Pro-Palestijnse-demonstraties in de Vuelta 2025

« 1 2
Redactie WielerFlits
admin

De Vuelta a España 2025 wordt dit jaar niet alleen herinnerd om de sportieve prestaties, maar ook om de verschillende Pro-Palestina demonstraties die de koers hebben beïnvloed. In dit topic kunnen we alle gebeurtenissen bespreken en onze gedachten delen over deze bijzondere situatie.

Noot van de redactie: Gezien eerdere discussies over soortgelijke onderwerpen die escaleerden tot ongeregeldheden, zullen reacties die niet binnen de grenzen van respectvolle discussie blijven door de redactie worden verwijderd. We verzoeken alle deelnemers om bij te dragen aan een constructieve en volwassen discussie.

Fied

Misschien eens ophouden als media met alles maar Pro-Palestijns weg te zetten. Wat is dat Pro-Palestijns? Het gaat om anti genocide, Pro-humaniteit. 

Arry1338

Leuk zo'n discussie, maar dan moet je niet alle worden flaggen als onacceptabel. Of aangeven bij het posten van een bericht in welke woorden het gaat zodat je dit kan aanpassen....

Herbinator

En is de vraag aan de UCI al gesteld: waarom is Gazprom RusVelo wel verbannen en Israel PremierTech niet? 

En: moeten we als 'we' het neutraal willen houden, af van landennamen in commerciële teams? 

Papa Bart

@ Fied, op zich een terechte opmerking, ware het niet dat deze protestacties levens in gevaar brengen, en in grote meerderheid oproepen tot de vernietiging van de staat Israël, hetgeen in de praktijk niets anders is dan oproepen tot een volgende genocide.

bij deze een compliment aan Wielerflits om een gelegenheid te scheppen tot correcte discussie over protestacties die onze sport op negatieve wijze raken, en ronduit levensgevaarlijke situaties veroorzaken.

ik ben het eens met IPT en de UCI, dat op dit moment IPT uitsluiten alleen wetsovertreders zal aanmoedigen om het even welk dispuut te beslechten met vergelijkbare of zelfs heftiger acties. 

De UCI zou wel kunnen besluiten, in het licht van de bescherming van de veiligheid van de overgrote meerderheid, ploegen uit te sluiten van deelname van koersen, maar hoe dat juridisch precies zit is mij niet duidelijk.

Kirsipuu

Het is een groot probleem voor het hedendaagse wielrennen dat sportswashing een van de grootste bronnen van inkomsten is. Je trekt daar automatisch ook demonstranten mee aan. 

mattje123

Helaas lijken we niets van de geschiedenis geleerd te hebben. Veel retoriek is exact hetzelfde als toentertijd. Het gaat ook weer om haat tegen hetzelfde volk. Dit keer aangewakkerd door retoriek uit Iran, waar het toen van onze oosterburen kwam. Veel geschreeuw en vertoon van vlaggen vertonen ook grote overeenkomst. 

Dat de haat in Spanje zo groot is, is ook niet zo verrassend, gezien hun visie in de jaren '30. Als je voor mensenrechten bent kan je beter ploegen als UAE en Astana/Kazachstan weren als de de ploeg die de enige democratie in het MO vertegenwoordigd. 

Laatst gewijzigd
VAN AERT THE GOAT

Dit wordt toch te gek renners krijgen doodsbedreigingen, waarom?? Oke ze rijden met Israël op hun borst maar die jonge gasten krijgen een zak geld voor de neus en zijn verkocht of denk je nou echt dat zo'n vredelievend persoon als bv. Frigo enig kwaad in de zin heeft! 

Trouwens er zijn protestacties aangekondigd voor het slotweekend, misschien geen publiek toelaten op de bola del Mundo?? Vrees wel heel erg voor deze vuelta of die wel uitgereden kan worden

mattje123
Herbinator
En is de vraag aan de UCI al gesteld: waarom is Gazprom RusVelo wel verbannen en Israel PremierTech...

Waarom Israël wel verbannen als je UAE wel toelaat. UAE, een dictatuur waar vrouwen 0 rechten hebben. 

Laatst gewijzigd
Poeksel

Er is een simpele oplossing: IPT gaat deze Vuelta door onder een andere naam (b.v. Peace Team).

Mokahe

@Papa Bart, ik zie in het laatste bericht over de protesten geen groep die oproept tot de vernietiging van Israël, waar haal je dat vandaan?

De ploeg heeft ook jarenlang gewoon mee kunnen rijden in het peloton. Het is pas een probleem sinds Israël grenzen overschrijdt in Palestina. 

mattje123

Ook hier worden blijkbaar goed onderbouwde reacties die gewoon bijdragen aan de discussie, maar niet passen in het narretief van de redactie weg gecensureerd. Waarom dan nog zo'n topic openen als je toch alleen maar 1 kant wilt horen en toestaan?

Kirsipuu

Ik lees dat ook hier veel reacties worden verwijderd. Bestaat de redactie vooral uit christelijke provincialen?

Laatst gewijzigd
VAN AERT THE GOAT
Poeksel
Er is een simpele oplossing: IPT gaat deze Vuelta door onder een andere naam (b.v. Peace Team).

Dat gaan ze bij die ploeg no way toestaan

Kirsipuu
VAN AERT THE GOAT
Dat gaan ze bij die ploeg no way toestaan

Dat klopt, want wat er nu gebeurt in Spanje past naadloos in het binnenlandse narratief van Netanyahu: iedereen is tegen ons, alleen ik kan ons beschermen.

Dat zinnetje uit het statement van IPT (..counter productive for their cause...) is ook classic Hasbara: even je opponenten uitleggen hoe ze moeten demonstreren.

Rawolf
Herbinator
En is de vraag aan de UCI al gesteld: waarom is Gazprom RusVelo wel verbannen en Israel PremierTech...

De UCI is politiek 'neutraal' en neemt hierin geen eigen beslissingen. Ze volgen de richtlijnen van het IOC. Het IOC had toendertijd wel sancties opgelegd aan Rusland en heeft nu nog geen uitspraak gedaan over Israel.

De enige manier hoe IPT uit koers gaat is optie 1, vrijwillig. Optie 2, de Spaanse overheid moet besluiten dat het waarborgen vd veiligheid teveel politieinzet kost. Misschien dat de ASO (UniPublic) kan suggereren Israel in een wit tenue te laten fietsen, maar uitsluiten lijkt me voor hun niet haalbaar.

Laatst gewijzigd
LeoR 16

Los van discussie of de demonstraties pro-palestijns dan wel anti-genocide zijn. Denk ik dat je je vooral moet afvragen wat een organisatie in dit geval moet doen.

Ze neutraliseerde gisteren de rit om het risico in te perken. Als je die lijn wil doortrekken is het uitsluiten van IPT een logische volgende stap... de vraag is alleen kan dat zomaar?

Laatst gewijzigd
Wijon
Herbinator

Punt 2 lijkt me een best aardig idee, maar ik vermoed dat elke sponsoring vanuit een IL bedrijf of onder IL licentie voor velen genoeg reden is om over te gaan op dit soort acties.

En voor punt 1, die vergelijking zie ik veelal gemaakt worden, maar de essentie van beide conflicten liggen wel anders. En als je het wel 'gelijk' aan elkaar zou vinden, wanneer was of is dan het moment om Israël te boycotten?

skylimit

Het zou echt van de zotte zijn als IPT gedwongen wordt de Vuelta te verlaten. En zouden die "demonstraties" dan wel stoppen ? Demonstreren is een recht, maar niet op de huidige manier, waar door een deel misbruik van dit recht gemaakt wordt om wanorde, chaos te scheppen en de openbare veiligheid zelfs in gevaar brengen. 

Guido Maltempi

Goed dat de redactie op deze manier de mogelijkheid biedt om alsnog over dit onderwerp in gesprek te gaan. Ik heb een heleboel dingen te zeggen over deze kwestie. Het is zoveel dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen, wat ik moet overslaan en wat de kern van mijn verhaal is. Daarom maar even wat losse flarden op een rijtje.

• Ik stoor me mateloos aan de gevaarlijke protestacties waarbij renners in gevaar worden gebracht. Met een spandoek de weg opspringen, het levensgevaarlijke geduw tegen de dranghekken vlak voordat het peloton langs de finish rijdt. Ik snap heel goed dat mensen boos en gefrustreerd zijn, maar dit helpt niet.
  • Goed om te beseffen dat 'de demonstranten' niet 1 homogene groep zijn. Ik durf wel te stellen dat de overgrote meerderheid van de aanwezige demonstranten helemaal niet van plan was om renners in gevaar te brengen. En dat zij ook niet per se achter de acties staan van degenen die dat wel deden.
  • Het feit dat er steeds massaler geprotesteerd wordt tegen de aanwezigheid van IPT lijkt me volkomen logisch. De staat Israël is de naamsponsor van deze ploeg. Een staat die alleen nog volgens de meest volhardende taalpuristen-met-oogkleppen-op NIET bezig is met het plegen van een genocide op haar oorspronkelijke bevolking. Als je dan als wielerploeg blijft rondrijden met de naam van die staat pontificaal op de voorkant van je wedstrijdshirt, kun je er onmogelijk raar van opkijken dat daar op gereageerd wordt.
  • IPT had er natuurlijk al lang voor kunnen kiezen om te gaan koersen onder de naam 'Premier Tech' en de sponsornaam Israel van het wedstrijdshirt af te halen. Het is niet alsof Sylvan Adams anders de boekhouding niet rond krijgt. Het is een bewuste keuze geweest om, ondanks de te verwachten veiligheidsrisico's voor de eigen (en inmiddels ook andere) renners, vast te houden aan deze ploegnaam.
  • 'Sport en politiek gescheiden houden' is een utopie wanneer je in het profpeloton een ploeg tolereert waarbij sport en politiek zo innig met elkaar verweven zijn. Lees anders eens deze monoloog van Adams, en vertel me daarna nog eens over hoe deze ploeg niets te maken heeft met politiek of de situatie in Gaza: https://israel21c.org/pop/sylvan-adams-rebuilding-israel-better-than-ever/
  • Nu het eenmaal zo uit de hand is gelopen, wordt het heel lastig om dit nog op te lossen. Het lijkt me te laat om nu nog de naam van de ploeg aan te passen. Dat gaat nieuwe protesten niet meer tegenhouden. Het lijkt me onmogelijk om nieuwe risicovolle acties te voorkomen, hoeveel politie je ook inzet. Het lijkt me niet dat Adams/IPT uit eigen beweging uit koers gaat stappen, of dat de UCI het aandurft om de ploeg uit de Vuelta te halen. Dus wat helpt nog wel? Een statement van de IPT-renners? Een oproep van een gezaghebbende Pro Palestina-organisatie? Ik weet het oprecht niet.
  • Mijn laatste punt zal waarschijnlijk slecht vallen bij het 'knuppel-in-de-nek'-publiek, maar ik wil het toch even gezegd hebben. Als deze uit de hand gelopen protesten straks ook maar één duizendste procentje hebben bijgedragen aan het stopzetten van de waanzin die zich nu in Gaza voltrekt. Dan zal het me echt worst wezen dat Pidcock en Vingegaard gisteren niet om de winst konden sprinten. Ik hou van wielrennen, ik had graag een mooi einde van de koers gezien, en ik baal stiekem ook van de gemiste Scoritopunten (7 man in de top 8!), maar het valt allemaal volkomen in het niet bij het menselijk leed dat daar nu gaande is. En helpt het uiteindelijk níét dat ene duizendste procentje, dan wil ik het die demonstranten eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat ze op z'n minst iets hebben geprobeerd. 

Laatst gewijzigd
LeoR 16
Guido Maltempi
Goed dat de redactie op deze manier de mogelijkheid biedt om alsnog over dit onderwerp in gesprek te...

Je eerste en je laatste punt spreken elkaar wat tegen (waarbij ik vooral aansluit bij het laatste punt, want natuurlijk helpen deze protesten: je maakt geen omelet zonder eieren te breken), verder een mooi betoog waarin ik mij kan vinden. 

Laatst gewijzigd
Kirsipuu
Guido Maltempi
Goed dat de redactie op deze manier de mogelijkheid biedt om alsnog over dit onderwerp in gesprek te...

Van de eerste tot de laatste letter helemaal eens.

Sporza heeft een achtergrond artikel geplaatst over Sylvan Adams, voor meer context over de beweegredenen van de mensen achter de ploeg.

LeoR 16
mattje123
Helaas lijken we niets van de geschiedenis geleerd te hebben. Veel retoriek is exact hetzelfde als t...

Ik zie toch eerder iets anders. Om het in kindertaal uit te leggen (want de hele situatie is best complex) lijkt het eerder alsof de gepesten zelf pester zijn geworden.

Laatst gewijzigd
skylimit

@Guido Maltempl Over het nut van "dit soort demonstraties" kan je van mening verschillen. Ik vind het zeer stuitend dat hiervoor een sportief evenement als platform wordt misbruikt. Ik geloof oprecht niet dat heel veel van die demonstranten enig idee hebben waarom ze demonstreren en het zwaaien met een Palestijnse vlag (Hamas vlag) is de nieuwste mode gril blijkbaar. Ik sluit mijn ogen zeker niet voor hetgeen in Gaza gebeurt, maar het is veel te simpel Israel genocide in de schoenen te schuiven, terwijl Hamas nog steeds actief is. Deze demonstranten zijn ook gewoon hypocriet, waarom hebben ze geen Oekrainse vlaggen en protesteren ze niet tegen Rusland? Dat is minder erg, de Oekrainse kinderen die verdwenen zijn etc.etc.

Vreedzaam demonstreren ok, maar doe op de plaats waar het hoort, voor o.a. de desbtreffende ambassades!

Laatst gewijzigd
mattje123
LeoR 16
Ik zie toch eerder iets anders. Om het in kindertaal uit te leggen (want de hele situatie is best co...

Dat is precies wat de Iraanse retoriek je wil doen geloven. Al jazeera verspreid dat weer met veel bombarie en vervolgens nemen veel media het over. Wat dat betreft is er ook niets anders dan wat er toentertijd gedaan werd. Dat was vooral ook heel hard roepen dat ze overal verbannen moesten worden en heel veel vertoon van vlaggen.

« 1 2

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.