Haha ik wilde dus exact het exact hetzelfde posten met die toevoeging dat ik echt onder de indruk ben van het hele hoge niveau van alyses van zo´n 20 tot 40-tal forummers hiervoor. Ik vind het niveau echt ontzettend hoog liggen. Niet alleen enorm inzichtvol, maar ook erg leuk om te lezen. Chapeau en dank aan de vele nuttige bijdragen aan hen. Ik ben analytisch sterk, maar moet aan een tiental toch echt mijn meerdere erkennen die nog meer koersinzict en cijfernatige analyses van Chamions League niveau hier hebben gepost. Vanaf nu wordt dit de overhand:
- Lipowitz of Merlier?
- Een aantal best relevante vragen, maar die zullen ondergesneeuwd worden vanwege de toename aan reactkies van een zelfde strekking
- Oude discussies waarvan alle vragen hier makkelijk terug te vinden zijn (mis wel echt de zoekfunctuue in topics
- En als taalpurist springen soms de tranen in mijn ogen van de reacties die komen gaan.. geen interpunctie, geen hoofdletters (sorry Kev, je bent een speciaal geval, maar al zo vaak gewezen hierop, hoe kan je daar nog steeds op schijten? Dat snap ik gewoon niet)
Ik ga hier alleen nog terugkomen met de Control F functie "nasibal", onze terechte forumguru, die een extra dimensie geeft aan het scoritospel. Veruit de bese wiskundige van ons allemaal. Dat hij minder scoorde bij de Giro en de Klassiekerspellen doet daaraan niks vanaf. De geluksfactor bepaalt zeker 30% van de scorito koersverloop.
O ja, voor etappe inzichten kom ik terug, ik zie nog weleens wat over het hoofd :)
Het Wielerflits Forum, is een ware bron (de beste) op alle Grote Rondes. Dank jullie allemaal en hoop dat we met zijn allen alle bekers gaan verdelen.
Dan is het verschil dus 320-192 = 128. Nu hoor ik je denken "ja maar diegene die jij capt heb ik ook dus moet je alleen de cappunten tellen" --> Nee want je kiest wel een andere extra sprinter die ook die individuele punten haalt.
Zoals ik het stelde is idd onvolledig, maar zoals jij het hier stelt is ook te kort door de bocht. Zie mijn reactie op Astarloa over de lijstjes, uiteindelijk kom je voor de non-cap punten uit bij de op 3 of 4 na beste 1 miljoen sprinter en die zal vast geen 9e worden gemiddeld. Maargoed, het betrof een sterk versimpeld rekenvoorbeeld waarbij ik voor andere aannames weer erg laag op het rendement van de dure sprintkopman had ingezet om alles enigszins uit te middelen. Zoals het compleet negeren van etappes 15 en 17, maar meer daarover hieronder.
Als je dan een sprinter nog capt in die overgangsetappes (geen idee waarom?) maar dan pak je nog eens wat 0-punters ook.
Denk dat we hier een misverstand hebben over wat we met overgangsetappes bedoelen, ik doelde in dit geval op etappes als 15 en 17. In principe niet gelijk etappes die gegarandeerd in een massasprint eindigen, maar dikke kans dat er achter een kleine kopgroep gesprint wordt voor ereplekken (en groene trui punten). Wat mij betreft heel vergelijkbaar met bijvoorbeeld etappes 18 & 19 in 2023. Of bvb 15 & 19 het jaar daarvoor, waar gesprint wordt voor de winst en voor plek 2.
Toch een paar interessante inzichten die uit de polletjes van Meneer Scorito komen:
- 47% zegt 2/3 topsprinters mee te nemen
- 38% zegt 1/3 topsprinters mee te nemen
- Slechts 3% neemt er geen mee
- 1165 stemmen
- 52% neemt alleen Matje mee
- 34% neemt zowel Aert als Matje mee
- 7% neemt geen van beide
- 1162 stemmen
- 77,5% denkt dat Vingegaard geen enkele dag de gele trui gaat dragen (1100 stemmen)
- 79,5% denkt dat Evenepoel dit juist wel gaat doen (1089 stemmen)
- 43% neemt 1 teamgenoot van pogi mee
- 37% neemt 2 teamgenoten mee
- 11% neemt 3 teamgenoten mee
- 1138 stemmen
- 26% neemt Roglic zeker mee
- 47% zeker niet
- 27% twijfel
- 1340 stemmen
Ik ben even aan het rekenen geslagen om een vergelijking te kunnen maken tussen geen topsprinter meenemen versus 1tje. Wil jullie graag even meenemen in mijn gedachtengang om te kijken of ik nog dingen mis:
Scenario 1:
Milan mee als kopman in de sprintritten, aangevuld met 2x 500K renners = totaalprijs 6 miljoen
Milan eindigt de eerste 4 sprintritten steeds bij de top 3 en in één van de mogelijke sprintritten ook maar daar maak je hem geen captain. Milan wordt uiteindelijk 3e in het puntenklassement en scoort gedurende de Tour punten voor die trui (eerste 10 dagen 1e/2e plek, later 3e plek). Milan pakt in 1e etappe ook het geel en het wit, en raakt deze daarna meteen weer kwijt.
Scenario 2:
Meeus mee als kopman in de sprintritten, Milan + opvullers vervangen door A. Yates, Wellens en Coquard = totaalprijs 6 miljoen
Meeus eindigt de eerste 4 sprintritten steeds op de 5e plek en in één van de mogelijke sprintritten ook maar daar maak je hem geen captain.
A. Yates eindigt in de punchy aankomsten steeds top 15, pakt via 5 etappewinsten + eindwinst AK en eindwinst bollen van Pogi teampunten, eindigt zelf top 12 in de klimtijdrit, top 14 in de bergritten en op plek 10 in het AK.
Wellens pakt dezelfde teampunten als A. Yates maar verder geen eigen punten.
Coquard eindigt in de 5 sprintritten steeds op de 11e plek.
Overige sprinters zijn gelijk in beide scenario's (dus Meeus gaat ook mee in scenario 1).
Scenario 1 komt dan ongeveer uit op 742 punten, scenario 2 op ongeveer 932. Dat betekent dat die 2x 500K renners van scenario 1 samen ongeveer 200 punten moeten scoren om break even te draaien. Theoretisch kan dat natuurlijk, maar lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.
Ongetwijfeld heb ik iets over het hoofd gezien, maar als ik de berekening zo volg dan is het thuislaten van een topsprinter misschien dus niet per definitie een slechte keuze in deze Tour.
Wel heel optimistisch dat kopman Meeus zo goed en stabiel scoort. Ik denk dat altijd top 5 rijden zelfs de toppers niet eens standaard toebedeeld gaat zijn. Maargoed, heb het idee dat ik wel een idee heb hoe jouw selectie eruit ziet als je deze berekening zo doorrekend.
Je vergelijkt hier niet dure topsprinter meenemen vs dure topsprinter niet meenemen, maar 2 heel specifieke scenario's, waarbij je uitgespaard geld op één specifieke manier inzet (er zijn tal van andere manieren) en een heleboel factoren meeneemt waar een heleboel aannames bij komen kijken. Milan + 2x 500k is 5 miljoen. A. Yates, Wellens, Coquard en Meeus zijn 6,5 miljoen. Als je Meeus in beide scenario's meeneemt, moet je zijn (niet-kopman)punten ook in beide scenario's meerekenen.
De grote vraag is denk ik, waar gaat je budget heen als je geen enkele topsprinter meeneemt?
Zoals ik het zie, kun je namelijk best makkelijk de 5/6 duurste AK mannen meenemen (als je die allemaal zou willen) + Wout of Mathieu + 1 topsprinter. Als je die topsprinter thuis laat, is de vraag waar dat budget naartoe gaat? Ga je dan nog 1 dure AK man meenemen en wordt je AK team zodoende wel heel "heavy"? En hoe zien de dagopstellingen dan eruit in etappe 1/3/8/9/15/17/21?
Edit: ook neem je in je voorbeeld Yates en Wellens mee die je in optie 1 nog niet had. Dan ga ik ervan uit dat je dus altijd al Almeida hebt. Kom je uit op 4 UAE die je al moet opstellen elke berg etappe. Aangezien je in je 2e voorbeeld met een "top heavy AK" zit EN waarschijnlijk 4 UAE die je moet opstellen, hoe ziet die dagopstelling dan eruit? Je hebt met die budget verdeling toch minstens nog 6 andere AK toppers naast Almeida, Yates en Pogi. Je kunt er daar dan al maar 5 van opstellen...
De belangrijkste vraag is hoe Pog te breken. Als ze wachten tot de bergen zijn te laat, dus zal er ook in de punch etappes gestreden gaan worden door AK en in de tijdrit. Als Pogi countert (hij moet wel) valt er in 1-10 voor aanvallers weinig te halen en is de vraag op Pogi in het geel rijdt na etappe 10. (Waarschijnlijk wel, maar dan moet hij knallen). Vraag is hoe fris hij dan is voor het hooggebergte. Op niet te steile aankomsten liggen er kansen voor de rest. Al blijft het marginaal.
Lijkt me dat in dit scenario er kansen liggen voor truipunten en teampunten. MvP gaat 1-10 in de punch beperkt scoren vanwege teveel steile klimmen in de finale (>8%) en te veel echte sprinters. WvA zal mogelijk door zijn sprint wel kansen op groen krijgen. Daarnaast kan hij nog genoeg helpen in de bergetappes als springplank.
Dus voorlopig obv deza analyse de duurdere usual suspects, maar zonder MvP. Bizarre teampunte voor UAE. Sprint kijk ik naar mogelijke groene trui (Milan/Girmay/WvA) + 2 max 3 anderen.
Aanvallers blijven een gok + grote kans op teleurstelling.
2e rang sprinters vind ik het lastigst om te kiezen en kijk altijd met bewondering naar hoe de 'pro's' hier toch de parels weten te vinden.
Verwacht wel een spannende tour als JV het lukt om Pogi te kraken. Je zou toch hopen dat ze inmiddels het succes van Pogi dat begon in 2024 met de verbijsterende versnellingen op de steile stukken (zwakte in 2023), weten te kopiëren...
Succes en plezier.
reacties altijd welkom
Ik zit nog eens naar die bergetappes te kijken, maar in die laatste week zitten gewoon 2 etappes achter elkaar met 170km met 5000+ hoogtemeters en 140km met 4700 hoogtemeters. Als ik Milan in de Dauphine zag klimmen dan maak ik me toch een beetje zorgen om OTL scenario's...
Mocht er nog 1 sprint meer in die laatste week hebben gezeten dan was ik denk zelfs naar Philipsen geswitched. Die gaat daar denk ik echt beter zijn dan Merlier en Milan, die beiden gaan leren dat achter UAE en Visma aanrijden in de Tour echt iets anders is dan een ontsnapping van de Bais brothers in de Giro.
Dat klopt, het is ook een wat gesimplificeerde vergelijking (anders heb je een supercomputer nodig om alles door te rekenen). Overigens gaat Meeus inderdaad in beide gevallen mee en heb ik ook inderdaad rekening gehouden met zijn captainpunten bij scenario 2 en die weggelaten bij scenario 1.
Je moet altijd wat aannames doen over hoe je denkt dat de Tour gaat verlopen. Op basis van deze uitgangspunten heb ik mijn team gekozen:
#1 De eerste week gaat heel hectisch worden. Gezien de aanvalslust van Poel, Pogi en co gaat er op die kleine klimmetjes enorm doorgetrokken worden
#2 Er gaan veel "slachtoffers" vallen in de eerste week. Je zult heel goed moet kunnen positioneren en/of teamgenoten hebben die dit voor je doen, anders loop je zo tegen een achterstand aan van misschien wel minuten
#3 Tourpretendenten die het vooral van hun klimbenen moeten hebben krijgen vanaf etappe 12 zo ongeveer nog heel veel kansen om tijd goed te maken. Er zitten etappes bij waar met minuten gesmeten gaat worden. Maar de kans is ook groot dat ze met een paar minuten achterstand al beginnen vanwege de punch etappes en de tijdrit
#4 Hoewel Pogacar onklopbaar lijkt, biedt het tour parcours team VLAB heel veel kansen om hem pijn te doen. Ze hebben ongetwijfeld een plan en een reële kans om de tour te winnen als ze goed samenwerken. Hun team is veel uitgebalanceerder dan UAE. Een zwakte - gaf Thijs Zonneveld aan - is dat ze zwaar leunen op Politt en Wellens.
#5 Voor sprinters wordt dit een nare Tour omdat na etappe 9 ongeveer de sprint kansen weg zijn. Waarom zou je nog door fietsen?
#6 Groene trui. Gezien de puntenverdeling maken types als Wout van Aert en Van der Poel een reële kans op groen.
Op basis van deze overwegingen: geen Evenepoel en geen Roglic voor mij. En dat geeft veel ruimte om een mooi gebalanceerd team te maken voor AK en voor Sprint.
Mooie analyses. Ik denk dat het wat betreft Matje echt koffiedik kijken is en ook per punch wel verschillend is.
Vergeet niet dat de beste man ooit Strade en Amstel redelijk overtuigend heeft gewonnen, en op klimmen als de Pater, Keutenberg en Oude Kwaremont mannen als Pedersen en WvA lachend lost. Die percentages in Vlaanderen zijn lager, maar als je zelf wel eens een kasseienklim op bent gereden weet je dat dat niet 1 op 1 te vergelijken is met asfalt (zelfs als het Frans asfalt is).
Anderzijds heeft hij niet echt een top trackrecord in rittenkoersen, en gaat ergens een kantelpunt zitten. Mur de Bretagne is 2K dat is echt wel lang voor hem tegen lichtgewichten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.