Is een renner van 1.500.000 dan noodzakelijk als captain?
Als je in hem gelooft, dan is er budget genoeg om hem mee te nemen. Valt hij tegen, dan is het natuurlijk jammer van 1.5 miljoen, maar zo'n druk op het budget brengt hij niet. Natuurlijk neemt hij een plekkie is, maar wat hier gezegd wordt (megatalent) maakt toch dat je hem vrij pijnloos mee kan nemen.
Presteert hij in het openingsweekend wel goed, dan kan je hem daarna gerust bij DDV o.i.d. meenemen als captain. Bij omloop hem als derde captain meenemen is ook een optie voor mij. Ik zie niemand in het team die er echt nog bij zit en kan sprinten, dus in welke samenstelling dan ook sprint hij voor een ereplek...
Kortom, voor mij iemand die ik er makkelijk inklik juist omdat Pedersen (en Stuyven) er niet meer zijn.
Benoot, Kung, Stuyven, Ganna om maar eens wat namen te roepen. Ook nog F. Vermeersch en Philipsen voor Roubaix specifiek. Vacek en Laporte zouden dat ook in zich moeten hebben, maar die moeten het eerst nog maar (weer) eens laten zien.
Nee precies. Wellens vindt ik alweer een ander verhaal. Als ik zo de reacties van jou en ProScoritoManager zie dan zit het verschil dus tussen ons dus vooral in de inschatting van de eigen prestaties van Vermeersch in dit specifieke geval, waar ik wat voorzichtiger in ben. Ik ben het er helemaal mee eens dat hij, als er naast teampunten ook nog eens zeer goede individuele prestaties bijkomen, een zeer interessante pick is.
Vermeersch heeft in de afgelopen vier jaar 1 keer top tien gereden in het spel. Die vind ik geen veilige cap optie persoonlijk. Wellens in E3 natuurlijk wel maar in Dwars door Vlaanderen heeft hij nog nooit resultaat gereden. Kung daarentegen 13 keer top tien in het spel en in Dwars van de afgelopen vier resultaten 3 keer top tien.
Dan is voor mij Kung in zowel E3 als Dwars een cap optie, Wellens in E3 en Vermeersch in geen van beide. Maar het is zeer goed mogelijk dat ik te veel waarde hecht aan resultaten in het verleden. Dat is nooit verstandig natuurlijk. ;)
Op zich snap ik jullie scepsis tov Vermeersch z'n eigen prestaties wel. Ik heb zelf het idee dat hij nog wel stappen zet. Had hem in 2024 al op de radar als darkhorse voor het Klassiekerspel. Toen liep hij voor opening van het spel een fikse (dij)beenbreuk op die hem lang buitenspel zette. Vorig jaar was hij dan voor een miljoentje op te pikken en klikte ik hem er blind in. Met 236 punten heb ik daar ook absoluut geen spijt van gehad. Als je die 236 punten dan gaat analyseren zat er maar 1 echt eigen resultaat bij: Roubaix. Dat was absoluut geen gestolen resultaat (hij werd op zijn 22e immers al eens 2e in Roubaix). De rest waren dan teampunten, waarvan ik er slechts 50 zie als teampunten waar je dit jaar niet echt op hoeft te rekenen: de 30 van Molano in Brugge en de derde plekken van Wellens in Strade + Morgado in BP. Dan zet ik zijn ondergrens op zo'n 150 punten (die 50 teampunten niet meegerekend, 12e ipv 5e in Roubaix en verder geen eigen punten). Daar staat wat mij betreft een redelijk hoog plafond tegenover want hij was als knecht echt beresterk en hij hoeft met die benen slechts 1-2 plekjes in de rangorde op te schuiven om opeens een sloot eigen punten binnen te fietsen. Bedenk ook dat vorig jaar pas z'n eerste jaar bij UAE was.
Overigens klik ik net Kung zn resultaat-sheet open in Scorito en dat is toch echt wel een stuk beter dan ik in mijn hoofd had. Denk dat ik ze er gewoon allebei in ga fietsen dus!
En nog net voor het posten: zie dat ik nog 30 teampunten voor Luik moet aftrekken bij dit jaar. Maakt m'n redenatie er niet sterker op, maar trekt 'm ook weer niet compleet onderuit imo.
Even los van de Vermeersch/Wellens en Kung/Stuyven discussie:
Hebben jullie al een beeld van jullie wissel-tactiek?
Ik neig niet naar een Pidcock uit, Pidcock in scenario zoals andere jaren. Evenepoel zal ik waarschijnlijk inbrengen na PR en ik overweeg ook op Vermeersch eruit te halen en Cosnefroy in te brengen na PR. Dan blijf ik aan mijn max van 4x UAE zitten (Pogi, Wellens en Almeida) en heb ik met Vermeersch+Cosnefroy een flinke dekking (14 van de 17 koersen).
Niet per se. Je hebt best plek voor 1 of 2 jongens die geen captainrol vervullen. Sommigen hebben die rol zeker wel (skjelmose, groenewegen, girmay). Anderen rijden juist veel maar hoeven niet per se een captain te zijn omdat ze op andere manieren veel punten kunnen halen. Vermeersch bijvoorbeeld. Vacek valt daar misschien wat tussenin. De vraag is of hij in de kasseikoersen waar mathieu wout en pogi niet rijden ook echt captainmateriaal is. En zo niet, of je voor die koersen dan wel uitkomt of hem liever vervangt door een betrouwbaarder captain. Ik vind de veelgenoemde Stuyven en Kung in die laatste rol geschikter.
Dit ben ik wel met je eens hoor. Is lastig om een dergelijke keuze te maken zonder het complete beeld.
Misschien komt het doordat ik veel dure mannen nu even laat liggen, maar heb Stuyven zeker al in mijn team als backup captain en dan is Vacek extra en voor mij wel iemand die ik normaliter uit "nood" best gerust captain zou durven te maken, maar je hebt volledig gelijk dat het een groter risico is, dan Stuyven etc.
Het is een balans zoeken ja en daar ben ik nog niet helemaal uit. Al moet ik zeggen dat met het feit dat Groenewegen de twee echte sprintkoersen rijdt ik nu ook daar wel vier mogelijke captains heb, waardoor ik met een 5e voor 500.000 daar klaar ben (even er vanuit gaan dat Bauhaus alles rijdt.;))
Ik heb nu al meerdere keren gelezen dat Groenenwegen zowel Brugge als Schelde rijdt. Maar voor Brugge is er nog helemaal geen duidelijkheid of ze daar rijden, tenminste ik kan het nergens vinden.
Op PCS staat de koers bij Groenenwegen maar op de startlijst zelf van de koers is UTT nergens te vinden..
Dat is voor mij reden te meer om Almeida niet te nemen. Om nou een 1,5 of 1 miljoenwissel te doen voor 1 race om niet 4xUAE te hebben is wat overdreven. In het meest gunstige geval pak je daarmee 300 punten. Ik waardeer een wissel + een plek + een cap hoger in dan dat.
Edit: voor mij staat de REV/dubbel Piddo redelijk vast, tenzij er nog iets verandert qua blessures of programma.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.