KBK en GW is wel precies waarvoor ik hem zou overwegen, aangezien dat toch meer sprintwerk is en Van Aert daar nog als vraagteken staat. In alle andere koersen heb ik liever Van Aert. Laporte vind ik nog lastig in te schatten gezien zijn vorige jaar en zie ik dus eerder in een helpende dan in een afmakende rol.
Heeft Picnic PostNL de nieuwe Pedersen of Van Aert in huis? 'Je moet erin geloven'
Hopelijk doet hij ook Tirreno + 1 vd 2 sprint koersen. Zou mijn knelpunt perfect oplossen daar. Jakobsen fietst nog steeds achteruit voor mijn gevoel namelijk.
Probleem is dat ze bij Picnic tot nog toe een rotsvast vertrouwen in Jakobsen lijken te hebben. En dat nou net die Jakobsen er op staat voor allebei de koersen waar Bittner een leuke 3e kopman optie zou zijn. Dan acht ik het nog steeds niet onwaarschijnlijk dat Jakobsen 10km voor de meet afhaakt met kramp en dat Bittner 1 van die 2 koersen top10 rijdt, maar dat is nou niet bepaald lekker cappen.
Om die reden heb ik momenteel Lund i.p.v. een Bittner. Die staat er zeker op voor TA en wie weet wat er allemaal nog bij komt. Rondom Kooij is het namelijk angstvallig stil.. Een fitte Kooij had mijn team 100% gehaald.
Ik heb Kung er eigenlijk vanaf het begin al in maar zie weinig enthousiasme voor hem. Iemand als Vermeersch zou waarschijnlijk veel slimmer zijn maar vooralsnog krijg ik de wissel niet voor elkaar. Mijn onderbouwing is dat ik bij Omloop een zwaardere koers verwacht en dus ook een beter resultaat voor hem. In Roubaix had hij vorig jaar pech en verwacht ik een goed resultaat.
In E3 en DDV lijkt hij een prima derde cap optie te kunnen zijn waar de spoeling toch wat dun is. Met name als van Aert en MvdP niet starten in E3.
Nieuwe ploeg is alleen een vraagteken en het is niet de meest spannende renner maar ik heb gewoon een goed gevoel.
Ik heb een beetje moeite met het op waarde schatten van teampunten in deze editie. In de grote rondes vind ik dat sowieso wat makkelijker met truipunten e.d., bij het klassiekerspel wordt dat toch pas relevant als een ploeg over de breedte (in het verleden QS of Visma), of een topper van de ploeg (Pogi, Mathieu, Philipsen), heel dominant is. Echter is er een verandering ten opzichte van vorige jaren omdat je nu meer kopmannen nodig hebt. Er zijn natuurlijk twee koersen toegevoegd waarbij vooral in geval van PN de deelnemers beperkt overlap kennen met andere koersen uit het spel. Daarnaast kon je bijvoorbeeld vorig jaar met een select groepje (Pogi, Mathieu, Mads/Wva, Philipsen, Merlier, Milan, Pidcock en Remco) al heel veel koersen opvullen, waar de voorlopige programma's voor dit jaar beperkter zijn, waardoor je voor bijvoorbeeld de E3 drie aparte kopmannen moet selecteren. Dit betekent dat van je 20 plekjes er meer gereserveerd moeten worden voor renners die in één of meerdere koersen als goede kopmanoptie kunnen fungeren. Dat laat dus minder ruimte over voor teampuntenplekjes (à la Novak vorig jaar). Tel daarbij op dat een op papier interessante optie als Florian Vermeersch (voorheen ongeveer 1 miljoen) nu qua prijs in dezelfde prijscategorie zit als een Stuyven, Küng, Mohoric (voorheen ongeveer 2,5 miljoen) of een sprintkopman, dan wordt zo een soort renner toch minder aantrekkelijk. Dan kom ik er toch al gauw op uit dat ik (voorlopig) naar een selectie zit te kijken met de twee duurste van Alpecin en UAE en nul of één Visma's, met verder niet echt renners waarvan ik veel teampunten verwacht. Ik heb het idee dat de teampunten nu in het niet vallen t.o.v. een extra renner met captainfactor, maar misschien gaat het vraagstuk ook meer over hoeveel eigen resultaat je verwacht van iemand als F. Vermeersch (Groves, Del Grosso, Dillier enz.).
Ik weet niet of F. Vermeersch minder interessant is dan Stuyven, Kung of Mohoric hoor.
Je zoekt in mijn optiek naar voorspelbaarheid in de Klassiekers, want dat maakt het cappen van je renners makkelijker. Waar in de grote rondes de sprintetappes relatief goed te voorspellen zijn, ligt dat hier - in mijn optiek - wat anders. De kans dat een Parijs - Roubaix niet gewonnen wordt door Pogacar, Van der Poel, Philipsen of Van Aert is relatief klein. Die koersen zijn zo lang en zo zwaar dat de kans klein is dat daar opeens Jenno Berckmoes komt bovendrijven. De kans dat Philipsen niet aan sprinten toekomt door een valpartij in de Ronde van Brugge is een stuk groter.
Ja, Stuyven, Kung en Mohoric zijn beter dan Jenno, maar hoe zeker zie je hen een resultaat rijden? Daarintegen rijdt Vermeersch 4x samen met Pogacar, waar ik de Sloveen twee keer als absolute topfavoriet zie (SB en RVV). MSR en PR zie ik hem ook gewoon podium rijden. Doe daar nog ergens wat eigen punten van Vermeersch bovenop (hij rijdt in mijn optiek een heel interessant programma, met zijn kwaliteiten) en ik zie hem redelijk makkelijk boven Stuyven, Kung en Mohoric uitkomen.
Bij die laatste drie is de vorm en omgeving ook nog wel van invloed. Stuyven en Kung zijn van team gewisseld en Mohoric had vorig jaar zeker niet zijn beste jaar.
Ik volg je, maar je pakt de voorbeelden natuurlijk wel mooi in het voordeel van Vermeersch nu. In MSR en PR kunnen de teampunten via Pogi ook best tegenvallen. Daarnaast was mijn punt dus vooral dat pak 'm beet Küng hier niet een extra mannetje is voor RVV en PR, maar een captain voor E3. Als hij achtste wordt als C3, dan compenseert dat toch al heel wat teampunten in 1 koers.
Ik heb hetzelfde vraagteken en het is ook de reden dat ik Kung tot nu toe wel heb en Vermeersch in de meeste gevallen nog niet. Wanneer ik de theorie van VliegendSchwein (vier goede caps per koers) volg dan draagt Vermeersch net te weinig toe. Maar besef mij heel goed dat de meerderheid de teampunten als leidende factor zien en dan kan je niet echt om hem heen.
Leuke puzzel...
Ik denk dat Vermeersch samen met Vacek momenteel de enige twee in mijn selectie zijn die ik nergens bij de eerste 4-5 namen per koers heb staan. Vermeersch rijdt wat mij betreft een te compleet programma en te veel samen met Pogi om hem niet te nemen voor die prijs. Vacek is iets meer FOMO. Die kwam er pas in nadat gisteren het verhaal van Pedersen naar buiten kwam dat het er toch moeilijk uit ziet wat betreft het voorjaar.
Maar dit soort vergelijkingen in een vacuum hebben wat mij betreft weinig zin. Als jij denkt dat Vermeersch dikke (team)punten gaat scoren, maar ook dat Kung het redelijk gaat doen en een hele betrouwbare (derde) kopman is in een koers waar je daar nood aan hebt, zou ik niet weten wat je tegenhoudt om ze beiden mee te nemen.
Dat gezegd hebbende staat Vermeersch er bij mij rotsvast in. De teampunten (ik reken op zo'n 70 als ondergrens: SB1, RvV2 en PR2) zijn leuk meegenomen, daarnaast zie ik hem weer top presteren in Roubaix (reserve cap (C4)) en met de huidige programma's zie ik hem ook als C3-4 in een E3, DdV (uiteraard onder voorbehoud van getoonde vorm in de koersen daarvoor) en evt Omloop. Als kers op de taart hoop ik dan nog op een deelname aan BP, zoals vorig jaar. Hopelijk dit jaar dan wel met beter resultaat.
Een type Kung/Stuyven lijkt me ook interessant om eenzelfde rol te vervullen en om de kasseienkern in de breedte te versterken. In een directe vergelijking met Vermeersch missen zij dan teampunten, maar daar staat wel kopmanschap binnen hun ploeg tegenover.
Zeker. Al ben ik misschien wel wat voorbarig geweest door Mvdp en WvA in te vullen bij E3. Beide hebben de E3 de afgelopen jaren gereden, zie geen reden waarom dat dit jaar anders zou zijn. Enige waar denk ik "degelijk" te betwisten valt is misschien PN, daar staat APP momenteel als 4e optie.
Ja de teampunten van Pogi kunnen in MSR en PR tegenvallen, maar in principe verwacht je dat niet. Je capt hem - neem ik voor het gemak even aan - ook overal waar hij start, toch?
Van de laatste 17 Scorito-Klassiekers die Pogi heeft gereden, leverde hij 15x teampunten op (1x DNF, 1x 4e).
En je kunt de drie die jij noemt inderdaad als 3e cap gebruiken in E3, maar hoeveel meer zekerheid geeft dat over een Vermeersch of Wellens?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.