Je maakt of zoekt een database van alle renners of belangrijkste renners wie waaar start. Dus je zet in je rijen renner + prijs (+ team of wat ook relevant is) en dan in kolommen alle koersen van de klassiekers en een 1'tje of x als de renner er start. In een ander tabblad maak je dan jou selectie. Via formules zie je dan waar jou renners overal starten en kan je gemakkelijk je top 3 invullen :)
Het lijkt me een must om overzicht te creëeren voor jezelf om te kunnen puzzelen tot je overal de 3 ideale captains hebt. Daar draait het spel om.
Ik zet vaak verticaal de renners die me interesseren, horizontaal de koersen. En dan hanteer ik codes. 1= een absolute kopman die je x3 kunt maken (pogacar in lbl) 5= rijdt niet of kan er nooit een uitslag rijden (pogacar in Brugge de panne).
Dan ga ik proberen om per koers minstens 3 renners te vinden die samen een zo minimaal mogelijke som vertegenwoordigen (voor Msr bijvoorbeeld pogacar (1), van der poel (1) en pedersen (2).
Thanks voor deze input Nijmos en Jan! Ik ben al jaren bezig met het ontwikkelen en uitzoeken van goede Excel methodes om zelf gegronde voorspellingen te kunnen maken wie je wel en niet moet selecteren op basis van je verwachting. Bij de grote rondes werken m'n sheets best aardig - weten jullie nog dat ik behoorlijk werd uitgelachen met mijn UAE-knechten-voorspelling - maar voor de Klassiekers vind ik het toch een stukje lastiger. Ik ga eens stoeien met jou suggestie Nijmos, maar als andere nog handige methodes/manieren hebben, ben ik benieuwd!
Zo daar zijn we weer voor een nieuw scorito jaar! Zelf volg ik een soortgelijke opzet als Nijmos. Hierbij heb ik wel gemerkt dat ik het aantal renners dat een koers rijdt in het verleden structureel te zwaar heb laten meetellen in balanceren van mijn selecties. Of dit heeft echt gelegen aan individuele keuzes, dat kan uiteraard. Hoor graag of anderen dit juist andersom ervaren.
Als in, het oogt mooi als je 9 kassei kleppers hebt die op veel plekken starten en er een paar daarvan vaker P10-20 eindigen. Tegelijkertijd kan dat bij dit spel heel snel gecompenseerd worden door 2 of zelfs 1 goede cap(s). Mijn learning in overzichten maken is vooral dat ik (klinkt wellicht als een open deur) bij elke koers nog meer naar kwaliteit dan kwantiteit ga kijken. Een opzet als Nijmos van capbaar op schaal van 1-5 werkt daarin wel goed. Want je kunt jezelf toch makkelijk verliezen in de perceptie dat je een gebalanceerd team hebt omdat je in de minder bezette koersen naast één goede cap nog 2-3 renners hebt die "iets kunnen". Als die echter vallen onder wat Nijmos als 4 of 5 categoriseerd heb je er niet zoveel aan. Dan denk je vooraf ik kom er wel mee uit maar dat zijn een beetje Russische roulette renners. Het levert vast ergens een keer top 3-7 op als 2e of 3e cap maar vaker niet en dat is precies het probleem met relatief veel renners in subtop of lager die veel rijden. Ze vertroebelen in ieder geval mijn overzichten nog wel eens.
Mooie toevoegingen van de mannen hierboven 👍
Ik werk zelf op een soortgelijke manier in Excel. Verticaal een lijst met renners, horizontaal de koersen. In feite heb ik één excelletje met alle interessante namen en daarnaast een tweede waarin ik per koers mijn selectie maak. Daarbij arceer ik ook telkens 3 captains + een reserve captain. De aanpak van @Nijmos gaat misschien nog een stap verder met een rangschikking van 1–5, ook een interessante manier.
Wat mij vorig jaar ook enorm heeft geholpen, is het terugkijken van de klassiekers van de afgelopen 2 à 3 jaar. Vooral de koersen die lastiger te voorspellen zijn, zoals Omloop en Dwars door Vlaanderen. Bij de Ronde van Vlaanderen of Waalse Pijl is het koersverloop vaak iets makkelijker in te schatten.
Met de samenvatting en pcs erbij, heb ik per koers korte notities gemaakt over de uitslag, hoogtemeters, het verloop en/of de reden van de uitslag. Dat helpt om bepaalde patronen beter te herkennen en zegt ook iets meer over de uitslag. Om maar een voorbeeld te geven, Kooij en Philipsen zaten bij Gent Wevelgem afgelopen jaar in het wiel van Pedersen toen hij demarreerde maar de een had pech en de ander viel. Iets wat je niet simpelweg in de dag uitslag ziet maar wel veel zegt over de mogelijkheden en kwaliteiten van die personen voor een bepaalde koers. Mocht je daar zin of tijd voor hebben: op YouTube staan genoeg samenvattingen (bijvoorbeeld via Sporza), en soms zelfs de volledige laatste 2 uur van een koers.
Ja lekker deze input Michiel en TDFU! Als ik weer een beetje verder ben geraakt in mijn Excel-setup, zal ik 'm hier eens delen en voor de leeuwen gooien. Overigens fantastisch dat je van die notities bijhoudt over pech / val van renners, waardoor hun potentieel in scorebord-journalistiek over het hoofd wordt gezien. Dat raakt voor mij ook met wat Michiel zegt: het verleden moet niet té zwaar gaan wegen in je selectie.
Ik ben het volledig met Michiel eens dat aantal koersen een ontzettend overgewaardeerde measure is wanneer het geen absolute caps betreft. Vroeger raakte ik nog wel eens licht tintelent opgewonden van zo'n Keukeleire die voor 500k 83 koersen reed. Maar de pakweg 20 punten die hij per koers pakt vallen echt in het niets bij die pakweg 650+ punten die je met je gezamenlijk 3 caps in diezelfde koers kan pakken.
Ik begrijp dat het één niet ten koste gaat van het andere (je kan je keukeleire ook wel naast je caps opstellen), maar het toont wel aan dat die 'heel-veel-koersen-breedte-renners' op het totaal een flegmatieke druppel zaad op het gordijn zijn.
Die extra plekjes naast mijn caps kijk ik veel liever naar de zekerheid, gemak van binnen halen en verschilmakendheid. Puntjes zijn puntjes, maar als het gaat om renners met theoretische kans op een impactvolle uitslag heb ik die vooraf(!) liever in één enkele dunbezette sprintkoers dan dat het starter nummer 14 in E3, RVV en PR is. Pas als ik die groep renners gevonden heb kan onderling het aantal koersen een beslisfactor gaan zijn.
Excel is voor mij vooral lekker om wat beter overzicht in alle potentiele picks te krijgen (en hiermee te schuiven) dan dat Scorito zelf biedt. Zo'n systeem van bijvoorbeeld Nijmos is een zeer valide gedachtegang, maar leidt denk ik niet tot andere namen als wanneer je dat zonder uitgebreide excelsheets zou doen. Mogelijk als je het kan combineren met de vraag hoevéél renners er per koers zijn met vergelijkbare 'voorspellingen', gecombineerd met de waarschijnlijkheid dat dergelijke renners in scoritoteams zitten. Dat lijken mij hele interessante factoren in zo'n model.
Ik doe dit handmatig. Gewoon voor elke renner die ik opzoek en overweeg, vul ik het schemaatje zelf in. Soms is het ook een beetje gevoel natuurlijk. Ik geef pogacar bijvoorbeeld een of 4 bij Waalse pijl als hij een 100% winnaar is maar vermoedelijk niet start. Als je zeker bent dat hij niet start is een 5 logischer. Als je zeker denkt te weten dat hij toch start een 1.
Maar het helpt mij om me zoals hierboven is opgemerkt niet blind te staren op het aantal starts. Voor je het weet ben je blij dat Gregoire óók nog Brugge de Panne erbij neemt
Ik pretendeer helemaal geen hogere wiskunde hoor. Het enige voordeel met de excel is dat ik gemakkelijk de renners in een voorlopige selectie kan filteren, of de grote kanshebbers. Omdat je eenvoudig een kolom of een waarde uitlicht. Verder is het gewoon platte inschatting van mezelf.
Nee als vervanger kom je dan bij Van Aert uit verwacht ik, of toch oplossen Laporte, Kung, Stuyven en/of De Lie.. Maar ja het kan op zich de puzzel juist een stuk leuker maken. Wie durft Pedersen wel mee te nemen/er in te wisselen zodra hij weer mee gaat doen?
Los van het scorito-oogpunt: ontzettend zonde en zuur voor Pedersen.
Geeft ook weer meer kansen voor renners als Vacek en in mindere mate Withen Philipsen en Soderqvist.
Van Aert stond er volgens mij in potlood op voor E3, dat zal al helpen. Ik zit mij toch ook nog af te vragen wat het effect van Brennan gaat zijn op de kopmanfactor van Van Aert.
Voor een Ronde en Paris-Roubaix is van Aert natuurlijk hartstikke veilig. Maar wat als Brennan er in Omloop of San Remo nog bij zit? Gaat van Aert dan vergelijkbaar met Super 8 Classic zijn kansen opofferen?
Overigens ook net bekend gemaakt dat de Rockets naar Wevelgem mogen. Toch weer een mooie koers erbij voor ze...
Scorito-spelers! Eenmalig ga ik onze eigen huisregels overtreden door een beetje off-topic te gaan.
We hebben iets nieuws voor jullie gebouwd en we hebben je hulp nodig.
Op Cyclingflash.com werken we aan een Fantasy Data Dashboard voor de voorjaarsklassiekers. Eén plek waar je renners kunt vergelijken, ongeacht welk spel je speelt. Scorito, Sporza Wielermanager, Wielerflits Ploegleider, het maakt niet uit.
De belangrijkste feature: Head-to-Head-to-Head. Selecteer tot zes renners en zie in één overzicht hun resultaten in alle voorjaarsklassiekers van de afgelopen drie jaar. Direct zichtbaar wie consistent finisht, wie de zeges pakt, en wie vaker uitvalt dan je dacht.
Dit is een vroege versie
Het dashboard is nog niet af. Daarom gaat het ook nog niet live voor iedereen.
We willen eerst testen met een kleine groep fanatieke spelers.
Wat we van je vragen
Speel ermee. Probeer dingen uit. En vertel ons:
- Wat werkt goed?
- Wat mist er?
- Wat is onduidelijk of onhandig?
Met jouw feedback kunnen we het dashboard verbeteren voordat we het breed uitrollen.
Check hier het Cyclingflash.com Fantasy Dashboard
Feedback kunnen jullie in dit topic delen!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.