Klopt, er zijn zeker veel keuzes die je kunt maken. Alleen denk ik te merken dat je -doordat je relatief makkelijk de toppers kunt pakken of keuzes kunt maken daar- er uit de categorie daarna er niet veel nodig hebt om overal tot 3 of zelfs meer goede cap opties te komen. Had je minder makkelijk een topper kunnen pakken had je meer subtoppers of zelfs 1.5 MIL mannen moeten pakken om overal tot 3 caps te komen en dat zou het spel denk ik ten goede komen. Nu moet je nog steeds de juiste 2-3 renners uit een groep van zeg 6-7 renners in de suptop kiezen die je een paar keer als cap nodig hebt + 1 of 2 mannen van 1-1.5MIL. Maar de overige renners, -die je in principe niet capt- doen er denk ik toch wat minder toe.
Sluit ook niet uit dat ik inmiddels teveel in deze tunnel zit en er goed aan doe dit weekend even carnaval te vieren. Als ik zaterdagnacht de app open krijg ik vast andere inzichten ;)
dat is lastig. Is een zekere x2.5 captain in de strade, mocht de omloop echt zwaarder zijn (wat ik betwijfel) dan kan je hem hebben. Ook voor AGR, BP, LBL is hij een zekerheid.
Ligt dus ook een beetje aan hoe je wil wisselen. Ga je voor twee wissels vanaf BP dan is hij eerder te passeren dan dat je een andere gok neemt (wissel Pidcock > Sprinter > Pidcock of iemand anders zoals vorig jaar).
Zelf vind ik hem niet perse te duur. Eerder zal MVP voor mij te duur zijn als hij wederom maar 4 koersen rijdt.
Toevallig had ik vorig jaar Van Aert, Milan & Vauquelin vanaf de start in mijn team en ging het tussen Skjelmose/Nys voor een wissel. Dus laten we zeggen 4/10, iets wat nu 6/10 wordt (of meer).
En dat vind ik toch wel een vreemde opmerking om te zeggen dat je niet verplicht bent om 3 kopmannen te selecteren in een kopmannen spel. Zo kan ik er ook wel een paar noemen, maar we weten beide dat het natuurlijk het meest logisch is om dit wel te doen. Of ga jij het risico lopen om t.o.v. een ander die wel 3e kopman heeft en jij bijvoorbeeld niet, 200punten mis te lopen?
Mwah, beperkt mee eens.
Ja, achteraf zal blijken dat de toppers uit de p-n rit in je team moesten zitten. Maar hoe goed is dat te voorspellen. Wat is een onzekere 200 punten waard tov een zekerdere 100 ergens anders.
No guts, no glory, dus grote kans dat ik ook voor 3 podiumkandidaten ga uit P-N, maar ik overweeg op zijn minst ook om dat niet te doen
Ik snap de beredenering maar waar vindt je 100 "zekere" punten waar een ander die niet vindt.
Stel ik neem Pidcock, Van Aert, Van der Poel, Pogacar en Philipsen vanaf moment 1 mee. Dit gaat namelijk best prima. Zet daar nog een sprinter bij als Meeus die een sprintkoers doet maar ook Kuurne/GW, reken 2 wissels voor de heuvels voor Evenepoel en nog iemand die ook BP doet bijvoorbeeld en neem nog een 3e goede kasseirenner mee zoals types Stuyven/Kung/Ganna. Tel daar een 6 tal namen bij op voor PN en TA, dan zou ik in theorie in bijna alle koersen al 3 stevige kopmannen hebben.
Ik vraag mij toch af waar jij die "zekere" punten vervolgens gaat sprokkelen. In een koers als DDV waar ik dan misschien wat krap zit ga je die ook niet scoren, want zo een koers kan alle kanten op gaan.
De kans dat jouw derde p-n klant tov die twee die ik ook heb precies 1e wordt, is natuurlijk minimaal. Is dat zo, van harte, schud ik je de hand en win jij het spel. De kans is veel groter dat diegene 12e wordt. 12x2 joepie.
Punten zijn nooit zeker, maar bijvoorbeeld een del grosso (1.5m) als hij 4 vd 5 koersen van mvdp rijdt. Of een wellens die alles met pogacar rijdt, halen al een heel aantal zekere punten met veel potentieel daarbij. Die kun jij niet betalen omdat je voor almeida kiest. Del toro ook een aantal zekere punten. Maar ook die kun je wellicht niet meer betalen. Een tweede topsprinter naast philipsen (merlier kooij milan), ook een manier om verschil te maken.
De jongens die echt voor 500k zijn op te halen gaan ook in p-n en ta vermoedelijk geen top 5 rijden.
Ik denk dat het vooral gaat om de verwachting van die etappe in PN. Ik verwacht hier gewoon de klassementsmannen. Dat is de afgelopen 4/5x het geval geweest, alleen toevallig werd het voor de vlucht in die gekke editie van vorig jaar.
Als ik dan met Almeida (1miljoen) 300 punten haal, met een Onley of Martinez (750k) 150 punten haal (2,5 x 6e plaats) en met APP 72 punten haal (2x 12e plaats) heb ik toch een mooie score van 522 punten in die koers. Diezelfde Paret peintre kan overigens ook prima weer 15e worden in Luik Bastenaken waardoor ik een 500k man heb die vrij simpel 100 punten oplevert. Dan hebben we het nog niet over de 300 punten van Almeida waar een Wellens of Benoot zelf 10 ritten voor nodig hebben + een kopman die nog teampunten oplevert.
Maargoed, interessant om te zien in ieder geval dat de gedachtegang rond gaat om ergens één of misschien wel twee captains bewust niet in te zetten om zodoende op een andere plek te proberen punten te sprokkelen. Ik ben bang dat we achteraf pas kunnen zeggen wat de juiste beslissing was. Of is hier iemand die deze hele lange en zeer uitgebreide rekensom kan maken 😅
Doe je de punten dan wel *0.8 omdat het 1 op de 5 keer voor de vlucht is? En haal je er dan ook vanaf dat Almeida c.s. een hele week niet op hun bek moeten gaan? En dan ook nog even 1, 6 en 12 moeten worden op een ak dag? Waarom zou app zich tegen die tijd eigenlijk uitsloven voor p12 op een AK dag? En hoe weten we dat Onley niet voor Vauquelin knecht? Gaat Martinez voor de vlucht de dag erna? Zo maar wat onzekerheden
Het lastige van Almeida is wel dat er heel veel goede opties zijn bij UAE. Het scheelt (voor het spel) dat Narváez en Bjerg zijn uitgeschakeld met blessures, maar zelfs zonder hen heb je nog Wellens, Vermeersch, Politt, Morgado, Cosnefroy, Christen en Molano die allemaal in meer of mindere mate de potentie hebben om het ideale team te halen. Dus zelfs als Almeida daadwerkelijk die rit wint (en dat is zeker geen sinecure), dan is het nog steeds reëel dat je hem achteraf beter niet kon hebben.
Tja zo ken ik ik er ook nog wel heel wat, waarom zou Wellens in Strade na zijn kopbeurt voor Pogacar doorrijden voor plek 5? Wat als Merlier niet op tijd fit is? Wat als je topsprinters weer tegen de vlakte gaan in Brugge de Panne? Wat als Van Aert maar weer eens valt en dat gelijk doet in Strade? Wat als Omloop weer in een sprint eindigt en je hebt Pidcock en Van Aert als captains? Wat als de poging van Pogacar mislukt op de cipressa en hij 8e wordt in de sprint vervolgens?
Ik snap je punt. We kijken er simpelweg anders na. Ik wil winnen en kies daarbij voor 1 scenario waar ik volledig op inzet. Valt het de goede kant op, haal ik een sloot punten binnen. Valt het de verkeerde kant op of heeft iemand pech, dan mag ik hopen dat ik via andere wegen nog een gouden beker kan halen en ben ik waarschijnlijk de sjaak.
@itsdavid vorig jaar ben ik op plaats 123 geëindigd in het Klassiekerspel met een totaal van 9420 punten incl. Captain punten. Benoot stond toen in mijn team op plek 10 met 340 punten, Nys op plek 11 met 290 punten, Vermeesch op plek 12 met 236 punten en Magnier op plek 13 met 200 punten. Mocht Almeida inderdaad winnen als eerste captain en 300 punten halen, denk ik dus zeker dat ik daarmee een goede zet kan doen en het dus wel degelijk reëel is dat deze in het ideale team kan zitten.
TDFU, ik trek het heel goed dat je met overtuiging een strategie neerzet! Ik zit op PCS eens goed te kijken naar die rit 7 van PN, en zie Almeida daar alleen in 2022 vooraan eindigen. Andere tijden, andere manier van koersen. Het is vrij aannemelijk dat er een groepje vooruit gaat zoals vorig jaar met klimmers als Martinez, Costiou, Romeo, Gaudu of Vauquelin/Onley. Zit je niet een beetje in een tunnelvisie?
We kunnen in ieder geval al stellen dat PN en TA al wat extra puzzel stress/plezier oplevert!
Wordt de zwaarte van die rit niet ook schromelijk overdreven? In radio scorito werd hij de koninginnerit genoemd maar ht stelt niet veel voor. Een korte etappe. Niet veel op en af. Gestaag Naar 1600 meter. De laatste 7km aan 7% gemiddeld. Zeker als de wind niet vol in de rug blaast kan het daar tussen de klassementsrenners best eens wat meer tactisch worden. Ik kan mij de etappe niet meer voor de geest halen vorig jaar, maar niet alleen finisht er een kopgroep voorop. Ook finisht mads pedersen in de groep der favorieten. Er staat niet bij dat hij die dag in de aanval was dus die heeft het wiel gewoon gehouden? Nog steeds vind ik almeida dan de overweging waard maar op.voorhand 300 punten rekenen is jezelf voor de gek houden.
Haha wie weet is de tunnelvisie al begonnen. Hierbij een overzicht van etappe 7 de afgelopen jaren. Daarbij de top 5 van eindklassement en hun uitslag in die rit.
In 2024 werd nr 1 eind AK in die rit 5e, nr 2 AK 2e, nr 3 AK 7e, nr 4 AK 4e en nr 5 AK 1e.
In 2023 werd nr 1 eind AK in die rit 1e, nr 2 AK 2e, nr 3 AK 3e, nr 4 AK 4e en nr 5 AK 6e.
In 2022 werd nr 1 eind AK in die rit 1e, nr 2 AK 3e, nr 3 AK 2e, nr 4 AK 8e en nr 5 AK 4e.
Om dan ook maar even 2025 te doen die net wat anders liep. Hier werd nr 1 Ak 12e, nr 2 AK 8e, nr 3 AK 13e, nr 4 AK 11e en nr 5 AK 1e.
Zoals je kunt zien rijdt de top 5 van het eindklassement toch standaard een hoge daguitslag (vaak ook top 5) in die specifieke etappe. Zelfs vorig jaar reden die mannen rond plek 10ntoen er een vlucht voor zat. Waren toen overigens erbarmelijke weersomstandigheden en een ingekorte etappe. Zelfs Stephen Williams kan dan de Waalse Pijl winnen maar ook dat zegt niet veel over de editie van komend jaar. Dus ja misschien ben ik een beetje biased of zit ik in een bepaalde tunnelvisie, maar zo gek lijkt het toch niet om gewoon in te zetten op AK mannen die dag?😅
Ik ben vorig jaar 33e geworden ;)
De vraag is niet of 1 ritwinst voor 1 miljoen genoeg is voor een willekeurige renner, de vraag is of het genoeg gaat zijn specifiek voor een UAE-renner. Laten we zeggen dat Vermeersch zijn score van vorig jaar herhaalt, Politt het gemiddelde van zijn scores van 2024 en 2025 neemt en daarmee in de buurt van Vermeersch uitkomt, en Morgado een stapje omhoog zet en ook aan de 200 punten komt. Zelfs als Almeida wint, ben je dan niet beter af met drie man uit het rijtje Ayuso, Skjelmose, Onley, Vauquelin, Martinez en wat er nog meer toegevoegd wordt tussen nu en de start van het spel, zodat je niet een UAE-er die veel meer kale punten dan Almeida haalt hoeft op te offeren?
Je gaat hier wel aan een heel belangrijk punt voorbij, namelijk dat 2025 de enige editie is waar deze aankomst bergop is gebruikt, en dus in theorie representatiever is dan de andere jaren. Nou verwacht ik niet direct dat de vlucht het weer zal halen, maar er verandert niets aan het feit dat de klim niet zo zwaar is en dus is de kans aanzienlijk dat de beste klimmers weer moeite gaan hebben elkaar eraf te rijden, en ook niets aan het feit dat de laatste kilometer heel makkelijk is waardoor het hebben van een goede sprint van belang is (met name als het deze keer wél om de ritzege/boni's gaat).
Ik vind het eigenlijk een hele goede klim voor Skjelmose om minimaal topvijf te rijden, ook met aanwezigheid van Ayuso. Voelt een beetje als een verplichte pick.
Mooie uiteenzetting, vind je onderbouwing ook goed.
Maar, dat is wel met de wijsheid achteraf van de top 5 klassement. Die moet je nu dus eerst goed voorspellen. En dat is de afgelopen jaren niet bepaald een inkoppertje geweest. Voorbeeld: in 2024 wordt Roglic 10e en mcnulty 3e in eindklassement, en ook jorgensen had ik de eerste keer nooit voorspeld.
Dit jaar ook weer, met AYUSO kan het vriezen en dooien, SKJELMOSE net zo en zelfs voor Almeida zal dit geen topdoel zijn.
Maar goed, mooie discussie en kan me ook in jouw pleidooi vinden. Overigens vind ik alleen al om deze discussie de toevoeging van deze rit vooralsnog een hele leuke
Er is altijd een baas boven baas. Dan moet ik maar hopen op een top 30 notering dit jaar 😉
Goed punt over de klim, het is inderdaad niet de meest lastige maar met een hoog tempo ervoor waar het licht oplopend is, kunnen de benen ook pijn gaan doen. Mijn gedachte was dat jongens als Onley/Vauquelin maar ook een Trek met Skjelmose/Ayuso toch wel willen laten zien wat ze in huis hebben en dat deze ploegen dan ook tempo zullen maken. Het is en blijft een hoofdpijndossier. Inzetten op een vlucht? Of PN volledig skippen? Wie weet wat de juiste keuze gaat zijn, waarschijnlijk valt voor alle tactieken wel wat te zeggen.
Wat betreft je argument over Skjelmose, hier ben ik het volledig mee eens! Ik had dan ook nog 500k op de bank. Of om Skjelmose erin te fietsen of om eens een nieuwe wisselstrategie te doen, namelijk Almeida (+500k) op bank voor Matthews/Powless. Gelukkig hebben we nog 2 weken om de beslissing te maken haha. De kans is overigens groot dat er toch een aantal renners uit gaan voordat het spel begint.
Voor nu een fijne carnaval mannen! Ik meld mij ziek 🍻
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.