Het is een gok, maar of het een grote gok is weet ik niet. Ze nemen een flinke hap weg uit het budget, voor slechts een beperkt aantal etappes en hoogstens daarnaast wat groene truipinten. Ik denk dat je met één serieuze sprintkopman en dat aanvullen met sprinters als Gaviria en Bauhaus ook wel een eind komt. Kans is ook nog best aanwezig dat een serieuze sprinter tegenvalt, dan is 3,5 of 4 miljoen opeens een hoop weggegooid geld.
De grote gok zit hem toch in de verkeerde hebben? Als het de top 3 word van de groene trui en jij hebt er 1 zal het niet zoveel uitmaken. Maar als er 1 (tegen)valt en de andere 2 presteren wel dan is dat toch cruciaal voor je eindscore.
Ik lees in de sprintdiscussies regelmatig dat van Poppel bodyguard is voor Roglic, maar dat ie die taak niet meer heeft zou Roglic vroeg uitvallen of tegenvallen. Maar ik neem aan dat Lipowitz (of anders wellicht Martinez) dan doorschuift naar de rol van beschermde kopman. Of zie ik dat verkeerd?
Vrij relevant voor de discussie: puntentelling voor de groene trui is bekend.
Volle 50 punten voor veel van de heuveletappes. Praktisch geen kans dat ook maar een van de B sprinters hoog in dat klassement gaat eindigen. En dit lijkt wel echt de groene trui op een presenteerblaadje aan te bieden aan een type van der Poel en van Aert.
Er gaan meerdere ritten zijn waar er geen sprinters mee zullen doen en er 50 punten te verdienen zijn...
En even iets verder kijkend dan de eerste week met puncheurs en sprinters. Wie zijn must-haves voor de laatste week als je de grote 3 even buiten beschouwing laat? Ik pak sowieso Almeida en Carapaz, maar verder zijn er veel goede klimmers die in mijn ogen in de puncheurs etappes van de eerste tien dagen steeds gaan eindigen tussen plaats 20 en 50, maar net niet voldoende tijd zullen verliezen om direct weg te mogen in de eerste grote bergetappes.
Mijn oog is daarom gevallen op Arensman. Zekerheidje dat ie er doorheen zakt eerste week. Goede TT en altijd sterk in een zware laatste week van een grote ronde. Hoe kijken jullie naar Arensman? Voor 1 miljoen zal ie normaliter zn geld toch wel terugverdienen?
Interessante discussie hier! Ik denk dat het inderdaad een groot verschil maakt of je inzet op pure sprinters of op allrounders zoals Van Aert of Van der Poel, zeker nu de puntentelling voor de groene trui zo zwaar leunt op heuveletappes. Zoals Fieljepper al aangeeft: 50 punten in ritten waar de sprinters niet eens aan de start van de finale verschijnen, dat is echt een gamechanger.
Wat betreft de gok op topsprinters vs. C-sprinters: ik snap het punt van Hassan wel. C-sprinters sprinten altijd voor plek 6 t/m 10, terwijl een Jakobsen of Groenewegen misschien na drie keer kansloos te zijn geweest gewoon afhaakt. Maar als je de verkeerde topman kiest, zoals MRegter96 zegt, dan kan dat je hele score nekken.
En over Van Poppel: ik denk dat Mazzel1986 een goed punt maakt. Als Roglic vroeg uitvalt, schuift die rol waarschijnlijk door naar iemand als Lipowitz of Martinez. Van Poppel zou dan weer meer vrijheid kunnen krijgen in de sprints, wat hem ineens weer interessanter maakt.
Tot slot over Arensman: voor 1 miljoen lijkt me dat een prima investering. Hij heeft inderdaad de neiging om in de eerste week wat tijd te verliezen, maar dat maakt hem juist kansrijk voor ontsnappingen in de derde week. En met zijn tijdritcapaciteiten kan hij daar nog flink scoren.
Benieuwd hoe jullie tegen iemand als Skjelmose of Gaudu aankijken voor de laatste week? Potentieel goud waard als ze net buiten de top-10 GC vallen en ruimte krijgen.
Ik doe er alles aan om weg te blijven bij Arensman maar ik kan niet ontkennen dat hij eerder al aangetoond heeft als 'rittenkaper' nog redelijk uit de voeten te kunnen. Wel even geleden natuurlijk maar in 2022 in zowel de Giro als Vuelta meerdere malen uit een ontsnapping goede resultaten gereden.
Vertrouw ik erop dat hij nog weet hoe dat werkt en er ook echt nog voor kan gaan? Ik doe mijn best om die met nee te blijven antwoorden maar er is wat voor te zeggen om hem een kans te geven.
Wat betreft van Poppel. Als hij ook maar enigszins aangeeft dat hij voor sprints een vrije rol heeft dan gaat hij er meteen in. Als hij echter constant blijft benadrukken dat hij voor Roglic mee gaat dan blijft hij erop. Zelfs Roglic krijgt het waarschijnlijk niet voor elkaar om er binnen drie dagen uit te liggen en dan heb je toch al twee sprintkansen gemist.
Veel te kort door de bocht in mijn ogen om zo te bezuinigen op 'maar' 5 ritten. Rit 1, 3, 8, 9 en 17 zijn zekere sprinters ritten. Daarnaast heb je nog rit 15, 20 en 21 die mogelijk ook op een sprint uitlopen (gereduceerd). Voor Philipsen zijn dit mogelijk 7 kansen, indien hij in goede doen is. Verder stappen enkele renners in de lagere categorieen mogelijk voortijdig af met het parcours na rit 9. Wat ga je doen als je toevallig 2 renners kwijtraakt door dit soort grappen?
Buiten dit hele verhaal is het belangrijk dat je in alle etappes een zo sterk mogelijk team hebt. Als je 6 sprinters meeneemt en daarnaast dus 14 AK, puncheurs etc. Dan vind ik persoonlijk niet dat je selectie in balans is. Kies je voor 6 sprinters + van Lerberghe (voorbeeld). Is het natuurlijk heel anders.
Wat betreft de 3 toppers, voor allemaal geldt er wel iets vind ik zelf. Ik ga iniedergeval voor 2 van de 3.
Normaal neem ik de overdreven gehypete renners niet en ga ik daar gruwelijk nat op. Vandaar maar even Lipo, MvdP, Gregoire, Ganna en Vauquelin in de basis, ondanks nog niet veel garantie op GT punten uit het verleden.
De Lie staat op de zwarte lijst voor de klassiekers, maar heeft geen slechte GT-record.
Carapaz, ThJ, Wærenskjold, Pogacar, Schmidt, Foss staan er al met pen in, maar te vroeg voor echte beslissingen.
Ik denk juist dat klimmende aanvallers (Gaudu, Martinez, Carapaz etc.) erg lastig aan hun punten gaan komen in de ritten waar het voor hen moet gebeuren. Ik zie behoorlijk wat scenario's waarbij er in de ritten waar zij hun punten zouden moeten scoren erg hard koers gemaakt wordt door ofwel Visma (deze koerswijze was 2 & 3 jaar geleden de sleutel om Pogi te kraken) ofwel UAE (als Pogi het op zijn heupen heeft laat hij nou eenmaal echt niks over voor de kleinere spelers in het peloton). Carapaz is dan nog zodanig leuk geprijsd, zal punten sprokkelen in de heuveletappes omdat hij altijd vooraan in het peloton finisht en uitgesproken om voor de bollen te strijden (80 zeer haalbare punten) dat ik hem alsnog het overwegen waard vind, maar andere mannen uit die categorie eigenlijk niet echt.
Maar er is geen enkele garantie dat een ander wél presteert. Sprinters is altijd een beetje een gok, en dure sprinters zijn fijn voor het kopmanschap, maar bieden ook niet de garantie dat het wel lukt. En als een sprinter 2,5 miljoen duurder is, en het pak 'm beet 5 plekjes scheelt in de daguitslag, is het het dan waard?
Dank voor het delen! Relevante informatie inderdaad. Deze puntentelling maakt het steeds realistischer dat Van der Poel voor het groen mee kan doen. Ook Pogacar zou ''per ongeluk'' hoog in het puntenklassement kunnen eindigen als hij veel punten pakt in de punchetappes.
Als er garanties waren dan werd het spel wel heel makkelijk. Tuurlijk is het een beetje gokken, en ik heb in de afgelopen Giro geleerd dat het niet echt uitmaakt of je de sprinter van 2.5 of 1 m neemt, je kunt daar toevallig net de goeie hebben die 2/3 weken in vorm is of goed geplaatst zit.
Die toppers sprinten elke sprint top 4 als ze de vorm hebben. Dat groepje erachter word een keer 3e en een keer 10e, dat heb ik gewoon liever niet als captain. Ik ben er zelf nog niet uit want als je raak schiet met die ene dure dan kan dat je ontzettende helpen (als je dat geld goed uitgeeft).
Garanties heb je nooit. Maar je kan er wel makkelijker vanuit gaan dat Jonas, REV en Pogi een bak punten op gaan leveren, los van valpartijen. Maar sprinters hebben een beperkt aantal kansen, als ze één keer pech of hinder ondervinden onderweg dan is het gelijk een duur grapje. Dan kan een Bauhaus of De Lie opeens nog meer punten halen, terwijl ze meer dan de helft zo goedkoop zijn.
Haha dat kan altijd wel. Maar om daar nou vanuit te gaan? Laten we niet vergeten dat het gewoon echt (heel veel) meer bewezen sprinters zijn. Als je een team maakt vol als en indien is het wel een beetje alles of niks toch.
Tuurlijk, maar je maakt er maar een kopman toch? Dat is de puntenpakker.
als Bauhaus zevende wordt en Milan derde, is dat een voordeel voor de mensen met Milan. Maar is dat voordeel drie miljoen extra waard?
De enige heuveletappes die volgens de site van de Tour 50 punten opleveren zijn 11 en 21, waarbij de eerste prima naar de vlucht zou kunnen en de tweede geen onhaalbare kaart is voor een Philipsen. Daarbij is het totale aantal punten voor de winnaars van de 5 sprints (250) hoger dan dat voor de 6 heuveletappes (220). Het idee dat van die 40 extra punten in alle heuveletappes bij elkaar de topdrie voor het groen plotseling niet meer haalbaar zou zijn voor de sprinters is in mijn beleving nergens op gebaseerd.
Zo dacht ik er ook over. Carapaz gaat voor "dagsucces". Maar zal dat lukken met die kleppers... aan de andere kant werd hij vorig jaar in de 3de week ook vaak bijgehaald door de toppers maar kon dan toch een goede daguitslag rijden. Zo lijkt hij wel een goede keuze voor de 3de week. Maar ik denk niet dat hij persé zich zal inspannen in de heuvelritten van de eerste week.
Heb wel nergens gelezen dat hij zelf aankondigde voor bollen te gaan (wat natuurlijk niet heel verwonderlijk zou zijn). Ergens een linkje van?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.