Zoals ik al zei, zekerheid heb je nooit.
Parijs-Nice is vanaf 2016 overgegaan op een aankomst bergop op zaterdag en dan de rit in lijn naar Nice op zondag, daarvoor was er op de slotdag een klimtijdrit, de dag ervoor meestal een overgangsetappe en was er niet altijd een bergaankomst en valt er dus niet te vergelijken. In de 10 edities vanaf 2016 is het twee keer voorgekomen dat de vlucht het haalde bij de aankomst bergop (2019 en 2025), alle andere keren was het aan de favorieten. Brugge en de Scheldeprijs daarentegen hebben door waaiers enerzijds en massale valpartijen anderzijds vaker niet dan wel een normale sprint.
Politt was in 2024 geloof ik de vierde renner in het spel qua punten, heeft vorig jaar naar eigen zeggen wat last gehad van ziekte en materiaalpech en was de rest van het jaar als knecht van dezelfde waarde als voorgaande jaren. Je mist trouwens ook Morgado, al is die natuurlijk wel ziek afgehaakt in de Algarve, en Molano die je kan opschrijven voor De Panne, misschien Kuurne, een aantal keer teampunten en als je geluk hebt rijdt hij nog Tirreno.
Ik heb hem half verkeerd onthouden: hij was niet ziek, maar is drie keer gevallen in de klassiekers zelf. Link
Ja die Belg zit er al bij als reserve C voor SP en BdP. Omdat hij de Tirreno dan weer niet rijdt, is deze koers eigenlijk essentieel geworden voor die laatste 500k-stoel die ik heb.
Voornaamste reden hiervoor is dat Lund Andresen zijn plek in mijn selectie aan Vingegaard heeft verloren. Klinkt gek, maar Jonas voelt wat mij betreft zekerder als C1/2 in PN dan iedere sprinter in TA op Jonathan Milan na, die heb ik om deze reden dan ook al in mijn selectie staan.
Hierdoor houd ik echter maar 3 renners over voor de TA, waarvan Milan de enige 'zekerheid' is op een aboslute topklassering in de sprint. Daar moet er voor mij dus minimaal 1 bij, zodat ik 2 zekerheidjes heb en 2 mogelijke renners waarvan ik in Etappe 3 al kan zien hoe zij ervoor staan en wat hun ambities zijn in de sprint. Valt er dan 1 uit is het nog altijd dunnetjes, maar dat is de concessie / gok die ik graag wil wagen om elders voldoende stootkracht over te houden.
Ook deze zijn door de beperkte hoeveelheid stoeltjes voor mij minder interessant. Morgado zal een vrij beperkt programma aan Scorito koersen rijden denk ik. En dan ook nog de Giro op de planning.
Natuurlijk de wissel Almeida - Vingegaard doorgevoerd.
Verder nog wat het puzzelen, ik vraag me af hoe belangrijk Pidcock is vanaf 1 dag.. in SB zou ik hem alleen als C2 opstellen. In zowel OHN en MSR zou ik hem niet cappen.
Grootste issue voor mij is en blijft Brennan enorme fomo.
Keuze zal tussen Brennan en Pidcock gemaakt worden. Geplande wissels zouden mocht ik voor Brennan kiezen, Evenepoel, Pidcock en Healy zijn.
Zou Seixas niet gewoon top 5 gaan rijden in SB of is dat erg optimistisch?
Ja, in mijn ogen zekere 300 punten net zoals Milan in TA. Types als Vauquelin kunnen 3de worden maar ook 16de. Ik durf dat risico niet te nemen. Het belangrijkste is om altijd een C1 te hebben die top 3 gaat rijden. Dit kan in mijn ogen dus ook Almeida zijn.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.