden, zeker gezien de steun die hij mee krijgt. Ik hoop ook nog wat andere goedkoper sprinters die dit jaar in goede doen zijn maar reken er niet te veel op. Onley zal naar mijn gevoel een heel hoge pick rate hebben. Als die sterk presteert zal het moeilijk worden voor degene die hem niet mee hebben maar als hij slecht presteert kan Onley niet hebben net een mooi verschil maken als je zelf wel "de juiste" 750k-er vond. Van Wilder zou zo iemand kunnen zijn als Merlier en Evenpoel goed presteren terwijl hij ook zelf punten kan binnenbrengen.
Ik blijf toch steeds worstelen met de "grote 3". Pogi is voor mij een zekerheidje. Maar bij de andere 2 neig ik er toch sterk naar om er 1 van niet mee te nemen.
Ik blijf erbij dat alles goed moet vallen voor REV om 600+ punten te halen. daarvoor zijn er toch een hoop etappes voor en na de tijdrit behoorlijk risicovol om toch ook echt t/m etappe 10 of 12 in het geel te blijven.
En zelfs als dat lukt denk ik dat REV momenteel niet bij de top 5 klimmers hoort. Met dit zware parcours en wellicht zijn voldoening van 8 dagen in het geel rijden kan het ook zo zijn dat hij bij één van de zware bergetappes volledig laat lopen omdat zijn tour wellicht al geslaagd zou zijn?
Wanneer hij bijv. dus geen 3de wordt en het wit wint dan gaat hij ondanks zijn gele dagen bij lange na geen 600+ punten rijden.
Ik merk dat ik voor het zelfde geld, ongeveer de volledige top AK-mannen (7 boven 2mio.) -REV kan selecteren en 2 van de 3 topsprinters.
Ik denk dat een Phillipsen + A.Yates met deze theorie dan ook meer punten opleveren dan alleen REV.
Ook dat hij zijn hoogte stage heeft onderbroken voor het BK geeft mij geen lekker gevoel dat hij echt voor een top 3 plek gaat strijden. Na het BK en zijn frustraties tijdens de wegkoers kan ik niet anders dan concluderen dat het voor mij te risicovol is om hem mee te nemen.
Ik kan er compleet naast zitten natuurlijk, maar meer top AK-mannen geeft voor mij ook een extra zekerheid dat als er 1 uitvalt of door het ijs zakt, ik dit op deze manier ook goed kan opvangen.
Mocht REV dat zijn dan ben ik helemaal spekkoper.
bij de top AK-mannen beschouw ik ook A.Yates en Almeida, die kan ik door deze keuze ook beide meenemen.
Toch benieuwd of er meerdere zijn die hier, zo vlak voor de tour ook zo over zijn gaan denken.
Voor mij zal het een bekertje kunnen betekenen, of een onder 60% score ben ik bang.
Omdat ik verwacht dat hij in het hele peloton bij de beste renners hoort, zijn ploeg zal vooraan rijden omdat de beste man in koers daar zit. In dit soort etappes kan hij dat wiel denk ik lang volgen, de sprint is er niet persé maar hij zal naar mijn verwachting gewoon heel scherp zijn en veel voorin te vinden zijn.
Ik snap dat twijfelen aan de grote 3 niet zo. Elke renner die minimaal 450-500 punten scoort wil je ongeacht prijs toch gewoon hebben? Zoveel zijn dat er niet die zo'n garantie bieden. Tenzij je echt verwacht dat 1 van die namen slecht gaat zijn in de Tour zie ik met dit budget weinig reden om er 1 te laten liggen. Er zijn met iemand als Pogi echt veel etappes te noemen waar de AK mannen hoog gaan eindigen in de daguitslag.
Dat is toch precies de afweging die iedereen zelf moet maken? Ik heb REV/Vingegaard er ook een tijdje uit gehad, precies om deze redenen. Logisch dat als je een renner van 6M eruit laat, dat je dan meer keuzes hebt. En dat de afweging is of je met die extra keuze het waarschijnlijke verlies van de punten van die topper kan afdekken.
Ik ben er zelf nog niet uit. Mn selectie voelt met het weglaten van REV/Vingegaard veel beter in balans. Maar Vingegaard kan zomaar eens de Tour winnen of by far the best of the rest zijn, en REV is een potentieel puntenkanon (meer dan Vingegaard in principe). Hangt er een beetje vanaf of je een gokje wil nemen of redelijk op safe wil spelen. Niet helemaal vergelijkbaar maar bij de Giro heb ik bewust de keuze gemaakt om Roglic niet mee te nemen om dat anders op te vullen. Weet achteraf niet of dat perse is geslaagd (eindigde rond de 90% volgens mij).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.