Scorito Klassiekerspel 2026

1 2 ... 5 ... 215 216
Stootlek
Nijmos
Ja natuurlijk wil hij dat. Daarover geen twijfel. Ik had het ook niet zozeer over Kubis, maar meer o...

Kubis stond met zijn 500k datatechnisch gewoon in het Dreamteam van 2025, net als Hofstetter voor 750k, die 3e werd in Kuurne en 5e in Gent–Wevelgem.

Overigens stonden Molano en Waerenskjold hier ook, puur door het winnen van één koers zonder verdere noemenswaardige klasseringen.

Hype-berichten of niet: Kubis reed gewoon een degelijk seizoen en maakt dit jaar opnieuw een prima indruk. De hype rond de Rockets is voor mij juist een reden om er bij twijfel wél eentje te pakken.

Aangezien Kubis inmiddels niet echt meer onder de radar zit, speculeer ik ook graag op zijn ploeggenoten waarvan men hier duidelijke klasseringen verwacht. 

Nijmos
Stootlek
Kubis stond met zijn 500k datatechnisch gewoon in het Dreamteam van 2025, net als Hofstetter voor 75...

Ze halen alleen het dreamteam als je ze dan op het perfecte moment ook nog een kopmanfactor geeft. Dat zegt mij niet zo veel.

ProScoritoManager
Stootlek
Kubis stond met zijn 500k datatechnisch gewoon in het Dreamteam van 2025, net als Hofstetter voor 75...

Ik zou zweren dat Kubis vorig jaar 1 miljoen was. Maar heb hem destijds niet in mijn Excel gezet kom ik achter dus kan dat niet verifiëren..

Rad
ProScoritoManager
Ik zou zweren dat Kubis vorig jaar 1 miljoen was. Maar heb hem destijds niet in mijn Excel gezet kom...

Alle renners van die Tietema club waren 500k vorig jaar ;)

Fieljepper
Stootlek

Naast Groenewegen en Kubis verwacht ik dat ze met name Poels, Lafay en Venturini als kopmannen in gaan zetten. Lafay staat er tot nu toe alleen voor WP op en is sowieso (qua persoonlijkheid) een redelijke wildcard.

Venturini kan potentieel interessant zijn; Staat er (volgens PCS) voor de E3, BP, Amstel en WP op. Heeft die koersen de afgelopen jaren praktisch nooit gedaan maar heeft in al die kleinere Franse koersen wel redelijk gepresteerd. Weinig zelf echt van gezien dus of hij die heuvels aan kan weet ik niet, lijkt er in ieder geval wel altijd voor te sprinten als hij er nog bij zit...

Benieuwd of ze de Fransen ook dat extra stapje kunnen laten zetten wat met Kubis en Groenewegen (super vroeg op basis van 1 resultaat natuurlijk) wel gelukt lijkt.

Groenewegen rijdt wel een fijne combo met Kuurne, Ronde van Brugge en Scheldeprijs. Vergelijkbaar met Fretin die dan nog IFF erbij heeft. Benieuwd of Unibet daar ook nog een wildcard gaat krijgen...

Merlier is overigens het seizoen niet echt lekker begonnen... Knieklachten en na de AlUla tour nu ook de UAE tour geskipt.

Laatst gewijzigd
Stootlek

Terechte nuance dat lijstjes niet alles zeggen, Nijmos. Daarom noemde ik in dezelfde adem ook Wærenskjold en Molano. Het zit ’m voor mij ook niet zozeer in die datalijstjes, maar in budget in combinatie met het aantal koersen en puntenpotentieel.

Kubis, die inderdaad slechts 500k was, reed 5 koersen uit het spel. In die beperkte selectie pakte hij twee top-10’s. In Brugge–De Panne werd hij door die massale valpartij 109e, in Roubaix kreeg hij pech in het Bos van Wallers (46e) en in de AGR stapte hij uit (DNF). Dit afzetten tegen een Naesen die 7 koersen reed en minder punten pakte in 2025 zegt mij dan weer niet zoveel. 

Verder scoorde Kubis in 2025 twaalf keer ‘punten’ in 1.1- en 1.Pro-eendagskoersen door een top-20-klassering te rijden. Dit bestempelen als hype-berichtgeving vind ik dan wat kort door de bocht gezien de prestaties van Kubis en zijn ploeg. Met het toevoegen van RVV, E3, DDV en WP aan hun programma nemen de kansen voor de Rockets om in dit spel punten te pakken gewoon toe, ook met andere renners dan Kubis.

Dat is eigenlijk waar mijn interesse zit: welke Rocket-renner zou de volgende low-budget “Kubis 2.0” kunnen worden? Wellicht Lafay en Venturini (zoals Fieljepper benoemt) of Reinders, wat ik ook eerder heb gelezen hierboven. Persoonlijk zou ik Matyáš Kopecký nog willen toevoegen; die lijkt qua profiel en prestaties van vorig seizoen wel wat op Kubis.

Groenewegen zie ik overigens niet als echte budget-optie. Hij zal op basis van prestaties uit het verleden en de voorspelbaarheid van sprintkoersen hoger geprijsd zijn dan de renners van Unibet vorig seizoen. Dat maakt hem overigens niet direct oninteressant.

Fieljepper
Stootlek
Terechte nuance dat lijstjes niet alles zeggen, Nijmos. Daarom noemde ik in dezelfde adem ook Wærens...

Kopecky vind ik ook een interessante maar ik heb wel het gevoel dat Unibet meer werkt met een echte kopmanstructuur dan de Astana manier van 'iedereen voor de punten'. In Gran Premio Castellon was Kopecky bijvoorbeeld bedoeld als laatste lead-out voor Kubis en wel echt in een dienende rol. Hij viel overigens in een van de laatste bochten dus niet helemaal zeker wat er echt uitgekomen was.

Aangezien ik Kubis verwacht in alle Scorito koersen waar Kopecky ook redelijk mee kan komen verwacht ik dat hij daar toch vooral ondersteunend moet gaan werken.

ProScoritoManager
Rad
Alle renners van die Tietema club waren 500k vorig jaar ;)

Apart, dan geloof ik jullie. Had hem wel al op mijn radar staan voor sluiting van de selectie, maar bewust niet meegenomen. Had in mijn hoofd dat dat obv prijs (icm onzekerheid) was. Dan zal het enkel de onzekerheid van zijn programma zijn geweest. En vooraf geen rekening houdend met een sprint in Omloop is dat ook weer niet zo heel gek als ik terugkijk op PCS.

Pim Todcock
Stootlek
Terechte nuance dat lijstjes niet alles zeggen, Nijmos. Daarom noemde ik in dezelfde adem ook Wærens...

Zijn de sprintritten wel zo voorspelbaar? Merlier is meestal favoriet, maar maakte het bij de vorige Brugge en KBK niet waar. Meestal zijn sprinters pittig duur en rijden ze niet alles. De laatste jaren zijn er ook steeds vaker valpartijen en oponthoud waardoor die 3, 4, 5 sprintkansen verloren gaan. Ga je dan het risico nemen met een dure sprinter, naast Philipsen uiteraard.

Stootlek
Pim Todcock
Zijn de sprintritten wel zo voorspelbaar? Merlier is meestal favoriet, maar maakte het bij de vorige...

Over het algemeen zijn sprintkoersen het meest voorspelbaar in Scorito. Ik doel dan in komend spel op BdP, Scheldeprijs en de etappe in de Tirreno. Gent-Wevelgem en Kuurne vind ik al een iets ander verhaal. Als je er deze koersen ook als sprintrit bestempeld, ben ik het wel voor een deel met je eens. 

Toch behaalde Milan bijvoorbeeld wel goede klasseringen in Kuurne, BdP, en G-W. Hij was ook vrij hoog geprijst, en het achteraf dus wel waard.
Dit jaar rijdt Milan de Tirreno, MSR, G-W en Roubaix. In MSR en Roubaix heeft hij in het verleden nooit dichtbij gezeten. Dan blijven er 2 koersen over, waar je hem dan zeker capt. Voor Merlier staan BdP, G-W, Scheldeprijs en Roubaix op het programma. Voor Merlier geldt ook dat hij in Roubaix nog nooit in de punten reed. Hoe groot zijn droom ook is, ik zie dit komende editie niet veranderen.

De opties om Milan en Merlier te cappen zijn dus vooralsnog mager en dit zal dus ook weer invloed hebben op hun prijs mits het programma zo blijft. Er gemakshalve vanuit gaande dat het beschikbare budget vergelijkbaar zal zijn, wat is dan een (te) dure sprinter? 

Nijmos
Stootlek

Kubis heeft het behoorlijk gedaan hoor. Maar Kubis wordt geen 500k. Ik zie geen aanleiding te denken dat een volgende behoorlijke puntenpakker (maar ook niet meer dan dat) bij de rockets zal zitten en denk ook niet dat ik die ga zoeken. 

Nijmos
Stootlek
Over het algemeen zijn sprintkoersen het meest voorspelbaar in Scorito. Ik doel dan in komend spel o...

Is het zeker dat Milan geen pannen of schelden rijdt?

Stootlek
Nijmos
Is het zeker dat Milan geen pannen of schelden rijdt?

Nee dat is nog niet zeker, alleen is de afgelopen seizoenen Theuns kopman bij Lidl in de SP, Milan reed hier nog nooit. Geldt eigenlijk ook voor BdP, op vorig jaar na. Toen was het inderdaad Milan, maar gezien het koersverloop (kopstoot, gele kaart) in BdP kan ik me voorstellen dat de ploeg hem dit seizoen bewust uit beide koersen houdt om risico's te beperken en er in dat geval dus niet veel interessants meer bij komt op zijn programma.

Fieljepper

Recent interview ging hij wat dieper in op de planning:

"Milan will start his season early with his teammates. “I begin in AlUla and the UAE Tour, where we immediately have some nice opportunities for sprinters. Then I will ride Tirreno-Adriatico, Milan-Sanremo, In Flanders Fields and Paris-Roubaix. A few more races could be added here and there, but we have decided not to race too much so that we can really focus. Last year I was already somewhat fatigued after Tirreno.”

That was also visible at La Primavera, where Milan struggled on the climbs. “A lot has changed, but it is a race I love and want to do well in. The Cipressa and the Poggio are ridden a bit differently nowadays than in the past, but we still have to try,” concludes the good-natured powerhouse."

Tot nu toe is het verschil met vorig jaar (in aanloop naar de Tirreno) dat hij Alula rijdt i.p.v. Volta a la Comunitat Valencia. Daarnaast reedt hij de UAE tour vorig jaar maar die doet hij dit jaar weer. Ik ga er dan maar vanuit dat Kuurne er sowieso niet in zit om dan fitter te zijn voor de Tirreno en San Remo. Veel meer kan er voorafgaand aan die koersen ook niet vanaf....

Daarna dus nog wel de opening dat er wat koersen toegevoegd kunnen worden, dus nog wel de mogelijkheid dat Brugge erbij komt... Potentieel ook afhankelijk van hoe goed Tim Torn Teutenberg het doet? 

Jan Janssens

Op Sporza staat er een interview met Theuns en De Jongh dat Teutenberg de 2de sprint kopman wordt/is voor LIDL. Nokere en Bredene staan op zijn programma. Lijkt me dan logisch dat ook hij in scheldeprijs kopman wordt (en alleszins niet Theuns). In een ander interview geeft Theuns aan dat hij het programma van Milan zal volgen en dat er maar 3 klassiekers op zijn programma staan MSR, GW en PR (ja kunnen we Gent Wevelgem gewoon Gent Wevelgem noemen, want IFF slaag voorlopig nog nergens op 😂). Brugge ligt mooi tussen MSR en GW - lijkt een grote kans dat Milan deze dan nog bij pakt. Schelde ligt slechter geplaatst met Roubaix erachter. Vandaar dus de veronderstelling Teutenberg Schelde en Milan Brugge. In geen geval zal Milan beide doen. Desalniettemin zal hij een must have zijn met Tireno. Voor de SChelde en Brugge lijkt het mij terug gaan naar de goedkope budget sprinters en hopen op een plek 5 (daar we voorgaande jaren allemaal 3 top sprinters hadden).
https://sporza.be/nl/2025/12/17/-hij-wordt-de-opvolger-van-mads-pedersen-met-deze-4-jonge-troeven-kan-lidl-trek-verrassen-in-klassiekers~1765961433047/

Nijmos

Kun je mij uitleggen waarom Milan een no brainer wordt met de tirreno en je schelde en panne afkunt met budgetsprinters? Waarom is het niet andersom en wordt Merlier of Groenewegen een no brainer en doe je Tirreno met wat budgetsprinters (of van Aert en De Lie).

VliegendSchwein

Aaaa wat een lekkere binnenkomer. Ik voel een 'gaat Wout sprinten of niet' discussie aankomen. 

Wat Merlier en Groenewegen betreft vind ik dat je die niet zo in één adem kan noemen als je nu doet. Merlier zie ik altijd als een must indien hij fit aan de start verschijnt van de klassiekers. 

Groenewegen verwacht ik, zeker gezien zijn goede start dit jaar, wat overpriced en is ook in goede doen geen constante factor. Groenewegen kan je cappen in SP en Brugge maar een lekkere cap in kuurne of GW is het zeker niet waar Merlier dat wel kan zijn. 

Dat Milan te vervangen is indien hij alleen Tirenno en GW rijdt als koersen waar je hem capt ben ik wel met je eens. 

Laatst gewijzigd
Jan Janssens

@Nijmos - Merlier en Milan zijn de 2 snelste sprinters op dit moment. Merlier is niet fit en zal Kuurne niet (voluit) rijden. Blijft Brugge en Schelde over (in beste geval). Beide ritten zijn cfr valpartijen gigantisch onvoorspebaar. Merlier heeft 80% kans op winst maar kan ook los nergens eindigen (zie Brugge vorig jaar). Kans dat Merlier niet beide wint is groter dan dat hij beide wint. Een niet fitte Merlier kan ook gewoon schelde skippen om latere doelen (grote ronde) primeren. Maar daar gaan we dan niet vanuit. Feit is dat er geen zekerheid is. Een Fretin is voor mij een zekerheid in Brugge en Schelde voor top 4. In een ronde van 1 week sprint Milan gewoon naar winst en kan ik niemand met zekerheid een plek 2-3-4 toewijzen (ja De Lie kan, maar kan ook 9de zijn). Dat wil ik nu al op papier schrijven. Met veel meer zekerheid dan dat Merlier Schelde en Brugge wint (of eigenlijk eender welke ander sprinter). Ik verwacht Merlier ook duurder dan Milan. Met deze info is Milan voor mij een no brainer ja gezien de belangrijkehid van zekere kopmannen. Groenewegen zie ik als budgetsprinter tbh (lees sprinter van 2 MIL of minder). Ik zou dus altijd voor een combi Milan + Groenewegen + Fretin gaan dan combi Merlier + Groenewegen + C sprinter Tireno (pakweg Mozzato). Ik heb zo nummer 1 van Tirenno + nummers 4-5 van schelde en Brugge vs mogelijks nummer 1 schelde en Panne + nummer 4-5 + nummer onbekend van Tireno (kan plek 2 zijn, kan plek 15 zijn). Moest er nog een andere topsprinter aansluiten in Tireno wordt het verhaal anders :)

Nijmos

Wat een hoop aannames. Merlier skipt uae tour, maar dat hij niet fit is in de Panne of schelde neem je aan. Uiteraard is merlier alleen een no brainer als hij topfit is. Mijn punt is niet Merlier tegen Milan, mijn punt is waarom zou Milan voor 1 koers op voorhand al een no brainer zijn. Een koers bovendien die zelf ook onvoorspelbaar is. Je kunt niet alleen op de dag zelf iets tegenkomen maar een hele week lang. Fretin noem jij een zekerheid voor top 4 maar hij wordt niet eens top 4 in etappe 2 van de Alula tour.

Jan Janssens

Een no brainer is voor mij iemand die een absolute zekerheid is op winst en in een andere rit ook nog kans maakt. Er is niemand met meer zekerheid op winst in Tireno dan Milan en hij heeft grote kans op Gent Wevelgem (en kleine kans dat hij Brugge ook doet). Ik denk zelf dat Milan die winst pakt in Tireno de grootste zekerheid in het hele Klassiekers spel wordt. Zeg mij ergens een zekerdere kans? Trouwens dat Pogi een klassieker wint is ook een no brainer uiteraard maar soit hij kan nog altijd 2de worden achter een MVP bvb (of Remco die ineens vleugels heeft in LBL).
Nogmaals dit is een kopman spel. Ik neem sowieso iedereen mee waarvan ik denk dat hij een koers gaat winnen. Indien budget technisch niet mogelijk minstens de verwachte 2de of 3de. Ik zou dus ook altijd Milan combineren met Philipsen ;) Fretin weet ik ook wel dat dit geen garantie is maar is oke voor een cap 3. Als jij dit niet vindt, fine hoor. Zou saai zijn allemaal hetzelfde team.

Witte87

Wat betreft No-Brainers. Dit hangt voor mij af van de combinatie: Klasse renner, prijs & aantal koersen. Tuurlijk wil je Pogi en Mvdp altijd mee hebben, maar als ze bijvoorbeeld 5M kosten en ze maar 2 koersen rijden kan men dit ook geen no-brainer meer noemen. Als je het mij vraagt kan men dit dus nog niet volledig bepalen zonder dat de prijzen bekend zijn.

En uit ervaring sluit ik me er zeker bij aan dat dit een kopmannen spel is!

Nijmos
Jan Janssens
Een no brainer is voor mij iemand die een absolute zekerheid is op winst en in een andere rit ook no...

'Winst' is voor het spel helemaal niet zo veel interessanter dan 2e worden. Of 3e. Waarom zou Milan een no brainer zijn en Wout of Mads of Pidcock niet? Je kunt niet 12 man als no brainer bestempelen als je nog niet eens de prijzen weet.

Pim Todcock

Pedersen staat er ook al zo goed als zeker in bij mij, aangezien ik hem vorig jaar miste en daardoor op voorhand al kansloos was.

Pogacar en MvdP moeten wel heel weinig rijden wil ik moeten twijfelen. Ik zie ze sws bij MsR, RvV en PR in de odds, dus vrijwel zeker dat ze rijden. Anders waren de odds voor de anderen lager. Pogi bijna zeker ook SB en LBL.

Jan Janssens

@Nijmos wie zie jij dan 1-2 of 3 worden in Tireno (en die niet zomaar 9de kan worden)? :) Zowel Wout, Pidcock als Mads zie ik nergens als gedoodverfde favoriet. Milan wel. Uiteraard is dit heel kort door de bocht zonder de prijzen te weten. Maar op deze moment met de info dat we nu hebben is het een must have. Info kan wijzigen zoals ik al 20 keer vermeld heb, dan is het misschien geen must have meer (bvb Philipsen rijdt Tireno). Maar als je nu al niet wilt speculeren kunnen we het forum ook ineens al sluiten denk ik 😅

Stootlek

Volledig eens met de kopmannen-redenatie en het voornemen om iedereen mee te nemen waarvan je denkt dat hij een koers gaat winnen. Probleem is dat je dan even globaal gezien uitkomt op een rijtje namen met Pogi, MvdP, WvA, REV, JP, Pedersen, Milan, Merlier, Ganna en ongetwijfeld nog een paar renners die ik nu over het hoofd zie. Hoewel de prijzen nog niet bekend zijn is toch wel met zekerheid te zeggen dat het budget voor al deze kleppers niet toereikend gaat zijn. 

Juist daarom is het interessant om nu alvast te speculeren en dus te kijken naar de vorm, het programma en alternatieve renners die ná een van bovenstaande 'nobrainers' een zo groot mogelijke kans te maken om punten te scoren. 

Ik wierp eerder de hypotetische vraag op wanneer een topsprinter precies te duur wordt omdat ik momenteel nog voornemens ben om te besparen in het segment van de pure sprinters, ondanks dat dit de meest voorspelbare koersen zijn. Mocht straks blijken dat outsiders of schaduwfavorieten significant goedkoper zijn, dan is het plan om in de koersen waar Milan / Merlier favoriet zijn schade te beperken in ruil voor extra budget dat overblijft voor échte toppers die in meer koersen meedoen om een overwinning dan de pure sprinters. Het is nog vroeg, maar met Meeus, Groenewegen & Fretin in het voorjaar en Mozzato & Van Poppel als sprinters op de startlijst voor TA is er wel degelijk al wat vergelijkingsmateriaal waarvan ik niet direct heel enthousiast ben geraakt.

1 2 ... 5 ... 215 216

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.