Piganzoli is in deze ronde van het niveau Van Eetvelt en Van Wilder. Renners die kopmannen zijn bij andere ploegen. Hij was bijvoorbeeld sterker als de knechten van Bora (Hindley en Van Gils) die door Evenepoel node gemist werden. Dit geldt ook voor de knechten van Lidl-Trek, Decathlon en Ineos. Straks in de bergetappes kunnen Kuss, Jorgenson en Piganzoli in de vroege vlucht mee en eventueel een etappe winnen. Tenzij UAE geen renner van Visma-Lab vooruit wil hebben. UAE kan namelijk bepalen of de vroege vlucht het tot het einde volhoudt en zelfs welke ploegen in de vroege vlucht mogen. Zo simpel is deze Tour. Een andere samenstelling van het team had hier niets aan veranderd. In de overgangsetappes kunnen trouwens ook Admirail en Campenaerts een kans krijgen om voor winst te gaan.
Ik zou zelfs denken dat deze verhoudingen, zo vroeg in de ronde duidelijk geworden, de aanwezigheid van Piganzoli in de selectie juist waardevoller maakt. Inderdaad omdat hij een renner is met de kwaliteit om een rit te winnen, wat in het geval van het meenemen van een middenvelder op die laatste plek veel minder het geval was geweest.
De realiteit is dat we te maken met een fenomeen in de wielersport, die omgeven is met ijzersterke hulptroepen. Als je Pogacar ziet rijden is het net of hij op een electrische fiets rijd, met turbu aandrijving., Zijn ploeggenoten rijden bij wijze van spreke met gewone electrische fietsen, zo sterk als ze als ploeg rijden op elk terrein.
Jonas Vingegaard blijft gewoon een ontzettend sterke ronderenner, die de best is van de rest. Visma Lab is gewoon een ijzersterk team, maar tegen UAE en fenomeen Pogacar is niet op te boksen. Wat voor tactiek je ook verzint en welke ploeg je ook selecteerd voor de Tour.
Alleen het parcours van de Tour kan het nog lang spannend maken. Bijvoorbeeld starten met een ploegentijdrit, gevolgd door 4 a 5 vlakke etappes. En de eerste week afsluiten met wat licht heuvelachtige etappes. De 2e week starten met een individuele tijdrit, weer een paar vlakke etappes en wat heuvelachtige etappes. Eind van de 2e week de eerste bergetappes. En de in 3e week de zware bergetappes. Einduitslag zal hetzelfde blijven, de spanning blijft er wat langer in.
Net zoals de ploegen niet uitmaken, maakt ook het parcours niet veel uit. Tenzij je 14 vlakke ritten neerlegt voor je de bergen in gaat, vindt Pogacar wel een manier om na een week op een voorsprong te staan die al geruststellend is.
Het parcours was gister in theorie gunstig voor een conservatieve klim van de Tourmalet en een wat grotere groep met kleine verschillen, maar Pogacar en UAE maken het zo hard dat de verschillen op de Tourmalet al groter zijn en juist uitgebouwd worden in die vals platte slot kilometers.
Ik acht de kans dat UAE een vlucht met een renner van Visma laat strijden voor de dagzege zeer, zeer klein.
UAE wil niet alleen winnen, ze willen Visma tot op het bot vernederen en kleineren. Onderschat niet hoe diepgeworteld de afgunst zit binnen die ploeg.
Ik denk dat jij het eerder overschat, dan dat anderen het onderschatten. Dat ze de les geleerd hebben dat ze in etappes als gisteren geen sattelietrenners van Visma laten rijden, is tactisch gewoon de enige logische keuze en heeft niets met rancune te maken. Dat gaat in sommige andere etappes anders zijn en ze zouden gek zijn als ze zich daar kapot op gaan rijden. Vorig jaar won Yates ook gewoon een etappe uit de vlucht en in 2024 was Jorgensen heel dicht bij.
Ik denk, dat je pas echt kan oordelen als Jonas Vingegaard top is of nog beter gezegd top wordt in deze TdF. Vanaf rit 13/14 moet 't gebeuren.
Nu lijkt de vogel gevlogen met wel een heel sterk team.
Piganzoli ging mee om Vingegaard te ondersteunen, toch niet als rittenkaper? Ik zou Lemmen in die rol meer kans toedichten. Piganzoli zag er gister en ook in de Barcelona-etappe al behoorlijk gekookt uit. Laat me graag verrassen, maar denk dat dit bergop gewoon z'n niveau is. De Tour is de Tour. Ook in het slot van de Giro klom iemand als Bernal al beter dan hem (lastig te vergelijken vanwege knechtwerk, dat wel).
Stef Clement vindt verklaring voor immens verschil: 'Vingegaard reed met de verkeerde versnelling' | Wieler Revue; dit mag niet ontbreken in de discussie; want ook Tom Dumoulin constateerde, dat het om de verkeerde versnellingafstelling ging bij Jonas Vingegaard.
Dat welk gameplan er ook was niet had uitgemaakt gister denk ik ook wel. Maar dan kun je zelf nog wel als team proberen alles zo goed mogelijk te doen.
Dat Campenearts met Pedersen heel lang vooruit rijdt met daarachter de sprintersploegen op kop. Vind ik eerlijk gezegd toch wel zwak. Laat Campenearts de benen stilhouden, wapper Pedersen ook sneller terug en krijg je misschien weer een open koers met misschien wel sprinters die vervolgens ook meeschuiven en een veel grotere kopgroep en moeilijker controleerbaar en daardoor misschien wel mensen vooruit.
Natuurlijk veel als, als, maar dit was toch duidelijk op voorhand al kansloos om met 2en voorop te rijden... Het zegt niet dat een ander scenario beter was geweest of gelukt, maar dit was het slechts denkbare scenerio op dit profiel.
Ik vind dat een ploeg die prevereert aan het "beste ronde team" te zijn, dit toch wel een dure fout.
Wanneer het verschil na zes ritten al bijna drie minuten bedraagt, dan mag er wat mij betreft iets veranderen in de koersstrategie en ruimte ontstaan om meer voor ritten te rijden. Een klimmer die bij de beste twintig klimmers zit op de Tourmalet zie ik daar gerust een waardevolle rol in spelen. Wat dat betreft wat mij betreft nu dus niet ongunstig dat ze voor een renner met specifieke kwaliteiten hebben gekozen voor die laatste plek.
Maar voel je vrij om dat anders te zien.
Ik vind dat niet per se een fout. Je kan ook denken: Campy zit er al, als er een groepje achter vormt en aansluit dan heb je er zeker iemand bij. Voor beide opties (doorrijden en terugzakken) is wat te zeggen. Als Campy zich laat uitzakken, is natuurlijk ook niet gezegd dat hij de power noch het geluk heeft dat hij weer mee zit.
Dat zal wel de hoop geweest zijn ja. Maar goed, als je eerst samen met Pedersen rijdt en dan nog een tijdje alleen tot eventueel andere renners aansluiten, zal je niet veel energie meer over hebben, wat de kans om Vingegaard nog te kunnen helpen na de Tourmalet nog kleiner maakt.
Ik vind het ook jammer dat over dit soort dingen zelden vragen gesteld worden aan ploegleiders (zover ik tegenkom althans).
Ja dat klopt, want de mindere goden kwamen angstig dichtbij op de laatste klim en dat hij zijn versnelling niet meer rond kreeg, wordt keurig door de oudploeggenoten uit de doeken gedaan. Hopelijk steekt hij er wat van op. Maar ja zijn nieuwe chef ploegleider wil dat met klem weerleggen. Dan wordt toch weer een wellens en niettes spelletje.
Vandaag niet gekeken, maar ik hoop, dat zij een beetje rust hebben kunnen pakken.
Jij denkt werkelijk dat het op een loper ingelopen worden door een groepje te maken heeft met zijn versnellingen? Terwijl hij bezig was met een onvrijwillige solo van ruim dertig kilometer achter een ontketende Pogacar aan? Dat tweede is natuurlijk veel te aannemelijk, laten we het ingewikkeld maken. Vingegaard die het hele seizoen veel beter klimt dan iedereen behalve Pogacar met deze versnellingen, loopt nu opeens tegen de beperkingen ervan aan. Sure.
In zijn boek klaagt Dumoulin steen en been over "de media". En nu is hij zelf niet meer weg te slaan uit de media en roept hij maar wat. Werd onlangs al stevig van repliek gediend door Fabio Jakobsen. Denkt hij nu echt dat een viervoudig GT-winnaar en een ploeg die bewezen doordacht met materiaal bezig is niet een goede afweging maken tussen de voor- en nadelen van een enkel voorblad...? (Retorische vraag)
@laatstewiel precies dit. Hij zorgt nu vanaf de zijlijn voor onrust. Want voor de gemiddelde Nederlander is Dumoulin de heilige graal. Met als gevolg datchef Marc Reef moet reageren op vragen.
Maar als hij renner was hij hier zelf totaal niet tegen bestand geweest. Dat maakt hem hypocriet en ook simpel.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.