Scorito Tour de France 2025

1 2 ... 81 ... 213 214
Malathion
martijncr
Overzicht punten per etappe incl. teampunten per etappe Ik zet Almeida hier bijvoorbeeld op de twaa...

Leuk om te lezen. En omdat je zo expliciet bent is het makkelijk om van alles ter discussie te stellen. Dat zal ik niet doen. Op twee dingen na: de overwaardering van Yates en de onderwaardering van Jorgenson. Waar baseer je dat op? Niet op de resultaten van dit jaar.

sprintgeit
martijncr
Overzicht punten per etappe incl. teampunten per etappe Ik zet Almeida hier bijvoorbeeld op de twaa...

Tof overzicht en biedt een mooie basis voor invullen van je team kan ik me voorstellen. Je hebt me wel geinspireerd om volgende week ook wat te gaan knutselen!

Wel benieuwd naar jouw ideeen bij de groene trui. Pogacar heeft dus in E10 al groen, en aan het eind van de rit zie ik Milan terug op plek 4, Merlier op plek 6 en Philipsen niet in de uitslag. Wat zit hierachter? Zijn de punten dit jaar echt zo skewed naar de punch etappes?

En Adam Yates op 400+ punten, is dat met de aanname van een herhaling van vorig jaar qua klimprestaties? Lijkt alsof hij in de daguitslag hoger scoort dan mannen als Jorgenson, Mas, Gall etc. die de afgelopen maanden toch echt meer hebben laten zien en niet 3e man in hun team zijn..

Aan het eind van de rit denk ik dat het gewoon best simpel is. Namelijk de aloude regel dat renners die punten scoren in etappes waarin ze ook teampunten pakken PLUS gebruikt kunnen worden in 100% vluchtetappes, die zijn goud waard. Renners van 1.5M+, die het alleen van teampunten moeten hebben, werkt alleen als Pogi meerdere klassementen wint + heel veel etappes. Dat kan je dan aannemen en dan zou ik zeker heel veel UAE nemen, maar is ondanks z'n goede vorm natuurlijk verre van een zekerheid. 

Laatst gewijzigd
pinotkourov

Heb een mooi team staan (al zeg ik het zelf), maar m'n sprintploeg voelt ergens wat dun aan. Gooi 'm daarom even in de groep:

Merlier (ook teampunten REV en VPP)

Philipsen

MvdP (ook teampunten JP)

Stewart

Waerenskjold

Berckmoes 

Zou dit voldoende zijn voor goede sprintpunten?

Renato123

Ik verwacht voor de yates broers hetzelfde schuitje. Als 3e man rijden voor hun kopman en pas uitsturen als er nog een pakweg 10 renners over zijn. Adam heeft van deze twee het voordeel de teampunten van Pogi. 

Bij mij gaat Adam dan ook mee en geen Almeida. Dan kunnen Roglic en Lipowitz allebei mee. 

Laatst gewijzigd
SonnySide
Scorriemorrie
Kan Higuita een verschilmaker zijn denken jullie? Vroeger veelbelovend iig en lage pickrate ( waarsc...

Ik denk dat Higuita wordt uitgespeeld om voor de bollen te gaan. In de Dauphine heeft ie zich al een beetje laten zien. Of het gaat lukken? Ik denk het niet.

Reus
KV
Zou het consistent zakken ook niet vooral komen doordat je de belangrijkste UAE man zelf niet had?

Dat is dus ook het punt wat ik deels maak. Daarom zet ik ook expliciet de namen erbij. Leuk zo'n rijtje teamgenoten voor 11 per stuk, je zakt er mee weg als je uiteindelijk de verschilmakers niet hebt. 

stel ik had Del Toro ipv Vine gekozen. Dan was ik nog steeds weggezakt doordat mcNulty het plekje van Carapaz/Caruso/pellizari/Syates bezet hield. alleen dan minder hard gezakt in een andere regio.

team uae is dus alleen interessant wanneer de etappes zo onvoorspelbaar zijn dat ze zekerheid geven in een loterij etappe. Maar dat dan voor een punt of 11 per stuk. 
Of dat Pogi alle etappes opraapt. 

Conclusie, teampunten alleen interessant in etappes waar het gemiddeld aantal Scorito punten onder de 200 punten ligt?

Ferumbras

Al deze posts met berekeningen en statistieken zijn echt geweldig. Zelf tot soortgelijke conclusies gekomen na uitvoerig bevragen van onze grote vriend ChatGPT (die er af en toe ook echt helemaal niks van snapt haha).

En ja op papier is iemand als Yates meenemen slim. Maar leuk is dan weer een ander verhaal. En die 2.5m moet ergens vandaan komen. Waarbij ik bepaalde renners gewoon te leuk vind om thuis te laten.

Zelf heb ik 6 ak mannen, 1 klimgeit, 3 puncheurs/vluchters en 5 sprinters inmiddels redelijk definitief staan. Dan blijven er 5 plekjes over voor met een budget van 8.5m. Dan kom je dus op (ter illustratie) de volgende smaakjes:

• Martinez/Arensman/van Eetvelt + Nys + Philipsen
  • Roglic/van Eetvelt/Champoussin + Nys + Girmay
  • Roglic/Skjelmose/Champoussin + Nys + Andresen (of andere 1m sprinter)
  • Skjelmose/Healy/Champoussin + van der Poel + Girmay
  • etc etc etc.

Oftewel waar leg je het zwaartepunt. En ja ik snap de kunst van het vullen van je dagopstelling, en zien waar je wat nodig hebt. Maar tussen Roglic, Skjelmose, van der Poel en Philipsen heb ik zoveel fomo dat het lastig deduceren is.

• Van der Poel kan het fantastisch doen, maar kan ook zoals wel vaker in de tour enorm tegenvallen (qua scorito-punten). Nys is in potentie een solide backup voor soortgelijke etappes. En mijn andere puncheurs kunnen net zo goed hoog eindigen.
  • Roglic/Skjelmose zijn voor mij 2 verschilmakers deze tour, juist omdat zoveel mensen twijfelen aan de huidige vorm. Beide goede tijdrit (x2) en in staat om zowel in punch- als bergetappes te scoren, mits vorm + blijven zitten.
  • Philipsen is zonder twijfel een enorme puntenpakker, maar dan leg je wel een enorm budget in je sprintteam, waarbij op papier het aantal etappes zomaar beperkt kan zijn (ik heb Merlier al in het team).

Het worden nog interessante dagen puzzelen tot aan de start.

VliegendSchwein
pinotkourov
Heb een mooi team staan (al zeg ik het zelf), maar m'n sprintploeg voelt ergens wat dun aan. Gooi 'm...

Daar staan 4 sprinters en 4 gaat te weinig zijn. Misschien dat 5 sprinters kan als je daarnaast de goede aanvullers hebt, meestal heb je 6 sprinters nodig. 

Laatst gewijzigd
Ferumbras
pinotkourov
Heb een mooi team staan (al zeg ik het zelf), maar m'n sprintploeg voelt ergens wat dun aan. Gooi 'm...

Ik was 1 van de eerste die het idee opperde om geen grote sprintmannen mee te nemen. Maar zoals al wel is gesteld: de kans op zeker 5 sprints is best reeel. Dan is dat 25% van de etappes. De vraag is of je dan hierin niet teveel achterstand op gaat lopen. MvP opstellen in sprintetappes is riskant, Stewart gaat maar weinig sprinten zolang Ackermann ook op papier staat, Waerenskjold moeten we nu ook niet direct wonderen van verwachten.

Zelfs als Philipsen en Merlier alle 5 etappes top 3 rijden (=10x44 gemiddeld), zal het gat met de meer fatsoenlijke sprintsetups aanzienlijk zijn. Aan jou het oordeel of je dat gaat kunnen compenseren.

martijncr

@Arne Riis thanks! 

@VincentK

Wat ik me afvraag is hoe je opstellen en bankpunten verwerkt. Heb je bovenstaand lijstje voor elke renner die je er potentieel inklikt en laat je dan zien wat je beste 9 dagscores zijn van de 20 renners die jij in dieversie geselecteerd hebt? Dit in combinatie met de kopman die qua verwachte punten zonder verdubbelaar die dag niet op 1 hoeft te staan.

En reken je ook nog met uitvalpercentages? Je kunt op basis van GT's (/weekrondes) in het verleden (en een eventuele trend) een risico profiel aanmaken en ook nog eens kijken hoe de beste bankzitter van een dag dat opvangt.
Vrij bizarre vragen allemaal, maar het zou me niets verbazen als je er keer over nagedacht hebt :-).

Super vragen! Toch zal het je verbazen, ik ben eerder iemand die gaat vlammen en dan later z'n dakpan gaat gebruiken van: klopt dit eigenlijk allemaal wel? En dit soort vragen helpen mij enorm, dank daarvoor! Heb wel eens geprobeerd om je suggestie van dagscores en je 20 renners erbij te betrekken ook ivm bankpunten. Dat is een behoorlijk 'programmeerwerkje' met heavy formules. Is me nog niet gelukt, maar wel heel wenselijk ja. Uitvalpercentages niet aan gedacht, en nu een beetje puzzled hoe ik dat precies zou kunnen inpassen. 

@Malathion heel eerlijk: het is een beetje freestylen. Ik probeer dan Grote Ronde-resultaten van 2024 en resultaten van voorbereidingskoersen 2025 zelf te interpreteren. Super aribitrair dus. En morgen kan ik de sheet weer anders ingevuld hebben om andere scenario's te testen. En nog toevoegende daarop... 

@Sprintgeit ja de groene trui berekening is nog niet rock solid. De tussensprints heb ik er nog niet in verwerkt, dus Pogi zou daar lager in kunnen staan. Al zeggen ook bepaalde betrouwbare websites als IDL en WF dat Pogi ook groene trui kandidaat is. Ik zit een beetje op de trein: Pogi is in blakende vorm en wil deze tour (met dit parcour) als kannibaal te werk gaan. Laten zien dat er een buitenaards is. Dus direct de concurrentie kapot maken en alle truien van de regenboog omhoog houden in Parijs. Dus ja, ik ga voor maximale UAE knechten in mijn teams nu :) 

Wicked Wout
martijncr
Almeida tempert de verwachtingen over zijn kansen in de Tour: "Daarom denk ik niet dat het zinvol is...

Hier staat een uitgebreidere weergave van dat interview. Daarin geeft hij idd aan dat hij zal knechten, maar tegelijk droomt hij ook van het podium.

https://cyclinguptodate.com/cycling/im-going-to-work-for-pogacar-joao-almeida-would-be-happy-with-tour-de-france-podium-but-domestique-role-is-priority

Damesfietszadelruiker

Ik zit met het volgende in mijn hoofd, heb ik hier nog niet echt voorbij zien komen:

Je kunt vaak klimmers selecteren die aanvankelijk voor AK gaan, maar er vervolgens doorheen zakken en voor ritten en/of bergtrui gaan. Type Bardet, Carapaz, Evenepoel in het verleden...

Maar kan het ook andersom? In deze Tour heb je bijvoorbeeld een Lenny Martinez of een Oscar Onley die zeggen dat ze voor ritten gaan. Maar als dan blijkt dat ze na rit 12 nog steeds hoog staan zal het team toch zeggen klamp jij maar aan? Of wordt er dan alsnog expres tijd verloren om voor etappewinst te strijden, met een aanzienlijke kans op niks.

Zeker voor mannen als Vauquelin en Onley gaat dat op - bij die teams zijn UCI punten belangrijk. Stel je wordt derde in een rit of achtste in het klassement; wat levert meer punten op? En wat is makkelijker te verkopen aan eventuele sponsoren? Ik zou dan toch zeggen top 10, of zelfs top 20, AK?

Wat zijn jullie gedachten hierover? Ik denk bijvoorbeeld dat iemand als Lenny stiekem toch droomt van top 10...

martijncr
Damesfietszadelruiker
Ik zit met het volgende in mijn hoofd, heb ik hier nog niet echt voorbij zien komen: Je kunt vaak kl...

Dat zijn inderdaad Ben O'Connor situaties waarbij je met enige zekerheid kan zeggen dat er dit jaar ook weer zo'n type tussen zal zitten. Die door in de juiste ontsnapping plots zich terugvindt in de top-10. Mijn ervaring is dat het voorspellen van wie dat gaat zijn ondoenlijk is. Want dan moet je inderdaad Onley, Carapaz, Vauquelin, Martinez, Barré, Buchmann, Dunbar en nog een zooitje namen in je team hebben om net de juiste te hebben. Dat is mijn inziens te groot gokwerk om echt een strategie op te kunnen bouwen. 

jkshirts

Zelf ben ik geen voorstander van Roglic, omdat hij me al een aantal keer heeft laten zitten als stuntpiloot. Echter als ik naar de prijzen kijk dan moet ik hem eigenlijk gewoon kiezen. 3,5 miljoen is eigenlijk een prijs die je niet kan laten liggen voor iemand die qua kwaliteiten (als hij blijft zitten) top 3 rijdt. Vind hem namelijk bergop een stuk beter dan Evenepoel, heeft ook een goede tijdrit... 

Zitvlees
Malathion
Prima. Dan blijft het verhaal overeind, denk ik.

nou ja behalve dat je van je 7e man in de bergen waarschijnlijk meer punten verwacht dan van je 9e man?

Harderijder

Hoe is de tijdrit van Lipowitz ten opzichte van Skjelmose? Normaal zou de tweede het beter doen toch?

TilburgsTrots
Harderijder
Hoe is de tijdrit van Lipowitz ten opzichte van Skjelmose? Normaal zou de tweede het beter doen toch...

Denk dat die elkaar niet veel zullen ontlopen. Gezien de vorm van Lipowitz, zijn tijdrit in de Dauhphine en de twijfels omtrent de vorm van Skjelmose, zou ik Lipo nu wel de voorkeur geven. 

Dekkerony
DesproatMichiel
Zo dat was weer f bijlezen. Verademing deze inhoudelijke discussies. Wellicht is er eindelijk een sc...

Ik denk ook dat er een hele grote groep voorruit gaat 25 a 40 man. Toch wel een etappe waar inderdaad veel renners die normaal geen kans maken hier heil in zien. Opstellen 4 a 5 aanvallers/AK op grote achterstand(laten we niet hopen dat ik dat hoef te doen🙄) en aanvullen met trui/team punten en dan 🤞

Ferumbras
Harderijder
Hoe is de tijdrit van Lipowitz ten opzichte van Skjelmose? Normaal zou de tweede het beter doen toch...

Vlak, wellicht. bergop betwijfel ik het.

floda

Ik zie healy eigenlijk nergens terugkomen op deze pagina's. Is met dit parcours toch met enige regelmaat een interessante coureur voor je 9e plek in de etappe? 

Wicked Wout

Nav de berichten hierboven heb ik eens opgezocht hoe de UCI punten te verdienen zijn.

Conclusie: aanhaken voor een AK kan zeker lonen. Grofweg kun je stellen dat een AK tussen plek 10 en 14 overeenkomt met podium in een etappe:

https://inrng.com/2025/01/uci-points-rankings-2025/#:~:text=Next%20comes%20the%20points%20per,for%20the%20other%20stage%20races

Erik Verhoef

geen vaste ploeg hieronder maar gewoon om te laten zien dat met budget veel mogelijk is

Pogi

VliegendSchwein
floda
Ik zie healy eigenlijk nergens terugkomen op deze pagina's. Is met dit parcours toch met enige regel...

Ik ben Healy ook aan het overwegen. Wat tegen hem spreekt is eigenlijk zijn veelzijdigheid. Je kunt hem op de sprints na zowat elke etappe opstellen, maar hij geeft je geen garanties op punten. Daardoor vind ik het lastig wat ik nou echt met hem moet. Hetzelfde geldt in mijn ogen voor Mauro Schmidt

Laatst gewijzigd
hetismewat

Healy is inderdaad een interessante 500k man. Het probleem is wel een beetje dat ik voor de etappes waar ik hem zou uitspelen vaak ook wel 9 andere renners kan opstellen.

TilburgsTrots

Healy is inderdaad interessant, maar ook een risico op heel veel bankpunten. Denk dat je voor een 9e plek in je team  betere opties hebt die meer zekere punten oplopen.

1 2 ... 81 ... 213 214

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.