Maar dat maakt voor je punten toch niet uit? Je scoort maar 1 keer punten in die ronde. Dus of je nou tijdens een klassieker of tijdens een ronde afstapt: je mist 1 keer punten en kunt de volgende wedstrijd weer meedoen (mits geen breuken)
Nee dat lijkt me te simpel. Voor een eendagswedstrijd moet jouw gekozen renner 1 dag koersen om 1x punten te kunnen scoren. Voor etappe 7 van PN in dit spel moet jouw gekozen renner 7 dagen koersen om 1x punten te kunnen scoren. Het aantal onvoorspelbare factoren neemt dus aanzienlijk toe. De kans op uitvallen wordt groter, de kans op veranderingen in hiërarchie binnen het team wordt groter, enz. Daarnaast is het te verwachten verloop van etappe 7 ook nog eens afhankelijk van het verloop van de 6 eerdere etappes. Als dan die specifieke etappe in het verleden al vaker onderhevig is geweest aan (last-minute) aanpassingen vanwege het weer etc., dan is de conclusie toch niet zo moeilijk? Je haalt een stuk meer onvoorspelbaarheid in het spel.
Dat het resultaat hetzelfde is, ben ik helemaal met je eens.
Het punt dat ik wilde aanhalen is het koersverloop tijdens een meerdaagse rittenkoers. Dan komen er andere belangen bij die, zeker als je een rit laat in de koers pakt, het verloop van een rit kunnen beïnvloeden. Het zou dan goed zijn om de nevenklassementen erbij te pakken, want dan moet je, juist omdat je een PN toevoegt, hier zoals in een grote ronde ook over nadenken.
Want juist die nevenklassementen bepalen een koers. Alle eendagskoersen hebben een veel voorspelbaarder verloop: de beste man per team in koers, gaat voor de beste uitslag. Er is geen morgen, geen overmorgen of een zware bergetappe in het weekend. Dit is het moment voor resultaat. Bij een meerdaagse koers zit dat juist in het verschiet.
Hierboven onderstreept trouwens mijn eigen gevoel: dat is geen klassiekerspel. Wat een kopmannenspel is, en zich ook zo presenteert. Dit is een mooie mix, en het heeft echt wel potentie, maar dan mogen de echte "klassieker" spelers hier wel kritiek op hebben. Lijkt me zo.
Ja inderdaad, eens dat dit de twee zaken zijn om mee te schuiven qua spel opzet. Opzich is de toevoeging goed in die zin dat je meer specifieke caps in koersen nodig hebt. Echter gaat dat denk ik ten koste van verscheidenheid in teams. Zelf zou ik het leuker vinden als je de kans hebt om ook meer in te zetten op een breedte tactiek. Nu -zeker met deze toevoegingen- zijn mijn inziens je mogelijke tactieken op voorhand net teveel afgekaderd. Het is iets meer zoekwerk in programma's hoe je de puzzel legt.
Maar het is niet persé complexer geworden omdat je toch wat minder "vrije keuze ruimte" overhoudt die je in rondes meer hebt. Eea kan echter ook specifiek voor dit jaar gelden gezien veel renners op voorhand wegvielen (Mads, Benoot, v Gils, Powless, Merlier, Kooij) en anderen dit jaar minder interessant waren om direct mee te nemen (Jorgenson bijv).
Verdubbelaars van x1.5, 2 en 2.5 zouden wellicht al een simpele maar zinvolle aanpassing zijn die over het geheel al best wat balans kunnen verschuiven?
Dat komt omdat Milaan-Turijn het ene jaar een klimmers koers is en het andere jaar een sprint koers. Hierdoor zijn de startlijsten bij aanvang van het spel nog leeg of in elk geval onbetrouwbaar. Hetzelfde argument waarom EF eruit gehaald is. Dat probleem is er niet voor P-N en T-A. Laten we pas achteraf evalueren... ;)
Ik denk inderdaad dat het wegvallen van veel namen een flinke invloed heeft gehad dit jaar. Met complexiteit bedoel ik vooral de complexiteit om overal caps te kúnnen vullen. Als als gevolg daarvan de capbezetting niet meer 100% is per wedstrijd en er dus minder cappunten het spel in rollen, wordt ook de goedkopere achterhoede weer relevanter. Dat zou tot meer variatie kunnen leiden.
Qua puntentelling zou ik meer beweging richting het tennisspel wel leuk vinden. De renners categoriseren in winstkansen en daar dan een factor aan hangen. Het hoeft niet één op één en ik begrijp dat dit bij het tennis een stuk accurater te realiseren is, maar het biedt wel kansen denk ik.
Ik ben juist vanaf pagina 1 of 2 aan het klagen, omdat anders de kritiek komt dat ik alleen klaag omdat ik een slecht resultaat heb behaald. Dit is een idee dat gelijk afgeschoten had moeten worden, wegens alle bezwaren die al lang en breed genoemd waren. Hopelijk niet in een andere vorm volgend jaar met PN, maar beter gewoon niet.
Hier volledig mee eens, op alle fronten. Het is een beetje een rare eend in de bijt.
Alleen moeten we ook eerlijk zijn naar onszelf. We zijn ook al edities lang voorzichtig met het selecteren van heuvelrenners omdat die mogelijk de Ardennen niet eens halen. Ook een Merlier werd regelmatig pas bij BDP gebracht en dure mannen laten we thuis als niet 100% zeker is dat ze ook de enige kopman zijn binnen de ploeg.
De dynamiek die hier omschreven en gelinkt wordt aan PN is niet nieuw in het spelletje. Net als de dynamiek van niet werkbare pareltjes. Beiden zijn al heel lang kritiekpunten op het spelletje. Ze komen nu met PN (en in mindere mate TA) weer wat extra in de aandacht. In mijn ogen worden ze als gevolg daarvan nu onterecht toegewezen aan deze toevoeging. Beetje alsof je boos bent dat je niet kan schijten omdat de loodgieter aan het werk is, terwijl je toilet al 3 weken verstopt zit.
Wel is deze specifieke PN etappe misschien geen handige keuze . Ze hadden m.i. beter de laatste etappe kunnen pakken en dan de midweekse sprint in TA. Zo heb je een betere PN etappe en voorkom je nog steeds dat je twee scoritokoersen op dezelfde dag hebt.
Je hebt inderdaad netjes de "je klaagt alleen als je pech hebt" op deze manier netjes omzeilt, maar de confirmation bias komt zo wel aardig het spelletje binnen gerold natuurlijk. Dan is ook gelijk alles wat een beetje kut is heel kut én de schuld van de wijziging.
"Als als gevolg daarvan de capbezetting niet meer 100% is per wedstrijd en er dus minder cappunten het spel in rollen, wordt ook de goedkopere achterhoede weer relevanter. Dat zou tot meer variatie kunnen leiden."
-> Ja zeker, dit was een positief effect geweest maar zou dan nog wat meer het geval mogen zijn om echt doorslag te geven.
"Qua puntentelling zou ik meer beweging richting het tennisspel wel leuk vinden. De renners categoriseren in winstkansen en daar dan een factor aan hangen."
-> Als er een mooie manier is om dit bij de wielerspellen te doen zou het een héél sterke toevoeging zijn. Het is altijd jammer dat het kiezen en vooral cappen van aanvallers of heel gerichte renners niet zo sterk loont tov zekere namen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.