De Pedersen ritten, behalve dan 21 waarschijnlijk. In de vlakke sprints zie ik Mads namelijk ook geen top 5 rijden. En ergens hoop ik dat hij misschien ook met groen in zijn achterhoofd zit (en dus vlak gaat sprinten met Ganna als leadout), want wat gaat Ineos daar anders 3 weken doen? (met de nieuwe groene puntentelling minder realistisch natuurlijk)
Maar het kan ook serieus tegenvallen. Daar ben ik me van bewust. Hij staat er ook zeker nog niet rotsvast in.
Leuke vraag! Denk dat Evenepoel voor 4 miljoen een no-go zou zijn en 3,5 miljoen wel een twijfel geval. Voor 3 miljoen heb ik hem er eigenlijk vrij snel ingeklikt. Bij Ayuso denk ik juist andersom, voor 2 miljoen klik en 2,5 miljoen grote twijfel.
Ik denk vooral dat de mogelijke upside van Evenepoel groter is dan voor Ayuso en dat hij daarom een hoger prijskaartje verdient. Het is tenslotte al een bewezen kampioen en had al veel grote koersen kunnen winnen mocht Pogacar niet hebben meegedaan. Dat mag een Ayuso nog bewijzen allemaal. Met de oude puntentelling, waar Pedersen meer favoriet was voor Groen, zou Ayuso misschien wel weer een pluspuntje hebben.
Tof dat je er op terugkomt,
- 25% juiste renners kiezen (waarde t.o.v. prijs).
- 25% goede balans in budget en type renners (AK/sprinters/overigen).
- 25% juiste dagopstellingen en captainkeuzes.
- 25% geluk en pech (valpartijen, ziektes, onverwachte koersverloop).
"We zouden eigenlijk een zoekfunctie op dit forum moeten hebben." zeer mee eens, dan krijg je ook niet al die repeterende discussies (Wout, Jonas, etc.). De kracht van dit forum zit hem duidelijk niet in de host, maar wel het gemiddelde niveau van de deelnemers.
Je kan 2 toppers op de sprint zien op risicospreiding, maar ook op meer kans op een flinke afschrijving en dus dubbel risico. Als je ervan uitgaat dat AK mannen en speciale mannen meer opleveren dan sprinters, verlies je sws al op concurrentie met een extra sprinttopper. Als één van de twee tegen- of uitvalt is het al helemaal een verlies ten opzichte van de concurrentie, die wel gewoon 1+ punt pakt per €10000 van dat geld.
Dat hangt uiteindelijk ook van je ambities af. Ik mik hoog dit keer en dan past een Merlier, Philipsen of Kooij zonder cappunten er moeilijk in. Als mijn beoogd captain (nog te bepalen) uitvalt, is het hopen op wat stunts van een Kantertype. Voor een duimpje is 2 toppers met geluk misschien een acceptabele taktiek.
Ik schaar mij volledig achter deze tactiek. Flink natgegaan met een overkill aan topsprinters in de Giro. Gaat me niet nog een keer gebeuren. Alle ballen op een AK selectie met een uitgekiend sprintersgilde.
Dit kan je toch net zo goed andersom redeneren. Als jij 6-7 dure AK jongens mee neemt gaan hier ook zeker 2 van teleurstellen of uitvallen. Zonder de topsprinter in huis te hebben ga je denk ik geen gouden beker halen. En dit zal toch echt 1 van die dure jongens zijn.
Vandaar ook dat ik zei: voor nu en het is nog een week. Ik kan altijd nog carapaz eruit doen voor een vpp of tejada of andere 500k en dan girmay upgraden voor merlier. Pidcock en lenny blijven sowieso lekker staan
Naar mijn gevoel halen Pedersen en Lipowitz ongeveer evenveel punten met eerder een licht voordeel voor Pededersen aangezien je hem ook bepaalde ritten kunt cappen. Zo kan je wel meer afwegingen maken want je kunt maar 9 renners per keer opstellen. Ik ben daarom niet meteen fan om 6 van de 7 duurste AK mannen mee te nemen. Voorlopig zitten Lipowitz en Seixas bij mij op de bank. Ik zie Pedersen + Johanessen meer punten leveren dan bijvoorbeeld Lipowitz en De Lie, om een even duur duo te vergelijken. De trend "alles op het AK, mijn sprintploeg mag spotgoedkoop zijn" volg ik niet. Er zijn toch 5 sprintritten en ook nog wat sprint+ ritten zodat Girmay of Pedersen me een must lijkt en daarnaast nog 2 van de 3 beste vlakke sprinters (Merler, Kooij en Philipsen).
Elk zijn ding natuurlijk maar te veel AK en de sprinters tot een minimum beperken lijkt me eerder een recept voor brons of zilver dan voor goud.
Het bijzondere van.deze Tour is natuurlijk het ongekende niveau van de top 7 ak renners en het gapende gat naar de rest.
Ik denk dat 90% van de wielrenners je dezelfde top 7 zou geven, en hooguit de volgorde zou veranderen. (wellicht 10% die Evenepoel er buiten zou laten).
Dat was bij andere girls/tours/Vuelta natuurlijk heel anders. Daar had je met een renner van pakweg 1,5 miljoen nog weleens reele kansen op een positieve uitschieter.
Haha ja ik snap zulke redeneringen ook niet, zeker met een voorbeeld van de Giro erachteraan. Zonder Milan én Magnier was je volgens mij kansloos voor een topklassering. Het is vooraf niet te zeggen wie er gaan mee- of juist tegenvallen, maar bij voorbaat daar een aantal essentiële punten laten liggen lijkt me roekeloos gedrag. Nogmaals: een 6e man voor het klassement die je toch nergens hoeft te cappen is wat anders dan een solide backup kopman die kan voorkomen dat je halverwege hier weer kan komen vragen wanneer het Vueltatopic open gaat. Maar misschien ben ik te risicoavers.
Dit is een evolutie die ik ook in andere spelletjes als een competitieve strategie verwacht. Het deelnemersveld en het parcours leent er zich ook toe. De manier van koersen ook:
Waar sprinters een garantie op punten bleken ih verleden is dit in het chaos valpartij era erg onzeker geworden.
Daartegenover heb je een endboss in de klassementsgilde die er voor zorgt dat naast de bergritten ook de heuvelritten en in uitbreiding alles wat geen massasprint is een potentie aan ak punten kan opleveren..
Vast houden aan sprinters lijkt me een verhaal dat neerkomt op early adaptor tov eerst zien en dan geloven.
Goede onderbouwing!
Ik merk dat ik zelf meer twijfel aan Remco omdat de kant van mij die koersen probeert te voorspellen een beetje moe is van die wisselvallige hype rondom hem. Elke keer worden de verwachtingen vanuit kamp-Evenepoel weer opgeblazen en geloven ze dat hij zelfs Pogacar kan verslaan, met dan regelmatig toch matige prestaties erachteraan. Laatste tijd vooral bergop. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de mindset waarmee hij een buitengewoon goed palmares heeft opgebouwd, maar soms is het ook wel een beetje teveel main character syndrome. Want als het dan niet lukt volgt daar soms ook de totale ineenstorting, waarbij hij natuurlijk niet gefilmd mag worden en de excuses voor zijn slechte prestatie al klaar liggen (het ligt uiteraard nooit aan hemzelf). Het wordt nu allemaal ook weer groots aangekondigd, maar ik moet het nog maar zien zonder bevestiging van vorm.
Maar goed, dat is misschien wat meer een gevoelselement wat meespeelt, in je rationele onderbouwing kan ik me eigenlijk wel vinden.
Wie heeft er in detail naar Pidcock en zijn ritkansen gekeken?
Ik merk dat ik hem er telkens weer inklik, maar beetje gevoel Pedersen bij hem krijg. Beiden super sterke renners, maar mis een stukje zekerheid. Waar ik Pedersen steeds rond plek 8 zie eindigen bij de sprints, zie ik Pidcock dit doen bij de niet te zware bergritten en zwaardere punchritten waarbij winnaar uit peloton komt (of Pogi solo iets of ver ervoor). Daarnaast verwacht ik dat ze Pidcock ook niet mee laten gaan met ontsnapping, gezien schuin oog op goed klassement. Iemand een duidelijk beeld waarom Pidcock wel/niet mee moet?
Nee de eer is dit keer aan zijn vader 🤣
Bredenaar Steve Fretin leeft mee met Tourdebuut van zoon Milan
Voor Steve Fretin uit Bredene wordt de komende Tour de France een extra bijzondere editie. Zijn zoon Milan Fretin staat namelijk voor zijn allereerste deelname aan de Ronde van Frankrijk, waar hij als sprinter deel uitmaakt van de selectie van Cofidis.
In een interview vertelt Steve hoe trots hij is op zijn zoon. Zijn enthousiasme gaat zelfs zo ver dat hij lachend zegt: "Als hij een podiumplaats behaalt, neem ik de dag erna congé."
Na een sterk seizoen en zijn eerdere debuut in een grote ronde krijgt Milan nu de kans om zich ook in de Tour de France te tonen. De verwachtingen zijn groot, maar voor vader Steve overheerst vooral de trots om zijn zoon op het hoogste wielerniveau aan het werk te zien.
Heel veel succes, Milan!
Bron: KW
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.