Ik snap je betoog wel en het geeft denk ik in grote mate weer wat vele al hebben ondervonden: het is met dit budget flink puzzelen geblazen. En keuzes maken.
En als het om keuzes maken gaat, is dit een persoonlijke aangelegenheid en is er (eigenlijk) geen goed of fout. Dat maakt het deze editie zo leuk, met zo ongelofelijk veel kwaliteit aan de start.
Om op jouw dilemma in te haken: ik denk dat een enigszins uitgeklede sprintploeg icm 4UAE, de 'grote' 4 kan en dat je dan nog steeds REv, Lipo of Ayuso mee kan nemen. Alle 3 is een utopie. Dan zul je ergens anders moeten snijden.
Maar valt er zoveel te halen dan in bergetappes voor aanvallers? Zoveel zijn er namelijk niet en dus zal in al die etappes er toch op hoog tempo gereden worden door het peloton om verschillen in het klassement te kunnen maken. Visma zal niet op het gemakje naar de laatste klim rijden om Pogacar uit het geel te rijden. En als Pogacar zich echt goed voelt zal hij het toch ook niet nalaten om zoveel mogelijk etappes aaneen te rijgen. Carapaz zal echt heel goed moeten gaan presteren voor 1,5 miljoen in die paar kansen die hij krijgt. Daarbij zie ik goedkopere opties die ik niet minder vind. Met dit strakke budget vind ik 1,5 miljoen voor een aanvaller te duur, ondanks dat Carapaz natuurlijk wel echt een juichrenner is.
Moeilijk. In zijn 2024 Tour natuurlijk veel Carapaziaanse bergritten in die 3de week met 4000+ HM. Nu is er eigenlijk enkel die rit 20 die hem écht ligt (wat hij zelf ook uitspreekt om graag te winnen). En vroeger had hij nog zijn punch om hem ook in die ritten (bv rit 2) op te stellen, maar als je zag hoe hij door Liam Slock for god sake werd gedegradeerd... En ik denk ook niet dat hij zomaar in een vlucht zal toegelaten worden in 3 of 6.
Ik zie wel kansen voor Carapaz in rit 6, 9, 10, 14, 18, 19. En in mindere mate in 4, 13 en 20.
Hij hoeft natuurlijk geen ritten te winnen, als hij mee zit voor de punten heeft hij de kwaliteit als een van de laatste vluchters gepakt te worden en gewoon regelmatig dit soort ritten als 10e aan te komen. Laat er dan twee uitschieters in zitten met een top 4 plek en wat punten voor de bollen en hij is een prima pick. Tenminste, dat zie ik in hem.
Tja dat is natuurlijk de winnende vraag. Heb eens vergeleken met de Tour van 2024 waar Carapaz de Bergtrui pakte. Daar waren ongeveer een 8 tal bergetappes, min of meer hetzelfde als nu. Toen won Pogacar overigens 6(!) etappes en was Carapaz nog steeds in staat de bergtrui te pakken en 4 top 10 noteringen in de laatste week. Kans is groot dat Pogacar tegen die tijd toch al de Tour beslist heeft namelijk. Ik zie dus weer kansen voor Carapaz die misschien wel door een Vingegaard en Pogacar (en misschien nog wat andere) zal worden ingehaald maar uiteindelijk zelf ook nog een paar top 5-10 plekken moet kunnen halen.
Als ik het nu zo bekijk, zal het in ieder geval een verschilmaker kunnen worden. Zowel positief als negatief.
Dit is wel wat wishful thinking als je het mij vraagt. Hij heeft nog wel wat heuvel/bergvriendjes in zijn team die ook wel eens op pad zullen gaan.
Zoals ik al zei: in rit 6 zal het geel mss voor een vluchter worden, maar zal hij moeilijk toegelaten worden in een vlucht (tenzij hij al veel tijd zou verloren hebben maar dat betwijfel ik). 9 is meer Healy territorium. 4 en 13 geloof ik niet in. En in de andere bergritten zal AK ook wel eens of meerdere keren uit hun kot moeten komen. Ik zie hem dan vooral voor 20 gaan omdat daar ook de meeste bergpunten te verdienen zijn.
Dit is precies hoe ik er ook naar kijk. Normaal gesproken is 1,5M voor Carapaz een koopje. Maar als hij zo nadrukkelijk niet voor een klassement gaat dan vindt hij verder geen parcours op maat voor een rit/de bollen. Zoals ik al eerder zei, met dit budget en parcours ga ik dan voor 500K klimmers die niet heel veel minder kans maken op een rit/de bollen dan Carapaz.
Het is op zich wel lekker kijken als Carapaz voor je in de kopgroep zit. Maar nogmaals, ik vind hem te duur voor een aanvaller en zie in zijn ambitie ontzettend veel concurrentie. Iedere bergetappe je de ballen uit de broek draaien om erbij te zitten en dan nog top 10 te halen gaat vaker niet dan wel lukken denk ik. Lekker rustig avondje zo zonder Wouto trouwens.
Dat hoop ik niet, die is in dit veld natuurlijk compleet kansloos voor alles beter dan een 15e plek in AK als iedereen op z'n fiets blijft zit. Ben wel benieuwd of er inderdaad al iets bekend is over Healy's doelen en überhaupt zijn vorm. Zijn resultaten waren nog niet echt denderend tot nu toe. Vind hem wel een fijne pick (mede dankzij zijn prijs) voor de paar heuvelritten. Maar als hij gaat aanklampen voor een AK en bijvoorbeeld "nog wat moet opbouwen in conditie" of zo, dan laat ik hem net zo graag links liggen. Er zijn in zijn categorie nog best wat interessante opties (naast Kanter en Lenny Martinez die praktisch al verzekerd zijn van een plekje).
Ja precies, dan kom je dus tot een vergelijkbare conclusie als ik met mijn voorlopige team. Maar dan blijf ik me afvragen: is het t waard om je sprintteam uit te kleden om de pakweg nummer 5-7 in het ak mee te kunnen nemen?
Moeilijk om 500k AK parels te vinden. Ik zie voor nu enkel van Wilder. Hoop dat Cristian Rodriguez er nog bij komt voor 500k.
Moet toch in deze categorie gaan shoppen gezien mijn "alle ballen op de kleppers" tactiek. Zit door deze tactiek ook plots met 6 aanvallers/knechten in mijn team, daar gaat iets niet helemaal goed hahah.
Iemand nog meer 500k AK mannen gespot?
Ik vind ook dat mensen erg makkelijk denken over dat een Girmay, Meeus of zelfs Kanter wel een Merlier of Philipsen kunnen opvangen. Als 1 van de de laatste 2 genoemden 3 etappes wint en dagen in het groen rijdt en deze misschien zelfs behoudt tot Parijs lever je ontzettend veel in. En dat allemaal om Ayuso te kunnen nemen die je 5e klassementsman is en nooit hoger dan een 5e plek gaat halen in een etappe. De balans is dan gewoon niet op orde. Zouden er in de Giro mensen zijn geweest die een gouden beker hebben gehaald zonder Magnier? Kan het me haast niet voorstellen.
Die vraag is wel te beantwoorden. Vorig jaar pakte THJ met plek 6 (wat het gemiddelde is van 5,6,7) 'slechts' 218 punten. Nu heeft Ayuso nog het wit als extra punten, Lipo een hogere upside (P4) en REv is te cappen in ritten door sterk eindschot en tijdrit. Bovendien rijden alle 3 bij een sterkere ploeg met meer kans op teampunten of een goed resultaat in de TTT. Dit brengt expected points ergens tussen de 250 tot 350.
Zet dit dan af tegen de sprinter die je hiervoor thuis moet laten. Haalt deze meer te verwachten punten op? Kies dan voor de sprinter. Deze keuze dien je zelf te maken.
Let wel: klassementsmannen zijn een stuk 'zekerder' in te schalen qua plek in de uitslag dan sprinters. Tot slot: vergeet niet dat een sprinter van dat budget wel eens je captain of reservecaptain gaat zijn in die ritten.
Het blijft sowieso een lastige puzzel. Wil je de grote 4 + een rev,lipo of ayuso, dan moet je wil schikken in je sprinters. Ik hoor veel mensen ook over de must have van een 3e UAE man, wat logisch is gezien het punten potentieel. Mocht je de derde UAE meenemen dan moet je nog meer schikken op een ander vlak. Kortom, het blijft gokken wat uiteindelijk de goede keuze is.
- Ga je voor de grote 4 namen, 1 x categorie +-3 mil, 2 goede sprinters + restant
- Ga je voor 3 grote namen, 1 x categorie +- 3mil, 2 goede sprinters, 3e UAE man + restant
- Ga je voor 3 grote namen, 1 x categorie +- 3 mil, 3 goede sprinters + restant.
Vandaag denk je aan optie 1, morgen aan optie 2 en overmorgen aan optie 3. Maakt het aan de ene kant wel erg leuk uiteraard want hierdoor verwacht ik wel iets meer variatie in teams.
Op naar een leuke tour !
Stel je die sprinter vanaf etappe 12 dan ook op in alle overgangs/bergetappes voor die 8-6 puntjes? Ik denk namelijk dat de meeste dat niet doen dus zo hard lopen die groene trui punten niet op. In de sprintetappes is het natuurlijk wel lekker "bonuspuntjes" harken. In de eindafrekening daarentegen zit er ook weinig verschil tussen de nummers 1-2 van de groene trui en pak hem beet de nummer 5-6-7 van het AK. Vermoedelijk zal je alternatieve sprinter ook nog wat punten voor de groene trui pakken waardoor het verschil kleiner is/wordt dan je denkt.
Vind je het zelf niet erg veel 'mitsen en maren' aan hoe Ayuso aan zijn punten moet komen? En die voorspelbaarheid van rituitslagen kan ik me ook niet helemaal in vinden. Ik weet dat sprints tegenwoordig erg hectisch zijn maar 'gokken' dat iemand niet aan sprinten toe komt vind ik een beetje onzin. Als Merlier wel meesprint is er een goede kans dat hij 3 ritten wint en een tijd in het groen zal rondrijden. Van Ayuso is het maar sterk de vraag hoe goed hij zal zijn bergop en hoeveel dit gaat opleveren. Ik denk dat je een McNulty bijvoorbeeld meeneemt zodat je een 'twijfelgeval' als Ayuso niet hoeft op te stellen.
Ik wil inderdaad graag de groene trui in bezit hebben vanaf etappe 5 en deze vervolgens in veel etappes kunnen opstellen. Dit geeft me weer een 'gratis' plekje in de dagopstellingen waardoor ik weer een aanvaller minder hoef op te stellen waarbij ik maar moet hopen dat hij ergens iets gaat klaarspelen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.