Jorgenson is niet zo blij met de hitte; hij voelt zich ook niet 100%; Jorgenson baalt van eigen Tour de France-rol rond Vingegaard.
Je kiest je kersen wel weer uit.
In 2022 werd de Tour in de tweede week beslist door Vingegaard, in 2023 was de Combloux tt in het begin van de derde week week, maar won Pogacar zelfs na zijn I'm gone I'm dead op De la Loze nog in het laatste weekend een Vogezen-rit, en in 2024 zakte Vingegaard er in de derde week doorheen op Plauteau de Beille en Isola. Logisch toen door gebrek aan inhoud, maar dat Vingegaard in de derde week beter zou zijn dan Pogacar (ik neem aan dat we hem met zijn tegenstrever vergelijken als je om een klassement rijdt en niet met hemzelf) is meer gestoeld op een combinatie van mythevorming en hoop dan op de feiten. Daar komt nu nog bij dat Pogacar een ploeg heeft om te slopen (misschien begon dat gister al) en niet andersom.
Hier werd beweerd dat Vingegaard beter is in de derde week. Beter dan wie dan; vroeg ik me af. Jij gaat daar tegen in, ik som gewoon de feiten op. Ik hoop mee op beterschap maar blijkbaar met net wat meer realiteitszin. In 2022 won Vingegaard de Tour met hetzelfde tijdsverschil dat hij nu al achter staat. (Je kunt nooit beter dan jezelf zijn in een derde week, want je rijdt een derde week maar één keer en niet tegen jezelf maar tegen een tegenstander.)
Voordat we weer foute quotes gaan gebruiken. Volgens mij zegt er letterlijk niemand dat Vingegaard in de derde week beter is dan zichzelf. Hij kan wel degelijk beter zijn als in bv meer vermogen trappen, minder snel vermoeid raken etc. Dat zijn allemaal hele normale zaken waarvan je zou zeggen dat dan de derde week zijn beste week is.
ik las dit:
"Vorig jaar strand Vingegaard na drie weken op meer dan vier minuten. De laatste week verloor hij daarvan negen seconden."
Wat is jouw interpretatie?
Ik keer het om: op basis van de feiten zou je moeten zeggen dat de eerste week historisch gezien Vingegaards beste week is. In '23 en '24 stond hij respectievelijk iets meer dan een halve en ietwat dan een hele minuut achter. Het werden er uiteindelijk ruim 4 en ruim 6. Nu zijn het er na een week al bijna 3.
Veel hangt uiteraard af van parcours, voorbereiding en ploegsterkte. Maar die derde week - hoe graag ik er ook in zou geloven - is echt een mythe.
Dat vorig jaar zijn derde week zijn beste week was. Dat geef ik enkele posts hierboven ook al aan. Mocht je nog meer behoefte hebben aan feiten om die stelling te onderbouwen, kun je vast zelf de verschillen wel vinden met Lipowitz en Onley na twee weken en na de derde week. De derde week van Vingegaard was vorig jaar duidelijk zijn beste week van de Tour de France.
Echt totaal geen spannende stelling volgens mij. Ik begrijp niet zo goed waarom je de behoefte voelt om hier talloze posts aan te besteden.
Precies. En daarna werd hier beweerd dan niemand had beweerd dat Jonas' derde week zijn beste was... Tsja, dan duizelt het mij.
De realiteit is dat Vingegaard de afgelopen twee jaar de eerste week nog aardig bij kon blijven, nota bene op Pogacar-terrein, maar daarna werd geslacht. En nu is hij in week 1 al weggeblazen.
Ook uit de laatste berekeningen van de Tourmalet-etappe blijkt dat Vingegaard net als Pog exceptioneel was op die klim, maar juist op de loper daarna ver van Pogacar bleef. Dus waar is die hoop op meer taaiheid op gebaseerd - anders dan op hoop.
Volgens mij heb ik een simpel punt gemaakt. Wat jij er verder allemaal van wil maken moet je zelf weten.
Ik geloof verder niet zo in de kansen van Vingegaard in deze Tour de France. Nooit gedaan. Volgens mij geruime tijd geleden al aangegeven dat ik het onwerkelijk zou vinden wanneer hij na iets meer dan een jaar met Tour, Vuelta en Giro achter elkaar opeens het verschil met Pogacar (dat enorm was de laatste jaren) zou hebben gedicht.
Ik zou dus niet weten wat de ritten over de Alpe ons wijzer zouden maken. Helemaal niet over zijn derde week van de Tour de France van 2025.
Je kan het ook omdraaien: waarom maak jij er een punt van? Ik las die bijdrage van Inigo als weinigzeggend tussendoortje namelijk. Ik heb soms ook het gevoel dat bijna al zijn bijdragen als een stuk rood vlees bij de tijgers voor je werkt 😉
Jorgenson beweert dat Visma's knechten niet mogen deelnemen aan ontsnappingen, tenzij het een defensieve tactiek is om Vingegaards voorsprong in het algemeen klassement te beschermen.
https://www.domestiquecycling.com/en/news/jonas-truly-believes-he-can-beat-tadej-jorgenson-hopes-to-offer-more-in-pursuit-of-pogacar/
Ik vind de manier waarop ze deze Tour aanpakken echt niet prettig, en al helemaal niet al die toegeeflijkheid jegens Vingegaard, die tot nu toe geen enkel teken heeft gegeven dat hij Pogacar kan uitdagen. Het lijkt erop dat het team de Tour zal verlaten met een tweede plaats en slechts één etappewinst.
Minder voorkeur voor Trine Vingegaard. En meer focus op de Rondes van Niermann en Van Aert, alstublieft.
Ik begrijp er oprecht niets van waarom ik mij bij jou zou moeten verantwoorden voor simpelweg het noemen van enkele feiten, als aanvulling op een discussie over de derde weken van Vingegaard, op basis waarvan je vast zou kunnen stellen dat zijn derde week in 2025 zijn beste week was.
Volgens mij kan iedereen zijn eigen conclusies trekken; wat mij betreft noem je het gerust een nietszeggende vaststelling als dat fijn voelt.
Laatste Wiel, ik snap ook niet waar jij uit haalt dat de zogenaamde fanboys hier verwachten of stellen dat Vingegaard beter zal zijn dan Pogacar in de derde week. Het enige wat Inigo aangaf is dat Vingegaard vorige jaar in de derde week op zijn best was in verhouding met de rest van het veld. Hij zat daar zowel dichter bij Pogacar als verder van Lipo en Onley. Daar valt weinig tegen in te brengen.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat hij beter was dan Pogacar en dat beweert ook niemand. Dat wil nog minder zeggen dat dat dit jaar wel zo is, of dat het überhaupt een zekerheid is, dat hij in week 3 beter gaat zijn dan nu. Maar wat ik ook al eerder heb aangegeven, vind ik het niet zo gek dat wij daar inderdaad op 'hopen'. Ik snap ook niet zo goed waar die aversie voor hoop bij jou vandaan komt: "Dus waar is die hoop op meer taaiheid op gebaseerd - anders dan op hoop."
Ja, wij kunnen hier ook inderdaad de dag voor de tour, net als ieder ander, zeggen: "Pogacar is veruit de beste en er is werkelijk geen mogelijkheid dat Jonas de tour gaat winnen. En elke vorm van hoop of wens is een illusie dus daar hoeven we niet aan te beginnen." Oké... gefeliciteerd. Dan zijn we het allemaal met elkaar eens, doen we het forum lekker 3 weken dicht en zien we tegen de Vuelta wel weer hoe het er dan voor staat.
Maar wat is daar de lol aan? Ik ben voor Feyenoord en elk seizoen ga ik in met de hoop dat Feyenoord kampioen wordt, ook al gebeurt dat in praktijk misschien in keer in de 10 jaar. Dat is inderdaad niets anders dan hoop.
Zo hoop ik op een leuke, spannende tour. En hoop ik dat mijn favorieten (Van der Poel, bijvoorbeeld en ook Visma met Vingegaard, en stiekem vooral, Kuss) het goed doen. Dat is toch helemaal niet raar? En er is toch ook geen reden om daar zo de nadruk op te leggen? Je gelooft toch niet dat wij hier dalijk allemaal helemaal omver geblazen zijn door je superieure wielerkennis omdat jij wel van te voren wist dat het allemaal kansloos was? Dat weten we zelf ook wel, maar dat weerhoudt ons er niet van te hopen.
En dat je die hoop dan stoelt op een aantal voorbeelden of momenten (hoe klein ook) uit het verleden is dan ook niet meer dan normaal.
Ik vind het allemaal maar een hele rare praktijk om hier te doen alsof het gek is dat, nota bene op een fan forum, sommigen hier daadwerkelijk hopen dat Jonas iets uit kan vreten tegen Pogacar. Zeker gezien het feit dat zelfs de grootste fanboys op dit forum (en daar mag je mij prima bij rekenen) gewoon zonder scrupules toegeven (zowel na de Tourmalet etappe als ook voor de start van de tour) dat de kans gewoon uitzonderlijk klein is dat er iets aan UAE en Pogacar te doen is.
Hoop houden en soms tegen beter in, is heel legitiem in de sport en ook bij wielrennen. Als AJAX fan, is het al seizoenen afzien. Maar elk seizoen hoop je weer dat je team gaat presteren. Nu onder Jordi Cruijff is er weer wat hoop.
In de Tour de France kan zoveel gebeuren, waardoor de topfavoriet pas in Parijs definitief het geel kan aantrekken. Visma Lab is al een keer in de ploegentijdrit genekt door een zwembadje met water wat leeg liep. De ploeg lag met zijn allen op de grond. Pogacar reed in een Tour die hij won, in een openingsetappe wat minder allert. In volle finale wist hij een verkeersbord spectaculair nog maar net te ontwijken. Bijna had hij daar zijn Tour overwining kunnen vergeten en had Jonas nu 3 Touroverwinningen gehad.
Ziekte, valpartij, slechte dag, etc. het kan iedereen in de Tour overkomen. We hebben ook een Tour meegemaakt dat Pogacar door Vingegaard eraf werd gereden en een paar slechte dagen had. Daarna stond weer een totaal verfriste Pogacar op, die nog diverse etappes won. Alleen kon hij het gat naar Jonas niet meer dichten.
Dus laten we hoop houden en niet uitsluiten dat Jonas of een andere opkomende ster Pogacar partij kan geven.
Mensen het begon helemaal niet met Morgenstern, ik reageerde op deze opmerking:
"Bedankt Madelnstars,
Ik had de cijfers niet paraat, maar Vlab is toch juist op zijn sterkst in de laatste week."
Ik had die cijfers wel paraat en daaruit kon ik de conclusie over de sterke derde week (helaas) niet trekken. Morgenstern had wel cijfers over 2025, maar in 2022, 2023 en 2024 was het beeld anders. En als je voor het geel gaat, vergelijk je jezelf toch met de nummer 1, niet met de nummer 3?
De conclusie is helaas dat Pogacar en UAE met uitzondering van de ttt in alles beter zijn, ook in de derde week. Daarachter is Vingegaard duidelijk the best of the rest.
Ik hoop ook op een spannende tour. Maar vergeleken met vorig jaar en zelfs het blessurejaar 2024 is die hoop (mede door vroege Tourmalet-etappe) toch eerder vervlogen. Daar komt bij dat door verschillende redenen (blessures, Giro, hitte, val) de ploeg minder sterk oogt (Jorgenson, Armirail, Campenaerts vallen tegen).
Ik ben zeker niet tegen hoop en ook niet tegen hoop tegen beter weten in. Maar als je die hoop meent te kunnen staven met feiten, moet je niet verontwaardigd zijn als die feiten met feiten weersproken worden.
En verder hoop ik vandaag net als jullie op een herhaling van die geweldige rit in 2024. Ik denk dat Vingegaard die dag echt zijn veerkracht heeft getoond. Ik denk zelfs de laatste keer dat hij Pogacar klopte?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.