Scorito Tour de France 2025

1 2 ... 70 ... 73 74
nasibal
VliegendSchwein
Met die opstelling kies jij er dus bij voorbaat al voor om 2 nulpunters te pakken. Lijkt me geen goe...

Je kan dit zien als 2 nulpunters en een punter inderdaad. Je kan het ook zien als een totaal aantal punten over drie plekken en derhalve een gemiddeld aantal punten per plek.

Of dit dan wel voordelig is, hangt natuurlijk helemaal af van het aantal punten waar we over praten. Maar soms kan het uit om door 2 renners op te stellen een klaarliggend aantal punteb met zekerheid te pakken. 

Stel bijvoorbeeld dat je zeker weet dat of pog of vin een bergopaankomst wint en je weet ook zeker dat zowel het geel als de bollen bij die renner is. Je weet alleen niet welke van de twee. 

Dan kan je er voor kiezen om een teamgenoot van een van beiden op te stellen en het andere plekje te vullen met iemand die (voor het voorbeeld) een verwachte waarde van 20 punten heeft. 

Je verwachte puntenaantal is dan 24+20 = 22 punten per plekje. Maar de realiteit kan snel dalen als een of meer van je voorspellingen niet uitkomen. De verkeerde teamgenoot brengt het in een keer terug naar 10 punten per plekje bijvoorbeeld. 

Kies je er voor om beide teamgenoten op te stellen dan pak je met zekerheid met een van de twee een nuller en met de ander gegarandeerd 24 punten. Dat is gemiddeld een zekere 12 punten per plekje.

Dit zijn maar gewoon wat random gekozen aantallen en het gaat er niet om welk van de bovenstaande opties beter is. De takeaway is dat er scenario's kunnen zijn waarbij het opstellen van een nuller nog steeds een goede optie is om met (relatieve) zekerheid een x aantal punten te pakken

Ferumbras
Symen De boer
Eerste concept staat nu, redelijk basis kijken erbij komt en aanpassen maar Pogi, remco, Vingegaard,...

Martinez; De kans is groot dat die voor etappes gaat, en niet voor klassement.
|Onley; Heeft al aangegeven enkel voor etappes te gaan.

Wellicht doelbewust, maar dan hou je dus 7 klassementsmannen over, inclusief 2 uitgesproken knechten (Lipo / Jorgensen).

MvP en Nys en Alaphilippe; Toch alle 3 beetje zelfde type renners.

Zeer mager sprintteam. Nog steeds grootste kans op minimaal 5 sprints, wat 25% van je aankomsten is.

Leuk team hoor. Lijkt veel op 1 van mijn setups, maar het voelt nog wat uit balans.

Maarten Koning

Juist deze tour, met het gemiddeld genomen minder aantal massasprints en de, in mijn optiek, relatief vroeg verwachte truipunten van (bijna) zekere renners, denk ik dat 5 sprinters een prima balans is. 

Je levert per saldo wellicht iets in op die etappes maar ik denk dat je dat elders kan goedmaken op dit parcours.

Laatst gewijzigd
KV
nasibal
Je kan dit zien als 2 nulpunters en een punter inderdaad. Je kan het ook zien als een totaal aantal...

Vandaar dat velen dus idd kiezen voor bv Vdp en Remco + een QS knecht voor rit 1. Dan heb je 2 van de 3 logische scenario's redelijk afgedekt. Enkel Milan mag niet winnen dan. Als je Vdp + Remco + Nys/Skjel(of voor sommigen zie ik zelfs Stuyven passeren) wil spelen, dan verdeel je het al over 3 plekjes. 
Heb het hier nu natuurlijk enkel over rit 1. In rit 5 is het allemaal nog wat voorspelbaarder met maar anderhalf logisch scenario. 
Ik ben het ook wel eens dat 2 QS knechten niet nodig/zinvol is. En 3 al helemaal niet want dat zou betekenen dat je Remco of Merlier niet meeneemt waarin je blijkbaar wel blindelings vertrouwen hebt. 

Laatst gewijzigd
TilburgsTrots

Vind 1 topsprinter meenemen toch best een risico. We hopen natuurlijk dat iedereen op zijn fiets blijft zitten, maar de kans dat er een grote sprinter en ak man op het asfalt ligt in de eerste drie dagen is bijzonder groot denk ik. Neig toch meer naar twee toppers. Merlier is een zekerheid, twijfel nog tussen milan en JP, denk dat ik die keuze last minute nog kan wijzigen. 

Maarten Koning
TilburgsTrots
Vind 1 topsprinter meenemen toch best een risico. We hopen natuurlijk dat iedereen op zijn fiets bli...

Ik zou ook voor 2 gaan maar niet om die reden. Plannen op mogelijke DNF is vragen om problemen, dan ben je aan het compenseren in plaats van je punten te maximaliseren. Dan scoor je gemiddeld vast prima maar het wordt moeilijker om mee te doen in de top.

Dat betekent niet dat je niet nadenkt over backups natuurlijk, maar dat doe je in de marge, niet op je ideale dagopstelling 

Laatst gewijzigd
VliegendSchwein
nasibal
Je kan dit zien als 2 nulpunters en een punter inderdaad. Je kan het ook zien als een totaal aantal...

Ja, dat snap ik en is net hoe je ernaar kijkt. 

In dit specifieke geval is Merlier de snelste sprinter en Evenepoel de beste tijdrijder. De kans op truipunten schat ik hoog in met na etappe 1 Merlier groen en geel. Maar zelfs als dat mislukt, is denk ik 1 QS knecht echt wel lekker om erbij te hebben. 

Merlier ook groen na etappe 3 en wie weet zelfs na etappe 4 of 5

Evenepoel wit en geel vanaf etappe 5. 

Merlier vanaf etappe 8 of 9 ook mogelijk in het groen maar dit is wel minder zeker. 

En dat naast de kans dat Merlier in 4 ritten uit de eerste 9 de topfavoriet is en Evenepoel in 1 rit de topfavoriet. 

Dit lijkt me genoeg reden om naast Evenepoel en Merlier nog minstens 1 andere QS mee te nemen maar ik vind 2 ook zeker verdedigbaar.

Laatst gewijzigd
MRegter96
Maarten Koning
Ik zou ook voor 2 gaan maar niet om die reden. Plannen op mogelijke DNF is vragen om problemen, dan...

Maar de schade als je 1 topper verliest is in de sprints toch veel groter dan bij AK, daar houd je veel meer over. Plus dat het natuurlijk lekker scoren is met 2 podiums in elke sprintrit (zei hij met een knipoog)

Zitvlees
nasibal

Dat doe je in principe toch ook altijd als je je aanvallers opstelt in een zo'n typische aanvallers-etappe waar er 30 man wegrijden en GC en sprint-mannen geen dagpunten pakken: je hoopt op zoveel mogelijk mannetjes mee, maar je bent al blij als je er eentje mee hebt

hetismewat
Maarten Koning
Juist deze tour, met het gemiddeld genomen minder aantal massasprints en de, in mijn optiek, relatie...

Ja, maar je zit ook met een beperkt aantal van 9 plekken om op te stellen per dag. Dus stel je neemt (overdreven) 5 sprinters mee en 15 klimmers. Dan moet je elke bergetappe nog altijd 6 klimmers kiezen om op de bank te zetten, met een groot risico op bankpunten. Dus dan heb je leuk extra geïnvesteerd, maar die investment kan alleen maar renderen als je ook genoek plekjes hebt in je dagopstelling.

Symen De boer
Ferumbras
Martinez; De kans is groot dat die voor etappes gaat, en niet voor klassement. |Onley; Heeft al aang...

Die uitgesproken knechten gaan hun punten wel opleveren lipo en jorgensen. Die gaan naar mijn verwachting gwn top 10 rijden en ook al bewezen in vorige grote rondes. ook al zijn ze. En verder even de team orders afwachten 

Symen De boer

Verder denk ik sat je die punchers wel nodig hebt in de eerste week alleen al. Denk dat je anders een hoop punten misloopt

Maarten Koning
hetismewat
Ja, maar je zit ook met een beperkt aantal van 9 plekken om op te stellen per dag. Dus stel je neemt...

Dat is zondermeer waar maar je gebruikt niet iedereen, althans ik heb wel backups maar er zijn renners die ik in het team heb maar normaliter niet ga opstellen.

Tyson Travolta

Na wat research op het volgende concept team uitgekomen: 

Pogi, Vin, REV, Almeida, Roglic, Gall, V. Eetvelt, JP, Merlier, Bauhaus, (2mil over voor aanvullende sprinters), MVDP, Carapaz, Vauquelin, Schmid, Waerenskjold, Champoussin, Berckmoes, VPP

Grootste twijfel carapaz, om geld te in om andere renners te upgraden. 

[email protected] van de Laar

Na lang puzzelen ga ik voor de combinatie Evenepoel + Merlier. Merlier is topfavoriet voor etappe 1, met kans op geel én ritwinst. In combinatie met Evenepoel (wit/geel vanaf etappe 5?) levert dat meteen waardevolle teampunten op. Merlier stel je in elke vlakke rit sowieso op – dus constant rendement.

Een goedkope QS-helper (500k/750k) levert alleen teampunten op als Evenepoel in een trui rijdt én je plek over hebt. De kans is groot dat hij vaak op de bank blijft → weinig waarde. Milan is individueel sterk, maar geen trui, geen teampunten i.v.m. klassementsman en Philipsen is waarschijnlijk toch sneller en meer zeker voor het groen alhoewel ik Milan niet uitsluit.

Kortom: Evenepoel + Merlier geven meer zekerheid, synergie en teampunten dan Milan + een helper van QS of LT. 

ArnoB

Ben nu Gall i.p.v. Buitrago aan het overwegen, kan niet zo goed terugvinden wat er precies met Buitrago aan de hand is? Gaat hij uberhaupt voor AK of kan ik daarvoor beter Gall selecteren?

Ferumbras
ArnoB
Ben nu Gall i.p.v. Buitrago aan het overwegen, kan niet zo goed terugvinden wat er precies met Buitr...

Ik zie meerdere mensen reageren dat Buitrago ziek uit zijn vorige ronde is gestapt. Maar verder geen idee. Gall is potentieel een leuke dark horse voor top 5 / top 10 / week 3.

OneTrickPony
oli4g
Ik snap de insteek van een SQS teamgenoot, zeker gezien de schappelijke prijs van 500k - maar het bl...

Als je voor 500k een C-sprinter vindt die meer zekerheid biedt dan snap ik die overweging volledig.

Ik ben ze nog niet tegengekomen.

lochem
John Bon
In de sporzapodcast rond sporzamanager is er een interview (die interviews zijn leuk in die podcast...

Hoe komt Ganna in een uitgedunde kopgroep om te sprinten ?

Zitvlees
Maarten Koning
Dat is zondermeer waar maar je gebruikt niet iedereen, althans ik heb wel backups maar er zijn renne...

waarom zou je renners in je team nemen als je ze niet van plan bent op te stellen?

Ferumbras
Zitvlees
waarom zou je renners in je team nemen als je ze niet van plan bent op te stellen?

Je kunt natuurlijk best bijvoorbeeld een Gaudu meenemen voor 500k. Er is een kans dat ie top 20 AK gaat rijden, en als een paar AK heren besluiten het asfalt iets te hard te knuffelen, kun je hem opstellen. Maar overwegend stel je 6+3, of 7+2 op, bij de grote bergetappes.

Welkom

Selectie van Visma is rond, ze laten echter nog niet veel los over de kansen van Wout.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2025-visma-lease-a-bike-onthult-selectie-rond-vingegaard-en-van-aert/#post-comments

oli4g
OneTrickPony
Als je voor 500k een C-sprinter vindt die meer zekerheid biedt dan snap ik die overweging volledig....

Daar gaat het toch helemaal niet over? Het gaat over het rendement van een renner dat je een plekje geeft in je sprintritten. 
Als je dan toch 1-op-1 wilt vergelijken, dan kan je bijvoorbeeld Van Wilder vs Waerenskjold afwegen. 

Maarten Koning
Zitvlees

Omdat ik verwacht met de andere renners in mijn team meer punten te halen. Ze fungeren als backup maar ik plan niet om ze te gebruiken. Zoals reeds genoemd door ferumbas is gaudu daar een goed voorbeeld van. Er is geen etappe waar ik hem op voorhand in mijn dagopstelling heb maar hij kan een backup zijn indien nodig. 

Laatst gewijzigd
Sjasfriet
OneTrickPony
Als je voor 500k een C-sprinter vindt die meer zekerheid biedt dan snap ik die overweging volledig....

Exact.

+ Opvullen uit de bak 750k-1m punchers is leuk, maar je hebt er mi ook geen 6 nodig he, gezien het gros van je ak mannen daar aardig voor de dag komen normaal. Met pogi, vin, Remco, Roglic (voor wie die nog wil ;) ), buitrago/Martinez,... heb je toch al een aardige selectie voor de punchetappes. Ik veronderstel dat een hoop mensen ook Almeida kiest en die laat je toch ook niet op de bank zitten lijkt me ... In mijn geval heb ik ook geen Wout of poel, dus is die extra QS naast Remco en Merlier toch wel een leuke opvulling. Je sprintteam opvullen met een puncher zoals ik ergens id vorige posts las gaat ook geen sloot aan punten opleveren, tenzij tenzij net die ene toevallig in t geel staat omdat pogi no geen zin had :p

1 2 ... 70 ... 73 74

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.