Nu staat er weer een artikel waar Impey blijkbaar uithaald naar Jorgensen. Het argument van sportteam dat zich niet met politiek bemoeit wordt weer aangehaald. Nou als je dat vindt misschien moet je dan niet met een land als sponsor rondfietsen dan ben je altijd politiek.
De naam gaat er nu volgend jaar blijkbaar af, is al iets.
Ik denk niet dat het helpt om bewustzijn te creëren.
Als ik nu na de plaatselijke kleuterschool ga en ik verniel daar al het speelgoed onder het mom van de kinderen in Gaza hebben geen tijd om te spelen, dan denk ik niet dat dat bewustwording bij die ouders en het schoolbestuur creërt.
Dat er wordt geprotesteerd tegen een oorlog is helemaal prima, dat moet ook maar wel op de juiste plek en zonder andere mensen in gevaar te brengen.
Naja, het helpt dus wel om bewustzijn te creëren, dat is het hele eieren eten van demonstreren. Wij raken er nu toch ook niet over uitgepraat? Zolang de maatschappelijke discussie gaande blijft volgt er altijd een moment wanneer mensen in een positie met autoriteit een beslissing in lijn met de discussie zullen maken. En laat de Vuelta nou net een extreem geschikt middel zijn om in de media terecht te komen.
Laat ik het voorop stellen: ik ben ook tegen het zowel vreedzaam als geweldadig verstoren van een sportevenement. Het is niet de juiste manier om een beroepssporter aan te vallen of in gevaar te brengen. Alleen dat argument aanvoeren in een discussie vind ik vrij naïef, zo werkt de realiteit niet.
Het is realistischer om te beseffen dat zolang een bepaalde staat bepaalde o*rlogsmisdaden blijft begaan, dit soort protesten blijven plaatsvinden. Toegeven: 2/3e van de naamsponsors in het peloton doen aan sportswashing, maar de misdaden van deze sponsor zijn wel een gevalletje overtreffende trap en we moeten ook niet vergaan in whataboutism. Juridisch gezien heeft deze ploeg natuurlijk ook het recht om deel te nemen aan de koers en heeft de koersorganisatie niet het recht om ze dit zomaar te ontzeggen op basis van de naamsponsor. De sporters en de ploeg doet gewoon zijn werk, maar dat is voor een demonstrant niet relevant. Het uit koers stappen van deze ploeg is dan denk ik helaas ook gewoon de beste oplossing, hoewel geen enkele oplossing op dit moment perfect is.
Nee, maar een wielerkoers waar een ploeg die letterlijk Israel in z'n naam heeft staan aan meedoet vergelijken met een kleuterschool is een ronduit belachelijke vergelijking, dat snap jij net zo goed als ik.
Gezien de naam en achtergrond van die ploeg is de Vuelta de juiste plek voor een demonstratie, het draait immers op sportswashing.
Laten we het dan omdraaien. Elke sportploeg, instelling, onderwijsorganisatie of welk andere vorm van uiting met het woord Israel is dan een gelegitimeerd doelwit voor protestacties?
Israel sponsort die ploeg al jaren, voordat hamas Israël inviel en zij daar vervolgens (al dan niet diproportioneel, dat laat ik aan ieders eigen oordeel) op reageerde. Om dan te spreken van sportwashing slaat natuurlijk nergens op, dat kan je niet achteraf zeggen.
Saudi Arabië had werkelijk overal een beroerde naam qua mensenrechten, vrouwenrechten, persvrijheid, etc. Bedenkt vervolgens hoe ze hun naam beter kunnen promoten en gaan vervolgens allerlei sporten sponsoren, teams sponsoren, voor veel geld sportevenementen binnenhalen, etc. Dat is sportwashing.
Disclaimer: Ik probeer onderstaand bewust zo neutraal mogelijke bewoordingen te gebruiken. Dit is uiteraard niet om ook maar íets te bagataliseren. Mijn persoonlijke mening over alles is een stuk kleurrijker.
Volgens mij gaat dit alleen op als je de huidige gebeurtenissen lostrekt en de inval op 7 oktober als startpunt beschouwt. Iets wat op grote schaal gedaan wordt door de 'pro-israel'-kant omdat je op deze manier de huidige situatie als een reactie op een actie kan tekenen. 'Zij deden dit, dus wij mogen (moeten) dit'.
Volgens mij moeten we hier éérst van af. Er is sprake van een jarenlang conflict met acties van beide kanten. Acties binnen zo'n conflict zijn eerder gevolgen van een langslepende situatie dan losstaande reacties op losstaande acties. Als de inval van Israel een reactie is op 7 oktober, dan is 7 oktober een reactie op eerdere gebeurtenissen.
Vanuit dat perspectief valt het argument 'Israel sponsort die ploeg al jaren' volledig weg. Deze ploeg is destijds letterlijk ontstaan omdat men Israel weer meer op de kaart wilde zetten en het imago wilden verbeteren. Dit is gewoon sportswashing. Dat er nu pas, en specifiek hiertegen, geprotesteerd wordt is omdat dit conflict nu internationaal ook meer onder de aandacht staat dan voorheen.
Adams, de baas van de ploeg, ziet zichzelf als ambassadeur voor Israel, en is iemand die volledig achter Bibi staat en het liefst de Gazastrook platgebombardeerd ziet. Komt ie ook gewoon eerlijk voor uit. Hij is de reden dat de naam Israel in de ploeg zit, niet omdat de staat het sponsort. Dat gezegd hebbende is het dus vrij duidelijk dat de ploeg bedoelt is voor sportswashing, door Adams zelf. Dat betekent ook dat de naam van de ploeg heel makkelijk veranderd kan worden, israel is immers geen sponsor.
Overigens ben ik van mening dat andere bedrijven/teams/etc die 'israel' oid in hun naam hebben met sportswashing oid als doel, ook een legitiem 'doelwit' voor protesten zijn ja.
Of Moroccanoil als sponsor hebben.
Inhoudelijk ijzersterke reactie weer. Ik snap dat het inderdaad lastig te reageren is als je zulke onzin het internet opgooit.
'Het volk Israël verwijst in bredere zin naar het Bijbelse en religieuze volk van God, bestaande uit de nakomelingen van Abraham, Isaäk, en Jakob (ook bekend als Israël) en de twaalf stammen van Israël.'
Ok, educate me. Ik mis kennelijk iets, dan ben ik ook oprecht benieuwd wat. Mocht het idd geen whataboutism zijn, dan neem ik uiteraard met liefde mijn woorden terug :)
edit: Gegoogled en jullie hebben helemaal gelijk. Ik was in de war én te snel. Excuus. Inderdaad een mooi voorbeeld voor hoe het mis kan gaan in dit soort discussies en dit keer was ik er zelf schuldig aan. Mea Culpa.
Er zijn meerdere definities van J0ods en ook van Israel. Het ligt allemaal wat complexer. Die onduidelijkheid wordt door verschillende actoren dan ook misbruikt.
- Er zijn antis3mieten die meeliften op de huidige kritiek op Isra3l om simpelweg 'j0den te bashen'.
- Er zijn verschillende voorstanders van Isra3l die de naam misbruiken om kritiek op de staat af te doen als antis3mitisme.
Het is echt gruwelijk irrirtant dat dergelijke spraakverwarring wordt misbruikt en helpt echt niemand verder.
Volledig eens. Vond het gewoon jammer dat iemand het internet opgooit dat niemand iets tegen Israël/Joden/welke benaming je ook wil geven en er dan een woordenspelletje van wil maken waardoor het punt verloren gaat.
Woorden met cijfers worden niet getolereerd of?
In mijn optiek is er een verschil tussen Israel als land en Joden, dat was een van de punten die ik duidelijk wilde maken. Overigens vind ik een onderbouwing vanuit een sprookjesboek persoonlijk niet heel sterk, maar dat terzijde.
En natuurlijk zijn er altijd mensen die iets tegen een land of bevolkingsgroep hebben. Mijn punt is: de demonstranten bij de Vuelta (waar het hier over gaat) demonstreren tegen wat de staat israel op dit moment uitvoert in Gaza, en tegen het sportswashen van IPT. Dat is dus niet gericht tegen Joden als bevolkingsgroep. Dat duidelijk onderscheid lijkt vanuit bepaalde hoeken soms bewust genegeert te worden om maar de slachtofferkaart te kunnen trekken.
Skylimit schreef:
"Ik geloof oprecht niet dat heel veel van die demonstranten enig idee hebben waarom ze demonstreren en het zwaaien met een Palestijnse vlag (Hamas vlag) is de nieuwste mode gril blijkbaar."
Als halve Bask mag ik zeggen dat je er echt compleet naast zit, en het is nogal arrogant om te stellen dat die mensen niet zouden weten wat ze doen. Als ze in één regio solidair zijn met het Palestijnse volk, dan is het Baskenland (vanwege de onderdrukking door Franco). Dat was al vér voor oktober 2023 zo trouwens, getuige de vele graffiti, de vlaggen die er toen ook al waren. De vlaggen hangen nu aan bejaardentehuizen, dorpshuizen, winkels: er is geen dorpje te vinden waar dat niet zo is.
"Deze demonstranten zijn ook gewoon hypocriet, waarom hebben ze geen Oekrainse vlaggen en protesteren ze niet tegen Rusland? Dat is minder erg, de Oekrainse kinderen die verdwenen zijn etc.etc."
Dit is natuurlijk het slechtste argument ooit, een whataboutism van jewelste. Ze komen op voor het Palestijnse volk, dat vernietigd wordt. Dan kun jij mooi opkomen voor Oekraïene toch? Iets zegt me dat jij dat helemaal niet doet, maar mensen die wél iets doen ga je verwijten dat ze niet nog méér voor ánderen doen. Komaan.
"Met guardia civil wil je niet sollen. Benieuwd hoe dit nog verder gaat deze Vuelta."
In Baskenland ging het niet om de Guardia Civil trouwens, wat ik veel gelezen heb. Daar stond de Ersaintza,de Baskische politie. En ja, die is wat vriendelijker naar de eigen mensen dan de GC. Voor het vervolg deel ik je mening: met de GC wil je niet spotten.
Denk dat ze het juiste besluit genomen hebben (behalve geen ritwinnaar kiezen, dat had natuurlijk net zo goed gekund). Ik denk eveneens dat we het laatste nog niet gezien hebben van de protesten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.