http://blog.scorito.com/wielrennen/populairste-wissels-tot-aan-milaan-san-remo/
Leuk overzicht van de top 5 in & uit wissels per koers. Bij elkaar opgeteld is Wellens al ruim 8.000 keer uit gewisseld, als die bijtijds fit is voor BP kan dat nog een leuke verschilmaker worden.
"Het parcours bouwt rustig op, maar na de eerste hellingen volgt een opeenstapeling van bekende namen uit de Vlaamse Ardennen: Hellestraat, Volkegemberg, Berg Ten Houte, Knokteberg-Trieu, Hotond, Eikenberg en in de finale Nokereberg. Daarna wachten nog kasseistroken richting Waregem, met weinig ruimte voor herstel. Daardoor is dit eerder een koers voor sterke klassiekerrenners dan voor pure sprinters; positionering en koershardheid zijn traditioneel doorslaggevend."
https://www.cyclingoracle.com/nl/blog/dwars-door-vlaanderen-2026-voorspelling
Het is koffiedik kijken, maar ik gok erop dat het geen sprint wordt.
Poeh, als ik al niet 2 wissels had (en vooralsnog geen superwissels) had ik Cosnefroy er blind in geklikt.
Nu durf ik het niet aan, en neem ik hem misschien helemaal niet.
Betreffende DDV. Dit is de afgelopen jaren toch nooit een sprint geweest. Ook niet vlak achter de kopgroep zoals wel in GW. Waar ik in GW met gerust hart de sprinters cappte, doe ik dat totaal niet in DDV. De finish ligt ook veel dichter op de laatste heuvels en kasseien.
Ik ga in ieder geval voor Laporte en F. Vermeersch en mogelijk een sprinter (Philipsen of andresen) als C3
Ik wacht ook tot BP met wisselen. Om zelfde redenen wat Hubris en Vergane Glorie zeggen: ik verwacht nog niet zo bijster veel van 'm, althans, ik kan het nog niet ergens uit herleiden wat maakt dat hij verschil gaat maken in koersen en een klets op het wegdek zit in een klein hoekje.
SP, maar nog meer de BP worden verschilmakers. Daar wil je een wissel scherp kunnen inzetten, denk ik. Want als Pidcock inderdaad niet herstelt is, dan wordt de spoeling dun voor de meesten van ons.
Overigens, Schmid, lonkt idd ook naar mij. Hij rijdt mooi programma en kan goed punten gaan scoren. Wat wel bijzonder wordt, is dat je straks met het eruit wisselen van Philipsen en MVDP je met al die miljoenen een rijder van 500k en misschien wel 750k gaat selecteren...
Milan leek er inderdaad goed bij te zitten zondag, maar ik heb hem dit voorjaar verder weinig overtuigend zien rijden. Overal vroeg gelost en bij de Tireno uiteindelijk één (belangrijke) sprint weten te winnen, in de andere sprint zat hij er niet goed bij. Ik kan me echt totaal niet voorstellen dat Milan top 10 gaat rijden woensdag
Als Cosnefroy inderdaad ook DDV rijdt, is-ie wel erg interessant om nu vast te nemen ja. Mee eens dat dat een heerlijke verschilmaker kan zijn. Iedereen die m straks neemt voor BP, doet er goed om 'm nu vast te nemen voor mogelijke bonus(team)punten. De vraag is: wil je de kans op een heel hoge score (een goud bekertje) maximaliseren (dan: nu vast nemen) of wil je het risico op een foute keuze minimaliseren (dan: afwachten tot BP).
Zelf (nu op 99,2% met nog twee wissels) vind ik het heel verleidelijk om m nu te nemen. Cosnefroy lijkt de meest zekere C1 voor BP. Heb ook Pidcock (van wie het zeer de vraag is geworden of hij daar start en zo ja, hoe hij dan presteert), Gregoire (die wel op de lijst staat, maar de koersen daarna zullen belangrijker zijn voor hem, dus nog maar de vraag of hij echt start) en Wellens.
Wel sowieso def startlijst DDV afwachten natuurlijk, want hij is er bij PCS opgekomen met een hele zwik anderen, onderwie Laurenz Rex, die er 4 uur later weer van af is gehaald. De groepsupdate zal dus ook een verouderde startlijst zijn geweest.
En we kijken weer een paar jaar terug en doen dan alsof dat een garantie is. Vorig jaar trok een ijzersterk visma blok het uit elkaar in de wind. Dat werd een soort waaierslag. Morgen is het mooi weer.
Twee jaar geleden was er die massale val waarbij het halve peloton op de grond lag en de vogels toen waren gevlogen.
2023 werd het wel degelijk nagenoeg een sprint. Het jaar dat Van Baarle won ook een sprint om plek 2.
Is toch niet gek dat ik kijk hoe vaak een koers een bepaald verloop heeft gehad. Brengt dat garantie? Natuurlijk niet.
Even weer het voorbeeld GW, dat is praktisch ieder jaar sprinten voor top 10 en vaak nog top 5 of zelfs podium, dus zijn sprinters veilige caps.
DDV is sinds 2017 4x een grote groep in de top 10 gesprint waarvan 2x om het podium. Zelfs in die sprints eindigen niet alle sprinters hoog en wel erkende strijkijzers als Lampaert en Politt. Ook Lazkano en Powless (natuurlijk geen koekebakkers) die in de sprint voor Philipsen en Pedersen eindigen.
Met bovenstaande wetenschap vind ik het veiliger om voor sterke mannen met vorm te kiezen dan sprinters. Laporte is natuurlijk een sterke man met degelijke sprint, dus dat is helemaal lekker.
Betekent dit dat het geen sprint kan worden om ereplaatsen? Natuurlijk niet. Ik zou er ook geen geld op in durven zetten, wel scorito captains 😅
Mooi alle bespiegelingen voor DDV hier. Denk dat er voor alles wat te zeggen is. Geen sprint met (volledig) peloton lijkt me het meest logisch, maar durf je daar ook op te cappen?
Of ga je spreiden met sterke sprinters als Philipsen (waar Alpecin voor rijdt), Lund (waar Decathlon voor rijdt en laatste grote doel van voorjaar) en in mindere mate teams als SQS (Magnier), Lotto (de Lie), Red Bull (Pithie), NSN (Girmay) en Tudor (Mozzato en Pluimers)?
Denk dat er genoeg ploegen zijn die willen rijden achter een kopgroep. Bovendien hebben die ploegen ook gezien dat het mogelijk lijkt om kopgroep terug te pakken (zie E3) als ze maar als collectief rijden. Dan hebben ze een kans om te winnen.
Voor mij hangt het er sterk vanaf of Pedersen fit is hoe ik ga cappen. Denk persoonlijk dat er een klein groepje weg kan/gaat blijven, maar ik ga zeker niet al mijn caps op een kopgroep zetten. Denk nu aan Pedersen, Philipsen en Lund (in die volgorde). Bankje zitten dan F. Vermeersch (zou erin komen mocht Pedersen niet rijden), Vacek, Fretin, Gregoire en Crabbe. Laatste 4 geen cap materiaal wat mij betreft.
Hier mee eens. Ik ga voor BP wisselen, hopelijk met een duidelijke startlijst. En snap je gevoel helemaal dat je een "goedkope" renner inbrengt voor een renner van 6mln maarja, dat is in principe ieder jaar zo. Als je nou eens punten zouden geven voor saldo op de bank aan het eind van het spel 😂
Dat vind ik ook nog te vroeg gezegd, VWA heeft aflopen zondag ook veel capplekken ingenomen die allemaal 0 punten hebben opgeleverd, als dat morgen weer gebeurd valt dat ook gewoon zwaar tegen, al denk ik dat hij morgen wel zal winnen
Ik ben juist blij met dit bericht. “Ik start alleen als ik 100% fit ben en als ik start ben ik de enige kopman.” Waren alle renners maar zo duidelijk in hun communicatie.
Deelname is inmiddels bevestigd door de ploeg, ik ga ‘m cappen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.