Nee, klopt wel hoor. Was meer een illustratie dat er in de geschiedenis vaak protesten zijn geweest. Zo massaal als dit overigens ook niet echt hoor. Echter dat komt deels door de beelden die te zien zijn. Dat laat mensen niet koud.
Echter deze protesten als protesten tegen Joden zien i.p.v. tegen de staat Israel is geen juiste weergave denk ik van de demonstranten (op een enkele trieste figuur daargelaten).
Wat ik echt niet snap is dat er alleen wordt geprotesteerd tegen Israël terwijl er ook teams rondrijden met bv. UAE op hun borst! En al die milieuvervuiling tijdens het verplaatsen. Is dit vanwege haat tegen Israël? Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er allemaal gebeurd maar over al dat andere hoor je geen kik!
Hier ben ik het wel mee eens....het sluit vooral aan bij de term sportwashing....en het is heel erg dat daar geen protesten tegen zijn, maar goed ook ik kijk gewoon naar deze prachtige sport.
Wel kan je betogen dat de beelden uit Gaza door merg en been gaan en we de beelden van wat er in de emiraten gebeurt niet zien (alleen via instagram/tik tok westerse mensen die het leven daar promoten). Al is het historisch natuurlijk wel effectiever om voor één zaak te protesteren dan voor al het leed in de wereld......
Sport en politiek gaan al eeuwen samen. Ik vind het ook van de sporters zelf heel naïef om dat te ontkennen. Al snap ik wel waarom ze het doen. Ze zijn de hoofdrolspelers in hun sport, maar slechts pionnen op het politieke schaakbord.
Van mij mag IPT uit koers worden gehaald. Een van de eerste sancties zou een verbod op deelname bij sportevenementen moeten zijn. Voor Israëlische sporters en voor teams uit dat land. Kost niks, wel een heel duidelijk signaal.
De discussie over waarom uae dan niet? Ik zie persoonlijk de Emiraten geen ander land compleet in puin schieten met alles en iedereen er nog in. Ze zijn ook geen ander land binnen gevallen. Over mensenrechten in dat land kun je vanalles vinden, maar ze plegen geen gncde
En we zien allemaal de beelden. Horen de getuigenissen. En de retoriek van Israël. Dan is voor mij fietsen ineens bijzaak. Net als voor de demonstranten.
En als de politiek en ook instanties als de Uci weg blijven kijken dan gaat de machteloosheid ergens een keer veranderen in actiebereidheid. Ik juich dat toe. Ondanks mijn liefde voor de sport.
Dat het een zichtbaar is, en het andere niet, mag natuurlijk eigenlijk geen argument zijn he.
Als een regime binnen de eigen landsgrenzen journalisten, wetenschappers, homo's, vrouwen die een stukje vrijheid pakken en mensen met een mening opsluit, en dat allemaal redelijk buiten de aandacht van de internationale pers weet te houden is het dus wel prima als die met een zak geld aankloppen bij de wielrennerij...? Nou, ik zie het toch anders. Voor mij is deze (terechte) beweging tegen de aanwezigheid van Israël in het peloton een unieke kans om radicaal schoon schip te maken wat betreft sportswashing.
Het verbaast me nog steeds dat waanzinnig veel mensen opeens een kamp hebben gekozen in deze tijd.
Het heeft voor mij veel weg van kamp kiezen wanneer het gaat over zware criminelen die schande spreken over zedendelinquenten. Lood om oud ijzer.
Met guardia civil wil je niet sollen. Benieuwd hoe dit nog verder gaat deze Vuelta.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.