Scorito Tour de France 2025

1 2 ... 80 ... 236 237
martijncr
ZK
Vorig jaar heeft hij precies hetzelfde gedaan en werd hij gewoon 4e op 19 minuten. Hij was zn plek i...

Absoluut mee eens! Ik twijfel niet zozeer aan zijn kwaliteiten en een scenario als vorig jaar is heel goed mogelijk. Ik wil proberen te voorkomen dat ik automatische aannames doe omdat we met z'n allen overtuigd zijn. Dan is het toch fijn om zo objectief mogelijk te analyseren of het inderdaad een no-brainer is. En tot nu toe lukt het me in de berekeningen niet om hem lager dan 500 punten te laten scoren in scenario's waar hij net aan top-10 binnenkomt en de klimtijdrit niet volle bak gaat en 13de wordt bijvoorbeeld. 

KV
floda
Zat zojuist de punten voor 1,5m uae mannen uit te rekenen. Als je ze consequent opstelt in de etappe...

Kan idd een twijfelgeval zijn. Heb momenteel ook wel 1 mee nu. Als Tadej weer kannibalistisch gedrag vertoont, kan de groene trui er natuurlijk ook nog bijkomen. 

Zitvlees
martijncr
Absoluut mee eens! Ik twijfel niet zozeer aan zijn kwaliteiten en een scenario als vorig jaar is hee...

maar hoeveel punten geef je hem dan in de punchetappes en hoeveel teampunten?

Mij lijkt 500 best veel.

Ik twijfel ook nog over hem, vorig jaar was hij 2,5 miljoen en ik verwacht hem eigenlijk niet beter qua prestaties

klaas drr

Zo weer last van die 403 bug gehad, ben een pc leek dus maar nieuw accountje aangemaakt. Yates was toch kopman voor de Giro ? Gaat dan toch niet beter zijn in de tour ?  Zelfde geld voor Arensman, die was echt wel okay in de giro, pech in gravelrit waar hij uitstekend reed en regentijdrit, en laatste week op zijn molen. Kan hij dan nivo halen in de tour ? Neem liever ee nander risico.

Als het punten sprokkelen wordt is 2 miljoen voor Groves een te hoog bedrag, lijkt me.  Behalve als Alpecin groen en geel de 1e 7 dagen heeft en 4 etappes pakt, maar je hebt ook riesebeek voor 500K. 

Malathion
floda
Zat zojuist de punten voor 1,5m uae mannen uit te rekenen. Als je ze consequent opstelt in de etappe...

Zat zojuist de punten voor 1,5m uae mannen uit te rekenen. Als je ze consequent opstelt in de etappes waar je pog verwacht. Kom je bij 8 overwinningen van pog (5 berg, klim tijdrit en rit 6 en 7 in punch) met daarbij gele trui en eindwinst vanaf 12 op 152 punten.

8 (winst) x 10 = 80
10 (gele trui) x 8 = 80
eindwinst = 24
Totaal: 184

Als hij bergtrui zou pakken in rit 18 dan komen daar nog potentieel nog punt of 40 bij.

Totaal: 224

Klinkt fantastisch, echter je gaat geen plek in rit 6 en 7 voor 8 punten opstellen, want iedereen heeft team waarbij je meer verwacht van je punchers/ak mannen dan 8 punten.

Bij winst krijg je 10 punten voor een teamgenoot. Je vraag blijft staan: is dat genoeg? In elk geval moet je dan vrij zeker zijn van iemand die 15e of hoger eindigt. Met de keuzes die je hebt en de selecties die ik langs zie komen, zijn die mogelijkheden er zeker.

Maar. Zou het mogelijk zijn dat Pogey dichtbij geel staat door boni's in de eerste vier etappes en een goede tijdrit? Zouden Remco en Ganna tijd kunnen verliezen in rit 2 en 4, op smalle wegen, waarbij positioneren belangrijk is? Zou het mogelijk zijn dat Pogacar na 2,4,5,6 en 7 groen heeft? Er is dus wel degelijk nog een upside aan een mogelijke 3e UAE-man.

Daarnaast moet er geen enkele bergrit vluchtersgroep vooruit blijven, en moet hij de bergtrui gaan pakken, want anders zakt de reeele waarde van zo'n 1,5 man terug naar rond de 120 punten.

Zoals hierboven beschreven is er nog een upside, maar laten we uitgaan van alleen geel. Dat zijn 8 zekere punten. In ritten waarbij de vluchters vooruit blijven zal je gezien de selecties niet veel van die vluchters hebben. Andere opgestelde renners van het AK zullen laag of niet scoren; een 3e UAE man sowieso wel. Dus een wegblijvende groep vluchters hoeft niet nadelig te zijn.

Dan is de vraag of je voor 1,5 miljoen in die bergetappes niet een andere en betere besteding hebt. Dus hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik me afvraag of ik wel derde uae moet meenemen.

Dat is inderdaad de afweging. Je zou een 3e UAE man dan ook als volwaardig alternatief moeten zien voor je 9e plek. 1,5 miljoen besteden aan een reserve zal niet lonen. Het vergt een bepaalde strategie waar je je aan moet commiteren.

hetismewat
klaas drr
Zo weer last van die 403 bug gehad, ben een pc leek dus maar nieuw accountje aangemaakt. Yates was t...

Tja, met zo'n Adam Yates weet je het nooit denk ik. Overigens was hij niet echt kopman, maar meer beschermde renner. De laatste jaren heb ik juist het idee dat Adam wat beter uit de verf komt als hij knecht, dan wanneer hij echt voor eigen kansen mag gaan. Intrinsiek is het klimmersveld deze tour in de breedte nu overigens ook weer niet zo veel beter dan in de Giro, dus wast dat betreft hoeft hij niet eens zo veel beter te zijn om toch regelmatig top-15 te rijden bergop.

Edit: Nog eens gekeken naar zijn uitslagen in de Giro, maar zijn lagere daguitslagen in bergetappes vertekenen een klein beetje, omdat er vaak nog veel vluchters voor hem eindigden. Over het algemeen bestaat het idee (hoeft niet per se zo te zijn) dat de tour iets gecontroleerder is en er harder wordt gereden door het peloton, waardoor je mag verwachten dat er minder vaak veel vluchters vooruitblijven.

Laatst gewijzigd
Astarloa

Ik snap de twijfel over Van Aert niet zo goed. Volgens mij is het best duidelijk uit interviews dat alle ballen bij Visma op Vingegaard gaan. Massasprints verwacht ik hem niet te doen aangezien hij die toch niet kan winnen. Tijdritten kan hij wel goed scoren maar de punchetappes zie ik hem vooral Vingegaard begeleiden. Als hij vrij is om zijn ding te doen zullen er best een paar mooie resultaten uit rollen maar 3,5 miljoen is toch echt veel te veel voor zoveel onzekerheid op punten en een handvol top-10 plekken. Voor dat bedrag is toch ontzettend veel aanbod beschikbaar om mensen te kiezen die je veel meer zekerheid op resultaat bieden. (dit hoeft niet per se de 3,5 miljoen categorie te zijn)

CAI

Gaudu geeft aan dat hij te slecht is voor de tour en niet meegaat. Dat zag er al een tijdje zo uit, scheelt weer een aantal mensen hier een 500k opvulplekje. 😉

deraadkevin
Astarloa
Ik snap de twijfel over Van Aert niet zo goed. Volgens mij is het best duidelijk uit interviews dat...

Omdat het 1 van Aert blijft, die in grote rondes altijd goed is en veel heeft laten zien. Punchen is toch gewoon volle bak rijden, dus waarom zou hij dan bij Vingegaard moeten blijven (waarvan ik ook verwacht dat die hoog gaat eindigen als hij achter Pogi aan moet) 

Daarnaast geeft ie aan dat als hij na week 1 hoog staat in groen er toch wel voor te willen gaan, waarbij dan iig de 3 andere sprintritten ook nog wel mee zal sprinten, als is het voor plaats 5-15

Of hij uiteindelijk het waard is, is een persoonlijke afweging voor iedereen adhv inschatten van zijn vormniveau 

martijncr
Zitvlees
maar hoeveel punten geef je hem dan in de punchetappes en hoeveel teampunten? Mij lijkt 500 best vee...

Overzicht punten per etappe incl. teampunten per etappe

Screenshot-2025-06-26-at-10-52-19

Ik zet Almeida hier bijvoorbeeld op de twaalfde stek in ET10. In een punchetappe een keertje tiende, keertje vijftiende.

Screenshot-2025-06-26-at-10-51-00

Hier zie je hoe rap het gaat met teampunten in ET10. In mijn berekening heeft Pogi dan ET + GC + SP trui. 

Screenshot-2025-06-26-at-10-51-29

Zitvlees
Malathion

De vraag is of je voor je 9e man uberhaupt 1,5 miljoen ter beschikking hebt. Oftewel moet je het niet vergelijken met je 7e of 8e man?

Zugzwang
Malathion

Leuke discussie / belichting van de twee invalshoeken die zich ook hebben gevorm in mijn hoofd. Ik wil wel nog wel wat toevoegen aan de volgende twee opmerkingen: (i) Je vraag blijft staan: is dat genoeg? In elk geval moet je dan vrij zeker zijn van iemand die 15e of hoger eindigt. Met de keuzes die je hebt en de selecties die ik langs zie komen, zijn die mogelijkheden er zeker. (ii) Je zou een 3e UAE man dan ook als volwaardig alternatief moeten zien voor je 9e plek. 1,5 miljoen besteden aan een reserve zal niet lonen. Het vergt een bepaalde strategie waar je je aan moet commiteren.

Ten eerste ben ik het eens dat de meeste mensen een team van negen renners (buiten de UAE-opvullers in kwestie) kunnen opstellen in de eerste tien dagen die in de buurt van teminste plek 15 komen - echter is het denk ik vooral de realistische upside van die renners, waarbij ze ineens 10e worden, die interessant is. Waarbij de upside van de UAE renners gelimiteerd is aan een mogelijke winst van Pogi. Ik denk dat in veel gevallen de uitschieter naar plek 10 vergelijkbaar is met de kans dat Pogi wint. Daarnaast hebben de meeste mensen in deze discussie denk ik wel Almeida, die je eventueel ook zou kunnen opstellen en die wel zelf kans heeft op punten. Het volledig committen aan de tactiek zoals je stelt door consequent de volledige UAE-trein op te stellen, wordt met hoe meer UAE-renners steeds lastiger omdat de upside van de renner die je ervoor moet uitlaten steeds hoger wordt (als het goed is). 

Ik zie het selecteren van een derde UAE-renner dus vooral als relevant vanaf etappe 12 / de bergen. In combinatie met dus wel een soort verzekering / vroege reserve rol voor het unieke geval Pogi ons toch weer doet verbazen en al vroeg in twee klassementen leidt. En dan vind ik een reserve van 1.5m toch best duur. Het consequent opstellen van minimaal 3 UAE renners omdat je jezelf commit aan de teampunten-tactiek lijkt mij lastig zoals hierboven uitgelegd maar hoor graag waarom je er anders over denkt. 

Laatst gewijzigd
Basementman

Uitvallers afgelopen Giro: Roglic, Ayuso, Landa, Ciccone en Hindley. Als je van tevoren had gezegd dat dat de top 5 zou worden, had niemand je heel gek aangekeken. Mochten Pogi en Vingegaard beiden (uit)vallen, dan zie ik Almeida als eerste kandidaat voor eindzege, gevolgd door Evenepoel en Lipowitz/Roglic. Oftewel: UAE gaat hem zeker hoog in het klassement willen houden.

Astarloa
deraadkevin
Omdat het 1 van Aert blijft, die in grote rondes altijd goed is en veel heeft laten zien. Punchen is...

Klinkt meer als hopen op van alles omdat Van Aert zo'n goeie coureur is. Groene trui zie ik persoonlijk niet gebeuren. Te veel goeie concurrentie voor en geen ruimte voor omdat het geel met Vingegaard het hoofddoel zal blijven. 

martijncr

Voor hen die Gaudu overwogen: hij start niet in de Tour. Hij ziet het niet zitten.

hetismewat
Astarloa
Klinkt meer als hopen op van alles omdat Van Aert zo'n goeie coureur is. Groene trui zie ik persoonl...

Wat is het verschil tussen 'hopen' aan de ene kant en iets 'niet zien gebeuren' aan de andere kant van de medaille?

Arne Riis
martijncr
Voor hen die Gaudu overwogen: hij start niet in de Tour. Hij ziet het niet zitten.

Komt goed uit. Ik zag hem ook niet zitten. Mooie Excelletjes trouwens Martijn. Uiteraard is en blijft het interpratatie (wat je erin stopt, komt er ook weer uit), maar interessant om te zien hoe jouw inschattingen, die net ver van de mijne liggen, uitpakken.

VincentK
martijncr
Overzicht punten per etappe incl. teampunten per etappe Ik zet Almeida hier bijvoorbeeld op de twaa...

Prachtige plaatjes zoals ik op dit forum ook al zag van een door jou geïnspireerde mede-speler.

Wat ik me afvraag is hoe je opstellen en bankpunten verwerkt. Heb je bovenstaand lijstje voor elke renner die je er potentieel inklikt en laat je dan zien wat je beste 9 dagscores zijn van de 20 renners die jij in dieversie geselecteerd hebt? Dit in combinatie met de kopman die qua verwachte punten zonder verdubbelaar die dag niet op 1 hoeft te staan.

En reken je ook nog met uitvalpercentages? Je kunt op basis van GT's (/weekrondes) in het verleden (en een eventuele trend) een risico profiel aanmaken en ook nog eens kijken hoe de beste bankzitter van een dag dat opvangt.
Vrij bizarre vragen allemaal, maar het zou me niets verbazen als je er keer over nagedacht hebt :-).

Ik vind het leuk als je wat meer vertelt over hoe je te werk gaat (of even naar een pagina hier verwijst als je dat al gedaan hebt). Renner specifieke verwachtingen interesseren me minder, alhoewel het na afloop wel interessant is om te kijken of jouw inschattingen in combinatie met het spel wat opgeleverd hebben.

Reus
Zugzwang
Leuke discussie / belichting van de twee invalshoeken die zich ook hebben gevorm in mijn hoofd. Ik w...

Even een duit in het zakje over de teamgenoten. 

in de giro ben ik vol op het uae orgel gegaan. Yates, ayuso, vine, mcnulty. 

Met del toro in roze en wit een goudmijn zou je zeggen op basis van veel van de bovenstaande postst. En toch zakte ik structureel elke dag dat ik ze allemaal opstelde. Met 4 uae heb je nog maar 5 plekjes te vullen, dat zijn vaak dezelfde namen die andere spelers ook hebben. 
Maar daar waar ik al die UAE mannen had, stelde de concurrentie nou net de verschilmakers op. Dus leuk die 11 punten per uae, maar niet in etappes waar je redelijk uit kan tekenen wie hoog gaat eindigen. 

Al die teampunten zijn alleen handig wanneer je 10 onvoorspelbare vluchters etappes op het programma hebt staan. Of wanneer je er zeker van bent dat Pogi al die etappes daadwerkelijk wint. Voor 6 finishes bergop kan het maar zo zijn dat je 11 punten voor 1,5M Wellens voorbij gebrommerd wordt door 500k kostende buchmann en dat je concurrent het vrijgekomen miljoen elders beter   besteed heeft. 

Witte87

Tao G Hart zal niet rijden, er komt dus een plekje vrij bij Lidl-Trek... Benieuwd of deze naar Simmons zal gaan en wat hij dan zal kosten. Leuke 500k pick eventueel.

Zugzwang
Reus
Even een duit in het zakje over de teamgenoten.  in de giro ben ik vol op het uae orgel gegaan. Yate...

Hier ben ik ook een beetje bang voor inderdaad, kortgezegd zie ik een derde UAE-renner daarom meer als reserve/verzekering indien Pogi toch vroeg de leiding pakt in 2 klassementen. Momenteel lukt het me niet om 1,5m vrij te maken voor deze rol - maar dit komt ook omdat ik Almeida dus wel al heb geselecteerd. 

KV
Reus
Even een duit in het zakje over de teamgenoten.  in de giro ben ik vol op het uae orgel gegaan. Yate...

Zou het consistent zakken ook niet vooral komen doordat je de belangrijkste UAE man zelf niet had?

Malathion
Zitvlees
De vraag is of je voor je 9e man uberhaupt 1,5 miljoen ter beschikking hebt. Oftewel moet je het nie...

Prima. Dan blijft het verhaal overeind, denk ik.

Malathion
Zitvlees
De vraag is of je voor je 9e man uberhaupt 1,5 miljoen ter beschikking hebt. Oftewel moet je het nie...

Prima. Dan blijft het verhaal overeind, denk ik.

Alucard
KV
Zou het consistent zakken ook niet vooral komen doordat je de belangrijkste UAE man zelf niet had?

Haha, inderdaad.

1 2 ... 80 ... 236 237

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.