Ik heb het gevoel dat ik de naam Skjelmose vaker voorbij zie komen dan Ayuso. Terwijl ik momenteel voorkeur geef aan ayuso omdat ik die niet in een knechtenrol voor Skjelmose zie rijden, eerder andersom. Hoe denken jullie hierover? 1 van de 2 lijkt me namelijk wel nodig voor PN en extra opvulling heuvels
Volgens Skjelmose zelf in een interview eerder dit jaar is hij de kopman in de klassiekers. Het leek hem niet helemaal duidelijk wat Ayuso's toevoeging betekende. Hoewel ik ook geloof dat Ayuso in een rittenkoers de voornaamste kopman zal zijn, lijkt Skjelmose mij over alle koersen gezien interessanter.
Ik denk dat Skjelmose niet zou hoeven/willen knechten, omdat ie zelf kanshebber is. Zal niet blij zijn met de komst van Ayuso met het oog op eigen kansen. Verhaal naar buiten zal vast zijn: we zijn een team, hij maakt ons sterker etc, maar toch. En Ciccone er nog bij, uitdaging om de kikkers binnenboord te houden lijkt me. Maar is Steven wel toevertrouwd denk ik.
Btw, Skjelmose rijdt AGR, Ayuso niet. Telt ook weer mee.
Misschien neemt ie Van Aert niet mee? Dan nog hoef je er niet al twee mee te nemen maar zou met bovenstaande en een Healy (of zelfs een Bilbao o.i.d.) al genoeg zijn.
Ben jij overtuigd van Van Aert Nijmos? Het is een veilige cap in RVV en PR, maar verder is hij toch voor SB en MSR net zo onzeker als anderen.
SB zit ie in de mix voor plek 3 t/m 10 (met een Wellens, Healy, Bilbao, Van Eetveld) en MSR zie ik hem (helaas!) echt niet op de Cipressa meegaan met Pogi en Van der Poel (als je dit wel aanneemt, dan is het een logische keuze hoor), dus misschien kijk ik te zwartgallig, maar sinds de Tour heeft hij eigenlijk niet meer een fatsoenlijke uitslag gereden en is nu herstellende van een enkelbreuk. Hierdoor neem ik ook aan dat hij geen risico gaan nemen in de sprint van TA.
Ik ben groot fan van Wout, dus wordt graag overtuigd, want zelf lukt het niet helemaal....:)
Uiteindelijk levert Van Aert altijd. Misschien niet meer voor de winst, maar een meer zekere C2/3 in de grote koersen is er wat mij betreft niet.
Overigens is het natuurlijk niet zo omdat we één keer in de geschiedenis van MSR zo'n enorme Cipressa aanval gezien hebben, dat dat vanaf nu altijd zo gaat zijn. Voor hetzelfde geld staat er tegenwind of komt UAE een mannetje tekort zonder Narvaez en rijden we gewoon met een peloton op de Poggio af. In dat scenario zie ik WVA wel als één van de weinige renners die VdP en Pogi mogelijk kunnen volgen.
Je mist nog een belangrijke factor: UAE heeft het vorig jaar zo geprobeerd en eigenlijk kwam Van der Poel niet écht in de problemen. Dus is het bepaald niet zeker dat ze dit jaar het op dezelfde manier wíllen aanpakken.
Ook en er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die meespelen. Vorig jaar was echt de perfect storm, met 3 man die allemaal willen rijden. Als er 1 of 2 mannen bij zitten die niet willen meedraaien worden ze gewoon weer gepakt voor de Poggio.
Dit spel is toch echt anders dan de grote rondes, waar je met x sprinters, y AK mannen, enz rekent.
Hier is de vraag veel meer, heb ik in elke rit minimaal drie man, liefst vier? Kopman punten (×3, x2.5 en x2) zijn veel belangrijker dan een hele sloot renners in bepaalde koersen die je vervolgens toch geen kopman maakt. Aan de andere kant scoren extra renners natuurlijk wel punten, alleen veel minder dan kopmannen. Dit is anders dan in de grote rondes waar die ene kopman 'maar' dubbel scoort en je ook 5 à 6 scorende renners in de top 10 moet hebben, wil je een beetje meedoen.
Er zijn hier ook geen klassementen en truipunten. Ploeggenoten van kopmannen scoren wel (30, 20 of 10 punten), maar ook dat is relatief veel minder doorslaggevend dan in de rondes. Zeker nu je ook drie klimmers nodig hebt voor P-N blijven er weinig plekjes over voor teamgenoten van de veelwinnaars. Pog en Poel rijden er maar een paar, dus een Vermeersch of Wellens levert waarschijnlijk maar 100 teampuntjes op. Ze zullen dus nog elders eigen punten moeten scoren. Vorig jaar was dit makkelijker. Toen reed Pog vrijwel alle voorjaarskoersen en kon je dus met een Novak 200 punten binnenharken.
Succes!
Ik denk dat met del toro dat mannetje tekort wel mee zal vallen. Misschien proberen ze wel met van der poel pogacar en toro op de cipressa te komen en dan om de beurt aanvallen. Nou ja het is geen pcm he
Zit op dit moment met 5 heuvelmannen in de selectie, worden er dan waarschijnlijk 7 na de wissels. Voelt toch als te weinig en wil graag een 750k/500k opvuller die zowel SB doet als de Heuvels. Zat zelf te denken aan:
- Pelle Bilbao
- Roger Adria
- Quinten Hermans
Iemand wellicht nog andere tips (of afraders)😁?
Ik ben niet overtuigd maar ook nog niet overtuigd dat je hem kunt missen. Vooral in de e3, ronde en roubaix heb ik hem graag erbij. Ik denk dat veel gaat afhangen van of hij ook dwars er nog bij doet.
De omloop had vorig jaar een atypisch verloop. Ook daar vind ik hem nog steeds een goede kanshebber als hij zichzelf goed voelt. In absolute zin verwacht ik wederom veel punten, maar waar het echt een lekkere kopman wordt, weet ik nog niet zo.
Je kunt Van Aert wel 'gebruiken' om op een koers te besparen. Bijvoorbeeld door met een heuvelman voor strade minder te starten of te gokken dat hij in tirreno meesprint. Dan hoef je geen extra plekje weg te gooien aan een sprinter of heuvelman die je niet nodig hebt. Dat vind ik wel een voordeel van Van Aert nemen.
Wedervraag: als je hem neemt, watvoor captainfactor geef je hem dan in de Omloop?
Leuke kanttekening, maar toch blijft het de meest (en misschien zelfs wel enige) kansrijke manier om MSR aan te pakken voor UAE/Pogi. Je zou ook de andere kant op kunnen redeneren dat Del Toro en (in mindere mate) Wellens dit jaar nog beter zijn en een dusdanig verschroeiendere leadout kunnen afleveren dat vdP nu wel kraakt/breekt.
En om bij de oorsprong van de discussie te blijven: hoe de koers ook loopt, er zijn zat opties voor het C3 plekje met een gelijkwaardige EV als Wout, maar een veel vriendelijker prijskaartje. Binnen 5 tellen springen al ganna, Matthews en Cort in m'n gedachten. Voor Strade zie ik zelfs zat opties met hógere EV dan Wout voor minder geld (Healy, Bilbao en evt Wellens/G.Vermeersch).
Dat Wout de meest logische C3 in de ronde en Roubaix (hoewel, Philipsen..) is ben ik het dan wel redelijk mee eens. En dat Wout al die EV levert terwijl hij maar 1 plekje bezet houdt spreekt natuurlijk ook in zijn voordeel. Maar zelf neig ik er vooralsnog toch naar om hem buiten de selectie te laten.
De Cipressa is normaal gezien niet lastig genoeg om Van der Poel te kraken, ik vind het niet zo'n kansrijke manier. Mijns inziens is er nog één voor de hand liggende strategie die ze nog niet hebben geprobeerd: proberen met twee of drie man in een zo klein mogelijk groepje de Poggio over te komen, en dan proberen te winnen met een late uitval zoals Mohoric en Stuyven in recente jaren is gelukt.
Eigenlijk is de kansrijkste manier natuurlijk om te wachten tot Van der Poel stopt of minder wordt, maar dat terzijde.
Dat is nu net het probleem. Met Brennan erbij is het toch geen lekkere cap in Omloop. Tenzij het bv een stormachtige editie wordt. En ervan uitgaan dat hij meesprint in Tirreno is meer risicovol dan bij een low budget sprinter < of = 1m.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.