Wat een prachtige koers. Gelukkig geen heftige valpartijen en de grote mannen die leveren. De vraag blijft waarom bleef matje meerijden, want was als Evenepoel kon aanhaken tot laatste keer kwaremont. Helaas bestaat als niet en is pogi de winnaar voor, voor mij weer een van de mooiere edities van de hoogmis
Ik vond pogi heel slim en de rest nogal dom rijden. Pogi bepaalde dat ze er een voor een af gingen en niet samen konden werken.
matje bleef gedwee in het wiel zitten wachten tot ie niet meer mee kon. Maar als hij Evenepoel nou aan had laten sluiten hadden ze samen wellicht nog een kans gehad...
Juist dat man tegen man maakt het voor mij een saaie koers. Dodelijk saai was misschien wat hoog van de toren geblazen.
Wat voor mij wielrennen juist extra mooi maakt is dat het (voorheen) niet enkel om het recht van de sterkste ging. Termen als linkenballen, bordje laten leegeten hoor je nauwelijks meer voorbij komen. Nu is het wachten tot het punt waarop Tadej wegrijdt en de rest zich vrijwillig naar die slachtbank laat lijden. Nu snap ik dat een koers als RVV zich niet volledig leent voor een tactiekenspel maar dat er uberhaupt niks is geprobeerd om het koersverloop anders te laten gaan, doet voor mij af aan het wielrennen dat ik zo mooi vind.
Ik vind ook die overgespeelde sportiviteit tussen vdP en Tadej af en toe storend. Je verliest net de ronde waar je een hele winter voor traint en je weet niet hoe snel je naar de winnaar toe moet om die even een knuffel te geven. Sportiviteit staat natuurlijk altijd op 1 maar je mag best ff balen en dan op het podium dat knuffeltje geven.
En begrijp me niet verkeerd ik ben geen echte brombeer en geniet nog steeds van het spelletje. Maar ik mis wel aloude wieler tactieken die met de huidige generatie niet meer bestaan. Met dat in het achterhoofd houdende, van mijlenver aanzienkomende dat het op OK beslist werd tussen die 2, zonder dat vdP iets van oude wielertactieken toepaste, maakte het voor mij een hele saaie koers.
Ik snap deze nuances van je wel. Doch weet ik niet of een ploegentactiek de koers voor mij aantrekkelijker of spannender had gemaakt. Ik vond het onvoorstelbaar gaaf hoe WvA de eerste was in Pogi's wiel. Ik vond het onnoemelijk spannend hoe Evenepoel, de beste tijdrijder van de wereld, 4 seconden niet dichtkreeg op MVDP en Pogi. De hoop dat MVDP dit keer wél nog kon terugkomen na de laatste keer Kwaremond. Weet niet of ouderwets linkeballen dit had getopt 🙂 Maar we hoeven, gelukkig, niet allemaal hetzelfde te voelen of vinden
Grappig dat je dat spannend vond. Pogi beslist daar gewoon of hij Evenepoel in zijn wiel toestaat of niet. blijkbaar wensdenken mensen nog steeds dat er een strijd is.
Ik zit op t spoor van ruubscarnaval. Door toe te staan dat het man tegen man werd, werd het saai. Het was pas spannend geworden als Matje opzichtig het wiel van Pogi had laten lopen en op Evenepoel had gewacht. Kop over kop hadden ze er meer een gevecht van kunnen maken dan dat het nu was.
Echt cool was het geweest als ze gelijk toen Wout eraf was ook op hem gewacht hadden en met z'n drieën er een ploegentijdrit achter Pogi van gemaakt hadden.
Zeldzame koers md huidige wereldtop gezien. De grote 5 leverden in volgorde van huidige klasse in de hoogmis. Miste wel Pidcock, Vinegaard, Ganna plus dat franse joch in bloedvorm. Die dronebeelden zo gaaf met die snelheid van Tadje en Matje. Het non-commentaar bij Renaat en Jose gedrapeerd md ijdele hoop dat IE, de Olympisch kampioen, de aerokogel, de natte droom terug zou komen. Matje kon niet meer watts wegdrukken en dat gold voor allemaal...de Alien was almachtig.
Aanhakend op je eerste alinea: ik kan me niet voorstellen dat Matje niet de extra versnelling voelt van Pog het moment dat Rev dichterbij komt. Dus dan beslist ook Matje daar dus dat hij hem niet laat terugkomen (tsja haha weer Matje ipv vdP omdat ik over m'n eerste "frustratie" heen ben en wat is het toch -ook- een fenomeen).
Dan maak je daar een bewuste keuze om eenzelfde koers te rijden die je al 2x hebt verloren. Tegen iemand die aantoonbaar nog beter is dan die 2x dat je hem niet hebt gepakt. Nergens heeft Matje in de finale het voortouw genomen op een helling, hij wist dus ook niet of hij Pog uberhaupt nog pijn kon doen. Ik vind dat een tactische blunder, die je een topsporter mag aanrekenen. Je krijgt een boei aangereikt, afzakken en kop over kop met Rev, en laat die liggen.
Daarmee kom ik op mijn stukje gespeelde sportiviteit. Dan hoop je toch een beetje n "godverdomme, had ik maar die keuze gemaakt" te zien aan de finish. Niet alleen bij Matje maar bij de gehele top 5. Ze hebben toch allemaal de ballen uit hun broek getraind voor deze editie???
Al met al, de emotie ingedaald, blijf ik bij mijn standpunt dat het een saaie editie was. Fijn om te zien dat men die mening deelt. Ook fijn om te zien dat, geheel terecht aangehaald door Martijn, men een andere mening mag hebben en we dat op pagina 190 van scorito klassiekerspel 2026 op een hele mooie, beschaafde manier hebben verwoord. Op naar Roubaix zou ik zeggen!
Wat heeft het nou voor zin om je te laten afzakken en vervolgens kop over kop je weer terug te rijden? Dat zijn tactieken voor een knecht die zijn kopman probeert te ondersteunen.
De enige keus die MvdP had (en niet gemaakt heeft) is gewoon de hele laatste 100km niet op kop komen (met Dillier nog vooraan) en al helemaal niet toen hij alleen met Pogi was. Dan was er misschien nog (ijdele) hoop dat het tankje van Pogi langzaam leeg zou raken en dus ook zijn versnelling op de Oude Kwaremont van minder power zou zijn. Als REV of WVA terug zouden komen, was dat ook niet slecht voor MvdP, die wint die sprint toch wel 9/10x na zware koers.
Ja dit snap ik dus ook niet. Het lijkt de rage, en beter voor het imago (=$$) om altijd mee te draaien in plaats van opzichtig tactisch te rijden. Had na de tweede keer kwaremont er maar zo veel mogelijk laten terugkomen. Zelfs Evenepoel of Van Aert die met 20 seconden voorsprong aan de laatste kwaremont zou beginnen was gunstig voor Van der Poel geweest. Maar een tactisch meesterbrein is hij niet
Dat laatste is waar het uiteindelijk om draait. En in vergelijking met andere fora waar ik wel eens mee lees, is het hier heel aangenaam vertoeven en blijft iedereen, ondanks meningsverschillen, vriendelijk voor elkaar. Top!
Eens Mick!
Kijkend naar Scorito: is het 't waard geweest om Evenepoel in te wisselen? Waar ik met Groenewegen in RvB een reuzensprong maakte, verlies ik nu 5% en zak ik naar 90%. Ik durf dan de conclusie te trekken dat ik (met nu nog twee wissels) hier het verlies heb kunnen beperken. Laporte en Vermeersch hebben bij mij Evenepoel aardig kunnen opvangen.
Beredenering ik naar mijn eigen belang / hoe ik het hoop te willen zien, of is niet wisselen de beste move geweest?
Dat weet je pas achteraf natuurlijk. Het koersverloop heeft nu best wel mee gezeten voor je, aangezien ik aanneem dat C3 nu iets als Laporte, Vermeerssch, Stuyven, WvA of Pedersen was. Die hadden in andere scenario's natuurlijk allemaal ook verder achterop kunnen eindigen.
We zijn er echter nog niet natuurlijk. Je gaat nu vermoedelijk kiezen voor een goede cap in BP, naast je Ardennenwissel. Die moet het dan nog wel laten zien. Evenepoel gaat vervolgens in ieder geval nog 2 koersen rijden - ik verwacht niet dat hij WP rijdt - als je 'm hier ziet rondrijden is hij in AGR en LBL natuurlijk ook een van de topkandidaten voor podium. Dus daar moet je dan ook nog even afwachten hoe groot het verschil met jouw cap gaat zijn.
Maar al bij al denk ik dat je ondanks je 5% verlies, vandaag een mooie eerste slag slaat qua het beperken van het verlies.
Achteraf is het vrij makkelijk toch. Ga je hem er later alsnog inzetten voor iemand die niet meer scoort? Dan heb je minimaal 90 punten laten liggen (en meer als je m cap had gemaakt)
Als ik nog een wissel had gehad dan had ik wel de gok genomen gisteren. Evenepoel is gewoon een top renner en waardig cap, waar die ook start
Het risico was alleen een blessure hier zodat die de Ardennen mist
Die 5% daling is relatief, dus zegt weinig. Hopelijk houd je zicht op n beker 🤞
Akkoord hiermee. Ikzelf heb maar 1 wissel meer en heb er op gegokt om Vermeersch C3 te maken ipv Remco te brengen en dan een goede BP cap in te brengen (wordt waarschijnlijk Schmid waarvan ik ook wel nog een topnotering in AGR verwacht). Als ik nog 2 wissels had, had ik zeker Remco gebracht omdat die toch vooral in AGR een heel lekkere cap is natuurlijk en uiteraard veel veiliger dan een Schmid.
Ervan uitgaande dat je C3 nu Stuyven, Florian of Laporte was, zou een ingewisselde REV op C3 per saldo tussen de 100 en 112 punten opgeleverd hebben.
Maar de hamvraag is natuurlijk ‘wie zou je eruit gewisseld hebben om REV te kunnen brengen’. Had je nog Küng, Groves of Matthews + 1M restbudget dan waren deze punten van REV pure winst.
Maar moest je Wellens of Pidcock opofferen, dan gaat het volledig afhangen van hoeveel punten die renner nog haalt in de rest van het spel. Het argument ‘ik zou REV toch al inwisselen voor AGR’ gaat daarbij niet op, want tegen die tijd kon je hem gratis inruilen voor Philipsen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.