WvA gaat niet mee. Nys twijfel ik sterk over. Eerste week ligt hem, maar volgens mij ziek geweest en zelfs als hij een keer wint en twaalfde en achtste wordt haalt hij geen 100 punten in die ritten. Je kan ook een Healy nemen en de overige 500k anders besteden en dat plekje gebruiken voor klassementsrenners in die ritten.
Die beredenering kan ik helemaal volgen hoor, ik denk ook niet dat groen een doel voor Visma/WvA is bij aanvang van de Tour. Tegelijkertijd weet Visma ook wel dat de kans aardig groot is dat ze de Tour niet zullen winnen dus zullen ze alle kansen aangrijpen voor succes lijkt me. WvA zal ongetwijfeld niet meesprinten in etappe 1 (want inderdaad geen echte kans op ritwinst). Echter in etappe 2 natuurlijk wel, en als hij daarna hoog staat in groen/geel, waarom niet? En je kunt hem de rest van de Tour zo'n beetje in elke etappe opstellen. De Tour zat altijd al in zijn schema voor dit jaar, dus ik ga er vanuit dat WvA in hele goede vorm aan de start zal verschijnen. En dan kan hij een hele hoop punten gaan scoren. Maar ik ben het met je eens dat het voor 3,5 miljoen misschien een te grote gok is gezien de andere prioriteiten bij Visma.
Ja dit is altijd het tegenargument om WvA wél te nemen, en ik snap die ook heel goed. Of Vingegaard echter kans maakt om de tour te winnen zal altijd pas bij het echte klimwerk duidelijk worden (week 3). Dus ja WvA kan een nevenklassement nastreven als hij hoog staat, maar als Vingegaard de prioriteit is, dan zal hij er dus echt niet elke rit bij gaan zitten in die eerste twee weken.
Het lijkt me onlogisch een potentiele superknecht kans op groen te geven in de eerste twee weken, en dan in de derde week er achter te komen dat ze hem eigenlijk wel heel erg nodig hebben voor Vingegaard, en hij niet meer kan leveren. (jaja, WvA levert altijd hoor ik mensen al denken ...)
Maar als je WvA niet hebt, wie gebruik je dan in de WvA etappes die hetzelfde zou kunnen presteren? MvdP? Die wellicht bij sommige aankomsten toch wel tekort komt. Of heb je meerdere mannen om het op te vangen? Vauqelin, Aranburu, Nys etc etc? Geen WvA nemen kost me meer plekjes dan me lief is, heb ik het idee. Misschien ook omdat ik dan het idee heb kansen te moeten spreiden.
Definieer WvA etappes? Puncht hij zo goed als Poel en Pogi? Sprint hij tegenwoordig nog zoals een topsrinter? Tijdrijden is tegenwoordig achteruit (alhoewel een 5de plek me deze ITT niet zal verbazen).
Bij WvA wordt er volgens mij teveel gekeken alsof het PCM is. Hij kan een hele hoop keren 5-10 worden, maar wat is het je waard. Nog los van 0-punters, want je gaat hem inderdaad weer lekker 15 keer opstellen.
Zo heb ik het nu ook. Roglic i.p.v. Merlier. Simpelweg vanwege het grote verschil aan hoeveelheid etappes die ik ze kan opstellen en eindpunten. Kleeft wel het risico dat het natuurlijk Roglic is en al snel kan uitvallen. En mijn eigen ervaring leert dat je in grote rondes beter iets breder in je sprintteam kan zitten aangezien er altijd een paar uitvallen of niet aan sprinten toekomen. Het is een risico en we gaan wel zien hoe het uitpakt.
Ik hoor, afgezien van Astarloa hierboven, maar weinig mensen Grégoire noemen. Bij mij staat-ie er nu ook in. Wat zijn voor mensen de redenen om hem thuis te laten? Overkill aan punchers in je selectie als je ook Van der Poel en/of Van Aert en/of Vauquelin hebt, naast de klassementsmannen?
Ik verbaas mij over het feit dat iedereen de hoop op Visma al nagenoeg heeft opgegeven (met Vingegaard).
Visma is toch veel tactischer in het fietsen. Als zij besluiten drie weken hard te koersen, blijft er weinig over voor de rest. Kuss, Jorgenson die de eerste paar bergen Vingegaard verzorgt en WVA die een berg verderop wacht, kan Pogacar echt laten breken.
En tijdrit? Vingegaard kan hier ook best wat secondes pakken op Pogacar.
En punchers? MVDP, Vauqelin, Nys en de rest... ik schat de kansen laag in. Het is de Tour en denk dat Visma en UAE niks van elkaar heel willen laten, ook niet in de eerste week. Etappe 2, 2 klimmetjes a 10,1%, 1km en 8,1% a 750 meter? Dat wordt een gevecht tussen AK.
Bizar hoeveel budget er vrij komt als je WVA + de grote 3 sprinters thuislaat en hier enkel 'goedkope' sprinters meeneemt. Nu een team staan met Pogi, Rev, Vin, Almeida, Lipo, Jorgenson en Yates als AK mannen, aangevuld met 2 1,5 miljoen AK mannen. Sprinters heb ik nu 4 stuks van 1 miljoen en 1 van 1 miljoen.
Is het meenemen van 1 of meerdere sprinters van de grote 3 echt zo noodzakelijk? Ik kan er eigenlijk geen vinger op leggen gezien het sprintveld, terwijl je van de AK mannen weet wat je kunt verwachten. Hier koop je dus echt wel 'zekere punten'. Wat wel een beetje 'naar' voelt is dat ik nu met 1,5 miljoen budget nog 1 renner kan kiezen, maar totaal niet weet wie haha.
Koersvrinden,
Na lang meegelezen te hebben, zojuist een account aangemaakt om mijn equippe met jullie te delen. Ben nog lerende, dus feedback is van harte welkom:
AK/Klim: Pogacar, Vinegaard, Evenepoel, Almeida, Lipowitz, Only, Johannessen, van Wilder (knecht)
Sprint: Milan, Merlier, Meeus, Coquard, Stewart
Aanval: van der Poel, Aranburu, Vauquelin, Poweless, Gregoir, Gana (ITT)
Vanuit de overtuiging dat Roglic er door gaat zakken. Twijfelende tussen Philipsen, Merlier, Milan (pick two out of three).
Koersvrinden,
Na lang meegelezen te hebben, zojuist een account aangemaakt om mijn equippe met jullie te delen. Ben nog lerende, dus feedback is van harte welkom:
AK/Klim: Pogacar, Vinegaard, Evenepoel, Almeida, Lipowitz, Gall, Only, Johannessen, van Wilder (knecht)
Sprint: Milan, Merlier, Meeus, Coquard, Stewart
Aanval: van der Poel, Aranburu, Vauquelin, Poweless, Gregoir, Gana (ITT)
Vanuit de overtuiging dat Roglic er door gaat zakken. Twijfelende tussen Philipsen, Merlier, Milan (pick two out of three). Moeilijk kiezen; Philipsen en Milan hebben de ideale sprinttreinen, maar Philipsen valt tot nu toe tegen. Merlier de snelste op 't vlakke, maar een mindere sprinttrein en wellicht meer focus op positionering van Evenepoel. Heb dat ei dus nog niet gelegd.
In de sprintritten moet je wel iemand kunnen cappen, wie ga je daarvoor kiezen dan? Juist in de sprintritten gaat het toch vooral om het hebben van de snelste? Die geeft op papier in ieder geval de meeste kans op een goede uitslag (pech en valpartijen daar gelaten natuurlijk). Dus je maakt veel budget vrij, maar in circa 5 sprintritten ga je dus gokken met een cap in de prijsklassa die juist zo onzeker is?
Ja dit ga ik ook nog wel even naast elkaar leggen/berekenen.
Aan de ene kant snap ik deze beredenering: sprint is zeker in de Tour best een gok, en met de nieuwe regels liggen deklasseringen ook op de loer. En dan is het misschien logischer om je kansen te spreiden door 4x 1M sprinter mee te nemen ipv 1x 4M. Stel die topper wint ook daadwerkelijk, dan heb je het al gecompenseerd als 3 van die 4 top 12 rijden. Uiteraard kosten die 4 ook drie plekjes meer, dus je kunt het niet helemaal zo 1op1 stellen, maar je snapt het idee.
Aan de andere kant: juist omdat best een gok is en zeker in dat 1M segment er tig keuzes zijn, is de kans dat je dan de 3/4 juiste kiest wellicht best klein. En juist die topper is een topper omdat ie constant presteert. Maar ook daar geldt: welke kies je dan? Want alle 3 is geen optie en 2 van de 3 lijkt me ook geen winnende keuze. Philipsen normaal gesproken de meeste kans op groen en ook later in de Tour goed. Maar in deze Tour wellicht geen sprinter die groen pakt en bij mij loop je het risico op deklasseringen met zijn manier van sprinten. Merlier intrinsiek misschien wel de snelste, maar geen trein. Die heeft ie normaliter niet nodig, maar in het gedrang en de stress van de Tour wel een risico. Milan is dan misschien de meest zekere pick met een hele sterke trein die volledig is afgestemd op hem. Tegelijkertijd heeft Milan dan niet zoveel kans op teampunten, waar Philipsen (MvdP) en Merlier (Evenepoel) die wel hebben.
Dus ja, zeg het maar. Ik ga in ieder geval nog wel even puzzelen met een team waarbij ik ze alledrie thuis laat.
Vorig jaar en daarvoor waren de selecties op dinsdag al bekend. Nu is op woensdag Ineos nog steeds niet bekend. Ik denk dat Laurance best te overwegen is, plus sommige namen die er al op staan. Dan moet Scorito ook nog eens een prijs verzinnen voor de renners die erbij komen.
Vroeger moest je nog ver van tevoren een brief opsturen naar de lokale krant om Zabel en Julich te selecteren.
De wielersport is wat dat betreft nogal rommelig. Waarom is het niet mogelijk om een lijst te vragen van 12 renners wat eerder van tevoren, waar je dan 4 reserves op hebt? Net alsof Ineos vanaf vandaag pas begint met de Tourvoorbereiding. Is het een taktische overweging om mannetje 7 en 8 pas laat aan te kondigen?
Jup, na het typen bedacht ik me ook dat er natuurlijk een captain gekozen moet worden. Dat is met geen enkele topper natuurlijk een grote gok. Ik ga maar eens voor de gulden middenweg: 1 topsprinter meenemen ipv 2.
Het is idd een ontzettend risico om geen van de 3 te pakken. Als Merlier 2 of 3x wint terwijl mijn Meeus dan 8ste wordt loop ik flink wat punten mis. Maar Merlier heeft wel maar een beperkt aantal etappes om zijn punten te halen. 1x niet mee kunnen doen en 1x 12e worden en hij is zijn geld al niet waard. En Meeus zou zomaar 3x top 5 kunnen halen. Of 3x 15e, het kan allemaal. Ik neem een flink risico.
Grappig hoe andersom redeneren ook vaak klopt:
Bizar hoe uit balans je team is als je al je budget in je klimteam steekt.
Laten we er een 2-HAVO wiskunde vraagstuk van maken: Er even van uitgaande dat 1 van de dure sprinters altijd top3 rijdt én kopman is bij je concurrenten (zal vast niet 100% van de tijd zo uitpakken, maar verder geen hele gekke aanname) heb je zelfs bij maar 4 sprints al 320 punten goed te maken (en 4 is wmb laag ingezet. En zelfs als het er maar 4 worden zullen er alsnog 2-3 overgangsetappes zijn waar je alsnog je topsprinters opstelt en wss ook wilt cappen). Vooruit, laten we de kopmanpunten van jouw 1 miljoen sprinter die 5e, 12e, 9e en 15e wordt er af trekken: 320 - 86 = 234 punten goed te maken. Van jouw klimgezelschap acht ik pas de 7e man sterker dan mijn 7e man. Zeg dat 7 ritten naar AK gaan, dan moet jouw 7e AK man die 234 punten dus in 7 etappes goed maken, wat zich vertaalt naar... ruim 33 punten per etappe, oftewel consistent een 4e-5e plek. Maar dat is gek, want we hebben allebei al 6 renners die bergop sterker zijn. En dan nu de vraag: Kan dit uit?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.