Ik vind het toch bizar om Gaudu in de 500K-bak te zien. Tuurlijk is er iets voor te zeggen gezien zijn magere prestaties de laatste maanden (en ik weet ook niet precies wat de plannen van zijn team voor de Tour zijn), maar het blijft Gaudu. Vorig jaar nog 9e in Lombardije en 6e in de Vuelta.
Dit is wel heel voorzichtig verwoord. In mijn ogen verreweg de beste pick op eerste oog qua prijs/kwaliteit. Er zijn 5 a 6 punchetappes (vergelijkbaar met San Remo), waar Ganna bij de besten ter wereld hoort, plus een tijdrit. Voor 1 miljoen wat mij betreft de grootste nobrainer.
Ik ben maanden bezig geweest met een script die historische resultaten bekijkt, verschillende type scores aan renners toebedeeld, kijkt naar het etappeprofiel, kijkt naar historische tijdsverschillen op basis van de gegeven scores, etc etc. De resultaten die hij genereert vind ik ook realistisch er uit zien en de NDCG scores voor wie dat wat zegt zijn eigenlijk ook best goed.
Maar hij genereert een optimized team zonder vingegaard en ook geen een van de drie topsprinters zit er bij.
En nu durf ik het allemaal niet meer aan om het echt eens te testen. En het zelf puzzelen is natuurlijk ook leuker
Ik ben maanden bezig geweest met een script die historische resultaten bekijkt, verschillende type scores aan renners toebedeeld, kijkt naar het etappeprofiel, kijkt naar historische tijdsverschillen op basis van de gegeven scores, etc etc. De resultaten die hij genereert vind ik ook realistisch er uit zien en de NDCG scores voor wie dat wat zegt zijn eigenlijk ook best goed.
Maar hij genereert een optimized team zonder vingegaard en ook geen een van de drie topsprinters zit er bij.
En nu durf ik het allemaal niet meer aan om het echt eens te testen. En het zelf puzzelen is natuurlijk ook leuker
De klimmetjes in die punchetappes zijn wel niet echt te vergelijken met Cipressa/Poggio waar je meer op vermogen kunt klimmen.
Hier gaat het vaak over 1km aan 9 of 10%. Ben niet zo zeker dat dit Ganna perfect ligt maar hij ontwikkelt zich natuurlijk wel snel de voorbije jaren.
Als jij denkt dat deze punchetappes lijken op Sanremo, dan is het met alle respect tijd om helemaal opnieuw te beginnen...
In mijn beleving hebben allevijf de heuveletappes als laatste of één-na-laatste heuvel een klim die vergelijkbaar is aan de Eyserbosweg. Terrein waarop we Ganna nog nooit ook maar in de buurt van de besten hebben gezien, en om het iets verder door te trekken terrein waarop ook een goede Van der Poel meermaals het wiel van Pogacar niet gaat kunnen houden.
Gezien het parcours vind ik het niet eens gek dat hij de topsprinters eruit laat. Hoevaak is het een zekerheidje dat we gaan sprinten met het hele peleton? Alleen de groene trui pakt extra punten, maar die kan ook naar Girmay of van Aert gaan.
Het model kan waarschijnlijk niet gokken welke van de grote drie eventueel het groen pakt, en statistisch is de kans voor Merlier, Milan en Philipsen individueel groter dat ze m niet pakken dan wel. Maar de mogelijke afwijking naar boven (groen) en beneden (val) is voor deze mannen aardig groot lijkt me.
Hèhè we kunnen los! Grappig om te zien dat er nog wel een beetje getweakt is aan de prijzen na de leak op donderdag. Al was dat ook wel te verwachten natuurlijk, prijzen staan pas vast bij opening van het spel en juist de avond voor opening zal wel een avond met overuren zijn op de Scorito burelen ;)
Eerste gedachte bij opening van het spel: O nee, ook bij de Tour krijgen we een krapper budget. Dat experiment pakte bij de Giro desastreus uit voor mij. Maar na een beetje doorklikken kom ik toch vrij makkelijk aan een team met:
- De Grote Drie kleppers
- De Grote Twee Meesterknechten
- Twee van De Grote Drie Sprinters
- De Grootste van Allemaal (MvdP)
Even snel gerekend kom ik dan op 8 renners voor 37 miljoen, waardoor er 11 miljoen overblijft voor 12 renners. Normaal gesproken zou ik me kapot schrikken van zo'n restbudget en subiet terug naar de tekentafel rennen, maar Scorito heeft de mannen achter de afgetekende toppers in hun vakgebied behoorlijk schappelijk geprijsd, waardoor ik er weinig moeite mee heb om de rest van de puzzel in te vullen met dit (op het eerste oog) krappe budget. Op basis van voortschrijdend inzicht de komende weken kan er nog wat geschoven worden en budget vrijgespeeld (zijn de 2 meesterknechten niet te duur? Zou je ook uit kunnen met 1 topsprinter? Heb ik toch liever Wout dan Matje? Wil ik tóch Roglic mee?), maar ik ben zelden zó tevreden geweest met een eerste conceptteam!
Dan heb je het natuurlijk wel over een heel ander koersverloop. In de Tour is de kans veel groter dat er nog een grotere (en vooral ook frissere) groep gaat rijden achter de renners die het verschil maakten op de laatste klim.
Naast dat ik er inderdaad niet van overtuigd ben dat dit parcours Ganna erg ligt, verwacht ik ook dat Ineos hem regelmatig gaat laten babysitten.
Ik snap dat het beeld is ontstaan dat Ineos op ene hele nieuwe manier koerst, maar in praktijk zijn ze nog steeds wel heel erg geneigd om als ploeg met de hele ploeg proberen vooraan te zitten op gevaarlijke momenten en wie is er beter geschikt voor om die ploeg dan te loodsen dan Ganna?
Zoals hierboven al gezegd en ook eerder, er zijn niet zoveel pure sprintkansen.
Maar het grootste euvel is dat het script 'denkt' dat van Aert ook gaat sprinten. Ik wil dat alles historisch te optimizen is maar dan negeer je stalorders dus compleet. Het script kijkt puur naar vorm en historische resultaten op een aantal parameters, waaronder de top20 ratio in vergelijkbare etappes.
En als van aert zou sprinten, dan vind ik het missen van die andere drie best plausibel, ze zijn immers heel duur.
Vingegaard krijgt denk ik een relatief lage score omdat de vorm score relatief laag is want hij heeft die hersenschudding gehad. Het script vind vorm score schijnbaar heel belangrijk.
Na de dauphine kan hij zomaar wat anders genereren, die is nu nog niet meegenomen en ik verwacht dat vingegaard dan wel gaat stijgen in verwachte punten.
Hij genereert op kansbasis de verwachte punten, ook voor groen, dus opzich pakt hij dat wel mee. Ze krijgen dus alle 3 wat expected points voor teampunten en klassementpunten. Al moet ik zeggen dat de generatie voor de klassementen en dus de verwachte punten toch wezenlijk minder goede waardes levert dan de pure etappe uitslagen.
Dat is omdat ik niet voor elke grandtour de kom en groene punten handmatig wil gaan uitzoeken en ik kan er ook geen dataset van vinden. Dus hij kijkt op historische basis naar de puntenverdeling voor kom en groen op basis van het profiel. Het komt dan aardig in de buurt van de realiteit maar het is wel echt minder betrouwbaar dan de top 20 die hij aanmaakt.
Overigens genereert hij redelijk vaak dat pogacar groen pakt op het moment.
Ik kan me niet voorstellen dat WVA gaat sprinten. Er zijn duidelijk betere sprinters. WVA kan zich beter sparen voor de punches. En hij is nuttig voor Vingegaard vanuit een kopgroep (terugzakken en tempo maken).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.