Snap ik, echter in 2 en 4 is het wel sprinten op minder steile stukken na het punchwerk. En zelfs ik sprint sneller dan healy. Dat icm met het feit dat ik nu geen mvp en wva heb neig ik toch naar nys/schmidt/powless achtige types.
Als het om Roglic gaat gaat jouw inhaalstukje niet op. Die heeft meer dan 7 etappes om te scoren waarvan er een paar een top 3 in kan zitten en is ook niet de 7e vergelijkbare klassementsman. En Merlier, Milan en Philipsen die iedere sprint allemaal top 3 gaan rijden gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Jeetje, ik dacht precies hetzelfde team te hebben tot Merlier, waar ik gok op Girmay. Moet dus wel een logisch team zijn :).
De vlakke ITT ga ik deels negeren. Dat is maar 1 race en de torenhoge favoriet staat er al in. Ganna komt daar achter met serieuze concurrentie van oa Ving, Affini, Pog. Dan moet ie in andere etappes het verschil maken.
Los daarvan ben ik het totaal oneens met de mensen die alle 750k-1.5m-sprinters over één kam scheren. Je kan goed beredeneren waarom sprinter x doortrapt tot de finish, vaker voorin zit en meer kans heeft om te winnen. Daar kunnen de beter geïnformeerde deelnemers juist punten pakken ten opzichte van de (andere) huisvrouwen.
Zien jullie de 1.5M sprinters als Groenewegen, Achermann en Meeuws nadrukkelijk beter dan de 1M sprinters als een Coquard, Bauhaus, Jeannière etc? Het sprinten lijkt toch meer op een loterij te gaan worden (en wellicht maar 4x) en dan zijn die 500k extra toch beter te besteden voor het klassement
Ik snap de irritatie, maar enkel een klaagpost over hoe inhoudsloos andermans bijdrage is maakt het scrollen naar zinnige bijdrages óók alleen maar langer.
(dus bij deze, graag gedaan).
Ik wil hem dus niet in elke etappe opstellen. Op papier kan hij veel maar hij houdt in etappes ook gewoon een stoeltje bezet. Dan pak ik liever renners waar ik duidelijk heb wanneer ik ze wel of niet opstel. Plus ik vind hem te duur voor iemand die op elk terrein wel iemand voor zich heeft die daar (iets) beter in is.
Hij denkt dan ongetwijfeld dat sprinters niet hoog in groene trui klassement eindigen. Dat vdp groen wint. T is een grote gok.
Maar iedereen die alleen Merlier meeneemt van de topsprinters neemt voor groene trui klassement eigenlijk dezelfde gok. Je hebt in etappes dan wel de (vooraf) ideale kopman. Maar voor groene trui heb je dan geen topper als optie (Merlier gaat daar niet meedoen).
Dus als je het zo bekijkt: als jij denkt dat bijv Meeus als kopman in 1,3,8,9 op plek 4-7 eindigt, verlies je niet zo heel veel kopmanpunten op Merlier.
Voor "zekerheid" voor groene trui heb je Philipsen of Milan nodig. Of je neemt de groene trui gok die heel veel teams nemen, met Merlier of zonder een dure topsprinter.
Snap deze redenering mbt Healy helemaal en loop er zelf ook tegenaan. De afgelopen dagen was hij mijn laatste opvuller binnen de selectie, maar bij het invullen van alle dagopstellingen (nu mijn selectie compleet is), kwam ik erachter dat zijn plek in de punchy-ritten vaak ten koste zou gaan van Onley en dat ik in de sprint-ritten eigenlijk een renner tekort kom. Dit in combinatie met de vlakke finishes van een aantal punch-ritten maakt dat ik misschien toch op zoek moet naar een andere 500K-opvuller, die ik in de sprintritten kan opstellen.
Kom dan al snel uit bij een Berckmoes, Tronchon of Consonni - die klinken minder indrukwekkend dan Healy maar misschien toch de verstandige keuze.
Onbegrijpelijk dat ze geen rekening houden met Scoritoteams.....
Het is toch hartstikke logisch dat je als ploeg zo lang mogelijk wacht met het definitief selecteren van je ploeg?
1e reden: Omdat het mag
2e reden: Je wilt zeker weten dat al je renners topfit zijn. Hoe later je deze keuze maakt, hoe beter toch?
Verwachten jullie dat iedere (top)sprinter Parijs wel gaat halen? En zou dit ook uit moeten maken voor de keuze van je sprinters. Zoals ik het nu zie komen er maar vier sprintkansen, dus ik vraag me af of je, ook met cappunten, het geinvesteerde bedrag er wel uit kan halen. Ben benieuwd wat jullie afwegingen hier in zijn.
Zelfs als VDP groen wint, zijn er nog meer punten te verdelen in dat klassement. Ik volg je punt betreft Merlier. Al betwijfel ik dat hij de ideale sprintkopman is in vlakke etappes. Als je van tevoren echter de dure drie topsprinters én WVA weglaat, weet je in ieder geval zeker dat je een hoop punten in het puntenklassement misloopt.
Het is slim om je Havo-2 berekening nog eens te doen en de afgelopen jaren te bekijken.
Prima als je wel met 1 of 2 dure sprinters wil gaan, maar de berekening is slim om zuiver te houden.
Wie het betreffende poppetje is maakt niet uit in dit verhaal. Het gaat er om dat iedere speler voor zichzelf een lijstje in zijn/haar hoofd zal hebben gemaakt wie zijzelf (consistent) bovenaan verwachten in de sprints en in welke volgorde en eenzelfde lijstje voor de klim etappes. Daarna gaat het erom dat je met het beschikbare budget de 5 of 6 beste klimmers van jouw lijstje sowieso al hebt en dat je met het thuislaten van de beste of enerbeste sprinter dus budget vrijmaakt voor de 6e of 7e beste klimmer (als je het vrijgekomen budget daarin steekt). Gezien het geringere aantal sprints vs klimetappes deze Tour kan het rekensommetje zo uitslaan dat het uitkan. Maar omdat we het in Ben zijn geval hadden over het complete overslaan van de sprinttop gaat de kopmanfactor ook nog meespelen en mag er bijna niet gesprint worden wil het rekensommetje nog goed uitpakken. Natuurlijk was dit ondanks de lap tekst die het opleverde alsnog een zwaar versimpelde rekensom waarin een hoop zaken buiten beschouwing zijn gelaten.
Jij hebt Roglic duidelijk hoger zitten dan die 6e of 7e plek binnen het klimteam. Dat heeft al een verschil in ons team opgeleverd ver vóórdat je 1, 2 of 3 dure sprinters slachtoffert om je klimteam te versterken, maar staat verder los van dit verhaal en de rekensom daarin.
Eens hoor. Ik zou in het scenario geen topsprinter dan persoonlijk wel WvA meenemen, omdat je dan speculeert op een scenario dat vdp met wva voor groen strijd. En rest van sprinters Parijs niet halen.
Maar ik denk echter dat Philipsen Parijs wel haalt en daarmee ook top 3 in punten klassement eindigt. Dus dan moet hij mee.
Met de eerste zin eens uiteraard :).
Met het laatste deel niet. Ik geloof er niets van dat er drie dagen voor de grootste wedstrijd van het jaar nog beslist wordt of iemand fitter is dan een ander. Tevens kan een renner nog vervangen worden als het nodig is. Er zijn echter geen blessures bij Ineos. Ze zitten ook niet in een positie dat je moet kijken wat een ander meeneemt.
Met alle belangen van bookies, spelletjes, fans, media, etc. lijkt het me dat er meer mensen dan alleen Scorito baat bij zouden hebben.
De punchetappes waar Almeida goed eindigt, zijn in de niet-hectische koersen of punchetappes die al heel vroeg worden open gebroken. In dat laatste geval komen de sterke renners zoals Almeida bovendrijven. Almeida is niet goed in positioneren. Heel uae eigenlijk niet, maar pogi heeft zoveel overschot dat hij zichzelf in positie brengt. Almeida stel je wel op, maar verwijt hem echt niet vaak top 10 in die punchetappes.
Echter gaan de heuveletappes in week 1 ook stuk voor stuk vóór de heuvel waarop de aankomst ligt opengebroken worden. Hooguit met uitzondering van etappe 7, maar dat is nou traditioneel een aankomst waar eigenlijk alle goede klassementsrenners in de punten rijden.
Dat hij niet vier keer toptien gaat rijden staat buiten kijf, maar als jij negen man hebt met een hogere EV in die etappes is je team in mijn beleving uit balans, hetzij omdat je teveel puncheurs hebt, hetzij omdat je teveel focust op punchvermogen bij je klassementsrenners.
Haha ik wilde dus exact het exact hetzelfde posten met die toevoeging dat ik echt onder de indruk ben van het hele hoge niveau van alyses van zo´n 20 tot 40-tal forummers hiervoor. Ik vind het niveau echt ontzettend hoog liggen. Niet alleen enorm inzichtvol, maar ook erg leuk om te lezen. Chapeau en dank aan de vele nuttige bijdragen aan hen. Ik ben analytisch sterk, maar moet aan een tiental toch echt mijn meerdere erkennen die nog meer koersinzict en cijfernatige analyses van Chamions League niveau hier hebben gepost. Vanaf nu wordt dit de overhand:
- Lipowitz of Merlier?
- Een aantal best relevante vragen, maar die zullen ondergesneeuwd worden vanwege de toename aan reactkies van een zelfde strekking
- Oude discussies waarvan alle vragen hier makkelijk ter te vinden zijn (mis wel echt de zoekfunctuue in topics
- En als taalpurist springen soms de tranen in mijn ogen van de reacties die komen gaan.. geen interpunctie, geen hoofdletters (sorry Kev, je bent een speciaal geval, maar al zo vaak gewezen hierop, hoe kan je daar nog steeds op schijten? Dat snap ik gewoon niet)
Ik ga hier alleen nog terugkomen met de Control F functie "nasibal", onze terechte forumguru, die een extra dimensie geeft aan het scoritospel. Veruit de bese wiskundige van ons allemaal. Dat hij minder scoorde bij de Giro en de Klassiekerspe;;en doet daar niks vanaf. De geluksfactor bepaalt zeker 30% van de scorito koersverloop.
O ja, voor etappe inzichten kom ik terug, ik zie nog weleens wat over het hoofd :)
Het Wielerflits Forum, is een ware bron (de beste) op alle Grote Rondes. Dank jullie allemaal en hoop dat we met zijn allen alle bekers gaan verdelen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.