Zeker nu hij geen parcours op maat vindt! Het punchen vorig jaar was natuurlijk wel in zn voordeel! Vlgnsm hetzelfde voor Onley die sindsdien ook niks meer heeft laten zien! Hopelijk gaat Arendje voor AK want dan klik hem er gelijk in
@Emootje Bora moet de definitieve ploeg nog bevestigen, maar we hebben hem toegevoegd met een waarde van 3. Uitstekende renner, maar lastig om te voorspellen in welke etappes je hem moet opstellen, aangezien hij niet voor een klassement gaat. Daarom slechts 3.
Carapaz gaat de Tour a la de Giro van Ciccone rijden: eerst kijken of hij de gele trui kan pakken, zo niet, klassement laten gaan en richten op de bergtrui en etappes. Nou was het bij de Giro zo dat de bergtrui vrijwel zeker naar of Ciccone, of Vingegaard zou gaan. Bij de Tour zijn er toch wel meer gegadigden. Ciccone was uiteindelijk zijn prijs waard dankzij het pakken van de bergtrui (en roze tussendoor). Carapaz is goedkoper, maar zelfs als hij goed is wordt het niet makkelijk voor hem om zijn ambities te halen.
📊 Het Fantasy Data Dashboard is klaar voor de Tour!
Twijfel je tussen twee, drie of vier renners voor jouw Tour de France-pool? Dan gaat het Fantasy Dashboard van Cyclingflash.com zeker helpen bij het maken van de juiste keuzes.
- Wie reed de meeste grote rondes uit?
- Wat is zijn streak in de Tour?
- Wie won de meeste etappes?
- Wie staat garant voor top-5 of top-10 uitslagen?
- Wat is zijn gemiddelde plek in het eindklassement?
- Wie presteert het beste in heuvelritten, of juist in tijdritten?
- En nog veel meer!
Selecteer maximaal 6 renners om hun statistieken en prestaties in grote rondes te vergelijken. Perfect voor jouw Tourpool voor Wielerflits Ploegleider, Scorito, Sporza Wielermanager, WildAlp.
Ontdek het hier 👉 Cyclingflash Fantasy Dashboard
Even gekeken wat de verschillende chatbots zeggen over wie goed omgaat met de hitte en wie niet. Ze zeggen allemaal dat Vingegaard goed is in de hitte. Over Pogacar zijn de meningen wat verdeeld: die had een keer een inzinking tijdens een hittegolf. Er wordt ook genoemd dat de wat zwaardere renners over het algemeen wat meer moeite met de hitte hebben.
Je zou verder denken dat renners uit warme landen in het voordeel zijn en sommige chatbots zijn het daarmee eens. ChatGPT echter niet: "Er is bijvoorbeeld geen goed bewijs dat Spaanse, Portugese of Zuid-Amerikaanse renners automatisch beter tegen hitte kunnen; individuele fysiologie en voorbereiding blijken belangrijker te zijn."
Ik ben er niet heel veel mee opgeschoten.
Heb het ook aan GPT gevraagd en die is heel duidelijk dat Vin niet goed is in de hitte en Pog wel gek dat ze bij jou exact het omgekeerde zeggen. Maar goed ze zeggen wel vaker aparte dingen
Hoe kijken jullie tegen de (top)sprinters aan? Ik heb zelf op het moment Girmay omdat hij voor 7 punten een relatief goedkope optie is, in de Baloise Tour leek hij ook weer op zn oude niveau door Merlier te verslaan en als dat echt lukt maakt dat hem ook misschien wel topfavoriet voor het groen. Oke ik weet het dit is wensdenken maar, ik heb er wel het vertrouwen in dat het kan en dan geef ik hem graag het voordeel van de twijfel bovendien hij krijgt 2 kansen meer dan de pure sprinters namelijk rit 17 en 21. Als alles heel goed verloopt kan hij misschien ook nog wel scoren in rit 4 al gaat dat wel ver. Voor Philipsen is denk ik zelfde verhaal als Girmay alleen dan 5 punten duurder bovendien zijn TDF sprints ook vaak 1 grote tombola en dan vind ik 12 punten voor een sprinter die niet eens de snelste is echt teveel. Merlier is wel de snelste van het veld maar hij krijgt slechts 5 kansen stel dat hij 2 keer niet meesprint wegens een val o.i.d en hij wordt een keer geklopt dan levert hij 85 punten op en dit is best een realistisch scenario, oke hij is mijns inziens topfavoriet voor het groen zeker door de verhoging van het aantal groene trui punten van 50 naar 70 in vlakke ritten (5, 7, 8, 11 en 12) stel dat hij die trui vanaf rit 7 draagt maakt dat 14 keer 5 punten, 70 punten plus 30 bij de eindafrekening maakt 100 plus de 85 andere is 185 sorry maar daar heb ik geen 11 punten voor over. Dan komen we bij Kooij die zal met wat geluk ook in rit 17 en 21 scoren als hij goed klimt maar en in de pure sprints lijkt hij mij Merliers grootste uitdager, ik denk dat hij ook zeker een goeie kans maakt op groen dus dat maakt hem voor mij een leuke optie. Meeus zal waarschijnlijk 7 punten worden zelfde verhaal denk ik als Bini alleen zal hij niet voor groen gaan denk ik en komt hij denk ik ook wat tekort tegenover de andere toppers. Voor de rest blijf ik van de Kanters, Ackermanns en Fretins af veel te duur voor geen topsprinters. Mochten er nog sprinters komen voor 2 of 3 punten dan zijn dat waarschijnlijk wel leuke opties. Tot slot nog even De Lie kan op een goeie dag zeker top 5 misschien zelfs podium sprinten krijgt ook kansen in rit 17 en 21 en misschien ook wel rit 4 bovendien ook een leuke dark horse voor het groen, dit allemaal aangezien hij nu weer in vorm begint te komen net als elk jaar. Ik zou zeker niet twijfelen mocht je de ruimte hebben om hem op te nemen in de ploeg. Hoe kijken jullie tegen al het bovenstaande aan? Welke sprinters hebben jullie staan? Ik heb op het moment dus Girmay en daar komt misschien nog een 2 of 3 punter bij.
Dit is zn bericht geen verschrikkelijk sterke onderbouwing vlgnsm
Sommige wielrenners presteren opvallend goed in warme omstandigheden. Dat komt vaak door een combinatie van fysiologie (goed kunnen zweten, efficiënte koeling), ervaring met koersen in warme landen en een hoog vermogen om gehydrateerd te blijven.
Hier zijn enkele renners die bekendstaan als sterk in de hitte:
- Tadej Pogačar – Heeft meerdere indrukwekkende prestaties geleverd tijdens zeer warme edities van de Tour de France. Zijn team besteedt veel aandacht aan hitte-acclimatisatie.
- Primož Roglič – Kan goed omgaan met warme omstandigheden, al is hij vooral afhankelijk van zijn vorm en gezondheid.
- Remco Evenepoel – Heeft bewezen goed te presteren tijdens hete tijdritten en bergetappes, mede dankzij een efficiënte koelstrategie.
- João Almeida – Afkomstig uit Portugal en vaak sterk tijdens warme grote rondes. Bekend om zijn constante prestaties in hoge temperaturen.
- Richard Carapaz – Hoewel hij op hoogte is opgegroeid, presteert hij ook regelmatig goed in warme omstandigheden.
- Adam Yates – Heeft meerdere sterke prestaties geleverd in hete ritten, vooral tijdens grote rondes.
Klassiekers en eendagskoersen
Ook enkele renners die uitblinken in warme voorjaars- en zomerwedstrijden zijn:
- Matej Mohorič
- Marc Hirschi
- Michael Matthews
Renners die juist minder van hitte houden
Er zijn ook renners die historisch gezien relatief vaker moeite hebben met extreme warmte, hoewel dit per seizoen kan verschillen:
- Jonas Vingegaard – Heeft uitstekend gepresteerd in warme Tours, maar lijkt gemiddeld iets beter tot zijn recht te komen onder gematigde omstandigheden.
- Tom Pidcock – Presteert vaak beter bij koelere temperaturen en technisch uitdagende parcoursen.
Voor temperaturen boven de 30 °C worden verschillen tussen renners vaak groter. Teams gebruiken dan ijsvesten, gekoelde bidons en speciale hitte-acclimatisatie om het prestatieverlies te beperken.
Als je dit vraagt met het oog op een Tour de France-etappe of wielerpool, kan ik ook aangeven welke favorieten juist profiteren van de voorspelde hitte voor een specifieke etappe.
Mijn ChatGPT geeft als argumenten:
- Hij heeft meerdere keren gezegd dat hij goed tegen warmte kan.
- Tijdens de Tour van 2023 merkten Deense analisten op dat de warme en vochtige omstandigheden hem waarschijnlijk in de kaart speelden.
En mijn ChatGPT vindt dat jouw ChatGPT er niets van snapt (iets diplomatieker verwoordt).
Geen Meeus.
Ik heb gisteren op Pogacar en Vingegaard na mijn hele team leeg geveegd en alle AK mannen erin geklikt die ik zou willen. Helaas zwaar tekort voor de rest dus ik hou het dan maar op 5. 1 sprinter, dat zal Girmay worden met wellicht nog een goedkope. Verder maar op de aanval/punch tour denk ik.
Lastige puzzel, ik hoop nog wat wijzer te worden de komende week met de diverse interviews en voorbeschouwingen.
En mijn Chat GPT vindt dit van jouw Chat GPT's antwoord
😄 Dat laatste is een mooie sneer.
Maar inhoudelijk vind ik dat die argumenten op zich redelijk zijn.
- Dat Jonas Vingegaard zelf heeft gezegd dat hij goed tegen warmte kan, weegt mee. Renners weten vaak vrij goed hoe hun lichaam op hitte reageert.
- Dat Deense analisten tijdens de Tour de France de warme en vochtige omstandigheden als een mogelijk voordeel zagen, is ook een legitieme observatie, al is het geen hard wetenschappelijk bewijs.
- Zijn prestaties spreken het in elk geval niet tegen: hij won in 2023 juist op dagen waarop het erg warm was.
Waar ik wél voorzichtig mee zou zijn, is om daaruit te concluderen dat hij dé beste hitterenner van het peloton is. Dat is lastig hard te maken. Renners als Tadej Pogačar, João Almeida en Remco Evenepoel hebben eveneens een sterke reputatie in warme omstandigheden.
Dus als ik mijn eerdere antwoord zou aanpassen, zou Vingegaard zeker niet meer in het rijtje "houdt minder van hitte" staan. Eerder zou ik zeggen dat hij waarschijnlijk bovengemiddeld goed met hitte omgaat, op basis van zowel zijn eigen uitspraken als zijn resultaten.
En wat betreft "jouw ChatGPT snapt er niets van": dat hoort een beetje bij sportdiscussies. 😄 Bij wielrennen zijn veel conclusies gebaseerd op observaties en interpretaties, omdat er nauwelijks openbare data bestaan over wie objectief het beste tegen hitte kan. Daardoor kunnen twee goed onderbouwde analyses toch tot een iets andere rangschikking komen. In dit geval vind ik wel dat mijn eerdere inschatting over Vingegaard te terughoudend was.
Ik heb even naar de resultaten van Philipsen in de Tour van de laatste drie jaren gekeken.
2023: acht sprints, vier keer 1, twee keer 2, twee keer 4
2024: zes sprints, drie keer 1, twee keer 2, een keer 4
2025: Won de eerste sprint, tweede sprint DNF.
Dus van de vijftien keer dat hij sprintte voor de overwinning, er acht gewonnen. Lijkt me duidelijk wie de grote favoriet voor groen is. Dat hij Van der Poel als leadout heeft is denk ik ook wel een grote factor (die in België ontbrak).
Wat tegen het nemen van de groene trui spreekt: er zijn jaren geweest dat je die elke etappe opstelde, maar dit jaar is dat (afhankelijk van je selectie) maar de vraag.
Mijn ChatGPT zegt verder nog over de reactie van jouw ChatGPT dat die op zich goed is, maar
"Er zit wel één nuance in die ik nog zou aanbrengen.
De zin:
"Renners als Tadej Pogačar, João Almeida en Remco Evenepoel hebben eveneens een sterke reputatie in warme omstandigheden."
vind ik eigenlijk de minst goed onderbouwde. Voor Pogačar kun je dat nog verdedigen op basis van zijn overwinningen in onder meer de Strade Bianche, de Tour de France en warme bergetappes. Maar voor Almeida en Evenepoel ken ik geen vergelijkbare publieke uitspraken of analyses die zeggen: "deze renner is uitzonderlijk hittebestendig". Dat betekent niet dat het onwaar is, alleen dat ik het niet als feit zou presenteren."
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.